پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۴۸۸
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
هیات مقررات‌زدایی طبق قانون باید سقف زمانی و شرایط و مراحل صدور مجوزهای کسب‌وکار را تسهیل کند. هیاتی که بنا به ادعای وزیر اقتصاد خوب کار کرده است. خبرگزاری فارس با کارآفرینان مختلف گفت‌وگوهایی ترتیب داده تا از نحوه اخذ مجوزهای‌شان بگویند.

شعارسال: هیات مقررات‌زدایی طبق قانون باید سقف زمانی و شرایط و مراحل صدور مجوزهای کسب‌وکار را تسهیل کند. هیاتی که بنا به ادعای وزیر اقتصاد خوب کار کرده است. خبرگزاری فارس با کارآفرینان مختلف گفت‌وگوهایی ترتیب داده تا از نحوه اخذ مجوزهای‌شان بگویند.
 
 قانون هیات مقررات زدایی را مکلف کرده است تا سقف زمانی و مراحل و مدارک این مجوزها را کاهش دهد. برای آشنایی بیشتر با این هیات اینجا کلیک کنید.
 
وزیر اقتصاد هفته گذشته در جلسه شورای گفت‌وگو اعلام کرد هرکسی فسادی در هرجا دید سوت‌زنی کند. ساعاتی پس از این فراخوان، 74 تشکل دانشجویی اعلام کردند هیات مقررات زدایی وظایف قانونی خود را انجام نمی‌دهد و به اصطلاح سوت‌زنی کردند.
 
اولین واکنش وزیر اقتصاد به سوت‌زنی تشکل‌های دانشجویی این‌گونه بود: "برخی‌ها گفتند وزارت اقتصاد متولی هیأت مقررات‌زدایی و بسیاری از فساد‌ها در صدور مجوز‌ها است که در این باره باید بگویم هم هیأت مقررات زدایی خوب کار کرده و هم صدور مجوز‌ها در محیط الکترونیک را در دستور کار دارم."
 
خبرنگاران فارس پس از آنکه وزیر اقتصاد اعلام کرد هیات مقررات زدایی خوب کار کرده است با کارآفرینان مختلف در سراسر کشور گفت‌وگوهایی انجام دادند تا از نحوه صدور مجوزهای کسب‌وکار اطلاع یابند.
 
تجمیع این گفت‌وگوها را در زیر بخوانید:
 
برای صدور مجوز گریه‌ام را درآوردند
 
مریم ایمانی بانوی کارآفرینی که در کرج کارگاه بسته بندی گیاهان دارویی دارد و برای 50 نفر اشتغال‌زایی کرده است در رابطه با مشکلات اخذ مجوز برای راه‌اندازی کسب و کارش می‌گوید: مشکلی که برای اکثر کارآفرینان وجود دارد این است که یک پیوستگی بین نهادهای مختلف برای اخذ مجوز نیست. برای مجوز باید به چند اداره مراجعه کنیم که هر کدام از آن ها استانداردهای خاص خود را برای اعطای مجوز دارند و گاها این استانداردها با هم هم خوانی هم ندارد و یا کارآفرین برای تامین همه آن ها دچار مشکل می‌شود و امکان مالی لازم را ندارد.
 
 
این بانوی کارآفرین ادامه می دهد: هر اداره ای زمان خاص خودش را برای بررسی مدارک و صدور مجوز دارد و بیش از 5 ماه طول کشید تا بتوانم کارم را شروع کنم. این در حالی است که اگر این امکان وجود داشت تا برای ثبت نام به یک اداره مراجعه کنیم و فرایند اخذ مجوز تجمیع شود خیلی از مشکلات ایجاد نمی‌شد و جلوی مفاسد هم گرفته می‌‌شد. واقعا باید بگویم تا 3 امضای تایید از یک اداره بگیرم گریه ام را در آوردند.
 
 به کارآفرینان به عنوان طعمه نگاه می‌کنند
 
علی اسدی کارآفرین دیگری است که کارگاه کارتن‌سازی دارد و 5 سال است کار خود را شروع کرده و در انواع قالب ها اقدام به تولید کارتن می‌کند.  25 نفر نیروی تولید و 5 نفر نیروی دفتری در کارگاه وی مشول به کار هستند.
 
اسدی در رابطه با فرایند اخذ مجوز و تسهیل شرایط کسب و کار به خبرنگار فارس می گوید: ادارات ما هنوز به کارآفرین به عنوان طعمه نگاه می‌کنند. تصور این است کسی که اقدام به راه‌اندازی کارگاهی می‌کند حتما وضعیت مالی خوبی دارد و باید انواع عوارض قانونی و غیر قانونی را از او گرفت.
 

وی در ادامه تاکید می‌کند بارها در اثر سنگ‌اندازی‌های ادارت تصمیم به تعطیلی کارگاه گرفته ام اما وقتی به بیکار شدن 25 کارگر فکر می‌کنم نمی‌توانم این کار را انجام دهم. قوانین ما ضد سرمایه گذاری است. برای اخذ مجوز تولید یک محصول خاص برای بسته بندی مواد غذایی 8 ماه دوندگی داشتم. ادعای مسؤولین در رابطه با بهبود اوضاع کسب و کار ادعایی بیش نیست.
 
 از اخذ مجوز دلسرد شدم
 
مسعود سلطانی، تولید کننده فعال تبریزی در زمینه فرآوری گیاهان دارویی فعال است. او با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی، فرآوری و در نهایت فرمولاسیون آنها را از صفر تا صد انجام می دهد، به خبرنگار فارس می گوید: مراحل اخذ مجوز برای من یک سال طول کشید؛ چرا که هر یک از ادارات برای ارائه مجوز قوانین بینش خاص خودشان را دارند و قوانین  ادرات دیگر را رد می کنند.
 
سلطانی تصریح می کند: بنده با وجود اینکه کارم یک ابتکار جدید و برای منطقه خاص بود و جایگزین مناسبی برای محصولات و گیاهان دارویی غیرقابل کشت مزارع حوزه دریاچه ارومیه به شمار می رفت، وسط کار دلسرد شده و به ترکیه سر کار اولم برگشتم!
 
این تولیدکننده جوان معتقد است: با وجود اینکه کارشناسان در بخش های مربوط به صدور مجوزها انسان های شریفی هستند اما متاسفانه در جایگاه های مناسب نبوده و مسلط بر کارشان نیستند.
 
ناآشنایی با پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کسب و کار
 
سلطانی که با پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کسب و کار چندان آشنا نیست ابراز می دارد: برای راه اندازی کسب و کارم چندین میلیارد هزینه کردم ولی یکسال طول کشید مجوز بگیرم؛ بعد از یک سال قیمت دلار از حدود 4 تومان به حدود ۲۰ تومان رسیده بود و همه نقشه های ما نقش بر آب می شد!
 
وی می گوید: با همه این اوصاف بنده با وساطت یکی از نمایندگان و دوستان عزیز دیگر دوباره به ایران برگشته، مجوز گرفته و شروع به تولید کرده‌ام و در حال حاضر  محصولاتم را به کشورهای اروپایی صادر می‌کنم.
 

از صبح تا ظهر منتظر اتمام جلسه مدیر برای گرفتن امضا بودم
 
«آرزو سلطان‌زاده» از جمله کارآفرینانی ارومیه‌ای است که تاکنون برای 200 نفر اشتغال‌زایی کرده و زمینه فعالیتش در مورد تولید چیپس میوه، قارچ و زعفران است.
 
وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه تمامی مجوزهایی که برای فعالیت خود لازم بوده را اخذ کرده است افزود: این مجوزها با هزار و یک مصیبت اخذ می‌شود و افراد بسیاری در میان راه نا امید می‌شوند و دیگر امیدی به ادامه ندارند.
 
این کارآفرین بیان کرد: متاسفانه در ارومیه برای کسب مجوز باید به چند اداره و سازمان مختلف مانند جهاد کشاورزی، معاونت غذا و دارو، محیط زیست و بنیاد مسکن مراجعه شود.
 
وی افزود: متاسفانه در موقع رجوع به این ادارات، عنوان می‌شود که رئیس یا مدیر مربوطه، در جلسه است و فردا مراجعه کنید و در حالت کلی باید از صبح تا ظهر در یک اداره خاصی وقت‌گذرانی کرد تا رئیس از جلسه خارج شده تا بتوان از وی تنها یک سوال کرد.
تعداد بازدید : 4
 
گاهی بخاطر یک کلمه کار را معطل میگذارند
 
سلطان‌زاده با تاکید بر اینکه متاسفانه هیچ کدام از ادارات نیز با یکدیگر هماهنگ نیستند اظهار کرد: برای مثال اداره محیط زیست به کلمه "چیپس میوه" ایراد می‌گیرد و زمانی که در تمامی ادارات کار را انجام داده و تمام میکنی، یک اداره با قبول نکردن واژه "چیپس میوه" و اینکه این کلمه در طرح وجود ندارد کار را لنگ میگذارد در حالی که اگر اینگونه بود چرا ادارات با یکدیگر هماهنگ نیستند؟
 
اخذ مجوز در برخی استانها سخت تر است
 
این کارآفرین گفت: همین سنگ‌اندازی‌ها و اذیت‌ها سبب شد که در سال گذشته برای گرفتن یک مجوز، 9 ماه در رفت و آمد باشم و حتی در بیشتر مواقع به هدف خود نرسیده‌ام.
 
وی بیان کرد: من برای انجام بیشتر کارهایم از طریق تهران یا سایر شهرها مراجعه کرده اما در ارومیه فشارهای بسیاری را متحمل شده‌ام چون برخلاف ارومیه، در تهران اگر رئیسی بر سر کار خود نباشد، نفرات جایگزینی هستند که بتوانند کار را انجام دهند.
 
مسوولان هیچ اطلاعی از مسائل کارآفرینی ندارند
 
سلطان‌زاده بیان کرد: هم‌اکنون بسیاری از دوستان را می‌شناسم که به علت عدم جواز کسب و کار از فعالیت اقتصادی باز مانده‌اند.
 
در ادامه با یک کارآفرین دیگری به نام« سوسن محمدی» با نام هنری« سبزی‌کار»گفت وگو می‌کنیم که کار در این عرصه را تقریبا با هیچ آغاز کرده‌ و مدیر عامل انجمن هنری کار آفرینان استان، مدیر و موسس آموزشگاه سبزیکار و همچنین مدرس دانشگاه جامع است.
 
«سبزیکار»کار خود را در زمینه گلدوزی با چرخ‌خیاطی ساده آغاز کرده و پس از چندین سال توانسته در ۴۰ رشته هنری از سازمان وزارت تعاون اجتماعی و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور مجوز رسمی گرفته و هم‌اکنون در ۴۰ رشته هنری مشغول به‌ کار است
 
 
این کارآفرین نمونه گفت: مسوولان هیچ اطلاعی از مسائل کارآفرینی ندارند که بخواهند در این زمینه به کارآفرینان کمک کنند و تنها در این مدت به جز تبلیغات رایگان در سطح شهر هیچ حمایتی از جانب مسوولان نشده است.
 
وی با اشاره به اینکه در سال 90 برای تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای اقدام کرده است افزود: در آن زمان، شرایط مانند امروز دشوار نبود و چون مدرک تحصیلی‌ام در سال 90، دیپلم بود اذیت کردند.
 
سبزی‌کار در ادامه نیز بیان کرد: از پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مجوزهای کسب و کار آشنایی ندارم.
 
با اینکه دولت الکترونیک شده اما صدور مجوز ماه‌ها طول می‌کشد
 
در ادامه با بانوی کارآفرین دیگری به گفت‌وگو می‌نشینیم که چند مرتبه به عنوان کارآفرین نمونه انتخاب شده و هم اکنون در زمینه پرورش گل‌های زینتی فعالیت دارد.
 
«هانیه عیدنژاد» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه در این ۱۵ سال فعالیت، مجوزهای بسیاری برای کسب و کار اخذ کرده‌ام اظهار کرد: آخرین مجوزی که توانستم با آن وام کار‌آفرینی دریافت کنم در زمینه گلهای زینتی بود.
 
وی افزود: با توجه به نوع فعالیت، هر بار به ارگان مربوطه مراجعه می‌کردیم البته از یک مشاور حقوقی نیز بهره‌مند بوده و تا حد امکان وارد روند مجوز نمی‌شویم.
 
این کارآفرین نمونه بیان کرد: با اینکه دولت الکترونیک شده و یک کارآفرین باید از سایت فرم پر کند اما برای هر مجوز حداقل یک ماه زمان لازم است. تقریبا دو هفته طول می‌کشد تا درخواست بررسی شده و ۱۰ روز در نوبت بازدید قرار می‌گیرد. دو یا سه هفته نیز طول می‌کشد تا پاسخ دهند که آیا مجوز می‌دهند یا نمی‌دهند و اگر پاسخ منفی باشد، پس از رفع اشکال باز هم یک ماه دیگر تا اخذ مجوز زمان نیاز است.
 
ایده های نو به سختی مجوز دریافت میکنند
 
عیدنژاد با اشاره به اینکه ماهیت کار ما با توجه به اینکه با جوانان سر و کار داریم، بیشتر رویکرد نوآوری و ایده‌های جدید کسب و کار است افزود: بزرگترین مشکل ما که حتی در مورد راه‌اندازی «خانه آلبالو» پیش آمد این بود که پای وزیر ورزش و جوانان نیز به میان آمد چون آنها تا به حال این نوع مجوز را نداده و نمی‌دانستند که در این موضوع چه کاری باید انجام دهند و به راحتی عنوان می‌کردند که مجوز نمی‌دهیم!چون در خانه آلبالو کارهایی آموزش داده می‌شد که برای اولین بار در ارومیه بوده و کارهای جدیدی بودند.
 
معاون وزیر: من که هیچ پدرم هم خانه چند هزار متری ندارد!
 
وی با اشاره به اینکه شاخص هایی برای انواع مجوزها به صورت استاندارد مانند مساحت و فاصله از شهر و روستا در نظر گرفته‌اند گفت: اما آنهایی که این قانون را وضع کرده بودند به این موضوع فکر نکردند که بسیاری از موقعیت‌های خوب ممکن است به واسطه نبود یکی از این شرایط از دست برود.
 
عیدنژاد تصریح کرد: مثلا برای کسب مجوز در زمینه گردشگری باید ملک مال خود شخص باشد، بنابراین بنده به معاون وزیر ورزش و جوانان گفتم شما که حقوق معاون وزیری می‌گیرید چند خانه با مساحت هزار متری دارید که اینها انتظار دارند یک جوان بتواند چنین ملکی داشته باشد؟! وی نیز خندید و گفت من که سهل است، پدرم هم چنین خانه‌ای ندارد!
 
 ۲ ماه منتظر بازدید یک کارشناس بودم
 
میرمهدی کارآفرین حوزه گیاهان دارویی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، نیز با اشاره به طولانی بودن روند بروکراسی‌های اداری اظهار کرد: بنده فعالیت خود را در سال 1382 با سرمایه 150 میلیون تومانی در زمینه کشت و تولید گیاهان دارویی آغاز کردم که بخشی از آن از طریق وام بانکی تامین شد.
 
وی افزود: بنده برای فعالیت خود پروانه بهره‌برداری از جهاد کشاورزی، اداره محیط زیست، اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، پروانه ساخت محصول از سازمان غذا و دارو را دریافت کرده‌ام.
 
تولیدکننده استان مرکزی تصریح کرد: همه این مجوزها با مراجعه حضوری دریافت شده‌‌اند، زمانی که بنده کار خود را آغاز کردم پایگاه اطلاع‌رسانی کسب مجوز وجود نداشت، اما با توجه به سابقه فعالیتی خود اطلاع کامل از میزان و نوع مدارک مورد نیاز داشتم.
 
میرمهدی بیان کرد: متاسفانه روند کاری در برخی از ادارات به‌قدری طولانی است که تنها سبب فرسایشی شدن روند تولید و خسته شدن تولیدکننده می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بنده نزدیک به 2 ماه است که منتظر بازدید یک کارشناس برای دریافت یک مجوز برای بخش تازه تاسیس مجموعه خود هستم.
 
۶ ماه دوندگی برای مجوز سیب سلامت
 
غلامرضا درایتی یکی از تولیدکنندگانی است که با توجه به ظرفیت‌های بومی منطقه بیرجند بر آن شد تا با تأسیس شرکت فرآوری خرما وارد عرصه تولید شود.
 
وی با بیان اینکه در آن زمان کارهای اداری شهرستان طبس مربوط به یزد بود و برای اخذ پروانه بهره‌برداری مشکلی نداشتیم، گفت: برای گرفتن سیب سلامت سختگیری‌هایی وجود داشت که حدود ۶ ماه طول کشید چراکه چندین مرتبه ایرادات را بیان می‌کردند و به همین دلیل گرفتن‌ پروانه طول کشید.
 
تعداد بازدید : 4
 

در دریافت مجوز شفافیت وجود ندارد
 
محسن آرون کارآفرین دشتستانی که در زمینه پرورش بلدرچین فعالیت داشته و در سال 96 با سرمایه‌گذاری 65 میلیون تومانی فعالیت خود را آغاز کرده بود هم‌اکنون کارگاه خود را تعطیل می‌بیند.
 
او می‌گوید: برای راه‌اندازی این واحد تولیدی خانگی از افراد زیادی تحقیق کردم که عموماً اطلاع نداشتند و مجوزها و بسیاری دیگر از اطلاعات این حوزه شفاف نیست.
 
مشکل ۸ ماهه ای که ۲ روزه حل شد!
 
پریسا داد کارآفرین بوشهری و تولیدکننده پوشاک که طی سال‌های اخیر با این مشکل دست‌وپنجه نرم کرده است در خصوص فرآیند اخذ مجوز برای تولید پوشش‌های خرما، می‌گوید: این محصول پوششی است که مانع می‌شود تا گردوخاک بر روی خرما بنشیند. در جهرم باغ‌داری با این محصول توانست خرمای خود را به هلند صادر کند. باوجوداینکه این محصول اهمیت زیادی در بالا بردن کیفیت محصولاتی مثل خرما دارد، نزدیک به 7 الی 8 ماه به اداره کل صمت استان بوشهر مراجعه می‌کردم اما معاونین وقت با این دلیل که این کالا در حوزه پزشکی است مخالفت می‌کردند.
 
 
وی ادامه داد: این مخالفت‌ها ادامه داشت تا زمانی که در مراسم تجلیل از کارآفرینان در حضور مدیرکل وقت اداره صمت، مانع به وجود آماده را مطرح کردم و بعد از گذشت دو روز مشکل حل شد.
 
این کار آفرین بوشهری افزود: واقعیت میدانی نشان می‌دهد که در کنار عدم‌شفافیت در روند صدور مجوز، عدم‌باور روشن و مثبت مسؤولین نسبت به رونق تولید و یک‌سری قوانین قدیمی در حوزه کسب و کار باعث شده تا عده زیادی برای دریافت مجوز با مشکلات گوناگونی روبرو شوند و برخی هم دل‌زده شوند.
 
برای مجوز یک دستگاه ۳ ماه دوندگی کردیم و نتیجه ای نداشت!
 
محمدمتین مقدم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: روند مجوز دهی و کمک به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در استان خوب نیست و این قشر با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.
 
 
وی در مورد وضعیت مجوز دهی و حمایت‌های مسؤولان در این زمینه گفت: متاسفانه در زمینه مجوز دهی هیچ همکاری و یا کمکی به کار آفرینان صورت نمی‌گیرد.
 
کارآفرین زنجانی ضمن گلایه از مسؤولان استان در زمینه عدم حمایت از نخبگان و کار آفرینان در استان زنجان ادامه داد: ما در زمینه ارائه کمک و تسهیل در زمینه گرفتن مجوزها حتی به استاندار هم نامه زدیم اما هیچ فایده‌ای نداشت.
 
وی با بیان اینکه در زمینه گرفتن مجوز از سوی یکی از دستگاه‌ها فقط سه ماه دوندگی کردیم و به نتیجه هم نرسیدیم، گفت: مسؤولان استان حتی از بالادست خود نیز حرف شنوی ندارند و فقط وعده و وعید می‌دهند.
 
مقدم با بیان اینکه یک سرمایه گذار در استان زنجان حضور یافت و برای احداث نیروگاه خورشیدی تقاضا داده بود، تصریح کرد: این سرمایه‌گذار به مسؤولی مراجعه کرده بود، ولی مسؤولان کاری کردند، که از سرمایه‌گذاری منصرف شد.
 
کارآفرین زنجانی علت این مشکلات را وجود رانت بی‌سابقه و زیاد در استان زنجان برشمرد و گفت: داشتن پارتی و نفر در ادارات و دستگاه‌ها هم از جمله موارد تسهیل در امور است، اما همه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران از این موهبت بهره‌مند نیستند.
 
مجوزی که صادر شدنش ۴ سال طول کشید!
 
محمدکاظم رشیدی پژوهشگر ۷۳ ساله همدانی که در زمینه طب سنتی و درمان دردها با داروهای گیاهی فعالیت دارد در خصوص کسب مجوز فعالیت خود به خبرنگار فارس گفت: برای اخذ مجوز کرم آرایشی گیاهی به چندین استان و شهرستان مراجعه کردم و پس از طی مسیر بسیار طولانی و خسته‌کننده در شهرستان خرم آباد از سازمان غذا و دارو مجوز تولید این محصول را اخذ کردم.
 
 
این تولید کننده داروهای گیاهی گفت: برای محصول کرم گیاهی نهایتا دو ماه زمان نیاز بود تا مجوز اعطا شود در حالی که این پروسه بیش از چهار سال به طول انجامید، جوانان امروز نمی‌توانند سال‌ها در ادارات بدوند تا مجوز دریافت کنند همان ابتدای مسیر بعد از گذشت چند ماه کار را رها می‌کنند که بزرگترین چالش فعالیت‌های اقتصادی و علمی محسوب می‌شود.
 
وی در خصوص مشکلات صدور مجوزهای کسب و کار گفت: مشکلات فراوانی در این مسیر وجود دارد که مهمترین آنها عدم همکاری بدنه کارشناسی دستگاه‌های ذی ربط است، به دلیل بکارگیری مواد اولیه گیاهی در تولید این محصول کارشناسی که باید آخرین امضا را منظور می‌کرد از ادامه روند پرونده جلوگیری به عمل آورد در حالی که این محصول در کمیسیون و آزمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفته و تاییدهای لازم را اخذ کرده بود. در واقع فرمول تولید این محصول ثبت اختراع شده اما کارشناس مربوطه با لحن تند از ادامه روند پرونده سرباز زد.
 
14 محصول دانش بنیان تولید کردیم و 2 سال معطل مجوز بودیم
 
حامد نوری ۲۸ ساله و اهل ایلام، دارای دکتری مهندسی فرآیند از دانشگاه تهران است. وی هم اکنون مدیرعامل و رئیس هیات مدیره اولین و تنها شرکت دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی و دام و طیور و صنایع وابسته در ایلام است. نوری از سال ١٣٩٣ تاکنون در حوزه ایجاد اشتغال و اشتغال پایدار روستایی فعالیت داشته و تاکنون موفق به کسب ١۴ محصول نوآورانه و دانش بنیان در حوزه اشتغال پایدار شده است.
 
وی در پاسخ به این سوال که برای کسب مجوز به کدام نهادها مراجعه کرده‌ است نیز ادامه داد: برای کسب مجوز  به سازمان‌ها و ادارات ذی‌سمت مراجعه و روال و بروکراسی‌های مرسوم اداری را طی کرده‌ام، البته یکسری مجوز دیگر هم نیاز دارم که متاسفانه برای صدور آنها در حدود یک سال است با مشکلات متعدد مواجه هستم.
 
اطلاعی از پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کسب و کار ندارم
 
نوری با اشاره به مدت زمان صدور برای مجوز خود، می‌گوید: مدت زمان برای صدور هر مجوز متفاوت است، برای شرکت دانش بنیان نزدیک به ۲ سال، پارک فناوری ۳ ماه.
 
وی با بیان اینکه قبل از مراجعه به مراجع صادر کننده مجوز کسب و کار با این روال آشنا بودم، تصریح کرد: اما با پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کسب و کار آشنایی نداشتم.
 
مدیرعامل و رئیس هیات مدیره اولین و تنهاترین شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی و دام و طیور و صنایع وابسته در ایلام، یادآور شد: افراد زیادی را در استان و شهرهای دیگر می‌شناسم که عدم کسب مجوز، به دلیل مراحل سختی که هست، مشکلات بسیاری را برای آنان به وجود آورده و این امر مهم سبب شده به اهداف موفق خود در حوزه کارآفرینی نرسند.
 
وی افزود: مدت زمان برای صدور مجوز، به عوامل مختلفی بستگی دارد و در کل متفاوت است، بنده نزدیک به یک سال است که برای صدور مجوز تهیه جوجه با جهاد کشاورزی رایزنی می‌کنم  اما تاکنون موفق به کسب آن نشده‌ام، اما مجوز احداث کارخانه را در  یک هفته دریافت کردم.
 
طی 2 ماه 69 بار به جهادکشاورزی و دامپزشکی رفتم ولی نتیجه‌ای نداشت
 
نوری در پاسخ به این سوال که خاطره‌ای از روزهای اخذ مجوز کسب و کار بگویید، گفت: خاطرات سختی کسب مجوز زیاد است، اما غالبا تلخ هستند؛  یکی از خاطراتم در این باره را که یادداشت هم کرده‌ام و هیچگاه فراموش نمی‌کنم، اخذ مجوز و همکاری با وزارت جهادکشاورزی و سازمان دامپزشکی است، در این راستا طی دو ماه ۶٩ بار به این دو سازمان مراجعه کردم ولی متاسفانه هیچ‌کس حاضر به همکاری با من نشد.
 
محصول ما تا اروپا هم رفته است اما سالها باید برای مجوز دوندگی کنیم
 
فرزانه ارشادی کارآفرین برتر شهرستان فارسان با بیان اینکه 20 سال است که در زمینه تولید و فروش زعفران فعالیت می‌کنم، گفت: چند سالی است که به دنبال گرفتن یک برند برای تولیدات خود هستم اما هنوز موفق نشده‌ام.
 
ارشادی با بیان اینکه نمونه‌های محصول ما تا ترکیه و اروپا هم رفته است، گفت: برای گرفتن یک مجوز باید سال‌ها دوندگی کنیم و همین باعث دلسردی یک تولیدکننده می‌شود.
 
این کارآفرین برتر با گلایه‌مندی از ادارات صمت، جهادکشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عنوان کرد: هیچ‌کدام به موقع از تولیدکننده حمایت نمی‌کنند.
 
وی تصریح کرد: به ما گفتند تنها زعفران مشهد می‌تواند برند داشته باشد، مگر می‌شود، مانند این است که بگوییم تولید برنج مختص یک استان است و سایر استان‌ها حق کشت ندارند.
 
این تولیدکننده زعفران با بیان اینکه کشورهای همسایه در حال تبدیل شدن به رقیبان بزرگی برای تولید زعفران ایران هستند، اضافه کرد: آخرین باری که برای گرفتن مجوز برند مدارک بردم گفتند هیچ برندی به زعفران استان ما تعلق نمی‌گیرد.
 
تغییر دائمی شرایط صدور جواز ۸ ماه زمان و انرژی ما را هدر داد
 
نجم الدین شاهوردی مدیرعامل یک واحد تولیدی که در حوزه تولیدات الکترونیکی فعالیت می‌کند با اشاره به اینکه شرکتش را در سال 95 در مرکز رشد بروجرد تاسیس کرده‌است، گفت: برای تاسیس یک شرکت موانع زیادی پیش روی یک جوان تولید کننده است که فرآیند اخذ جواز تاسیس، فرآیند دریافت اعتبار مالی، صادرات و واردات، مالیات و عوارض، قانون کار مهمترین موانع هستند.
 

شاهوردی با بیان اینکه  تغییر دائمی ضوابط و شرایط صدور جواز تاسیس موجب سردرگمی تولید کنندگان می‌شود، تصریح کرد: به عنوان مثال، در سال جاری یک محصول جدید در شرکت تولید کردیم که برای فروش آن نیازمند دریافت مجوز از سازمان صمت و دارایی استان بودیم اما پس از چند ماه بوروکراسی بیهوده اداری و صرف هزینه‌های فراوان متوجه  شدیم که زمین تهیه شده با ضوابط جدید متناسب نیست و کاربری صنعتی ندارد.
 
وی با عنوان این موضوع که چرا کارکنان صنایع استان نباید این موضوع را از همان روز اول به تولید کننده بگویند، خاطرنشان کرد: این عامل باعث شد که به جای آنکه در شرکت وقت و سرمایه خود را روی تولید محصول جدیدی بگذاریم حدود هشت ماه سرمایه و زمان خود را اتلاف کنم.
 
استانداردهای صدور مجوز متناسب با شرایط کشور نیست
 
این جوان کارآفرین عنوان کرد: یکی از محدودیت‌هایی که جواز تاسیس برای متقاضیان ایجاد کرده، برقراری مقررات و استانداردهای اجباری است که بسیاری از استانداردهایی که وزارت صنایع برای دریافت مجوز تاسیس وضع نموده  متناسب با وضعیت و شرایط کشورهای صنعتی و پیشرفته بوده نه کشور ما که تحت شدید ترین تحریم‌های بین المللی قرار دارد.
 
درد دلهای یک کارآفرین اهوازی
 
علی فتحی یکی از کارآفرینان و تولیدکنندگان اهوازی است که مشکلات بسیاری را تا گرفتن برخی مجوزها تجربه کرده است تا آنجایی که زمانی که با کم لطفی برخی مسؤولان مواجه می‌شد بارها  تصمیم گرفت که  مجوز تولید «گازهای خنک کننده صنعتی» را در استان‌های دیگر عملیاتی کند این در حالی است که راه‌اندازی این کارخانه اشتغال بسیاری به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‌کرد. به چند سوال و جواب کوتاه از این کارآفرین اهوازی توجه کنید:
 
کدام مجوزها را برای فعالیت خود اخذ کردید؟
 
فتحی: جواز  تاسیس کارخانه تولید گازهای خنک کننده صنعتی برای اولین بار در کشور
 
 برای کسب مجوز چگونه اقدام کردید؟ به کجا مراجعه کردید؟
 
فتحی: ابتدا با نماینده مجلس مکاتبه کردم و بعد از آن موافقت رئیس سازمان صمت خوزستان که این پروسه از زمان نامه دادن به  نماینده مجلس تا گرفتن موافقت رئیس سازمان صمت 23 روز به طول کشید.
 
چه مدت زمان طول کشید تا به شما مجوز بدهند؟
 
فتحی: کل زمان پیگیری و گرفتن موافقت های لازم برای تاُسیس این کارخانه حدود 9 ماه طول کشید.
 
 در مراحل کسب مجوز به چه مشکلاتی برخوردید؟
 
فتحی: عدم همکاری و هماهنگی ادارات استان و مدیران  دستگاه‌های اجرایی، نداشتن اطلاعات کافی کارمندان از برخی کسب وکارهای موجود در استان از مشکلات عدیده بود.
 
مشکلات اصلی در صدور مجوزها را چه می‌دانید؟
 
فتحی: در زمان پیگیری عدم هماهنگی بین ادارات مشخص بود به عنوان مثال در یکی  از مراحل، به گرفتن مجوز از اداره محیط زیست نیاز داشتیم که این اداره پس از 8 روز پاسخ نامه را به شرکت‌ شهرک‌های صنعتی داد
 
  اما جواب نامه شرکت شهرک‌ها به صمت 6 ماه طول کشید چرا که اداره محیط زیست در خصوص  راه اندازی کارخانه در شهرک صنعتی شماره ۵ با شرکت شهرک‌های صنعتی اختلاف نظر داشت برای همین پروسه صدور مجوز طولانی شد.
 
 با پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کسب و کار آشنا هستید؟
 
فتحی:  خیر
 
 آیا قبل از مراجعه به مراجع صادر کننده مجوز کسب و کار خود می‌دانستید چه مدارکی مورد نیاز است و چه مدت زمان طول می‌کشد تا مجوز صادر شود؟
 
فتحی:  خیر
 
 خاطره‌ای از روزهای اخذ مجوز کسب و کار دارید؟
 
فتحی: علیرغم سختگیری‌هایی که برای گرفتن مجوز تحمل کردم و بارها به دلیل تعداد مجوزهایی که باید می‌گرفتم و عدم هماهنگی دستگاه‌هایی اجرایی در روان کردن مراحل کار،  اما هرگز از هدف خودم کنارگیری نکردم و زمانی که برخی ناملایمات را از سوی برخی مسؤولان دیدم یکی از خبرنگاران را به عنوان رسانه در جریان گذاشتم که پس از تماس وی با شرکت شهرکها مبنی بر اینکه چرا در صدور مجوز تعلل می‌شود پس از چند روز موفق به گرفتن مجوز شدم.
 
  دوستانتان کسی هست که به دلیل عدم جواز کسب و کار از فعالیت اقتصادی باز مانده باشد؟
 
فتحی: پاسخ این سال را باید به صورت نامحسوس با حضور در  معاونت صمت به دست بیاورید چرا که متوجه خواهید شد روزانه چه تعداد  نارضایتی از سوی کارآفرینان در دریافت مجوزها وجود دارد که به این دلیل به این معاونت مراجعه می‌کنند.

   
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  ازخبرگزاری  فارس ،تاریخ انتشار: 25   آذر 1398،کدخبر: 13980923000485  ،www.farsnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین