پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۴۲۱۲
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در توئیتی تاکید کرد که حتی خود سعودی ها هم، نقش داشتن ایران در حمله به تاسیسات نفتی این کشور را باور ندارند.
شعارسال: ظریف بامداد شنبه در حساب توئیتری خود نوشت: حکومت سعودی به شکل بی اساس ایران را به خاطر حمله به تاسیسات نفتی اش مقصر می داند، این جالب است که امروز به حوثی ها در یمن حمله و آتش بس سازمان ملل را نقص کردند.

وی تصریح کرد: مشخص است که حتی خود سعودی ها هم دروغ نقش داشتن ایران را باور ندارند.

به گزارش ایرنا، جنبش انصار الله یمن، شنبه گذشته در واکنش به تداوم حملات جنگنده های سعودی به یمن و محاصره چندین ساله این کشور در عملیاتی تحت عنوان "توان بازدارندگی دوم" تأسیسات نفتی و پالایشگاه های بقیق و هجره خریص واقع در شرق عربستان را هدف حملات پهپادی خود قرار داد.

پالایشگاه استان "بقیق" در ۶۰ کیلومتری جنوب غرب شهر "الظهران" در منطقه "الشرقیه" واقع در شرق عربستان قرار دارد و بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی جهان است که روزانه ظرفیت فرآوری هفت میلیون بشکه نفت را دارد. این تأسیسات، نفت‌خام ترش را به نفت‌خام شیرین تبدیل و سپس آن را به خلیج‌فارس و دریای سرخ منتقل می‌کند.

این پالایشگاه همچنین ۷۰ درصد کل نفت تولیدی شرکت آرامکو را فرآوری می کند که شش درصد از کل نفت مصرفی جهان در روز است.

بر اساس برآوردها، ذخیره میدان نفتی "بقیق" ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بشکه نفت تخمین زده می شود.

شهر "هجره خریص" در فاصله ۱۶۰ کیلومتری از شهر "الهفوف" و ۱۵۰ کیلومتری "ریاض"، پایتخت عربستان واقع است و به لحاظ اداری، در استان "الاحسا" قرار دارد که پالایشگاه آن، روزانه ظرفیت پالایش دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت سبک را دارد.

ارتش و کمیته های مردمی یمن ۲۶ مرداد سال جاری نیز در واکنش به حملات ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان، با ۱۰ پهپاد میدان و پالایشگاه نفتی "الشیبه" وابسته به شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) واقع در شرق این کشور را هدف حمله قرار داده بودند.

واشنگتن و ریاض در حالی انگشت اتهام به سمت تهران نشانه رفتند که جنبش انصار الله یمن، با پذیرش مسئولیت حملات یاد شده، اعلام کرده در واکنش به تداوم حملات جنگنده های سعودی به یمن و محاصره چندین ساله این کشور، در عملیاتی تحت عنوان "توان بازدارندگی دوم" تاسیسات نفتی و پالایشگاه های بقیق و خریص متعلق به شرکت آرامکو واقع در شرق عربستان را هدف حملات پهپادی خود قرار داده است.

حملات به تأسیسات نفتی عربستان سعودی بیش از پنج‌ و نیم میلیون بشکه نفت از تولید روزانه این کشور کاست و قیمت نفت در بازارهای جهانی را بشدت افزایش داد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 30 شهریور 1398 ، کدخبر: 83483304 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین