پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۳۲۳
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۳
مهندس حسینی سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع از توسعه فناوری‌های فضایی برای ارسال ماهواره بر به مدار‌های بالاتر زمین خبرداد و گفت: ماهواره بر ذوالجناح سال آینده پرتاب و پرتاب‌های تحقیقاتی ماهواره بر سریر از سال ۱۴۰۳ یا ۱۴۰۴ آغاز می‌شود. مهندس حسینی با بیان این که مسیر توسعه فن آوری فضایی نیازمند توسعه هماهنگ آزمایشگاه و پایگاه‌های پرتاب است خاطر نشان کرد: برنامه توسعه آزمایشگاه‌ها، در کنار توسعه ماهواره بر‌ها در دستور کار قرار دارد، گام‌های خوبی امسال برداشته شده و زیرساخت‌های جدیدی اخیراً در حوزه تست‌های سیستمی و زیر سامانه‌های ماهواره‌بر به بهره برداری رسیده است.

شعار سال: سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع با اعلام تثبیت توانمندی در مدار «لئو» در قالب دو ماهواره‌بر «سیمرغ» و «ذوالجناح» به عنوان اولویت این وزارتخانه افزود: «ماهواره‌بر سیمرغ» در آخرین پرتاب، با سرعت ۷۳۰۰ متر بر ثانیه (سرعت مداری معادل ۷۶۰۰ متر بر ثانیه است)، سه محموله را به طور همزمان به ارتفاع از پیش تعیین شده در حدود ۵۰۰ کیلومتری قرار داد، ضمن آن که طی پرتاب‌های تحقیقاتی «ماهواره‌بر سیمرغ» علاوه بر دریافت حجم بسیاری از داده‌های تله متری، دانش تیم‌های طراحی در تحلیل شرایط خلا افزایش یافته است و ان‌شاءالله در آینده نزدیک با تکمیل آزمایش‌های زمینی، شاهد آزمایش بعدی پروازی «ماهواره‌بر سیمرغ» خواهیم بود.

پرتاب‌های تحقیقاتی ماهواره‌بر سریر از سال ۱۴۰۴

حسینی زمان پرتاب تحقیقاتی بعدی «ماهواره‌بر ذوالجناح» را هم سال آینده اعلام کرد و افزود: برای تثبیت فن آوری این ماهواره‌بر ۳ پرتاب تحقیقاتی پیش بینی شده بود، که پرتاب اول در سال ۹۹ و پرتاب دوم اوایل تیرماه امسال اجرا شده است.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع با اشاره به این که براساس مصوبه شورای عالی فضایی و برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور، مبنی بر پرتاب ماهواره به ارتفاع ۳۶ هزار کیلومتری در کمتر از ۴ سال گفت: این طرح تعریف شده، با جدیت دنبال می‌شود، طراحی اولیه و مفهومی آن انجام شده و در صورت پشتیبانی کامل این اطمینان را می‌دهم که با توجه به وجود مبانی دانشی و فناورانه در کشور، این هدف در بازه زمانی کمتر از چهار سال دست یافتنی است.

حسینی در ادامه از توسعه یک ماهواره بر جدید با ویژگی‌هایی همچون قرار دادن ماهواره در مدار ۳۶ هزار کیلومتری، حمل محموله چهار تُنی در مدار لئو، انتقال ۱۰ ماهواره به طور همزمان و فعالیت‌های منظومه‌سازی خبر داد.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع با اشاره به موجود نبودن آزمایشگاه‌های تست موتور فضایی در شرایط خلاء در کشور افزود: با توجه به این شرایط ناگزیر هستیم بخش زیادی از مراحل را در پرتاب‌های واقعی مشاهده کنیم.

پرتاب‌های تحقیقاتی ماهواره‌بر سریر از سال ۱۴۰۴

حسینی درباره «ماهواره بر سریر» نیز گفت: مطابق نقشه راه ترسیم شده برای توسعه ماهواره‌بر‌های ایرانی، «ماهواره بر سریر» به عنوان ویرایش بعدی ماهواره‌بر‌ها، هم با هدف ارتقای توانمندی در مدارات پایین لئو و هم نیم نگاه به ۳۶ هزار کیلومتری طراحی شده و با قوت در حال گذراندن مراحل طراحی است.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع همچنین اضافه کرد: در «ماهواره بر سریر» علاوه بر بازنگری مراحل طراحی، آزمایش زیر سامانه‌های در حال اجراست و در حدود سال‌های ۱۴۰۳ یا ۱۴۰۴ پرتاب‌های تحقیقاتی «ماهواره بر سریر» آغاز می‌شود.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع با بیان این که کشور‌های پیشرو صنعت فضایی بیش از نود درصد از پرتاب‌های ماهواره‌ای خود را با ماهواره‌بر‌های سنگین انجام می‌دهند از آغاز تحقیقات روی موتور‌های «ماهواره‌برسروش» خبر داد.

حسینی همچنین گفت: «ماهواره‌برسروش» با توانمندی قرار دادن ۱۵ تُن محموله در مدار لئو در رده ماهواره‌بر‌های لانکمارج چین، پروتون، آریان و فالکون و نسل و ویرایش نهایی ماهواره‌بر‌های ایرانی است که کار تحقیقاتی روی موتور‌ها و سایر فناوری‌های زیر مجموعه این ماهواره بر در حال اجراست و عملاً همه نیازمندی‌های کشور را با هزینه کاملاً رقابتی با کشور‌های پیشرو جهان برطرف می‌کند.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع خاطر نشان کرد: در صورت حمایت مناسب «ماهواره بر سروش ۱» در ۱۴۰۷ و «ماهواره بر سروش ۲» برای ۱۴۱۰ به بهره برداری می‌رسند.

پرتاب‌های تحقیقاتی ماهواره‌بر سریر از سال ۱۴۰۴

مهندس حسینی ادامه داد: گروه فضایی وزارت دفاع علاوه بر موضوع پرتابگر و پایگاه پرتاب به عنوان دو مولفه فناوری فضایی، در حوزه ماهواره‌ها هم با کمک شرکت‌های دانش بنیان کار‌های جدیدی در زمینه ساخت ماهواره‌های سنجشی، مخابراتی و ناوبری در کلاس‌های مختلف انجام داده‌است.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع افزود: علاوه بر این، با محوریت مرکز نوآوری دانشگاه شریف و همکاری شرکت‌های دانش بنیان، موضوع فن چالش «موتور سرمازا» روند توسعه موتور سرمازای جدید که در واقع یک موتور کوچک سرمازا در قالب یک فن چالش از سال گذشته آغاز شده و چهار شرکت مراحل ساخت این موتور را انجام می‌دهند.

حسینی با اشاره به آغاز فاز اجرایی «منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی» در سازمان فضایی خاطر نشان کرد: این منظومه در حوزه IOT (اینترنت اشیاء) شامل شبکه‌ای از ماهواره‌های سبک در حد ماهواره‌های CubeSat (ماهواره‌های مربعی) تعریف شده است.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع با بیان این که توسعه منظومه‌ها در حوزه فضایی جهان به عنوان یک روند دنبال می‌شود گفت: امسال با مشارکت راهبردی نهاد‌های ذی‌نفع در حوزه فناوری فضایی «هلدینگ کیهان» هم در حوزه منظومه سازی تشکیل شده است.

مهندس حسینی با تأکید براین که به زودی، عمده ارسال محموله‌ها به فضا، در قالب شبکه‌ها و منظومه‌های ماهواره‌ای تعریف می‌شوند اضافه کرد: کشور‌های دیگر هم به سوی ساخت و ایجاد منظومه‌های ماهواره‌ای رفته اند؛ همچون اروپایی‌ها که به دنبال توسعه منظومه‌ای به اسم وان وب هستند، چینی‌ها نیز در حال انجام فعالیت‌های مشابه هستند.

حسینی در خصوص همکاری گروه فضایی وزارت دفاع با فرماندهی فضایی هوافضای سپاه هم افزود: در حوزه ماهواره‌بر‌ها شاهد یک تفکیک ماموریت هستیم که موضوعات مربوط به ماهواره‌بر‌های سوخت مایع و سنگین بر عهده وزارت دفاع قرار دارد و ماهواره‌بر‌های سوخت جامد و تاکتیکی و عمدتاً با محموله‌های سبک‌تر بر عهده فرماندهی فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران است.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع درادامه اضافه کرد: گروه فضایی وزارت دفاع با فرماندهی فضایی هوافضای سپاه در حوزه فناوری‌ها کاملاً با یکدیگر اشتراک فناوری دارند، در حوزه ماهواره و ماهواره‌بر‌ها هم تعاملات خوبی دارند وقرار است در افق پیش‌رو طرح‌های مشترکی را در حوزه فضایی اجرا کنند.

مهندس حسینی اضافه کرد: در حوزه فعالیت‌های کاوشی و زیرمداری هم امسال فعالیت‌های خوبی انجام شده که می‌توان به اقدام موفقیت آمیز پژوهشگاه فضایی در پرتاب کاوشگر زیر مداری «سامان» و آزمایش نمونه بلوک انتقال مداری در ارتفاع بالای ۱۰۰ کیلومتر اشاره کرد که در انتقال مداری ماهواره‌ها کاربرد دارد.

پرتاب‌های تحقیقاتی ماهواره‌بر سریر از سال ۱۴۰۴

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع درادامه گفت: پرتابگر فعالیت زیر مداری و کاوشی بعدی هم آماده است و ساخت مجموعه کپسول زیستی یا محموله زیستی این عملیات نیز در پژوهشگاه هوافضا در آینده نزدیک به پایان می‌رسد.

مهندس حسینی با بیان این که مسیر توسعه فن آوری فضایی نیازمند توسعه هماهنگ آزمایشگاه و پایگاه‌های پرتاب است خاطر نشان کرد: برنامه توسعه آزمایشگاه‌ها، در کنار توسعه ماهواره بر‌ها در دستور کار قرار دارد، گام‌های خوبی امسال برداشته شده و زیرساخت‌های جدیدی اخیراً در حوزه تست‌های سیستمی و زیر سامانه‌های ماهواره‌بر به بهره برداری رسیده است.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع افزود: در حوزه پایگاه پرتاب، علاوه بر تکمیل بخش‌هایی از زیرساخت پایگاه فضایی امام خمینی، کار طراحی و ساخت پایگاه جدید فضایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه جنوب شرق کشور در محدوده چابهار انجام شده و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم شاهد پرتاب‌های فضایی از این پایگاه باشیم.

حسینی تصریح کرد: منطقه چابهار از لحاظ پرواز ماهواره‌بر از بالای دریای عمان و اقیانوس هند، تنها منطقه دارای ویژگی پرتاب در زوایای میل متفاوت و راهگذر پروازی امن و پاک در کشور است ضمن آن که برای پرتاب‌ها در مدار ۳۶ هزار کیلومتر هر میزان به سمت جنوب و خط استوا نزدیک شویم انرژی کمتری مورد نیاز خواهد بود؛ این ویژگی‌ها در کنار هم باعث شده تا منطقه چابهار به عنوان یک منطقه مناسب برای پرتاب‌های فضایی انتخاب شود.

پرتاب‌های تحقیقاتی ماهواره‌بر سریر از سال ۱۴۰۴

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع گفت: در موضوع «پایگاه فضایی چابهار»، موضوع تملک زمین توسط سازمان فضایی در سال‌های اخیر انجام شده و فعالیت‌های اجرایی راه اندازی این پایگاه در حال انجام است.
۱۴ بهمن ۱۳۸۷ نخستین بار درتاریخ ایران، «ماهواره امید» با «ماهواره بر سفیر» به فضا، نام کشورمان را به عنوان نهمین کشور جهان با توانمندی ارسال ماهواره به فضا ثبت کرد.

**
ارتفاع سطح زمین تا ۲ هزار کیلومتری را مدار ارتفاع پایین زمین یا لئو (LEO) می‌نامند. از ۲ هزار کیلومتر تا ۳۵ هزار و ۷۸۶ متر، مدار‌های میانی زمین نام دارد و مدار‌های بالاتر از این ارتفاع را مدار ارتفاع بالا یا ژئو نام‌گذاری کرده‌اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار:۱۵ بهمن ۱۴۰۱، کدخبر: ۳۷۴۱۴۷۰، www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
برچسب ها: پرتاب‌های تحقیقاتی ماهواره‌بر سریر ، ماهواره‌بر سریر ، گروه فضایی وزارت دفاع ، تثبیت توانمندی در مدار لئو ، پرتاب‌های تحقیقاتی ماهواره‌بر سیمرغ ، آزمایش ماهواره بر سیمرغ ، آزمایش ماهواره برهای وزارت دفاع ، پرتاب تحقیقاتی ماهواره بر ذوالجناح ، آغاز پرتاب‌های تحقیقاتی ماهواره‌بر سریر از سال ۱۴۰۴ ، ماهواره بر سریر چه زمانی پرتاب می شود؟ ، ماهواره بر سریر چه خصوصیاتی دارد ، فقدان آزمایشگاه‌های تست موتور فضایی در شرایط خلاء در کشور ، توسعه ماهواره‌بر‌های ایرانی ، طراحی ماهواره بر سریر ، بازنگری ماهواره بر سریر ، موتورهای ماهواره بر سروش چه ویژگی هایی دارند؟ ، پیشرفت وزارت دفاع در حوزه فضایی ، منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی به کجا رسید ، ساخت و ایجاد منظومه‌های ماهواره‌ای در ایران ، همکاری گروه فضایی وزارت دفاع با فرماندهی فضایی هوافضای سپاه ، پرتاب کاوشگر زیر مداری سامان ، طراحی و ساخت پایگاه جدید فضایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه جنوب شرق ، پایگاه جدید فضایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه چابهار ، پایگاه فضایی چابهار ، لئو چیست؟ ، ژئو چیست؟
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین