پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۱۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۹
با اتمام انتخابات دور دوم مجلس و پس از شکل‌گیری مجلس جدید، اینک باید در انتظار کمیسیون‌های تخصصی آن ماند که هفته سوم خرداد (21 خرداد) تعیین‌ تکلیف می‌شوند. کارشناسان و تحلیلگران در گزارش پیش روی(متن به قلم ابوالقاسم گل باف) با واکاوی شرایط و آرای افرادی که تحصیلات کشاورزی یا تجربه کاری کشاورزی در بخش خصوصی داشته(کارمندی و کارشناسی در واحدها و سازمان‌های کشاورزی زیرمجموعه وزارتخانه را در پرونده خود دارند) یا در بخش کشاورزی نهادهاس مرتبط فعال بوده یا رزومه فعالیت در کمیسیون کشاورزی قبلی و ... دارند، اقدام به ارایه نظر و بیان سناریوها درباره آینده این کمیسیون کرده اند. موضوعی که حتی می توان با رویکرد تقویت ابعاد نظارتی بر فعالیت کمیسیون های تخصصی مجلس بدان نگریست.

شعار سال:با اتمام انتخابات مجلس دوازدهم و پس از شکل‌گیری مجلس جدید، اینک باید در انتظار تشکیل کمیسیون‌های تخصصی آن ماند. موضوعی که کارشناسان و تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که از شمار ۲۹۰ نماینده مجلس دوازدهم، در کل ۱۱ یا ۱۲ نماینده (جدای از شش تن از متخصصان کشاورزی که بنا به دلایلی حاضر نیستند در کمیسیون کشاورزی به امنیت غذایی خدمت نمایند)؛ بنا به تحصیلات، تخصص، تجربه، تمایل‌شخصی، درک مصالح ملی، توانایی‌های فردی و... شرایط آن را دارند که در کمیسیون کشاورزی مجلس مستقر شوند و تاثیرگذار باشند.

رقابت در انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون کشاورزی: مگر در سنگر کمیسیون‌ها چه غنایمی تقسیم می‌کنند؟!

این در حالی است که در هفته گذشته، اسامی سی نفر از اعضای اولیه این کمیسیون اعلام شد. حرکت بعدی پس از تعیین‌تکلیف و ثبت‌نام و قطعیت اعضای کمیسیون، انتخابات داخلی کمیسیون و رای‌گیری برای تعیین هیات رئیسه (ریاست کمیسیون کشاورزی، نُواب رئیس اول و دوم، دبیر اول و دوم و یک سخنگو) از بین این سی نفر از افراد حاضر در کمیسیون است (کمیسیون‌ها وفق قانون ۱۹ تا ۲۳ نفره هستند).

رقابت در انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون کشاورزی: مگر در سنگر کمیسیون‌ها چه غنایمی تقسیم می‌کنند؟!

به نظر می‌رسد در بین افراد فعلی (انتخاب کمیسیون کشاورزی بعنوان انتخاب اول) احتمالا چهار یا پنج نماینده، داعیه ریاست کمیسیون کشاورزی را داشته باشند و قبل از رای‌گیری، شانس خود را در ارائه برنامه‌های خود برای ارتقای بهره‌وری کشاورزی، صحبت با نمایندگان عضو کمیسیون، لابی‌ها و بده‌بستان، موقعیت‌های اداری و کاری هیات رئیسه را همراه با تقسیم پُست‌های کمیسیون بین آن‌ها مشخص کرده‌اند.

رؤسای احتمالی کمیسیون کشاورزی:
*** پیمان فلسفی از نیرو‌های جهادی وزارتخانه و دارای تحصیلات دکترای آموزش و ترویج از دانشگاه تهران و سابقه مدیریتی کشاورزی از کارشناسی تا معاون وزیر (در دو مرحله، از جمله معاون پارلمانی) و دارای مسئولیت ارشد در حوزه نمایندگی ولی فقیه است. وی این روز‌ها در تلاش رسیدن به کرسی کمیسیون کشاورزی بوده و گویا با نمایندگان احتمالی کمیسیون در رابطه با تشکیل تیم هیات‌رئیسه و تعامل بین آن‌ها از سنگر ریاست کمیسیون کشاورزی صحبت کرده است.

رقابت در انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون کشاورزی: مگر در سنگر کمیسیون‌ها چه غنایمی تقسیم می‌کنند؟!

*** محمدجواد عسکری، دکترای کشاورزی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی به ریاست دکتر ساداتی‌نژاد (رئیس وقت کمیسیون کشاورزی مجلس) و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم است که او نیز در صحبت و لابی با یاران و همراهان خود، گزینه فعال و رزومه‌داری برای ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس محسوب می‌شود.

*** نادرقلی ابراهیمی از اراک، رئیس اسبق سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی، عضو هیات علمی پژوهشکده حفاظت آب و آبخیزداری و همچنین معاون برنامه ریزی سابق سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز گویا در تب‌وتاب رسیدن به موقعیت ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس است.

*** علیرضا عباسی نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس سابق و عضو هیات علمی دانشگاه تهران گرچه سابقه مدیریت دولتی ندارد، اما اتکای وی به استان البرز که استانی کشاورزی‌خیز است، فرصتی برای تلاش وی و کسب جایگاه ریاست کمیسیون کشاورزی فراهم می‌کند.

*** هوشنگ هادیان‌پور از حوزه شازند با تحصیلات کارشناسی کشاورزی نیز از جمله افرادی است که برخی از دوستان از پیگیری‌های وی برای رسیدن به کرسی ریاست کمیسیون نام می‌برند.

کارشناسان سیاست‌گذاری بخش کشاورزی معتقدند در جو متلاطم کنونی و مشخص نبودن رئیس مجلس پس از حضور غیرمنتظره قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری (که برخلاف وعده خود به برخی از رای دهندگان به ریاست خویش وارد این مبارزه شد) مشخص نیست در نفوذ جناح‌های سیاسی برای تحمیل نظر خود به کمیسیون کشاورزی، کدام شاخه فکری و جریان جناحی تمایل تاثیرگذاری داشته باشد و بخواهد کمیسیون کشاورزی را در مسیر فکری خود قرار داده و بر آن تسلط یابد. اما به نظر می‌رسد که پایدارچی‌ها (به‌رغم آرام بودن حوزه کشاورزی و تامین امنیت غذایی در بهترین شرایط ممکن از جمله گوشت و تخم مرغ) برنامه‌ریزی خاصی برای نقد وزارت جهادکشاورزی داشته و تمایل به نصب همفکران خود در کمیسیون کشاورزی داشته باشند.

در سنگر کمیسیون‌ها چه غنایمی تقسیم می‌کنند؟!
شایسته بود هیات رئیس جدید مجلس، مقرر می‌کرد تمامی تحصیلکرده‌های بخش کشاورزی به‌ویژه افرادی که تجربه کاری ستاد و صف وزارتخانه یا کار در تشکل‌ها و بخش خصوصی را دارند در کمیسیون کشاورزی به‌عنوان عضو، ثبت‌نام کنند و پس از تکمیل کمیسیون کشاورزی، سرریز آن در دیگر کمیسیون‌ها سرازیر شود. نه اینکه کمیسیون‌های نان و آبدار و آینده اقتصادی و سیاسی‌دار مورد هجوم قرار گیرد و جامانده‌ها و وامانده‌های کمیسیون اصل نود، امنیت ملی، اقتصاد و دارایی، فرهنگی، اجتماعی و ... به اجبار در کمیسیون کشاورزی جا خوش کنند.

به‌عنوان نمونه شایع شده است که عباس پاپی‌زاده، فوق‌لیسانس مدیریت کشاورزی و عضو هیات‌رئیسه مجلس، انتخاب اول خود را کمیسیون اصل نود قرار داده است. دکتر سیدنجیب حسینی که دانش‌آموخته کشاورزی و کارشناس وزارتخانه و نیروی سازمان مرکزی تعاون روستایی بود، کمیسیون برنامه‌وبودجه را به‌عنوان انتخاب اول اعلام کرد. مهدی کوچک‌زاده، فوق‌لیسانس هیدرولیک و دارای رشته مورد نیاز کمیسیون کشاورزی، کمیسیون امنیت ملی را هدف قرار داد. جبار کوچکی‌ نژاد، متخصص خاک‌شناسی در مجلس نیز، کمیسیون آموزش و تحقیقات را مشخص کرد و گویا قرار است احمد انارکی‌محمدی، مهندس کشاورزی نیز در کمیسیون اقتصادی، جاخوش کند. علاوه بر این خانم سمیه رفیعی، تنها نماینده دارای تخصص محیط‌زیست نیز، برنامه بودجه را به‌عنوان انتخاب اول اعلام نمود؛ یعنی تا اینجای کار به احتمال زیاد پنج یا شش نماینده دارای تخصص کشاورزی، آب و خاک و محیط‌زیست، کمیسیون کشاورزی را تنها گذاشته‌اند. اینک که کار از کار گذشته و سررشته امور از دست بسیاری از مسئولان خارج شده، نمی‌توان از مجلس، انتظار آراستن کمیسیون کشاورزی کاملاً تخصصی به همراه افراد متخصص را داشت.

کمیسیون ناتوان و چوب لای چرخ کشاورزی:
چنانچه تمامی اعضای کمیسیون، متخصص و صاحب‌تجربه در زیربخش‌ها کشاورزی یا حداقل عضو کمیسیون‌های قبلی کشاورزی نباشند، با اطمینان می‌توان گفت که مجلس در هدایت و نظارت وزارتخانه و قانونگذاری در راستای اهداف ملی عرصه کشاورزی دچار اشکال خواهد شد؛ چراکه احتمال دارد برخی نمایندگان ناوارد به کشاورزی به جای دفاع از بخش و حضور فعال در طرح‌ها و لوایح مربوط به بخش، دچار روزمره‌گی شده یا در نهایت برای پست و مقام‌گرفتن حامیان رای داده به خود یا تقسیم منصب‌ها و پُست‌های استانی سازمان جهادکشاورزی، یا جابه‌جایی برخی طرح‌های اجرایی برای حوزه انتخابیه، تلاش کنند.

خدا به داد کمیسیون کشاورزی مجلس دوازدهم برسد!

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از مزرعه سبز. منتشره در 19 خرداد 1403. کد خبر: 46089. https://akhbarsabzkeshavarzi.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
0
0
حالا چرا اینقدر از کمیسیون کشاورزی صحبت می کنید و مابقی رو فراموش کردید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین