پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۳۳۲
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۸
گرگاس‌ها حیوانات دو رگه‌ای هستند که چند روزی می‌شود میهمان ناخوانده شهرستان تسوج شده‌اند و وحشت به جان مردم انداخته و رفت و آمد را برای آنان دشوار ساخته‌اند

شعارسال: گرگاس‌ها حیوانات دو رگه‌ای هستند که چند روزی می‌شود میهمان ناخوانده شهرستان تسوج شده‌اند و وحشت به جان مردم انداخته اند.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، گرگاس‌ها حیوانات دو رگه‌ای هستند که چند روزی می‌شود میهمان ناخوانده شهرستان تسوج شده‌اند و وحشت به جان مردم انداخته و رفت و آمد را برای آنان دشوار ساخته‌اند.

این روز‌ها تنها خبری که به کثرت در فضا‌ی مجازی به چشم می‌خورد وجود گرگاس‌ها در شهرستان تسوج است که موجب زخمی شدن ۸ نفر شده است.

تمام اهالی شهرستان تسوج از پرسه زدن این حیوانات به تنگ آمده‌اند و خواستار رسیدگی اقدامات مؤثر از سوی مسئولین هستند.

زخمی شدن افراد و قربانی شدن گله‌ها

روابط عمومی هلال احمر شهرستان تسوج می‌گوید: وجود گرگاس طی یک ماه گذشته در روستای غلمانسرای، چند نفر را زخمی و راهی بیمارستان کرده و حتی به گله‌های گوسفند نیز حمله کرده اند.

«مونس علی» ادامه می‌دهد: طبق آمار، ۴ نفر در روستای غلمانسرای و ۲ نفر در روستای چشمه کنان از حمله گرگاس‌ها زخمی شده‌اند، اما متأسفانه هیچ کدام از مسئولین، اقدامی در این رابطه انجام نمی‌دهند. ده روزی می‌شود که گرگاس‌ها در خود شهرستان تسوج نیز مشاهده شده‌اند و مردم نیز از وجود گرگاس‌ها به وحشت افتاده‌اند.

مجوز دفع گرگاس‌ها صادر شد

اداره کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی، مجوز دفع گرگاس‌ها را صادر کرده است.

گرگاس، گرگی، سگ گرگ یا همان گرگ‌های هیبریدی حاصل جفت گیری سگ و گرگ هستند که خیلی خطرناک‌تر از گرگ‌های معمولی است.

این حیوانات دو رگه به جهت نزدیکی به انسان‌ها در نزدیکی سکونت‌گاه‌های انسان‌ها متولد می‌شوند و ویژگی‌های رفتاری ترکیبی دارند.

عدم مشخص بودن نوع برخورد و مقابله با گرگاس‌ها

کریم یکی از شهروندانی است که بیشتر از همه نگران اهالی این شهرستان است و رفع این حیوانات را نیازمند اقدام جدی و به موقع مسئولین می‌داند.

او می‌گوید: مردم از وجود گرگاس‌ها خیلی نگران و مضطرب هستند چرا که واقعا زندگی را بر تمامی اهالی غیر ممکن ساخته‌اند و خصوصیاتی دارند که به هیچ وجه قابل پیش بینی نیستند و مشخص نیست باید به چه نحوی با آن‌ها برخورد کرد.

یکی دیگر از شهروندان شهرستان تسوج هم می‌گوید: وجود گرگاس‌ها زندگی و حتی رفت و آمد را برای ما دشوار ساخته است.

او ادامه می‌دهد: چند روزی می‌شود که گرگاس‌ها در این شهرستان مشاهده شده‌اند، اما متأسفانه اقدامی از سوی مسئولین که بتواند مؤثر باشد دیده نشده است.

او توضیح می‌دهد: ترس و وحشت به جان مردم افتاده و رفت و آمد را برای ما بسیار دشوار کرده از مسئولین تقاضا داریم اقدام مؤثری انجام دهند.

نفراتی به عنوان میرشکار معرفی شدند

بخشدار تسوج می‌گوید: معاون اداره کل محیط زیست در شهرستان‌ها حضور یافته و به صورت ویژه مجوز برای میرشکار صادر شده است.

ناصر نادری ادامه می‌دهد: تشخیص اینکه کدام یک از این حیوانات سگ و یا گرگاس است مشکل است.

او بیان می‌کند: شهرداری و دهیاری‌ها نیز وارد عمل شده تا نفراتی را به عنوان میرشکار به اداره کل محیط زیست معرفی کرده تا مجوز شکار اخذ شود.

«نادری» در ادامه توضیح می‌دهد: افرادی که اسلحه داشته و مجوز حمل سلاح دارند به این معنی نیست که میرشکار بوده و می‌تواند خودسرانه کاری انجام دهد بلکه تنها میرشکاری که توسط بخشداری معرفی شده است قابل قبول می‌باشد.

خصوصیات گرگاس‌ها که از سگ‌ها متمایز هستند

نادری افزود: اکثر گرگاس‌ها چشمانی به رنگ زرد دارند، پا‌های لاغر و کشیده که بر خلاف سگ به قفسه سینه نزدیک‌تر است، پوزه نازک‌تر و کشیده‌تر از سگ دارند؛ نوک پوزه یعنی قسمتی از بینی و پوزه که همواره به رنگ سیاه است، هنگام حرکت مانند سگ، سر خود را بالا نگه می‌دارند.

او افزود: گرگاس‌ها مانند سگ پارس می‌کنند و بر خلاف گرگ زوزه نمی‌کشند، ولی ممکن است هر دو عمل را انجام دهند، گرگاس‌ها به هیچ عنوان گروهی حرکت نمی‌کنند و تقریباً همواره تنها هستند یا نهایت دوتا، اگر گروهی حیوان شبیه به سگ در یک محل مشاهده شد آن‌ها گرگاس نیستند. هرگز سعی نکنید این حیوان را بترسانید، گرگاس‌ها حیوانی بسیار باهوش و فوق العاده نیرومند است و بدنی بسیار سرسخت دارد.

بخشدار تسوج افزود: بعضی افراد مانند چوپان‌ها و علاقه‌مندان به سگ، این حیوانات را مجبور به جفت گیری می‌کنند تا چنین موجودی به وجود آید، اما چون معمولاً نمی‌توانند کنترلش کنند در طبیعت رهایش می‌کنند، وقتی چنین موجود خطرناکی در طبیعت رها شود، به نوعی باعث برهم زدن اکوسیستم می‌شود و این موجود بر خلاف گرگ‌ها از انسان نمی‌ترسد، قوی‌تر و تهاجمی‌تر است. گرگ‌ها معمولاً زمستان به خاطر گرسنگی شدید به انسان حمله می‌کنند، اما گرگاس انسان را در هر فصلی ببیند امکان حمله کردن دارد حتی بهار و تابستان.

دلایل خطرناک بودن گرگاس

هرچند که اظهاراتی مبنی بر تفاوت‌های قطعی گرگاس با سگ و گرگ وجود دارد، اما نمی‌توان گفت که گرگاس، لزوماً و همیشه حیوانی خشن‌تر از گرگ هستند چرا که در نتیجه جفت گیری گرگ و سگ تنوعی از خصوصیات ژنتیکی بروز می‌کند که ممکن است به گرگ یا سگ نزدیک باشد و یا میانه‌ای از هر دوی آنها.

اما این گفته که لزوماً هر گرگاسی باهوش‌تر از سگ و درنده‌تر از گرگ است، بدون شک نادرست است. ممکن است بعضی از گرگاس‌ها از لحاظ خشونت به گرگ و از نظر هوش به سگ نزدیک‌تر باشند و یا مانند سگ بیشتر به انسان نزدیک شوند و حمله کنند و از او نترسند، اما بروز این اتفاق به‌صورت صد در صدی از نظر ژنتیکی امکانپذیر نیست.

به‌طورکلی در دنیا، گرگ سگ‌ها عامل حمله به انسان شمرده می‌شوند و دلیلش هم این است که بعضی از آن‌ها به دلیل به ارث بردن خصوصیات ژنتیکی سگ‌ها، ترسی که گرگ از انسان دارد را در خود ندارند و چون به دلیل داشتن خصوصیات ژنتیکی گرگ ها، بعضا از سگ درنده خوتر هستند به انسان حمله می‌کنند.

در مواردی هم این تقسیم خصوصیات ژنتیکی به‌گونه‌ای بروز می‌کند که گرگاس برای نگهبانی از انسان یا گله مورد استفاده قرار می‌گیرند، یعنی تا حد زیادی به خصوصیات سگ‌ها نزدیک هستند. نمونه‌ای از این مثال گرگاسی است که در چین از اختلاط نژادی سگ و گرگ توسط انسان متولد می‌شود.

هرچند غیرقابل انکار است که این معضل وجود دارد که سگ گرگ‌ها خسارات و صدمات انسانی و کشاورزی ایجاد می‌کنند، اما نمی‌توان بدون بررسی‌های دقیق و علمی و وجود شواهد مشخص، همه این تلفات را به آن‌ها نسبت داد و ترسی مضاعف از افزایش جمعیت آن‌ها را خلق کرد.

چرا که گرگ‌ها نیز به دلایل فشار بر جمعیت، کمبود طعمه، سرما و غیره به زیست‌گاه‌های انسانی نزدیک می‌شوند و به گله‌ها و انسان‌ها حمله می‌کنند، اتفاقی که از گذشته تا حال بار‌ها در مناطق مختلف ایران به ویژه در زمستان مشاهده شده است و تازگی ندارد.

فیلم‌ها و اخباری که حاکی از وجود گرگاس‌ها در شهرستان تسوج است و چنان وحشتی بر جان مردم انداخته که همه تقاضای رسیدگی هر چه سریع‌تر و موثر را از مسئولین دارند.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه حکیم مهر ،تاریخ انتشار: 7 مهر1398،کدخبر: 52311،www.hakimemehr.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین