پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۱۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۳
عمارت دیوانخانه وکیل یکی از بناهای شاخص دوره زندیه در شیراز است که نزدیک به یک قرن گرفتار ساخت و سازهای غیراصولی شده است. این بنای کلیدی درحالی در احیای مجموعه زندیه نقش مهمی دارد که متولیان میراث‌فرهنگی هنوز نتوانسته‌اند اقدامی برای آزادسازی بنا از اسارت مخابرات انجام دهند. فعالان میراث‌فرهنگی معقتدند، درصورت حذف ملحقات ساختمان مخابرات از عمارت دیوانخانه وکیل و واگذاری آن به میراث‌فرهنگی گامی بزرگ در جهت ثبت مجموعه زندیه در فهرست آثار جهانی برداشته می‌شود. مخابرات شیراز نیز ضمن خصوصی خواندن خود، ادعای وجود مذاکرات قبلی درخصوص خرید این ملک از مخابرات و دادن زمین معوض را مطرح کرده است.

شعار سال: عمارت دیوانخانه وکیل، یکی از بنا‌های حکومتی دوره زندیه از مجموعه کریم خانی است که همچون دیگر بنا‌های شاخص زندیه در شیراز، دارای نقاشی‌هایی با تزیینات طلا و رنگ‌های لاجوردی، ازاره‌های سنگی با حجاری‌هایی برگرفته از داستان‌های تاریخی که شاخص‌ترین آن‌ها نبرد رستم و اشکبوس است و حیاطی با حوضی سرتاسری و عمارتی جنوبی به عنوان ورودی مجموعه بوده است. با فتح شیراز در دوره قاجاریه به دست آقامحمدخان قاجار، ستون‌های سنگی بنا از ایوان جدا شده و به کاخ گلستان منتقل شدند و به جای آن‌ها، دو ستون چوبی نصب شد. بعدتر در همان دوره، این بنا به اداره تلگراف‌خانه واگذار می‌شود و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مخابرات شیراز عمارت دیوانخانه وکیل را تخلیه نمی‌کند

«امین طباطبایی» فعال فرهنگی و مدیرانجمن خانه فرهنگ جاودان در این رابطه می‌گوید: در دوره پهلوی به دنبال دگرگونی گسترده در سازمان فضایی شهر، بخش جنوبی عمارت دیوان‌خانه که شامل یک هشتی ورودی و آب‌نما و حیاط عمارت بود به همراه دیواره ضلع غربی، تخریب شده و تغییر کالبد و ماهیت می‌یابد و با ساخت بنا‌هایی به اداره پست، تلگراف و تلفن تبدیل می‌شود. پس از انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۸۲ ساختمان اداره پست دوره پهلوی به کلی تخریب و برچیده می‌شود و بازسازی تاریخی مجموعه زندیه و احیای آن بر اساس الگوی گذشته، در دستور کار اداره میراث فرهنگی استان فارس قرار می‌گیرد؛ اما ادامه‌ کار و تخریب بنای اداره مخابرات صورت نمی‌گیرد و در نتیجه فرآیند احیا تاکنون متوقف مانده و محقق نشده است و پروژه به‌صورت ویرانه‌ای در قلب شهر شیراز باقی مانده است.

آنطور که مدیر خانه فرهنگ جاودان شیراز می‌گوید: در دوره‌های مختلف، اقدامات متعددی برای جابه‌جایی ساختمان مخابرات که بخش‌های بسیاری از آن نیز خالی و بی‌استفاده رها شده و مرکز ۱۱۸ در آن مستقر است، انجام شده است. سال‌ها پیش به اداره مخابرات، زمینی معوض داده شده که مانند اداره پست، ساختمان خود را تخلیه کند، اما به بهانه‌های متعددی تاکنون از این اقدام سر باز زده‌اند.

مخابرات شیراز عمارت دیوانخانه وکیل را تخلیه نمی‌کند

او با اشاره به اینکه در دولت دوازدهم با پیگیری‌های نهاد‌های مدنی و فعالان فرهنگی پیگیری‌های بسیاری برای جابجایی مخابرات و تخلیله ساختمان مخابرات انجام شد، افزود که در دولت دوازدهم با پیگیری‌های نهاد‌های مدنی و فعالان فرهنگی استاندار وقت فارس و شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز، به منظور به سرانجام رساندن پروژه احیا و باززنده‌سازی مجموعه زندیه و میدان توپخانه و میدان نقاره‌خانه زندیه، پیگیری‌های مستمری را برای جابه‌جایی مخابرات و تخلیه ساختمان مخابرات انجام دادند که بی‌نتیجه ماند و با پایان عمر دولت سیزدهم نیز، این بنای کلیدی در احیای مجموعه زندیه، همچنان در اسارت اداره مخابرات باقی مانده است.

طباطبایی تاکید کرد: از این رو، به منظور به سرانجام رساندن اقدامات اجرایی و عمرانی و آماده‌سازی مجموعه زندیه در شهر شیراز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی شهری کشور برای ثبت جهانی آن در یونسکو، لازم است تخلیه و آزادسازی ساختمان مخابرات در حیاط عمارت دیوان‌خانه هر چه سریع‌تر به سرانجام برسد تا ضمن مرمت و احیای آن، به دیگر بنا‌ها و فضا‌های قابل استفاده و بازدید مجموعه زندیه بپیوندند.

فعالان میراث‌فرهنگی استان فارس سال‌های طولانی پیگیری ثبت جهانی مجموعه زندیه در فهرست آثار جهانی یونسکو هستند. این پرونده درحالی در نوبت جهانی شدن قرار گرفته که ارگان‌های دولتی کمترین حمایت را از ساماندهی مجموعه زندیه دریغ کرده‌اند.

پاسخ مخابرات منطقه فارس به گزارش تخلیه عمارت دیوانخانه وکیل:

به دنبال انتشار گزارشی با عنوان "مخابرات شیراز عمارت دیوانخانه وکیل را تخلیه نمی‌کند"، شرکت مخابرات استان فارس پاسخی برای ایلنا ارسال کرد. متن پاسخ شرکت مخابرات استان فارس به شرح زیر است:

بازگشت به خبر منتشره به تاریخ ۱۴۰۳/۰۳/۲۲ با کد ۱۴۹۲۰۷۴ موضوع «مخابرات شیراز عمارت دیوانخانه وکیل را تخلیه نمی‌کند» و در اجرای مواد ۳۰ و ۲۳ قانون مطبوعات و حفظ حقوق قانونی شرکت مخابرات در پیگیری مطالب کذب منتشره مطالب ذیل را جهت تنویر افکار عمومی و انتشار آن در همان صفحه خبرگزاری ارسال می‌نماید:

۱- در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در تاریخ ۱۳۸۸/۰۸/۱۸ شرکت مخابرات به بخش خصوصی واگذار و کلیه اموال و املاک مربوطه به تبع انتقال، واگذار گردیده است.

۲- از جمله املاک موضوع واگذاری از سوی دولت محترم وقت به شرکت مخابرات، محل ساختمان مرکز تلفن شهید کامیاب، دومین مرکز پرظرفیت در شهر شیراز می‌باشد.

۳- در راستای تعامل با مسئولین محترم استان به منظور تعیین تکلیف ملک مورد اشاره جهت اتصال به بافت فرهنگی، جلسات متعددی با حضور مسئولین محترم وقت استان خصوصا استاندار محترم وقت استان فارس، برگزار و برابر دستور صریح ایشان هیئتی کارشناسی جهت ارزیابی ساختمان مرکز شهید کامیاب و تجهیزات مخابراتی منصوبه در ساختمان مربوطه تعیین و مقرر گردید هم زمان نیز نسبت به ارزیابی زمین روبروی مرکز شهید کامیاب اقدام و برابر ارزیابی هیئت محترم کارشناسان و برابر توافقات مقدماتی، در این خصوص تعیین تکلیف گردد که ظاهرا علیرغم ارزیابی صورت گرفته (که البته نتیجه ارزیابی تا زمان تنظیم این گزارش به مخابرات اعلام نگردیده) بنا به دلایلی که برای شرکت مخابرات نیز مشخص نمی‌باشد، در خصوص این موضوع تعیین تکلیف نمی‌گردد.

۴- این منطقه مخابراتی تاکنون مکاتبات متعددی با مجموعه مدیران محترم مرتبط با موضوع در استان فارس به منظور تعیین تکلیف موضوع انجام داده و حتی به منظور اثبات حسن نیت خود، قسمتی از ساختمان مرکز شهید کامیاب را نیز تخلیه نموده است ولیکن به دلیل حساسیت ساختمان مرکز شهید کامیاب، تا تعیین تکلیف تجهیزات منصوبه در ساختمان عملا امکان تخلیه وجود نخواهد داشت.

۵- در آخرین پیگیری‌های انجام شده با مدیر محترم میراث فرهنگی استان در جلسه حضوری در محل مخابرات منطقه فارس، ایشان قول مساعد جهت اجرایی شدن توافقات مقدماتی سابق را مطرح نمودند که تاکنون نیز نتیجه‌ای به این شرکت واصل نگردیده است.

در مجموع شرکت مخابرات در راستای حفظ میراث فرهنگی استان پهناور فارس همچنان آمادگی خود را جهت اجرای مصوبات سابق مجموعه محترم استانداری فارس اعلام می‌دارد.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
0
0
مخابرات به خدا هم پاسخگو نیست. شرکت انحصار گرای کم بازده کم خاصیت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین