پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۷۷۳۰
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۲
جولان سگ‌های ولگرد این روز‌ها در برخی از شهر‌های استان قزوین زیادتر از گذشته شده و حمله آن‌ها به افراد و بویژه کودکان خیلی از خانواده‌ها را نگران کرده است، در آخرین مورد هفته گذشته یک قلاده سگ به یک کودک در شهر بویین زهرا حمله و او را روانه بیمارستان کرد.

شعارسال: سگ‌های ولگرد در شهر‌های استان قزوین آسایش را از برخی از شهروندان سلب کرده و موجب و نگرانی آنان شده اند.

جولان سگ‌های ولگرد این روز‌ها در برخی از شهر‌های استان قزوین زیادتر از گذشته شده و حمله آن‌ها به افراد و بویژه کودکان خیلی از خانواده‌ها را نگران کرده است، در آخرین مورد هفته گذشته یک قلاده سگ به یک کودک در شهر بویین زهرا حمله و او را روانه بیمارستان کرد.

در شهر قزوین هم به عنوان مرکز استان پرسه زدن سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر باعث گلایه شهروندان شده است، برخی از این شهروندان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران خواستار رسیدگی مسئولان به این مشکل شدند.

آقای حاجی حسنی یکی از شهروندان ساکن در منطقه پونک قزوین می‌گوید: افزایش سگ‌های ولگرد در این منطقه آرامش بسیاری از شهروندان را سلب کرده است، جولان سگ‌ها در کوچه و خیابان‌ها به ویژه در ساعات پایانی شب و ساعات اولیه صبح به وضوح دیده می‌شود.

این شهروند اضافه کرد: مسئولان می‌گویند سگ‌های ولگرد را جمع آوری می‌کنند، اما تغییر محسوسی در این زمینه مشاهده نمی‌شود.

احمدی دیگر شهروند ساکن در خیابان شهید بابایی قزوین هم می‌گوید: خود من یک بار مورد حمله یک سگ قرار گرفتم، سگ‌های ولگرد از افراد نمی‌ترسند و خانواده‌ها به ویژه کودکان برای تردد در محله مشکل دارند.

امینی دیگر شهروند قزوینی هم می‌گوید: بسیاری از شهروندان ضایعات مواد غذایی خود را در مقابل منازل و یا ساختمان‌های نیمه کاره رها می‌کنند که همین موضوع در افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد و زاد و ولد آن‌ها موثر است.

*جان باختن و مصدومیت دو کودک بر اثر حمله سگ‌ها

دو سال پیش بود حدود ساعت ۸:۰۰ صبح «آتنا» از منزل خارج شده و به کوچه رفته بود، مادر که کودک را در خانه نیافت، بیرون می‌آید وفرزندش را در دهان سگ‌ها می‌بیند.

این روایت یکی از اهالی شهر اسفرورین شهرستان تاکستان است. خبری که اذهان عمومی را در استان قزوین جریحه دار کرد.

ولیزاده مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، گفت: آتنای دوساله در سال ۹۶، بر اثر حمله سگ و شدت مصدوم شدن جان باخت.

وی ادامه داد:معمولا سگ‌های ولگرد دارای بیماری‌های انگلی، هاری، کنه‌های حیوانی و مشکلات پوستی هستند که از راه مدفوع، بزاق و لمس این حیوانات آلوده، به انسان منتقل می‌شوند.


به گفته ولیزاده مدیرکل پزشکی قانونی، دو هفته پیش هم یک کودک ۵ ساله در شهر بویین زهرا مورد حمله یگ سگ هار قرار گفت و هم اکنون بیهوش در بیمارستان، تحت مراقبت پزشکان است.

وی می‌گوید: پارسال ۳ تا ۴ مورد مصدومیت ناشی از حمله سگ گزارش شده است.

*کودکان در معرض حمله سگ‌ها

مسئول بازرسی و شکایت شهروندان در سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،گفت : سگ‌ها بیشتر به کودکان حمله می‌کنند چراکه این حیوانات مورد بازیچه و آزار و اذیت آن‌ها قرار می‌گیرند.

بهبهانی افزود: سگ‌ها معمولا کاری به کار انسان‌ها ندارند مگر اینکه احساس خطر کنند.

*آیا سگ‌ها از شهرهاجمع آوری می‌شوند؟

در شهر‌ها، شهرداری مسئول جمع آوری سگ‌های ولگرد است، سگ‌هایی که به گفته مسئولان شهرداری جمع می‌شوند، اما به گفته مردم باز هم تعدادشان در شهر زیاد است.


صالحی مدیرکل دفتر امور شهری و شورا‌های استانداری قزوین ، گفت: سگ‌ها پس از جمع آوری مورد معاینه قرار می‌گیرند و پس از واکسیناسیون، عقیم سازی و درمان به چرخه طبیعت بازگردانده می‌شوند.

وی اضافه کرد: تعدادی از این سگ‌ها هم برای نگهبانی گله، دامداری و منازل در اختیار متقضیان قرار می‌گیرد.

به گفته صالحی، سگ‌های دارای بیماری غیر قابل درمان هم به روش مرگ با ترحم (تزریق با دارو) تلف می‌شوند.

این مسئول می‌گوید: سال گذشته حدود ۵ هزار و ۸۰۰ سگ بدون صاحب واکسینه شدند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شورا‌های استانداری  ، گفت: هرگز امکان ندارد که سگ‌ها را از شهر‌ها و روستا‌ها خارج کرد چراکه حضور آن‌ها علاوه بر حفاظت از آن منطقه، مانع ورود حیوانات وحشی دیگر از جمله گرگ و کفتار به داخل شهر می‌شود.

صالحی اضافه کرد:سگ‌ها برای نگهداری، واکسیناسیون و درمان به مجتمع‌ای در سایت محمد آباد منتقل می‌شوند و بر این موضوع مکانی هم به عنوان کمپ در تاکستان پیش بینی شده است.

*علت افزایش سگ‌های ولگرد در شهر‌ها چیست؟

مسئول بازرسی و شکایت شهروندان در سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین گفت : وقتی نیرو‌های شهرداری یک منطقه را از وجود سگ‌ها پاکسازی می‌کنند بعد از یک ماه، دوباره سگ‌های دیگر در آن منطقه دیده می‌شود و علت آن رهاسازی سگ‌هایی است که از اطراف آورده و در داخل شهر رها می‌شوند.

بهبهانی، با اشاره به علت رهاسازی این سگ‌ها افزود: در روستا‌ها تعداد سگ‌های بدون صاحب بیشتر است چراکه عده‌ای در روستا‌ها در تولیدِمثل سگ‌ها فعالیت دارند وتوله‌های مرغوب آن‌ها (توله‌های نر) را برای فروش نگهداری و ما بقی را داخل شهر و نواحی منفصل شهری رها می‌کنند.

به گفته بهبهانی، این سگ‌ها در داخل شهر زاد و ولد می‌کنند و تعدادشان بیشتر می‌شود.

*فراهم بودن منابع تغذیه عامل دیگر ازدیاد سگ‌ها

ریختن زباله در خارج شهر و طبیعت و رها کردن زباله‌هایی در بسته بندی‌های نادرست در شهر موجب افزایش و جولان سگ‌های ولگرد می‌شود.


زینالی مدیرکل دامپزشکی استان قزوین ، گفت: رشد حیوانات بلاصاحب در شهر و روستا خیلی بیشتر از اقدامات در حال انجام است و علت آن قرار داشتن مقدار فراوان منابع غذایی در دسترس این حیوانات است.

به گفته دکتر زینالی، وقتی غذا در اختیارشان باشد به راحتی تکثیرو زاد و ولد می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین افزود: همین افزایش تعداد موارد گزش را بیشتر می‌کند که بسیار هم برای دستگاه‌ها پرهزینه است.

وی اضافه کرد: مراحل تزریق واکسن و سرم تراپی بر اثر گزش حیوان بلافاصله از سوی علوم پزشکی انجام می‌شود و تا زمانی که جواب آزمایش‌های مشخص شود ادامه خواهد داشت و اگر جواب مثبت بود که ادامه می‌یابد و همین مراحل هزینه‌های سنگینی را به دنبال دارد.

*زنده گیری ۹۵۰ قلاده سگ در قزوین

بهبهانی مسئول بازرسی و شکایت شهروندان در سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، گفت: سال گذشته ۹۵۰ قلاده و در فروردین و اردیبهشت امسال هم ۶۹ قلاده سگ زنده گیری شده است و فقط تعداد محدودی از آن‌ها به بیماری مبتلا بودند.

به گفته بهبهانی، شهرداری قزوین فقط بروی جمعیت سگ‌ها نظارت دارد و بودجه آن در این زمینه هم بسیار محدود است و این کار در شهر‌های دیگر از طریق سمن‌ها و نهاد‌های مردمی انجام می‌شود.

*زنده گیری سگ‌ها

مسئول بازرسی و شکایت شهروندان شهرداری قزوین ادامه داد: در شهر قزوین و نواحی منفصل شهری، دو اکیپ به صورت ۲۴ ساعته گشت زنی و مناطق را از وجود این سگ‌ها پاکسازی می‌کنند.


بهبهانی افزود: این سگ‌ها یا با ابزاری با عنوان تنگ و یا با استفاده از داروی بیهوشی زنده گیری می‌شوند

وی اضافه کرد: این سگ‌ها به مجتمعی در سایت محمد آباد و یا به مرکز کمپ حامی در جاده کورانه برای واکسیناسیون و درمان منتقل می‌شوند.

*هزینه هنگفت زنده گیری سگ‌ها

به گفته بهبهانی، هزینه نگهداری، انگل تراپی، واکسیناسیون، عقیم سازی و پلاک گذاری، رها کردن آن‌ها به چرخه طبیعت و مرگ با ترحم برای هر قلاده سگ حدود ۵۰۰ هزار تومان است و با توجه به اوضاع اقتصادی هزینه این کار‌ها حداقل ۲۰ درصد افزایش یافته است.

*چه باید کرد؟

به نظر می‌رسد باید در کنار تدبیر جمعی مسولان درباره این موضوع و جمع آوری سگ‌های بلا صاحب، مردم هم باید ضمن خوداری از رها کردن زباله‌ها در داخل و خارج شهر، از غذا دادن به حیوانات خودداری کنندو همچنین نحوه برخورد با حیوانات را آموزش ببینند موضوعی که به گفته مدیرکل دفتر امور شهری و شورا‌های استانداری قزوین، برای پیشگیری از حوادث ناشی از حمله سگ ضروری است و در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته صالحی، آموزش و پرورش برای آموزش دانش آموزان در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 25اردیبهشت 1398 ، کدخبر:www.yjc.ir ،6932919 

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین