پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۰۴۴
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۳
فرماندار قصرشیرین گفت: تردد در مرز خسروی از سمت ایران مشکلی ندارد، از سمت طرف عراقی بسته شده است.

شعارسال: مرز خسروی از سال 1392 به دلیل مشکلات امنیتی در کشور عراق بسته شد. طی چند سال گذشته با تلاش‌های بسیار، تردد در این مرز تنها به‌ صورت محدود صورت گرفت و امکان تردد کاروانی و گروهی زائران عتبات عالیات فراهم نبود.

اربعین سال گذشته برای تردد از مرز خسروی، حتی ویزا هم صادر شد و عده‌ای هم برای تردد به این مرز مراجعه کردند، اما در آخرین لحظات باز هم به دلیل چالش‌ها امنیتی از سوی طرف عراقی، مرز بسته ماند.

اما امسال مسؤولان تصمیم گرفتند قبل از اربعین موضوع را حل و فصل کنند تا در دقیقه 90 غافلگیر نشوند؛ پس از چندین سال تلاش مسؤولان ایرانی برای بازگشایی این مرز، بالاخره وزیر کشور 26 مردادماه امسال در دیدار با همتای عراقی خود، خبر از بازگشایی مرز خسروی داد.

سرانجام انتظار 6 ساله مرزنشینان ظهر جمعه 15 شهریورماه امسال، با حضور وزیر کشور، استاندار و نمایندگان استان کرمانشاه، وزیر کشور عراق و هیأت همراه به پایان رسید و مرز به صورت رسمی بازگشایی شد و در همان ساعات اولیه با حضور مقامات، نخستین کاروان ایرانی عازم عتبات عالیات شد.

مرز خسروی در 20 کیلومتری شهرستان قصرشیرین به عنوان بزرگترین پایانه مرزی خاورمیانه، نزدیکترین نقطه از کشور ایران به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست، این مرز تا بغداد، پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا نیز 326 کیلومتر فاصله دارد.

الهی‌تبار معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمانشاه پیش‌‌بینی کرد، با بازگشایی مرزخسروی - منذریه در ایام اربعین حسینی بیش از یک‌ میلیون و 200 هزار زائر از این مرز راهی عتبات عالیات شوند.

سرگردانی زائران؛ دو روز بعد از بازگشایی مرز

بنا به گفته مسؤولان، زائران می‌توانند از هفت صبح تا هفت بعدازظهر از مرز خسروی برای مراسم پیاده‌روی اربعین استفاده کنند، اما این خبر برای استان کرمانشاه دیری نپاید تا اینکه امروز بعد از گذشت دو روز بازگشایی، شهروندان طی تماس تلفنی با خبرگزاری فارس، خبر از بسته شدن آن دادند.

بنا به گزارش‌های مردمی، مرز خسروی مجددا بسته شده و نزدیک به 2 هزار زائر در این مرز هم‌اکنون سرگردان هستند.

نیروهای امنیتی و مرزبانی مستقر در شهرستان قصرشیرین، امروز از تردد زواری قصد شرکت در مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی و زیارت کربلای‌ معلی از این مرز را داشته‌اند، جلوگیری کرده و اعلام کرده‌اند که مرز بسته است و باید برگردند.

بنا به آنچه که زائران می‌گویند، ناهماهنگی طرف عراقی در تامین امنیت در آن سوی مرز دلیل بسته شدن آن است.

بنا به گفته مرادعلی تارتار، تردد در مرز خسروی از سمت ایران مشکلی ندارد، اما از سمت طرف عراقی بسته شده است.

علاوه بر سهولت تردد زائران عتبات به ویژه در ایام اربعین حسینی، برای مردم قصرشیرین و حتی استان کرمانشاه نیز بازگشایی این مرز از نظر اقتصادی بسیار مهم است؛ کارکنان ده‌ها هتل و صاحبان کسب کار مختلف سال‌هاست که منتظر بازگشایی این مرز بوده‌اند. انتظار می‌رود مسؤولان نسبت به ساماندهی وضعیت موجود تلاش کنند تا رونق چشم‌گیری به زندگی مرزنشینان بازگردد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار:71شهریور1398 ، کدخبر: 13980617000507: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین