پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۰۲۷
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴
مجید عبداللهی، رئیس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی وزارت کشور معتقد است که مهم‌ترین گره در مرز خسروی، زیرساخت راه‌های مواصلاتی بخش منتهی به قصر شیرین است که خوشبختانه یک باند آن در سال قبل و روکش باند دوم آن امسال انجام شد.او می‌گوید پارکینگ‌هایی برای سهولت در ورود و خروج زائران در نظر گرفته شده است و دیوارکشی، نشانه‌گذاری و روشنایی پارکینگ‌ها امسال تکمیل خواهد شد.
شعار سال:رئیس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی وزارت کشور به توضیح و تحلیل تمهیدات انجام شده در خصوص اربعین حسینی پرداخت.

 کمتر از ۲ ماه تا مراسم اربعین حسینی باقی مانده است، تلاش مسئولان این بوده تا تمام مشکلات برای اربعین امسال رفع شود و زائران با سهولت بیشتری از این مرز تردد و در همایش ملی و بزرگ اربعین شرکت و حماسه‌ای ماندگار خلق کنند.

مجید عبداللهی، رئیس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی وزارت کشور معتقد است که مهم‌ترین گره در مرز خسروی، زیرساخت راه‌های مواصلاتی بخش منتهی به قصر شیرین است که خوشبختانه یک باند آن در سال قبل و روکش باند دوم آن امسال انجام شد.

او می‌گوید پارکینگ‌هایی برای سهولت در ورود و خروج زائران در نظر گرفته شده است و دیوارکشی، نشانه‌گذاری و روشنایی پارکینگ‌ها امسال تکمیل خواهد شد.

در ادامه متن مشروح این گفت‌وگو را بخوانید.

 مرز خسروی  زیرساخت‌های مناسبی برای راه‌های مواصلاتی دارد
 احداث پارکینگ ۷۰ هکتاری در مرز شلمچه_چذابه
-چه اقداماتی برای زیرساخت‌های جاده‌ای مسیرهای منتهی به پایانه‌های مرزی صورت گرفته است؟


آقای عبداللهی: برای رسیدگی به وضعیت زیرساخت‌های منتهی به مرز‌های مجاز در اربعین سال ۱۳۹۸، کمیته زیرساخت ستاد اربعین به عنوان یکی از کمیته‌های چهارده‌گانه فعالیت خود را از اربعین سال ۹۷ شروع کرد. این کمیته وظایف متفاوتی بر عهده دارد که یکی از آن وظایف تکمیل زیرساخت‌های راه از جمله احداث راه‌های مواصلاتی، روکش‌های موضعی، پارکینگ و غیره است.

بحث تأمین آب و برق به عنوان یکی از نیازمندی‌های جدی حوزه اربعین مدنظر قرار گرفته است. برنامه‌ریزی‌هایی هم برای تعمیر فاضلاب مواکب در مسیر منتهی به مرزها انجام شده است، همچنین امور مربوط به ارتباطات و تلفن همراه یکی از نیازهای ضروری زائران تلقی می‌شود که در این خصوص افزایش زیرساخت‌های مربوط به حوزه اربعین و کیفی سازی خدمات مورد نیاز زائران از جمله اقدامات صورت گرفته است.

در حوزه راه‌های مواصلاتی، مرز خسروی زیرساخت‌های مناسبی دارد. مهم‌ترین گره ما در مرز خسروی، زیرساخت راه‌های مواصلاتی بخش منتهی به قصر شیرین بود که خوشبختانه یک باند آن سال قبل و روکش باند دوم آن امسال انجام شده است.

تونل مرز ایلام_مهران امسال در دسترس خواهد بود

- با توجه به مشکلات فنی در مرز ایلام_مهران، آیا اقداماتی جهت سهولت عبور زائران انجام شده است؟

آقای عبداللهی: حوزه مرز ایلام_مهران به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است. راه ایلام به مهران به دلیل کوهستانی بودن مسیر و داشتن پل‌های بسیار، نیازمند یک کار فنی و اجرایی حرفه‌ای است. با هماهنگی پیمانکاران، حفاری یک  تونل ۷۴۰ کیلومتری به پایان رسیده و امسال به عنوان یک راه اضطراری در دسترس خواهد بود، امیدواریم دسترسی زائران به پایانه مرزی نسبت به سال قبل با کیفیت مناسب‌تری فراهم شود.
دیوارکشی، نشانه‌گذاری و روشنایی پارکینگ‌ها امسال تکمیل می‌شود

-لطفا در رابطه با مسئله پارکینگ برای زائران هم توضیحاتی یفرمایید.

آقای عبداللهی: امسال با جداسازی مسیر ورود و خروج پارکینگ‌ها بسیاری از مشکلات رفع شده و فعالیت‌های عمرانی آن در حال انجام است. در مرز شلمچه و چذابه یک پارکینگ ۷۰ هکتاری وجود دارد که دیوارکشی، نشانه‌گذاری و روشنایی آن امسال تکمیل خواهد شد.

به دلیل سیل استان خوزستان آسیب جدی به زیرساخت‌های پایانه مرزی چذابه وارد شد که راه‌های مواصلاتی آن تا پایان شهریور تعمیر خواهد شد، همچنین به دلیل استقبال چشمگیر زائران حسینی از مرز مهران برای رفتن به عتبات عالیات، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی ایلام به طور جدی در دست پیگیری قرار گرفت و مسئولان هم توجه ویژه‌ای به این استان و مرز مهران برای تکمیل و بهسازی زیرساخت‌های ارتباطی این مسیر دارند.

بازآفرینی شهری یکی از برنامه‌های اساسی دولت است

-برای کاهش حاشیه نشینی در روستاهای کلانشهرها چه اقداماتی انجام شده است؟

آقای عبداللهی: طبق مطالعات صورت گرفته در وزارت راه و شهرسازی، برای ۵۳۴ شهر مطالعات مربوط به حاشیه نشینی بافت‌های فرسوده انجام شده است، در گذشته ما صحبت از بازسازی و یا احیای یک مکانی می‌کردیم، اما امروزه نام آن را به بازآفرینی شهری تغییر دادیم. بازآفرینی شهری یکی از برنامه‌های اساسی دولت است و در دولت دوازدهم بر این موضوع بسیار تأکید و توجه شده است.

در حوزه حاشیه‌نشینی در چند بُعد می‌توان ساماندهی انجام داد که یکی از آن تغییر وضعیت کالبدی منطقه، برگزاری برنامه‌های اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین و برنامه‌های اقتصادی جمعیت ساکن است که به نظر من تا امروز کمتر به آن توجه شده و جزو ریشه‌ای‌ترین موضوعات ما تلقی می‌شود.

در حال حاضر مطالبه جدی مردم در حوزه حاشیه‌نشینی، مباحث مربوط به حوزه کالبدی است. در مناطق حاشیه‌نشین سرانه دریافت‌شان از شهر کمتر است، بنابراین اولویت دولت، مدیریت شهری و دستگاه های مسئول به تعادل رساندن سرانه است.

رهبر معظم انقلاب یک الزامی را برای مجلس و دولت پیش بینی کرده بودند که طی ۱۰ سال بافت‌های نامقاوم شهری را مقاوم کنیم، یعنی ما در سال ۹۴ باید به ۱۰۰ درصد می‌رسیدیم، اما در حال حاضر ۱۳ درصد این کار انجام شده است و عدم انجام آن را می‌توان به دلایل ساختاری، بودجه‌ای و مدیریتی ربط داد.

- در حال حاضر وضعیت واحدهای مسکونی مناطق سیل زده به چه صورت است؟

آقای عبداللهی: طبق برنامه ستاد مناطق سیل زده تعمیر واحدها تا پایان مرداد و احداث واحدهای مسکونی تا پایان امسال انجام می‌شود.

مهاجرت در میان روستاییان پلکانی شد

- چه اقدامی درخصوص جلوگیری از رشد جمعیت در روستاهای واقع در حریم شهرها صورت گرفته است؟

آقای عبداللهی: روستا‌های واقع در حریم یکی از نقاط تمرکز و جذب جمعیت کشور بشمار می‌رود، برآورد اولیه ما از آمار روستا‌های واقع در حریم حدود ۳۹۹۰ روستاست، در حال حاضر شاهد پلکانی شدن مهاجرت در میان روستاییان هستیم و رشد روستا‌های واقع در حریم به ۶ درصد رسیده است، همچنین دولت، وزارت کشور را موظف به تدوین برنامه‌ای برای روستاییان کرده است که سال قبل این وزارتخانه برنامه ساماندهی روستا‌های واقع در حریم را مکتوب و تکالیف مربوط به دستگاه‌ها را مشخص کرد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان،تاریخ انتشار:18شهریور1398،کدخبر:7057633،www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین