پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۲۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۵
رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه ساخت پایگاه فضایی چابهار پس از ۱۰ سال در دولت سیزدهم انجام شد، گفت: امسال با اتمام فاز نخست این پایگاه، اولین پرتاب را انجام خواهیم داد و اگر در فاز نخست پایگاه فضایی از نظر فنی و اقتصادی به تثبیت پرتابگر با قیمت مناسبت و قابلیت اعتماد بالا برسیم، پرتاب بین‌المللی را نیز آغاز خواهیم کرد. یکی از ویژگی‌های پایگاه فضایی چابهار این است که جنب آب‌های آزاد عمان و اقیانوس هند قرار گرفته است. شیب مداری مناسبی برای پرتاب‌های گوناگون میتواند تامین کند. بندرگاه، فرودگاه و راه‌آهن در آنجا احداث شده یا در برنامه جامع توسعه منطقه در شرف احداث است؛ همچنین کل منطقه در طرح توسعه مکران قرار دارد و هر پیشرفتی که در این منطقه اتفاق بیفتد و در طرح توسعه کلان کشور نیز تاثیر مثبت دارد.

شعارسال: «حسن سالاریه» در خصوص پایگاه فضایی چابهار که ۱۰ سال بعد در دولت سیزدهم ساخته شد، گفت: طرح و ساخت پایگاه فضایی چابهار در اوایل دهه ۹۰ و در دولت دهم مطرح شد. زمین پایگاه چابهار به سازمان فضایی ایران اختصاص یافت تا پایگاه را در آنجا بسازد.

وی افزود: در آن زمان کار همه جانبه‌ای برای یافتن مکان مناسب برای شناسایی نقاط مختلف کشور با قابلیت ساخت پایگاه فضایی انجام شد. یافتن زمین مناسب جنبه‌های مختلفی دارد که این قانون را خاص می‌کند.

ساخت پایگاه فضایی چابهار پس از ۱۰ سال در دولت سیزدهم

رئیس سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های پایگاه فضایی چابهار قرار گرفتن آن در کنار آب‌های آزاد عمان و اقیانوس هند است. می‌تواند یک شیب مداری مناسب برای پرتاب‌های مختلف فراهم کند. بندر، فرودگاه و راه آهن در چارچوب طرح توسعه جامع منطقه ساخته شده یا در شرف ساخت هستند. کل منطقه نیز در برنامه توسعه مکران گنجانده شده است و هر پیشرفتی که در این منطقه اتفاق بیفتد در برنامه توسعه کلی کشور تاثیر مثبت دارد.

ساخت پایگاه فضایی چابهار پس از ۱۰ سال به دستور شهید رئیسی

سالاریه گفت: پایگاه فضایی چابهار فاکتور آزاردهنده پرتاب در بسیاری از شیب‌های مداری و مسیر‌های پروازی را ندارد و جایی نیست که قطعات پرتاب در حین پرتاب فرود بیایند. ۱۰ سال کار نکرد. زیرا ایجاد پایگاه در جایی که زیرساخت‌ها توسعه نیافته بود، کار بسیار سختی بود و زحمت زیادی می‌کشید. در سال ۱۴۰۰ هجری شمسی در اولین جلسه شورای عالی فضایی به ریاست شهید رئیسی تصمیم به اجرای پروژه پایگاه فضایی چابهار گرفته شد.

وی ادامه داد: پس از آن طی چند جلسه بحث و بررسی و بر اساس کار کارشناسان، بین سازمان فضایی ایران به نمایندگی از وزارت ارتباطات، سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و نیروی هوافضا توافق شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که این مجموعه توسط نیروی هوافضا ساخته خواهد شد، مالک پروژه نیز می‌باشد. مسئولیت نظارت و مشاوره نیز به سازمان هواپیمایی وزارت دفاع واگذار شد.

معاون وزیر ارتباطات تایید کرد: ساخت پایگاه را با توجه به دسته بمب افکن‌ها به چند مرحله تقسیم کردیم. مرحله اول به تهیه سکوی مناسب برای پرتابگر‌های سوخت جامد اختصاص یافت. زیرا این قلاب‌ها سبک‌تر و حمل آسان‌تر هستند. اکنون زیرساخت‌های فاز اول به سرعت در حال توسعه است، اما برای فاز‌های بعدی باید زیرساخت‌های سخت تری ساخته و فراهم شود.

رئیس سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: اصرار بر این بود که در دولت سیزدهم به گونه‌ای کار شود که روند در همان دوره طی شود و بتوانیم ماهواره پرتاب کنیم.

وی تایید کرد که در سال ۱۴۰۰ هجری قمری تفاهم نامه‌ای بین سه نهاد منعقد شد. نیروی هوایی تجربه موفقی در ساخت سکو‌های پرتاب سوخت جامد داشت و به همین دلیل مسئولیت ساخت مجموعه را بر عهده گرفت. وزارت دفاع نیز بر این پروژه نظارت داشت. پس از آماده شدن کار از جمله هماهنگی با سازمان برنامه برای تامین منابع، قرارداد در اواسط سال ۱۴۰۱ هجری قمری منعقد شد.

این ماهواره در نیمه دوم سال از پایگاه چابهار پرتاب می‌شود

سالاریا گفت: کار طراحی از اواسط سال ۱۴۰۱ هجری قمری آغاز و در سه ماه اول سال ۱۴۰۲ هجری قمری به پایان رسید. بالاخره از تیرماه ۱۴۰۲ کار ساخت و ساز را شروع کردیم و حالا بعد از گذشت یک سال، طبق برنامه پیش رفتیم و با برخی استاندارد‌ها حتی کمی از برنامه جلوتر هستیم. در این قرارداد مقرر شده است که فاز اول تا اواسط سال ۱۴۰۴ هجری شمسی تکمیل شود، اما با توجه به اینکه بخش‌های خوبی از زیرساخت‌های حیاتی در پایگاه فضایی چابهار آماده شده است، ظرفیت پرتاب در سال جاری فعال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اولین پرتاب سوخت جامد که در پایگاه فضایی انجام خواهیم داد در زمینه رسیدن به مدار‌های خورشید است که برای اولین بار در کشور انجام می‌شود. این پرتاب در نیمه دوم سال با استفاده از ماهواره تحقیقاتی انجام خواهد شد.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه این پرتاب از چند جهت حائز اهمیت است، تاکید کرد: یک جنبه مهم مربوط به اولین پرتاب سوخت جامد برای رسیدن به مدار خورشید انگج در جمهوری اسلامی ایران است. ثانیاً که برای ما بسیار مهم است، ماهواره‌ای است که پرتاب خواهد شد و احتمالاً توسط بخش خصوصی توسعه خواهد یافت. البته ما ماهواره‌های دیگری نیز در دست ساخت داریم و امیدواریم ماهواره این پرتاب، ماهواره ساخت بخش خصوصی ما باشد.

سالاریا افزود: بار‌ها گفته ایم که مهمترین اتفاق در حوزه فضا در دولت سیزدهم امسال پرتاب ماهواره‌های ساخت بخش خصوصی است و البته چند سامانه فضایی دولتی را نیز راه اندازی خواهیم کرد.

وی درباره مراحل بعدی قرارگاه چابهار گفت: در مرحله بعد زیرساخت‌های پرتاب سوخت مایع در رده‌های سبک و متوسط ​​ماهواره بر‌ها آماده می‌شود و امیدواریم پرتاب و تثبیت ماهواره‌های سنگین در سال جاری تکمیل شود. ۱۴۱۰ در همان زمان برنامه ۱۰ ساله فضایی به پایان می‌رسد.

رئیس سازمان فضایی کشور در خصوص امکان پرتاب ماهواره از کشور‌های دیگر از پایگاه فضایی چابهار گفت: اگر در مرحله اول بتوانیم دستگاه پرتاب را با قیمت مناسب و با قابلیت اطمینان بالا نصب کنیم، بین المللی را نیز آغاز خواهیم کرد. راه اندازی می‌کند.

برنامه فضایی نباید حتی یک ماه تعطیل شود

وی با اشاره به مسیری که در دولت آینده در حوزه فضایی طی خواهد شد، خاطرنشان کرد: شرط موفقیت در هر کاری تداوم و تمرکز است و این موضوع تنها مربوط به حوزه فضایی نیست، بلکه باید در زمینه‌های کاری و شخصی نیز اعمال شود. همچنین برای رسیدن به موفقیت

سالاریه گفت: صنعت فضایی برنامه‌ای دارد که باید با توجه به ماهیت فناوری هر زمان که لازم باشد ادامه داده و به روز شود. به عنوان مثال، هدف ماهواره‌های سنجش ما در برنامه فضایی ۱۰ ساله زیر ۱۰ متر بود، اما اکنون فناوری به جایی رسیده است که ما تصویربرداری زیر ۵ متر و تا ۲ متر را در ماهواره‌های سبک وزن در نظر می‌گیریم. زیرا تکنولوژی در حال پیشرفت است و ما نباید از آن عقب بمانیم.

معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر لزوم پمپاژ منابع مالی به این تداوم افزود: توقف یا تعلیق پروژه‌های ماهواره‌ای در هیچ زمانی حتی برای یک ماه جایز نیست. نیروی انسانی در یک پروژه گاهی اوقات می‌تواند در مقیاس جهانی خدمت کرده و عمل کند.

سالاریه گفت: اگر صنعت فضایی حتی برای یک ماه تعطیل شود، آن‌ها به راحتی می‌توانند جذب صنایع دیگر شوند یا حتی از کشور مهاجرت کنند.

توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:

پایگاه فضایی چابهار نام پایگاه ملی پرتاب ماهوارهٔ جمهوری اسلامی ایران است (مرکز پرتاب غیرنظامی) که خبر آغاز طرح مطالعاتی آن را حمید فاضلی سرپرست سازمان فضایی ایران برای نخستین بار در روز ملی فناوری فضایی سال ۹۰ منتشر کرد. این پایگاه در ابعاد ۵ در ۵ کیلومتر ایجاد شده است. یکی از دلایل ایجاد پایگاه ملی فضایی در این منطقه نزدیک بودن این منطقه به اقیانوس هند و کم جمعیت بودن آن است. براساس مصوبات شورای عالی فضایی، مدیریت کلان این پایگاه بر عهدهٔ سازمان فضایی بوده و در حال حاضر نقطه‌یابی و فعالیت آمایش سرزمینی تأسیس پایگاه ملی پرتاب انجام و نقطهٔ نهایی انتخاب شده‌است. در سال ۱٣٩٨ در توییتر مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران خبر از تکمیل مطالعات و طراحی کلان پایگاه فضایی چابهار خبر داد. در اخبار شبکه دو سیما ساعت ۱۰:٣۰ شب گفتگویی با مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران در ۶ اذر سال۱۴۰۰ صورت گرفت و در آن اعلام کرد که مطالعات پایگاه فضایی آینده تمام شده و ساخت آن به سرعت آغاز خواهد شد. قرار است این پایگاه در زمینهٔ پرتاب موجود زنده، پرتاب ماهواره‌های سنجشی و ماهوارهٔ مخابراتی در مدار زمین آهنگ فعالیت کند.

در صبح ۵ آذر ماه ۱۴۰۰ رئیس‌جمهور (رئیسی) از آخرین دستاورد‌های صنعت فضایی بازدید کرد و در ساعت ۶ صبح رئیس جمهور و اعضای هیأت صنعت فضایی و دیگر اعضا، بعد از یک دهه تعطیلی جلسه شورای فضایی در دولت سیزدهم را تشکیل دادند. همچنین در تصاویر انعکاس یافته از بازدید رئیسی از دستاورد‌های فضایی، طرح احتمالی ماکت پایگاه فضایی چابهار فاش شد.

سخنگوی سازمان فضایی ایران از تکمیل فاز نخست پایگاه ملی پرتاب چابهار تا پایان سال ۱۴۰٣ خبر داد وی گفت پایگاه ملی پرتاب چابهار دارای ٣ فاز اصلی است که ما در میانه اجرای فاز نخست این پروژه قرار داریم و امیدواریم در نیمه اول سال ۱۴۰٣ این پایگاه، قابلیت پرتاب ماهواره‌های خورشید‌آهنگ توسط پرتابگر‌های تاکتیکی سوخت جامد را پیدا کند، همچنین تا پایان ۱۴۱۰ هر ٣ فاز این پایگاه فضایی به طور کامل مورد بهربرداری قرار می‌گیرد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت توژال، تاریخ انتشار: 5تیر1403، کدخبر:-، tujal.ir/سایر منابع

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
0
0
هر کی می خواد فقط به اسم خودئش تموم کنه همه چیز رو
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین