پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۸۸۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
سیاست تنظیم بازار در اصل بر این باور است که باعث رفاه حال مردم شود اما در حقیقت به برخی افراد سود می رسد که همان سرمایه گذاران باشند و در این بین، مردم که همواره از جان و دل مایه می گذارند و هیچ نمی گویند فراموش می شوند.
شعارسال: آغاز ماه محرم هرساله باعث می شود تا بازار مرغ، برنج، گوشت قرمز و شکر دچار تغییراتی گردد.

همزمان با آغاز ماه محرم حدود ۴۰ هزار تن اقلام تنظیم بازاری این ماه از جمله گوشت، مرغ، برنج و شکر به قیمت مصوب به ویژه برای هیات‌های مذهبی توزیع می‌شود که به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی قیمت هر کیلوگرم شکر ۲۵۲۰ تومان، برنج خارجی ۲۹۰۰ تومان، مرغ ۵۱۰۰ تومان و گوشت حدود ۲۲ هزار تومان برای عرضه در این طرح در نظر گرفته شده است.

بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و دستور وزیر جهاد کشاورزی، حدود ۴۰ هزار تن مرغ، گوشت، برنج و شکر که به همه استان‌ها ارسال شده است توزیع می‌شود که به ویژه برای هیات‌ها و دسته‌های مذهبی به قیمت مصوب دولتی خواهد بود و نهایتا چند درصد سود برای مراکز خرده فروشی در نظر گرفته شده است.

در همین رابطه علیرضا ولی - مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام - گفته است: بالغ بر ۳۰ هزار تن گوشت مرغ ذخیره‌سازی شده برای تنظیم بازار ماه محرم در نظر گرفته شده که تاکنون حدود ۷۰۰۰ تن از این محصول بین استان‌ها توزیع شده است و هیچگونه کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هر کیلوگرم گوشت مرغ توزیع شده از سوی شرکت پشتیبانی امور دام ۵۱۰۰ تومان است، افزود: اگر هیات‌های مذهبی، دسته‌ها و موسسه‌های خیریه مستقیما به شرکت پشتیبانی امور دام، اداره کل‌های استانی و مراکزی که برای توزیع مستقیم گوشت مرغ در نظر گرفته شده، ‌مراجعه کنند این محصول را برای آنها با همان قیمت کیلویی ۵۱۰۰ تومان تامین خواهیم کرد اما اگر گوشت مرغ را از طریق بازار مانند میادین میوه و تره‌بار و دیگر مراکز مشخص شده مراجعه کنند با چند درصد سود جزئی که برای خرده‌فروشی‌ها در نظر گرفته شده نهایتا هر کیلوگرم گوشت مرغ ۵۵۰۰ تومان برای آنها قابل تامین است.

ولی ادامه داد: برای گوشت قرمز نیز هیچگونه مشکل و کمبودی در کشور وجود ندارد و حدود ۲۰۰۰ تن گوشت قرمز ذخیره‌سازی شده در استان‌ها توزیع شده که به قیمت کیلویی حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان بسته به نوع گوشت عرضه می‌شود.

* توزیع ۲۸ هزار تن شکر و برنج برای هیات‌های عزاداری

علی قنبری - مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی - نیز درباره وضعیت تنظیم بازار برنج و شکر به عنوان دیگر اقلام در نظر گرفته شده برای تنظیم بازار ماه محرم گفت: حدود ۶۰۰۰ تن شکر به قیمت کیلویی ۲۵۲۰ تومان از طریق شرکت بازرگانی دولتی به استان‌ها ارسال شده و قابل تامین است. همچنین ۲۲ هزار تن برنج خارجی باکیفیت نیز به قیمت کیلویی ۲۹۰۰ تومان در استان‌ها توزیع شده و در اختیار هیات‌های مذهبی، مساجد و موسسه‌های خیریه برای نذورات ماه محرم قرار خواهد گرفت و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

اما در این بین قیمت گذاری ها شبکه خبری و اطلاع رسانی صنعت مرغداری و دامپروری که قیمت روز مرغ را منتشر می کند امروز جدول زیر را ارائه داد که در آن قیمت مرغ در خراسان جنوبی باید 4500 تومان باشد که تفاوت زیادی با قیمتی که مسئولان ارائه می کنند دارد.

یکی از فروشندگان نیز در گفتگو با خبرنگار خاورستان در خصوص آخرین قیمت ها در بازار گفت: قیمت مرغ تازه کلی، 6400 و جزئی 6900 تومان، مرغ منجمد 5300 تومان، برنج پاکستانی 55 هزار تومان و برنج هندی 50 هزار تومان می باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هر وقت دولت بحث نظارت را مطرح می کند بلافاصله قیمت ها افزایش می یابد یا اجناس به یکباره احتکار می شود اگر نظارتی نباشد بهتر است.

این فروشنده عنوان کرد: اگر بازار نسبت به یک موضوع حساس شود بلافصله افزایش قیمت را داریم و بسیاری از اجناس اعم از شکر، برنج و مرغ گران می شود.

وی گفت: در حال حاضر مشکلی در بازار وجود ندارد و قیمت ها نیز متناسب است و حال و هوای محرم نیز در آن اثر نگذاشته است.

وی بیان کرد: وقتی اعلام می شود که در چند روز آینده نمایشگاه برپا خواهد شد، بلافاصله قیمت ها افزایش پیدا می کند و به عنوان مثال اگر گوشت گوساله در یک روز عادی 24 هزار تومان به فروش می رسد با اعلام این خبر بلافاصله در بازار افزایش می باید و در نمایشگاه به قیمت 24 هزار تومان عرضه می شود و در واقع هیچ گونه اتفاقی نیفتاده و مردم فکر می کنند که سود کرده اند.

این فروشنده با اشاره به اینکه جالب تر اینجاست که اتفاقا روز بعد از اتمام نمایشگاه دوباره قیمت ها به حالت عادی برمی گردد، خاطر نشان کرد: با این شرایط هیچگونه نیازی به برپایی نمایشگاه نیست زیرا هرگاه دولت در بازار دخالت داشته است باعث افزایش قیمت ها گردیده است.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه خود دولت وارد کننده نیست؛ از سرمایه داران درخواست می کند و به آن ها حواله می دهد لذا قیمتی که بر روی اجناس نیز زده می شود توسط همین سرمایه گذاران است نه دولت.

این فروشنده بیان کرد: با این شرایط موجود دولت مجبور است که با سرمایه داران بسازد و به زبان ساده تر دولت هیچ کاره است زیرا قیمت تنها توسط سرمایه داران تعیین می شود.

وی ادامه داد: وقتی حرف از یک محصول می شود بلافاصله در انبارها احتکار می گردد و با اینکه می دانیم موجود است عنوان می کنند که تمام شده است و این مسئله ای است که برخی ها از آن به سادگی سود می برند.

* اگر دولت دخالت نکند بهتر است!

با توجه به موضوعات مطرح شده می توان به این باور رسید که اگر دولت در بازار دخالتی نداشته باشد و سخن از هیچ محصولی به میان نیاورد نه قیمتی افزایش می یابد و نه کالایی کم پیدا می شود.

این سیاست تنظیم بازار در اصل بر این باور است که باعث رفاه حال مردم شود اما در حقیقت به برخی افراد سود می رسد که همان سرمایه گذاران باشند و در این بین، مردم که همواره از جان و دل مایه می گذارند و هیچ نمی گویند فراموش می شوند.

از طرفی می پنداشتیم که برپایی نمایشگاه ها در جهت رفاه حال مردم است که به نوعی این موضوع نیز اشتباه برداشت می شود و باید گفت این سیاست کلاهی است که هر چند وقت بر سر مردم گذاشته می شود و خود نمی فهمند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی خاورستان، تاریخ انتشار: چهارشنبه 14 مهر 1395، کدخبر: 67591، www.khavarestan.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین