پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۱۷۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۵
شریعتمداری با اشاره به اتمام عملیات امداد و نجات پس از وقوع زمین لرزه کاشمر گفت: متاسفانه بر اثر این زمین لرزه چهار نفر کشته و ۱۱۵ نفر مصدوم شدند. لازم به توضیح است که شهر کاشمر متاسفانه بدلیل برخی بی تدبیری های صورت گرفته در بحث مدیریت شهری، لحظه به لحظه بجای دور شدن از گسل در روند توسعه شهری، به گسل نزدیک تر می شود.یک چهارم شهر دارای بافت فرسوده بوده و تاریخچه زلزله های شدید بشکل تاریخی در این شهر گزارش شده است.

شعارسال: «حجت‌الله شریعتمداری» فرماندار کاشمر در جلسه شورای مدیریت بحران کاشمر که به ریاست «یعقوبعلی نظری» استاندار خراسان رضوی و با حضور مدیرکل بحران استانداری و اعضای مدیریت بحران شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: زمین لرزه پنج ریشتری کاشمر در حد فاصل کاشمر و خلیل‌آباد رخ داد که منجر به کشته شدن چهار نفر و مصدوم شدن ۱۱۵ نفر شد.

پایان امداد و نجات با ۴ کشته و ۱۱۵ مصدوم در کاشمر + ترسیم سیمای کاشمر از نظر زلزله خیزی و جایگاه گسل درونه

وی با اشاره به پذیرش ۱۱۵ مصدوم ناشی از زلزله در دو بیمارستان شهرستان کاشمر افزود: با تلاش کادر درمانی ۸۵ نفر مصدومین به صورت سرپایی مداوا و مرخص شدند، اما حال چهار نفر از ۳۰ مصدوم بستری شده وخیم گزارش شده است. فرماندار کاشمر با بیان اینکه دو نفر بر اثر سقوط تاج سردرب مغازه در حاشیه بلوار جانبازان کاشمر کشته شدند، تصریح کرد: اعضای خانواده سه نفره در روستای زنده جان از توابع بخش مرکزی کاشمر که زیر آوار گرفتار شده بودند، با تلاش نیرو‌های امدادی و اهالی روستا فرزند این خانواده که پسر حدودا ۱۳ ساله بود زنده و پیکر بی‌جان والدینش پس از حدود سه ساعت آواربرداری خارج شد.

این مقام مسئول با اذعان به اینکه بر اساس برآورد اولیه پیش‌بینی‌ها حاکی از بروز خسارت به هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در مناطق روستایی است، گفت: عمده خسارت‌ها مربوط به مناطق روستایی و بافت فرسوده شهر کاشمر است، که با حضور گروه‌های ارزیاب در حال کارشناسی است . شریعتمداری با اشاره به اینکه تدابیر لازم برای اسکان اضطراری و توزیع غذای گرم انجام شده است، بیان داشت: در سطح شهر کاشمر فضای باز آستان مقدس امامزاده سید حمزه (ع) و در روستای زنده‌جان که بیشترین میزان خسارت وارده را دارد سالن ورزشی تازه تاسیس روستا برای اسکان اضطراری تجهیز شده است.

توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:

استقرار سکونتگاه های انسانی از گذشته های دور بدلیل دسترسی به دو عامل آب و زمین قابل بهره برداری بوده است. بنابراین در مناطق خشک و نیمه خشک و به ویژه کشور ایران شکل گیری سکونتگاه های انسانی به تبعیت از این دو عامل می باشد و حتی پاره ای از اندیشمندان از تمدن های هیدرولیک در منطقه خاورمیانه یاد می کنند. گسل ها در مناطق خشک و نیمه خشک محل بالا آمدگی آب زیرزمینی و نقطه تلاقی توده سخت زیرین با سطح زمین است، بنابراین در حاشیه گسل ها منابع آب به فراوانی در دسترس می باشد. در نتیجه بسیاری از سکونتگاه های انسانی برای دسترسی به این منابع آب در حواشی و مناطق مجاور گسل ها استقرار یافته اند. گسل بزرگ درونه با طول حدود 700 کیلومتر از نایین شروع و پس از عبور از شرق ایران به خاک افغانستان وارد می شود این گسل در نواحی شرقی روند شرقی- غربی و در غرب روند شمالی- جنوبی به خود می گیرد. بر اساس بررسی های انجام شده با وجود این که گسل درونه از گسل های فعال ایران محسوب شده و زلزله های مخربی را در منطقه ایجاد کرده است. در منطقه کاشمر بیش از ۸۰ درصد سکونتگاه ها در حواشی و یا مناطق مجاور این گسل استقرار یافته اند. باید زنگ هشدار با۳۰۰ هکتار بافت فرسوده در شهرستان کاشمر که بر روی غول خسته گسل درونه و کاشمر بنا شده است، به صدا در آید تا مسوولان به فکر چاره باشند.

پایان امداد و نجات با ۴ کشته و ۱۱۵ مصدوم در کاشمر

پایان امداد و نجات با ۴ کشته و ۱۱۵ مصدوم در کاشمر

در شهرستان کاشمر آخرین زمین لرزه‌ای که کشتار نزدیک به ۵۰۰۰ نفر را دربر داشت، مربوط به ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال قبل است.بزرگترین زلزله‌ای که از ۱۴ سال قبل تاکنون در شهرستان کاشمر اتفاق افتاده مربوط به سال ۷۷ و با ۵.۴ ریشتر بوده که خسارات و تلفاتی در برداشته است. حداکثر زلزله‌ای که بر اساس مطالعات برای این گسل متصور شده‌اند، می‌تواند نهایتاً در حد هفت ریشتر باشد که حدود هشت دهه پیش شهر خواف را تخریب کرد. با بررسی پیشینه این گسل، هنوز زلزله‌ای بالاتر از۵/۶  ریشتر در منطقه کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و تربت‌حیدریه نشان نداده است.  متأسفانه در شهری مثل کاشمر ساخت‌وسازهای جدید و گسترش شهر طی دو دهه اخیر به جای آن که از خط گسل دور شود، برعکس شهرسازی ما به سمت شمال و شمال‌غرب پیش رفته و بدین ترتیب خانه‌های مردم کاشمر روزبه‌روز به خط گسل نزدیک‌تر می‌شود. این پدیده فی‌نفسه اشکالی ندارد، مشروط بر این‌که مقاوم‌سازی بناها در این قسمت شهر بر اساس حداقل انرژی هفت ریشتری زلزله باشد. بافت فرسوده روستاهای کاشمر از موضوعات نگران کننده‌ای است که باید بهسازی مسکن روستایی از محل اعتبارات و تسهیلات بنیاد مسکن به ویژه در بخش کوهسرخ با جدیت بیشتری پیگیری شود.

از مساحت ۱۴۱۶ هکتاری شهر کاشمر ۳۰۰ هکتار به معنای یک چهارم مساحت آن بافت فرسوده است. قسمت‌هایی از خیابان‌های شهید مدرس، امام (ره) و ۱۷ شهریور، منطقه حسین آباد، خیابان قائم حاشیه کال و خیابان نیلوفر شهرستان کاشمر که ساختمان‌هایی در حال احداث است، ولی غیرمقاوم، در برابر زلزله از آسیب‌پذیری بیشتری برخوردارند. در سطح شهر کاشمر دوگونه ساخت و ساز خلاف داریم، یکی ساخت و ساز‌هایی که فاقد پروانه بوده و بدون نظارت شهرداری و نظام مهندسی به صورت شبانه ساخته می‌شوند و دیگر ساختمان‌هایی که مجوز دو طبقه را برای ساخت دارند، اما ۴ طبقه می‌سازند که اگرچه تخلف است، اما با هماهنگی نظام مهندسی و شهرداری انجام شده و پس از پرداخت جریمه، وضعیت قانونی می‌گیرند، اما مطابق قواعد ساخته شده و استحکام بنا در آن‌ها رعایت شده است.

دو اتفاق در زلزله کاشمر بشکل خاص، تمرکز افکار عمومی را بخود جلب نمود. اول بحث ریزش برآمدگی نمای یک ساختمان نوساز که باعث فوت یک زن و شوهر جوان شد. به گونه ای که برآمدگی نما فاقد میلگرد و شاسی کشی بود و مسلما شکایت برعلیه سازنده و مالک و مهندس ناظر طرح، صورت خواهد پذیرفت. 

تعداد بازدید : 1

دومین اتفاق این زلزله ،حفاظت از خانواده ( مادر و مادر بزرگ) توسط خانمی جوان در مطب دکتر بود که توجه خاص افکار عمومی را بخود جلب نمود.

تعداد بازدید : 1

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
برچسب ها: فرماندار کاشمر ، زمین لرزه کاشمر ، زلزله کاشمر ، تلفات زمین لرزه کاشمر ، خسارت زلزله کاشمر ، عملیات امداد و نجات ، حجت‌الله شریعتمداری ، مدیرت بحران ، زمین لرزه پنج ریشتری کاشمر ، اسکان اضطراری ، زلزله زدگان کاشمر ، حد فاصل کاشمر و خلیل‌آباد ، محل وقوع زلزله کاشمر ، دو بیمارستان شهرستان کاشمر ، بیمارستان های شهرستان کاشمر ، سقوط تاج سردرب مغازه در حاشیه بلوار جانبازان کاشمر ، صنایع آلمنیوم علایی ، صنایع آلومینیوم علایی ، ریزش نما در زلزله کاشمر ، شاسی کشی برآمدگی های نما ، شکایت از سازنده و نظام مهندسی ، زلزله کاشمر و ریزش نما ، اصول فنی ساخت برآمدگی ها در نمای ساختمان ، حمایت از خانواده در زلزله کاشمر در مطب دکتر ، زلزله در خراسان رضوی ، گسل های خراسان رضوی ، گسل های کاشمر ، تاریخچه زلزله های کاشمر ، گسل درونه ، روستای درونه ، فعال شدن گسل درونه ، تمدن های هیدرولیک در منطقه خاورمیانه ، دسترسی به منابع آبی در حاشیه گسل ها ، گسل درونه از نائین تا کاشمر و افغانستان ، گسل درونه از گسل های فعال ایران ، گسل درونه عامل زلزله کاشمر ، مقاوم سازی بناهای مسکونی کاشمر برای زلزله هفت ریشتری ، کاشمر بر روی دومین گسل بزرگ کشور ، بافت فرسوده کاشمر ، بهسازی مسکن روستایی از محل اعتبارات و تسهیلات بنیاد مسکن ، بخش کوهسرخ کاشمر ، ۳۰۰ هکتار بافت فرسوده در شهرستان کاشمر ، مناطق دارای خطر بالای تخریب زلزله در کاشمر ، دوگونه ساخت و ساز خلاف در شهر کاشمر
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
0
0
خدا رحمت کند زوج جوانی که بی خودی زیر آوار نمای یک ساختمان دارای خلاف در ساخت، فوت کردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
0
0
باید بیاید کاشمر تا متوجه عمق تخلفات در شهرسازی و ساخت سازها بشید. به وصف نمی گنجه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
0
0
خدا بهمون رحم کرد که با چهارکشته سر و ته داستان بهم اومد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین