پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۱۰۸
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
روز گذشته حمله پهپادی حوثی‌های یمن به دو تاسیسات کلیدی نفتی در عربستان سعودی منجر به نابودی تاسیساتی شده که بیشترین تولید نفت جهان را برعهده دارد. حوثی‌ها مسئولیت این حمله را برعهده گرفته اند، اما پیکان اتهامات غرب به سمت ایران نشانه رفته است.
شعار سال:روز گذشته حمله پهپادی حوثی‌های یمن به دو تاسیسات کلیدی نفتی در عربستان سعودی منجر به نابودی تاسیساتی شده که بیشترین تولید نفت جهان را برعهده دارد. حوثی‌ها مسئولیت این حمله را برعهده گرفته اند، اما پیکان اتهامات غرب به سمت ایران نشانه رفته است.

روز گذشته حمله پهپادی حوثی‌های یمن به دو تاسیسات کلیدی نفتی در عربستان سعودی منجر به نابودی تاسیساتی شده که بیشترین تولید نفت جهان را برعهده دارد.
 
تاسیسات نفتی «بقیق» و «خریص» که روز شنبه مورد حمله قرار گرفتند در حال حاضر فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.
 
این حملات به سرعت تنش‌ها را در خاورمیانه میان ایران و آمریکا افزایش داده و سوالاتی درباره اینکه این پهپاد‌ها از کجا به پرواز در آمده اند که موفق شدند تا این اندازه به سرزمین عربستان نفوذ کنند به وجود آمده است. خاک یمن ۵۰۰ مایل با محلی که پهپاد‌ها مورد هدف قرار داده اند فاصله دارد.
 
سخنگوی حوثی‌های یمن اعلام کرده این گروه با استفاده از ده پهپاد حمله به تاسیسات نفتی عربستان را کلید زده اند. به اذعان رسانه‌های غربی، این بزرگترین حمله پهپادی حوثی‌ها به عربستان سعودی از ابتدای آغاز جنگ یمن در چهار سال پیش تاکنون بوده است. حمله عربستان به یمن این کشور را با قحطی و بدبختی مواجه کرده و این جنگ به اذعان سازمان‌های بین المللی، بدترین بحران بشری جهان بوده است.
 
به گزارش رویترز، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، بامداد یک‌شنبه اعلام کرد که حملات به تاسیسات آرامکو سبب کاهش حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام در این کشور شده است که معادل ۵۰ درصدی تولید نفت روزانه عربستان است.
 
واشنگتن پست از احتمال افزایش قیمت نفت در پی کاهش تولید این دو تاسیسات مهم نفتی در عربستان خبر داده است. در همین رابطه وزارت انرژی آمریکا اعلام کرده قادر است با ذخایر استراتژیک خود اختلال به وجود آمده در تامین نفت جهانی را جبران کند.
 
این حمله بار دیگر تنش‌ها میان ایران و امریکا را در خاورمیانه احیا کرد. مایک پمپئو ساعاتی پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان در توییتر خود ایران را متهم کرد که پشت پرده این حادثه قرار گرفته است. او مدعی شد: این حمله‌ها در حالی انجام شد که حسن روحانی و جواد ظریف تظاهر می‌کنند به دیپلماسی روی آورده‌اند.
 
او گفت: در میانه درخواست‌ها برای کاهش تنش ایران حمله بی‌سابقه‌ای به تامین انرژی جهان کرده است.
 
وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد مدرکی وجود ندارد که حمله‌ها به عربستان سعودی از جانب یمن انجام شده باشد و از همه کشور‌ها خواست، حمله‌های ایران را محکوم کنند.
 
پمپئو در صفحه توییتر خود نوشت:آمریکا و متحدانش می‌کوشند بازار انرژی کمبودی نداشته و ایران برای اقدامات خصومت‌آمیزش پاسخگو باشد.
 
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا نیز در همان ساعات اولیه با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان تماس تلفنی داشته است. بر اساس بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرده، در این تماس ترامپ از حق عربستان سعودی برای دفاع از خودش حمایت کرده است.
 
در این بیانیه آمده: آمریکا اعلام کرده تعادل بازار‌های نفتی جهانی و تامین نفت را تضمین میکند.
 
واشنگتن پست در گزارشی برای نشان دادن ارتباط میان ایران و حوثی‌ها و احتمال دست داشتن ایران در این حملات نوشت: حوثی‌ها بخشی از شبکه برون مرزی شبه نظامیان مورد حمایت ایرانند. مقامات آمریکایی و سعودی ایران را به اعزام تکنسین هاو مستشار‌هایی به یمن برای آموزش حوثی‌ها جهت استفاده از پهپاد و فناوری‌های موشکی متهم میکنند.
 
بازرسی‌های سازمان ملل که چندی پیش در گزارشی منتشر شده است نشان می‌دهد حوثی‌ها به پهپاد‌های پیشرفته‌ای دست پیدا کرده اند که قادر است ۹۳۰ مایل پرواز کند.
 
بر اساس این گزارش‌ها احتمال استفاده حوثی‌ها از این پهپاد‌ها و کنترل آن‌ها از خاک یمن در نقاطی که تحت کنترل حوثی هاست وجود دارد، اما همزمان احتمال پرواز و کنترل این پهپاد‌ها از خاک سرزمین‌های دیگری در نزدیکی عربستان نظیر عراق یا از نقطه‌ای در خاک خود عربستان نیز وجود دارد.
 
واشنگتن پست به نقل از دو منبع ایرانی آگاه نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شبه نظامیان مورد حمایتشان در منطقه را از حزب الله گرفته تا یمن مجهز به فناوری استفاده از پهپاد کرده اند.
 
این افراد به این رسانه آمریکایی گفته اند بعد از اینکه موشک‌های حوثی‌ها که عربستان را نشانه رفته بود رهگیری شد، ایران فناوری پهپاد را به حوثی‌ها آموزش داده و گروه‌هایی را از ایران برای آموزش سرهم کردن، مدیریت و تعمیر پهپاد به یمن فرستاده است.
 
واشنگتن پست نوشته اتفاق روز گذشته فرآیند توزیع ۸.۴۵ میلیون بشکه نفت در روز را با اختلال مواجه خواهد کرد. هنوز روشن نشده که چه خسارتی به این تاسیسات وارد شده، اما توقف تولید نفت این تاسیسات تنها برای چند روز هم میتواند توزیع جهانی نفت را تحت الشعاع قرار دهد.
 
این رسانه آمریکایی نوشته: این حادثه نشان داد عربستان سعودی نه تنها در جنگ علیه حوثی‌ها آسیب پذیر است بلکه نشان داد چقدر ایجاد حملات با تاثیر بالا کار ساده‌ای شده است. این پهپاد‌ها شاید ارزشی بیش ار ۱۵ هزار دلار نداشته باشند، اما خسارت سنگینی وارد کرده اند.
 
واشنگتن پست نوشته این حوادث نشان داد تاکتیک داوود و جالوت و استفاده از پهپاد‌های ارزان قیمت میتواند بی ثباتی در خاومیانه را تشدید کند چرا که چنین حمله‌ای نه تنها زیرساخت‌های اقتصادی حیاتی منطقه را تخریب کرده بلکه هزینه امنیت را افزایش داده و رعب و وحشت را تشدید کرده است.
 
تاکتیک داوود و جالوت اشاره به داستانی از حضرت داوود دارد که عللاوه بر عهد عتیق در قرآن نیز به آن اشاره شده است. در این داستان حضرت داوود در نوجوانی پهلوان قوم بنی اسرائیل یعنی جالوت را با یک تیر از پا می‌اندازد.
 
حمله به عربستان در حالی اتفاق افتاده که هفته گذشته دونالد ترامپ ، جان بولتون مشاور ضد ایرانی امنیت ملی خود را اخراج کرد و برخی اخبار حاکی از آن است که دلیل این اخراج تلاش رییس جمهور آمریکا برای قانع کردن همتای ایرانی خود حسن روحانی به مذاکره در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل بوده است.
 
ای بی سی آمریکا در گزارشی از درگیری لفظی ترامپ و جان بولتون بر سر کاهش تحریمها علیه ایران و زمینه سازی برای مذاکره با حسن روحانی خبر داده است.
 
در شرایط کنونی دو احتمال مطرح است؛ احتمال اول اینکه گروهی که با مذاکره ایران و آمریکا مخالفند حملات اخیر را با هدف توقف احتمال کاهش تحریمها و فراهم شدن زمینه های مذاکره ترتیب داده باشند.
 
سناریو دوم این است که مذاکرات احتمالی میان سران ایران و امریکا هدفی بالاتر از توقف تحریمها علیه ایران  داشته باشد.روبرت مک نیلی رییس گروه انرژی رپیدان که یک شرکت تحقیقاتی در آمریکاست گفته: حمله حوثی ها به تاسیسات نفتی عربستان مذاکرات را تحت الشعاع قرار خواهد داد. به این ترتیب موضوع بر سر توقف تحریمها نیست بلکه حرف از کاهش خطرات ژئوپلتیکی است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی رویداد24،تاریخ انتشار:24شهریور1398،کدخبر:188260،www.rouydad24.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین