پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۱۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۴
آخرین شب از میزگرد فرهنگی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با حاشیه به پایان رسید. شهاب اسفندیاری (رئیس دانشکده صداوسیما و نماینده این سازمان در مناظره) برای مثال در بحث اخراج اساتید (پرسیده شده توسط حسین انتظامی)، محمد فاضلی و نوع استخدام و سمت های او را مثال زد و این اقدام با واکنش مشاور پزشکیان همراه شد. در حالی که بحث بین کارشناس برنامه با مشاور پزشکیان بالا گرفت، صداوسیما میکروفون آنها را قطع کرد.شهاب اسفندیاری با طرح عبارات حاشیه ای«آقای پزشکیان، کسی که کنار شما نشسته است به‌ دلیل تخلف از دانشگاه اخراج شده است.» ،آتش درگیری متقابل را برافروخت و در انتها با کم تدبیری های صداسیما برای کنترل بحران و اتکا به رویه هایی متعارف نظیر قطع میکروفن، فاضلی برنامه را ترک نموده و اقدام به پرتاپ میکروفن در برنامه کرد.

شعار سال : آخرین شب از میزگرد فرهنگی انتخابات، میزبان مسعود پزشکیان بود. محمد فاضلی و محمد بهشتی این نامزد ریاست جمهوری را همراهی کردند، اما همراهی فاضلی تا انتهای برنامه ممکن نشد. در بخشی از این میزگرد بین محمد فاضلی به عنوان مشاور پزشکیان و شهاب اسفندیاری کارشناس برنامه میزگرد فرهنگی درگیری لفظی اتفاق افتاد.شهاب اسفندیاری (رئیس دانشکده صداوسیما و نماینده این سازمان در مناظره) برای مثال زدن در خصوص ماجرای اخراج اساتید (پرسیده شده توسط حسین انتظامی)، محمد فاضلی را مثال زد. اسفندیاری ۳ نکته را مطرح کرد: شایعه بودن اخراج فاضلی، تخلف از مقررات عضو هیئت علمی پیمانی و الم‌شنگه راه انداختن در رسانه‌ها و بازی سیاسی.

فاضلی در پاسخ، از دروغ بودن ادعا می‌گوید، اسفندیاری در حرف او می‌پرد و سوال می‌پرسد که پیمانی بوده یا نه. دومین اشتباه اینجاست که اجازه پریدن در پاسخ فرد مورد سوال واقع شده داده می‌شود. پزشکیان دخالت می‌کند و قاطعانه تذکری که باید «مجری» بدهد را می‌گوید: سوال پرسیدید بگذارید جواب بدهد. اسفندیاری علت پریدن در حرف را «تهمت دروغگویی» بیان می‌کند. اینجا فاضلی علت حرفش را بیان می‌کند: «دروغ می‌گویید، چون نمی‌دانید...» و، چون نمی‌دانید را سه بار تکرار می‌کند.
پزشکیان در واکنش به صحبت‌های این دو نفر گفت: همین نشان می‌دهد در فرهنگ مشکل داریم. ترک برنامه توسط فاضلی و صحبت‌های او در حین برنامه با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد و طوفان توییتری به راه انداخت.

تعداد بازدید : 2
 
تعداد بازدید : 3

واکنش‌ها نسبت به درگیری در میزگرد فرهنگی و قطع میکروفون:
یکی از اولین واکنش‌ها نسبت به این اتفاق مربوط به علی ربیعی بود. او در شبکه ایکس نوشت: لَّا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَن ظُلِمَ وَکَانَ اللَّهُ سَمِیعًا عَلِیمًا (سوره نساء آیه ۱۴۸) / خدا بلند کردن صدا را به بدگویى دوست ندارد، مگر از آن کس که به او ستمى شده باشد، و خدا شنوا و داناست.

محسن برهانی حقوقدان و دیگر استاد اخراجی دانشگاه تهران نیز در توییتی نسبت به عملکرد صداوسیما نوشت:
«به عنوان معلمی که داغ دانشگاه را چشیده است، دکتر فاضلی را درک می‌کنم، ولی اگر جای ایشان بودم صبوری پیش می‌گرفتم و در دام کارشناس نمی‌افتادم. اما یادمان باشد که شروع کننده ظالم تر است (البادی الظلم)؛ کارشناس مغالطه و مسأله را شخصی کرد.»

طرح مسائل شخصی و درگیری مشاور پزشکیان و کارشناس برنامه در میزگرد فرهنگی + پرت کردن میکروفن توسط دکتر محمد فاضلی میکروفن و ترک برنامه

عبدالناصر همتی نیز در شبکه ایکس نسبت به رفتار محمد فاضلی با اشاره به شعار انتخاباتیش در سال ۱۴۰۰ نوشت: «امروز محمد فاضلی در برابر دروغ و ظلم صدا و سیما #زد_زیر_میز»

علی مطهری، نایب رئیس پیشین مجلس نیز در این باره گفت: «به نظر من مقصر اینجا آقای اسفندیاری بودند، یعنی این سوال مطرح کردن و وارد شدن به مسئله شخصی آقای فاضلی درست نبود و باعث عصبانیت ایشان شد.». «مجری این برنامه می‌توانست بهتر عمل کند و اینقدر زود میکروفن را قطع نکند که باعث عصبانیت فاضلی شود. تقصیر بر گردن آقای اسفندیاری است و با اینکه او دوست ماست، اما مقصر می‌دانم.»

توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:

شهاب اسفندیاری متولد سال ١۳۵۶ اصفهان است که با شروع فرآیند تبلیغات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کارشناس میزگرد فرهنگی انتخاب شد. وی هم اکنون ریاست دانشکده صدا و سیما را برعهده دارد. وی از نیروهای نزدیک به سعید جلیلی است.او دانش آموخته کارشناسی کارگردانی سینما و کارشناسی‌ارشد سینما از دانشگاه هنر است و مدرک دکتری خود در رشته «نظریه انتقادی و مطالعات فیلم» را از دانشگاه ناتینگهام انگلستان اخذ کرده است.

او استادیار دانشکده سینما- تئاتر دانشگاه هنر و از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ مدیر گروه سینما در این دانشگاه بوده است. کتاب‌های «سینمای مقاومت»، «اکران فیلم خارجی:فرصت‌ها و تهدید‌ها برای سینمای ملی»، «دیده بان» و «دولت‌ها چگونه به سینما کمک می‌کنند؟» از جمله آثاری است که به اهتمام دکتر اسفندیاری، منتشر شده است.

محمد فاضلی متولد سال ۱۳۵۳، جامعه‌شناس ایرانی و استادیار سابق دانشگاه شهیدبهشتی است. وی همچنین مشاور وزیر نیرو و رئیس سابق مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی و معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک و مدیر شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ بود. بهمن ماه ۱۴۰۰ بود که اخباری درباره اخراج محمد فاضلی، استاد جامعه‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشکده شهیدبهشتی منتشر شد و پس از آن برخی از چهره های اصلاح طلب از جمله حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور دولت دوازدهم، عبدالناصر همتی نامزد اصلاح طلبان در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب و... به این موضوع واکنش نشان داده و موضوع اخراج فاضلی را سیاسی دانستند. اما در همان ایام برخی اخبار منتشر شد که می‌گفت بحث اخراج مطرح نبوده و محمد فاضلی که به صورت پیمانی در دانشگاه شهیدبهشتی حضور داشته، در مرحله تبدیل وضعیت موفق به کسب آرای هیات اجرایی نشده است.

علی شمسی‌پور مشاور وزیر و سخنگوی وزارت علوم در آن ایام طی گفت وگویی درباره ماجرای قطع همکاری با محمد فاضلی گفته بود که براساس آئین نامه‌های جذب و ضوابط جاری، تمدید قرارداد اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، این گونه است که عضو هیئت علمی پیمانی موظف است در یک بازه زمانی مشخص، شرایط تمدید فعالیت خود را از منظر عمومی، آموزشی و پژوهشی فراهم کند و در صورتی ‌که عضو نتواند در پایان دوره پیمانی، امتیازات قانونی ادامه خدمت را کسب کند، قرارداد همکاری او با دانشگاه تمدید نمی‌شود. براساس آنچه مسئولان دانشگاه شهید بهشتی می‌گویند وی در پایان دوره پیمانی، امتیازات قانونی ادامه خدمت را کسب نکرده و بر همین اساس اعضای هیات جذب، تمدید همکاری او با دانشگاه را تائید نکردند. عده‌ای مسئله را سیاسی جلوه دادند در حالی که اصلا سیاسی نیست، چرا که رئیس دانشگاه شهید بهشتی آقای دکتر نصیری قیداری رئیس منصوب دانشگاه در دولت قبل هستند و در این دولت هنوز رئیس جدیدی برای این دانشگاه انتخاب نشده است و افرادی که آقای فاضلی را می‌شناسند، می‌دانند که از نظر سیاسی این دو نفر در یک جناح سیاسی هستند. بنابراین قضیه برعکس است؛ اگر قرار بود کار سیاسی انجام شود، دانشگاه شهید بهشتی باید دکتر فاضلی را نگه می‌داشت.

سعداله نصیری قیداری رئیس وقت دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با برنامه «فرامتن» شبکه افق در رابطه با ماجرای قطع همکاری این دانشگاه با «محمد فاضلی» گفت: موضوع قرارداد پیمانی محمد فاضلی پس از طی مراحل اداری در جلسه هیئت اجرایی جذب دانشگاه مورخ ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ مطرح و به ‌علت عدم انجام تکالیف مقرر در مواد ۲۱، ۲۲ و ۱۱۴ آئین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی، پرونده وی مورد تأیید هیئت قرار نگرفت.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
0
0
عجب قاطی زد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین