پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۳۶۸۵۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
فیروزی از تلاش مسئولان کشوری برای کاهش زمان صدور مجوزهای لازم دستگاهی، بعد از گلایه مقام معظم رهبری از مراحل هفتادخان رستم در دریافت مجوز از دستگاه ها خبر داد.علی فیروزی، رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار در تشریح آخرین جزئیات آمار ثبتی در سامانه سام" پیشخوان مجوزهای کشور" اظهار کرد: طبق آخرین اطلاعات، بیش از ۲۳۹ هزار و ۸۴۵ درخواست ثبت مجوز در این سامانه به ثبت رسیده است که از این تعداد رقم ۹۷ هزار ۸۸۳ مجوز تایید و صادر شده اند و مابقی در مرحله تبادل استعلامات قرار دارند. این سایت به صورت شفاف تمام اطلاعات ثبت مجوز و آمار‌های مجوز‌های صادره و استعلامات را روزانه بروزرسانی و منتشر می‌کند.

شعار سال: علی فیروزی، رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار در تشریح آخرین جزئیات آمار ثبتی در سامانه سام" پیشخوان مجوزهای کشور" اظهار کرد: طبق آخرین اطلاعات، بیش از ۲۳۹ هزار و ۸۴۵ درخواست ثبت مجوز در این سامانه به ثبت رسیده است که از این تعداد رقم ۹۷ هزار ۸۸۳ مجوز تایید و صادر شده اند و مابقی در مرحله تبادل استعلامات قرار دارند. این سایت به صورت شفاف تمام اطلاعات ثبت مجوز و آمار‌های مجوز‌های صادره و استعلامات را روزانه بروزرسانی و منتشر می‌کند.

او ادامه داد: تا کنون بیش از یک میلیون استعلام از سیستم ادارات کشوری حذف شده است، این استعلام‌ها در قدیم به صورت کتبی از مردم درخواست و برای هر اداره جداگانه تهیه و ارائه می‌شد. خوشبختانه سامانه سام این زمینه را برای دستگاه‌ها فراهم کرده است تا اطلاعات هویتی افراد را به صورت الکترونیکی دریافت کنند.

تلاش برای از بین بردن هفتادخان دریافت مجوز کسب و کار/ حذف بیش از یک میلیون استعلام برای صدور مجوز/ تاکید مقام معظم رهبری برای بهبود شرایط اخذ محوز در دستگاه ها/ صرفه جویی در زمان اصلی ترین عامل برای بهبود فضای کسب و کار

فیروزی بیان کرد: طبق قراری که با اتاق اصناف کشور گذاشته شد، مقرر شد تا سامانه سام تمام استعلامات فردی و هویتی افراد و همچنین استعلام‌های مورد نیاز برای صدور مجوز کسب و کار را در اختیار این اصناف قرار دهد. اما طبق بررسی‌های میدانی تاکنون اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است.

او افزود: پیش بینی شده است اگر اتاق اصناف کشور تا جلسه بعدی هیئت مقررات زدایی و رفع موانع تولید، اقدام به استعلام گیری از سامانه نکند، خود هیئت مقررات زدایی اقدام به ابلاغ رسمی به صنوف کرده و استعلامات هویتی را منوط به ارتباط با سامانه سام اعلام کند.

حذف استعلام کاغذی گواهی ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم

رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار تشریح کرد: موضوع مهمی که به آن پرداخته ایم موضوع گواهی ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم است. طبق این قانون برای راه اندازی هر کسب و کار فرد باید به سازمان امور مالیاتی مربوط مراجعه کرده و گواهی عدم بدهی یا ترتیب پرداخت بدهی صادر کند.

او افزود: برای دریافت این گواهی میانگین حضور فرد و معطلی برای اخذ آن ۲۰ تا ۴۰ روز برآورد شده بود. خوشبختانه با راه اندازی سیستم استعلام غیرحضوری و الکترونیکی سام، دیگر کارآفرین برای دریافت این گواهی احتیاج به حضور فیزیکی نداشته و بعضا اصلا از این استعلام مطلع هم نمی‌شود.



فیروزی در پاسخ به این سوال که حال با الکترونیکی شدن این روند، زمان تهیه این استعلام تا چه حد کاسته شده است؟ گفت: میانگین زمانی ارسال این اطلاعات به سامانه امور مالیاتی کشور بین ۳ تا ۴ روز است در طول روز بیش از ۲ هزار استعلام این چنین دریافت می‌کنیم. با حساب سر انگشتی، در می‌یابیم که با الکترونیکی شدن این نوع استعلام، ۶ هزار ساعت وقت صرفه جویی شده است.

رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار بیان کرد: علاوه بر این که در کاهش میزان هزینه‌های حمل و نقل، کاهش زمان صرف شده برای اخذ استعلام‌ها موفق بوده ایم در امری با نام "فساد" و "خطای انسانی" نیز تا حدودی خداحافظی کرده ایم. با الکترونیکی شدن ثبت و استعلامات مجوزها، شفافیت افزایش یافته و اعمال سلیقه فردی در صدور مجوز‌های از بین خواهد رفت، افزایش تعداد استعلام‌ها در این سامانه منجر به افزایش بهره وری و همچنین کارایی بهتری در سامانه سام می‌شود.

روایت گلایه آمیز رهبر انقلاب از هفتادخان رستم اخذ مجوز توسط مردم!/وزارت جهاد کشاورزی پیش قدم کاهش زمان صدور مجوز دامپروری و گلخانه

فیروزی در ادامه به اهمیت زمان برای دریافت مجوز و استعلام‌های لازم اشاره کرده و گفت: در سخنرانی‌های اخیر مقام معظم رهبری درخصوص کسب و کار ایشان بار‌ها به "بهبود محیط کسب و کار" اشاره و تاکید جدی کرده اند، بویژه در دیدار اخیری که باکارگزاران نظام و دولت داشتند با گله مندی فرمودند که "مردم را اذیت نکنید چرا آن‌ها باید برای دریافت یک مجوز به جای هفت خان باید از هفتادخان رستم عبور کنند؟ "

او ادامه داد: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری بنده به عنوان کارشناس حوزه کسب و کار و در نهایت مدیریت این حوزه، به واقع تلاش دستگاه‌ها برای کاهش میزان مراجعات حضوری و همچنین سهولت در راه اندازی نیاز‌های ارباب رجوع را شاهد هستم.

رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار تشریح کرد: به طور مثال وزیر جهاد کشاورزی در روز‌های گذشته دستور العملی را صادر کرد و در آن بسیاری از استعلام‌های زائد برای راه اندازی دامپروری و گلخانه حذف کرد. من نیز این بخشنامه را در توئیتر خود منتشر کردم. بعد از این بخشنامه مدت زمان کسب مجوز برای راه اندازی گلخانه به زیر ۷ روز و راه اندازی دامپروری و طیور به زیر ۲۰ روز رسیده است.

تلاش برای از بین بردن هفتادخان دریافت مجوز کسب و کار/ حذف بیش از یک میلیون استعلام برای صدور مجوز/ تاکید مقام معظم رهبری برای بهبود شرایط اخذ محوز در دستگاه ها/ صرفه جویی در زمان اصلی ترین عامل برای بهبود فضای کسب و کار

او ادامه داد: لزوما مجوزی حذف نشده است و حاکمیت کار خود را انجام می‌دهد، اما به فرمایش رهبری از ایجاد دردسر و آزار اذیت مردم جلوگیری کرده است. باید به سمت کاهش میزان حضور برای استعلامات و صرفه جویی در زمان حرکت کنیم.

فیروزی توضیح داد: طبق مطالعات انجام شده جهانی، حذف مجوز موضوعیتی ندارد و در نتیجه راه حل بهبود شرایط کسب مجوز، حذف تعداد آن‌ها نیست. به طور مثال در ۲ کشور برای راه اندازی کسب و کار تعدادی مجوز لازم است. در یک کشور ۱۰ مجوز و در دیگری ۱۰ هزار مجوز لازم است.

این مقام مسئول تاکید کرد: شاید به نظر برسد که کشوری که ۱۰ مجوز نیاز دارد بهتر و آسان‌تر است، اما اینطور نیست. چرا که گفته می‌شود در کشوری که کسب و کار با ۱۰ مجوز راه اندازی می‌شود ۱۰ سال زمان نیاز است، ولی در کشوری که با ۱۰ هزار مجوز کسب و کار راه اندازی می‌شود، تنها به چند روز زمان نیاز است. حال کدام کشور دارای بهره وری و پیشرفت مناسبی همراه است؟ قطعا کشوری که زمان را غنیمت شمرده است.

او در پایان از اهداف مرکز مطالعات مبنی بر ارزشمند شمردن زمان برای عموم جامعه نام برد و گفت: روی ۳ شاخص مهم صرفه جویی در زمان، کاهش هزینه‌ها و کاهش میزان دریافت اسناد و مدارک از افراد کار و تحقیق انجام می‌دهیم. اگر بتوانیم این ۳ عامل را کاهش دهیم به عبارتی مجوز را از دایره هفت خان یا به فرموده مقام معظم رهبری هفتاد خان بودن خارج می‌کنیم. باید کمر مجوز را با اجزای آن مجوز بشکنیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 12 مهر 98، کد خبر: 7092235، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین