پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۲۱۸
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳
تاریخ ایده‌ها (History of ideas) رشته‌ای پژوهشی در تاریخ محسوب شده که به بیان، نگهداری و تغییر ایده‌های انسانی در طول دوران می‌پردازد. تاریخ ایده‌ها یک رشته خواهر یا یک رویکردی خاص در تاریخ روشنفکری، محسوب می‌گردد. مطالعات در تاریخ ایده‌ها ممکن است شامل تحقیق بین رشته‌ای در تاریخ فلسفه، تاریخ دانش یا تاریخ ادبیات باشد. در سوئد، تاریخ ایده‌ها و علوم از سال ۶ نوامبر ۱۹۳۲ موضوعی مجزا برای دانشگاه بوده‌است. متاسفانه در ایران، توجه خاصی به تاریخ ایده ها با رویکردهای تاریخی ، ترویج و توسعه علم، علم برای همه، پهنه بندی و هم یابی های علمی و غیره نمی شود. بر همین اساس، نگاه بسیار ضعیفی به تهیه تزاروس ها و لکزیکون های تخصصی در کشور وجود دارد.

شعار سال : مستند کردن سیر تحول نظریات و تئوری ها در رشته های مختلف از فلسفه گرفته تا دیسیپلین های مختلف علمی، می تواند بستر را برای جامعیت نگاه ، درک حوزه های مشترک نظریات هم پایه، درک افتراقات بین نظریات و تاکیدات خاص صورت گرفته در گروه های نظریه ای ، فضا سازی و ایجاد زمینه برای خلق پارادایم های علمی، کاربردی سازی علوم و تسهیل در ترویج علم و مواردی همانند فراهم کند. بعنوان نمونه سیر تاریخی نظریات مدیریتی ، سیر تحولی نظریات جامعه شناسی ، سیر تکامل نظریات درباره تغییر کاربری زمین و غیره ، نمونه ای از اقدامات صورت پذیرفته در این خصوص هستند که می تواند بعنوان شواهد تجربی در نظام مند کردن دانش در سایر رشته ها مورد استفاده قرار گیرد.

تاریخ ایده ها، از سیر تحول تا اثرات ایده های همجوار

تدیون سیر تاریخی نظریات از نگاه برون رشته ای و هم بندی دانش هم مورد تاکید است. چه بسا ، درک سیر تاریخی نظریات در یک رشته، قادر به اثرگذاری روی فرآیند نظریه پردازی در رشته های دیگر باشد. در دنیا نیز برای مستند کردن مفاهیم در رشته های مختلف در گام نخست از دیکشنری استفاده کرده و چنانچه اقدام به تشریح تخصصی وازگان نمایند، از گلوساری glossary  استفاده می کنند. 
چنانچه ارتباط افقی و عمودی واژگان با یکدیگر مدنظر باشد ، از لکزیکون lexicon بهره برداری می کنند و در نهایت، حوزه های دانشی و رشته ای را به کمک تزاروس thesaurus به یکدیگر متصل و مرتبط می نمایند.

تاریخ ایده ها همچنین می بایست اشاراتی به شرایط زمانی خلق ایده و شرایط و خصوصیات خاص افراد نظریه پرداز یا عوامل کلیدی موثر بر نظریه پردازی های انها ، داشته باشد.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین