پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۳۶۴۸۶
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
با ابلاغ بخشنامه بودجه 1399 که رویکردهای نخستین بودجه بدون نفت کشور را اعلام کرد، تصویر سند مالی دوسالانه سال آینده روشن‌تر شده است. براساس آنچه در بخشنامه بودجه تأکید شده است بودجه غلتان سال آینده به‌صورت انقباضی، بدون نفت و با صرفه‌جویی حداکثری بسته خواهد شد.درهمین راستا، رئیس سازمان برنامه و بودجه از تشکیل کمیته بازبینی هزینه‌ها برای حذف ردیف‌های بودجه خبر داد. به‌گزارش سازمان برنامه و بودجه، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری در جلسه ستاد بودجه اظهار داشت: در دهمین جلسه ستاد بودجه سال ۹۹ به دو موضوع کمیته بازرسی هزینه‌ها و ردیف‌ها و منابع و مصارف پرداخته شد.

شعار سال: یکی از راهکارهایی که از سوی کارشناسان اقتصادی نیز مورد تأکید قرار می‌گیرد، حذف برخی ردیف‌ها از بودجه است که نبود آنها هم تأثیر منفی بر توسعه اقتصاد نخواهد داشت. طبق روال معمول بودجه‌های سنواتی دارای هزار ردیف هستند که با حذف ردیف‌های غیرضرور و بازبینی آن تعداد آن به چندصد ردیف کاهش خواهد یافت.

درهمین راستا، رئیس سازمان برنامه و بودجه از تشکیل کمیته بازبینی هزینه‌ها برای حذف ردیف‌های بودجه خبر داد. به‌گزارش سازمان برنامه و بودجه، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری در جلسه ستاد بودجه اظهار داشت: در دهمین جلسه ستاد بودجه سال ۹۹ به دو موضوع کمیته بازرسی هزینه‌ها و ردیف‌ها و منابع و مصارف پرداخته شد.

به‌گفته وی، در کمیته بازرسی، هزینه‌های همه امور و دفاتر و تک‌تک فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد مجدداً تأمل شد که این فعالیت‌ها باید صورت گیرد یا نه و اگر باید انجام شود، باید به‌ همین صورتی که الان وجود دارد باشد و همین دستگاهی که این فعالیت را انجام می‌دهد باید به‌کار خود ادامه دهد.

نوبخت گفت: با این کار بخش قابل توجهی از ردیف‌های ما حذف می‌شود علاوه بر اینکه ما یک بازنگری در ردیف‌ها و هزینه‌های موجود کردیم که برای سال آینده تقلیل پیدا می‌کند.

وی افزود: براساس آنچه که منابع ما در سال آینده در چارچوب همین اصلاح ساختار بودجه باید اضافه شود و جایگزین نفت شود آنها را بازبینی کردیم، چون الان نفت در بودجه هیچ جایگاهی در ردیف‌های هزینه‌ای ندارد. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در پایان جلسه دیروز جدول و گزارشی از منابع و مصارف مطرح شد و قرار است در جلسات آینده به بررسی آن ادامه دهیم.

وی افزود: خوشبختانه از نظر برنامه زمانبندی کار ما جلو است و می‌توانیم برای ۱۵ آبان ماه بودجه عمومی را با اصلاحات و تغییرات اساسی تقدیم مجلس کنیم.

منابع جایگزین نفت

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشورگفت: در بودجه سال۱۳۹۹ برای نخستین بار نفت از هزینه‌های جاری جدا می‌شود و به طرح‌های عمرانی اختصاص پیدا می‌کند.

نوبخت با اشاره به اینکه برای هزینه‌های جاری که از نفت تأمین نمی‌شود منابع دیگری تعریف کردیم که مشخصاً بازبینی در پایه‌های مالیاتی وجود دارد، افزود: برخی منابعی که قبلاً از معافیت مالیاتی برخوردار بودند آنها را تجدیدنظر می‌کنیم تا در این شرایط سخت جنگ اقتصادی باز هم باید آنها را به همان مقدار، معافیت مالیاتی داشته باشیم یا می‌توانیم آنها را حذف یا تقلیل دهیم.

وی گفت: بخشی از پایه‌های مالیاتی وجود دارد که قبلاً آنها را طبق قانون مشمول مالیات نمی‌دانستیم بنابراین پایه مالیاتی تلقی نمی‌شد مثل عایدی سرمایه که در بودجه سال آینده تحت چارچوب اصلاح ساختار بودجه به‌عنوان منابع مالیاتی جدید تعریف می‌کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: قرار است سال آینده ضرایب مالیاتی برای بنگاه‌های تولیدی کاهش یابد، در عوض مالیات‌های دیگری جایگزین شود و به جای این به درآمد بنگاه‌های تولیدی تمرکز کنیم، مالیات بر درآمد کل خانوار مبنای عمل ما قرار می‌گیرد.

نوبخت تصریح کرد: بخشی از درآمد‌هایی که جایگزین نفت می‌شود مرتبط با مولدسازی دارایی‌های دولت است که در این زمینه هم می‌توانیم آنچه از نفت کاهش می‌یابد و معطوف به طرح‌های عمرانی می‌شود، برای هزینه‌های جاری بتوانیم از این منابع استفاده کنیم.

دلایل متفاوت بودن بودجه 99

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: بنا به ضرورت بودجه سال آینده متفاوت از سال‌های قبل خواهد بود. حمید‌ پورمحمدی در حاشیه دهمین جلسه ستاد بودجه گفت: بنا به چند ضرورت بودجه سال آینده متفاوت خواهد بود که اولین و مهم‌ترین آن تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اجرای اصلاحات ساختاری در بودجه است.

وی ادامه داد: ضرورت دوم این است که از طرف بیگانگان تحریم‌هایی وضع شده و ما باید انعطاف لازم را در برابر تحریم‌ها داشته باشیم و به همین دلیل شیوه کار خود را عوض کردیم و روش مناسبی اتخاذ شد تا کشور در مقابل تکانه‌های مختلف مانند کاهش قیمت نفت، بتواند تاب‌آوری داشته و اقتصاد خود را جلو ببرد.

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: درکنار ده‌ها نشست و کمیته تخصصی که در ستاد بودجه تشکیل شده، رئیس جمهوری دیروز بخشنامه بودجه سال ۹۹ را ابلاغ کرد و رویکرد‌های نوین بر پایه اصلاحات ساختاری در آن دیده شد.

وی افزود: یکی از این رویکردها این است که هزینه‌های جاری کشور ارتباطش با نفت قطع شود و رویکرد دیگر این است که سعی کردیم بودجه را به جای آنکه دستگاه‌محور باشد، برنامه‌محور کنیم.

پورمحمدی در ادامه تشریح تغییرات در بودجه با بیان اینکه تا به امروز موافقتنامه‌ها را در طول سال مبادله می‌کردیم و برخی از آنها تا پایان سال ادامه پیدا می‌کرد گفت: اما در بودجه سال آینده مبادله موافقتنامه را از یک‌سال قبل در لایحه بودجه قرار دادیم.

وی افزود: طبق ضرورت چهارم در بودجه سال آینده کمیته بازبینی هزینه‌ها تشکیل شده و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه هزینه زاید و غیرضروری را حذف می‌کنند و در همین راستا دستگاه‌ها و فعالیت‌هایی را که قابل ادغام و حذف هستند یا قابل برون‌سپاری و جلب مشارکت بخش خصوصی هستند، به کار می‌گیریم.

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: طبق ضرورت پنجم تقویت نظام تصمیم‌گیری در سطح استان‌ها در بودجه سال آینده دیده شده و بسیاری از طرح‌های ملی استانی به استان‌ها واگذار می‌شود تا راحت‌تر بتوانند تصمیم‌گیری کنند. پورمحمدی خاطرنشان کرد: طبق ضرورت ششم برای اینکه منابع مالی کشور را صرف بهترین موقعیت‌ها بکنیم، باید بدانیم هر تصمیم چقدر بار مالی دارد و در صورت خوب بودن تأیید می‌شود در غیر این صورت کنار گذاشته می‌شود.

در بودجه سال۱۳۹۹ برای نخستین بار نفت از هزینه‌های جاری جدا می‌شود و به طرح‌های عمرانی اختصاص پیدا می‌کند

بخش‌هایی از پایه‌های مالیاتی که مشمول مالیات نبودند مانند عایدی سرمایه در بودجه سال آینده تحت چارچوب اصلاح ساختار بودجه به‌عنوان منابع مالیاتی جدید تعریف می‌شوند

از طرف بیگانگان تحریم‌هایی وضع شده و ما باید انعطاف لازم را در برابر تحریم‌ها داشته باشیم

یکی از رویکردها این است که هزینه‌های جاری کشور ارتباطش با نفت قطع شود و رویکرد دیگر این است که سعی کردیم بودجه را به جای آنکه دستگاه‌محور باشد، برنامه‌محور کنیم

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سايت خبري ايران آنلاين ، تاریخ انتشار 9 مهر 98، کد خبر: 504985، www.ion.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین