پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۳۵۰۰۵
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳
ده‌ها پهپاد متعلق به حوثی‌های یمن مهم‌ترین تاسیسات نفتی جهان واقع در عربستان سعودی را نشانه گرفتند. در حالت کلی می‌توان گفت آن کشورهایی که به واردات نفت وابسته هستند، با افزایش قیمت‌ها آسیب بیشتری خواهند دید. در مقابل برای کشورهای صادرکننده، نفت گران‌تر به معنای درآمد بیشتر است.
شعار سال: صبح شنبه هفته گذشته، ده‌ها پهپاد متعلق به حوثی‌های یمن مهم‌ترین تاسیسات نفتی جهان واقع در عربستان سعودی را نشانه گرفتند. با در نظر گرفتن ابعاد و آثار اقتصادی این حملات، می‌توان با قراردادن مرزی بین کشورها، آنها را به دو دسته بازنده و برنده حملات اخیر تقسیم کرد. بررسی‌هآؤا تولید بیش از ۱۱ میلیون بشکه در روز دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان است.

با این حال این لیست تنها شامل کشورهای صادرکننده نفت نیست. به‌طور مثال اندونزی به‌عنوان یک واردکننده نفت، با هر ۱۰ درصد افزایش قیمت‌ نفت افزایش ۱/ ۰ درصدی تولید ناخالص داخلی را تجربه می‌کند. دلیل این موضوع شرایط پیچیده کنونی اقتصاد این کشور است. هرچند اندونزی واردکننده خالص نفت است، اما با در نظر گرفتن روغن پالم و زغال‌سنگ، این کشور یک صادرکننده خالص انرژی محسوب می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت نفت با روغن پالم و زغال‌سنگ در یک راستا نوسان می‌کنند. بنابراین در‌مجموع افزایش قیمت‌ها به سود اقتصاد اندونزی خواهد بود.

طبیعی است در شرایطی که صادرات نفت ایران به دلیل تحریم‌ها کاهش قابل توجهی یافته، افزایش قیمت نفت نتواند چندان بر تراز تجاری کشور اثرگذار باشد. عربستان دیگر کشور نفت خیز بزرگی است که از رشد اخیر قیمت نفت سودی نبرده است. گفته می‌شود هزینه تعمیرات تاسیسات آسیب دیده به چند صد میلیون دلار خواهد رسید. این در حالی است که از محل کاهش صادرات و همچنین کاهش ارزش آرامکو نیز این کشور زیان دیده است.

هرچند هانکه میزان تاثیر تغییرات قیمت نفت بر اقتصاد آمریکا را بررسی نکرده است، اما در گزارش‎های قبلی تاکید شده بود که این کشور با وجود اینکه همچنان واردکننده خالص نفت محسوب می‌شود، اما به دلیل میزان بالای تولید، در سطوح کنونی قیمت نفت از افزایش آن سود می‌برد. آمریکا با تولید بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان است. براساس گزارشی که قبلا اکونومیست براساس داده‌های یو‎بی‌اس تهیه کرده بود، قیمت ۵۰ دلاری نفت تقریبا بر رشد اقتصادی این کشور بی‌اثر است. در حالی که رسیدن نفت به ۱۰۰ دلار می‌تواند موجب رشد حدود ۴/ ۰ درصدی اقتصاد این کشور شود، با این حال در این گزارش تاکید شده که افزایش قیمت‌ها زمانی که نفت در محدوده ۴۰ تا ۶۰ دلار قرار دارد، بیش از قیمت‌های بالای ۱۰۰ دلار به بهبود اشتغال و دیگر پارامترهای اقتصادی این کشور منجر می‌شود؛ این درست شرایط کنونی بازار نفت است. بنابراین آمریکا یکی از برندگان حملات اخیر به تاسیسات آرامکو بوده است.
برندگان و بازندگان انفجار آرامکو
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد،تاریخ انتشار:2مهر1398،کدخبر: ۳۵۷۴۸۵۵،donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین