پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۱۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۳
مراسم رونمایی از سامانه جریان اقتصادی نوین (جان) با حضور محمدعلی زلفی‌گل و هیات همراه برگزار شد. معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با بیان اینکه سامانه جان یکی از نظام‌مندترین و با کیفیت‌ترین سامانه‌هایی است که در اختیار شرکت‌های فناور قرار گرفته است، گفت: جان، در واقع یک نمایشگاه دائمی است که هم نیازهای کشور را مرتفع می‌کند و هم پاسخی برای جلوگیری از خروج ارز به شمار می‌رود.وی افزود، در حال حاضر ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد فناور در ۵۶ پارک فناوری کشور مستقر هستند که گردش مالی ۴۰ هزار میلیارد تومانی را رقم زده‌اند و این سامانه می‌تواند عرصه‌ای برای معرفی و خرید و فروش محصولات آنها خواهد بود. بسیاری از منتقدین می پرسند که ار سال ۱۴۰۱ که سامان جان در وزارت عتف راه اندازی شد و با اتصال سایر سامانه های فعال در ذیل این وزارتخانه یا سامانه های تخصصی دارای کارکرد متشابه تکمیل گردید، چه دستاورد ملموسی داشته و به چه صورت بر کارکردهای آن نظارت صورت پذیرفته است؟ حتی برخی از منتقدین معتقدند که این سامانه ها تا سرحد نوعی بایگانی الکترونیک، تقلیل جایگاه داده اند. نکنه جالب داستان کم توجهی حتی تا سرحد انتخاب نام است. به تشابهات زیر توجه کنید. سامانه نان و سامانه نانینو،سامانه سمات وزارت عتف و سمات بانک مرکزی برای اعتبارسنجی ، سامانه ساجد وزارت عتف و سامانه ساجد دیوان عدالت اداری.

شعار سال: مراسم رونمایی از سامانه جریان اقتصادی نوین (جان) با حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سجاد محمدعلی‌نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، حسن زمانیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، برخی روسای دانشگاه‌های تهران و حضور برخط روسای پارک‌های علم و فناوری کشور در محل سالن شهدای جهاد علمی برگزار شد.

سامانه جان ، نمایشگاه دائمی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان + گردش مالی ۴۰ همتی شرکت‌های مستقر در پارک‌های فناوری

وزیر عتف بیان داشت که در بررسی برنامه‌هایی که در این وزارتخانه داشتیم به این نتیجه رسیدیم که عرضه و تقاضا در بخش تحقیقات نداریم و اساتید و محققان و پژوهشگران با نیاز‌های کشور و مسایل روز کشور آشنا نیستند. از این رو سامانه ایده‌ها و نیاز‌ها با عنوان "نان" در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد، ضمن آنکه در برنامه هفتم توسعه نیز دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی مکلفند شدند تا مسائل و نیاز‌های خود را در سامانه نان ثبت کنند. محمدعلی زلفی‌گل با اشاره به ثبت ۲۰ هزار ایده در سامانه نان گفت: امتیاز ویژه به اساتید داده شد و بر اساس آن در صورتی که اساتید موضوع رساله‌ها و پایان‌نامه‌های خود را از سامانه نان انتخاب کنند، می‌توانند ۲۰ درصد از ورودی‌های هر رشته را بدون نیاز به برگزاری آزمون از میان استعداد‌های درخشان انتخاب کنند(سامانه نان متفاوت از سامانه نانینو با هدف کاهش تخلفات نانوایی‌ها است).

سامانه جان ، نمایشگاه دائمی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان + گردش مالی ۴۰ همتی شرکت‌های مستقر در پارک‌های فناوری

وی با تاکید بر اینکه ایجاد این سامانه‌ها در راستای رفع برخی از خلأ‌ها بوده است، یکی از این خلأ‌ها را در حوزه بهره برداری از نتایج رساله‌ها و پایان نامه‌ها عنوان کرد و در این باره توضیح داد: یکی از نقد‌هایی که به ما می‌شد این است که چرا تحقیقات در دانشگاه ها، تقاضا محور نیست و چرا از رساله‌ها و پایان نامه‌ها در راستای رفع نیاز‌های کشور بهره برداری نمی‌شود.
وزیر علوم در پایان با اشاره به حضور نماینده وزارت علوم در نشست بریکس از ارائه پیشنهاد ایران برای ایجاد سامانه جان بریکس خبر داد و گفت: در این سامانه محصولات ایرانی و کشور‌های عضور بریکس در آن بارگذاری خواهد شد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آئین رونمایی از سامانه جریان اقتصادی نوین "جان" :

سجاد محمدعلی نژاد در آیین رونمایی از سامانه جریان اقتصادی نوین (نان) بیان داشت که در اقتصاد مقاومتی وقتی به دنبال جریان اقتصادی پایدار هستیم، باید همه اجزای آن متعلق به دانش و داشته‌های خودمان باشد. برای توسعه اقتصاد دانش پایه نیاز به ظرفیت‌هایی داریم و توسعه شرکت‌های دانش بنیان توسعه یکی از بهترین ظرفیت های قابل دنباله گیری از چند جهت توسعه تخصص محوری، تولید محصولات خاص و پیوند دهی تخصصی حوزه ها با یکدیگر در قالب زنجیره پایداری ، است.

سامانه جان ، نمایشگاه دائمی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان + گردش مالی ۴۰ همتی شرکت‌های مستقر در پارک‌های فناوری

در این بین، یکی از دغدغه‌های جدی شرکت‌های دانش بنیان ، بازار آن‌ها بوده،چرا که بیشتر شرکت‌های فناور از نوع شرکت‌های خرد و کوچک هستند که سرمایه لازم به ویژه در حوزه‌های تبلیغ در اختیار ندارند از این رو ما نیاز به عرصه‌ای داریم که ارتباط سیستمی میان دستگاه‌های مختلف و شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلف با شرکت‌های بزرگ ایجاد شود تا در جریان دستاورد‌های شرکت‌های دانش بنیان و هسته‌های فناور قرار گیرند.

معاون فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه اندازی سامانه جان را در این راستا عنوان کرد و گفت: این سامانه که ذیل سامانه نان است، علاوه بر آنکه محصولات دانش بنیان شرکت‌ها را معرفی می‌کند، عرصه‌ای برای آشنایی جامعه با این دستاورد‌ها و فروش و بازاریابی آن‌ها را نیز ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به مزایای سامانه جان خاطرنشان کرد: هر مجموعه دانش بنیانی می‌تواند محصولات خود را در آن بارگذاری کند ضمن آنکه مشتریان می‌توانند محصولات سفارشی خود را در آن به ثبت برسانند و از سوی دیگر اگر فردی نیاز جدیدی داشت می‌تواند در آن به ثبت برساند. این سامانه در کاهش خروج ارز نیز نقش آفرینی می‌کند. در حال حاضر ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد فناور در ۵۶ پارک فناوری کشور مستقر هستند که گردش مالی ۴۰ هزار میلیارد تومانی را رقم زده‌اند و این سامانه می‌تواند عرصه‌ای برای معرفی و خرید و فروش محصولات آن‌ها خواهد بود.

محمدعلی نژاد به اشاره به حضور حدود ۳ هزار شرکت مستقر در پارک‌های فناوری در سامانه جان گفت: جان، در واقع یک نمایشگاه دائمی است که هم نیاز‌های کشور را مرتفع می‌کند و هم پاسخی برای جلوگیری از خروج ارز به شمار می‌رود. 
وی از انعقاد تفاهم نامه‌ای با وزارت صمت خبر داد و بیان داشت که در این همکاری سامانه جان به سامانه توانیران متصل شده است. سامانه توانیران با هدف معرفی پروژه‌های در دستور کار دستگاه‌ها است و با اتصال این دو سامانه به یکدیگر، در صورتی که دستگاه‌ها نیاز داشته باشند تا بخشی از نیاز‌های خود را برای اجرای این پروژه‌ها وارد کنند، از طریق شرکت‌های داخلی تامین شود.

توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:

دکتر سجاد محمدعلی‌نژاد نژاد متولد دهه ۱۳۵۰ در قم، مشاور و مدیرکل سابق حوزه شهردار تهران و مدیر گروه مهندسی برق دانشگاه قم و رئیس دانشکده فنی و مهندسی از سال ۱۳۹۵ تا کنون می‌باشد. او در ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ توسط علیرضا زاکانی شهردار تهران به عنوان مشاور و مدیرکل حوزه شهردار تهران منصوب شد
سوابق تحصیلی:
*** کارشناسی: مهندسی برق – الکترونیک
*** کارشناسی ارشد: مخابرات – میدان و موج
*** دکترای تخصصی: مخابرات- میدان و موج
سجاد محمد علی نژاد اولین دانشجوی مقطع دکتری دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه شاهد بود که پایان نامه‌ای تحت عنوان: تحلیل، طراحی و ساخت آنتن شکافی بر اساس موجبر مجتمع شده در زیر لایه تیغه دار دفاع کرد و مدرک دکترای خود را اخد کرد. دکتر سجاد محمدعلی‌نژاد هم‌اکنون با درجه دانشیاری، عضو هیات علمی گروه مهندسی مخابرات دانشگاه قم است و از مهم‌ترین سوابق او می‌توان به معاونت اداری و مالی دانشگاه قم، ریاست دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه قم، عضو هیأت مدیره شرکت مهندسی ری نیرو، ریاست دبیرخانه برنامه‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و ریاست مرکز تحقیقاتی شهید شهریاری اشاره کرد. محمدعلی زلفی گل - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی در تاریخ مرداد ۱۴۰۲، سجاد محمدعلی‌نژاد، مدیر کل سابق دفتر زاکانی را به عنوان معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف، منصوب کرد.

 

در خصوص سامانه نان باید بیان داشت که:

سامانه نظام ایده‌ها و نیازها با نام اختصاری نان با حضور محمد علی زلفی گل وزیر علوم، دکتر خیرالدین معاون فناوری وزارت علوم، دکتر صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، دکتر محمدجواد دهقانی رییس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) و برخی از مدیران کل این وزارتخانه و برخی روسای دانشگاه های بزرگ کشور در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ رونمایی شد(سامانه نان متفاوت از سامانه نانینو با هدف کاهش تخلفات نانوایی‌ها است)..

سامانه جان ، نمایشگاه دائمی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان + گردش مالی ۴۰ همتی شرکت‌های مستقر در پارک‌های فناوری

سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) زمینه‌ای برای ارتباط نیازها و مشکلات کشور مختلف کشور با تحقیقات و مراکز تحقیقاتی کشور است. متخصصان می‌توانند نیازهای خود را در حوزه‌ها و سطوح مختلف اجتماعی و صنعتی در این سامانه ثبت کنند. این سامانه از سه مرحله تشکیل شده که عبارت است از ارائه ایده و نیاز، محصول و در نهایت اشتغال دانش‌بنیان. در این سامانه، نیاز از سوی سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی، بنگاه‌های خصوصی و شرکت‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و فنآور پارک‌ها و مراکز رشد و … طی فرایندی ثبت می‌شود و در مقابل ایده‌هایی در پاسخ به نیازهای مطرح شده، از سوی پژوهشگران، شرکت‌های دانش بنیان و یا در قالب طرح‌های پژوهشی از طرف مؤسسات علمی و فناوری مطرح خواهد شد و یک ارتباط دو سویه و منسجم میان تقاضاگر و ایده پرداز ایجاد خواهد شد.

سامانه نان تقریباً سعی کرده به عنوان یک پلتفرم جامع از سامانه‌هایی که به صورت موازی فعالیت‌های ارائه تقاضاها و نیازهای پژوهشی را مدیریت می‌کنند به صورت یکجا خدماتی را ارائه دهد از جمله سامانه‌هایی که با نان متصل شده، عبارت است از سامانه ساتع (سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری)، سمات (سامانه ملی اطلاعات تحقیقاتی)(متفاوت از سامانه سمات بانک مرکزی) ، سامانه توانیران (سامانه توانمندی‌ها و اعلام نیازهای ایران)، تاب، سامانه ساب دانشگاه امام حسین. مجموعه‌های مختلفی از جمله فن بازار در شرف اتصال هستند و تقریباً برخی از کارگزاری‌های مستقل و سامانه‌ها دانشگاهی که احصا نیازها را انجام می‌دهند و برخی از مجموعه‌های وزارتی مثل سامانه ساجد (متفاوت از سامانه ساجد دیوان عدالت اداری) و گردآورنده ایده‌ها در مجموعه‌های دانشگاهی به سامانه پیوسته‌اند.

 سامانه نان حدود یک سال بعد از رونمایی با تصال به بخش های جدیدی که به آن اضافه شده یعنی جان (جریان اقتصاد نوین)، جام (سامانه جامع آزمایشگاهی)، خاص (خاستگاه آموزشی صنایع و مشاغل)، دانا (درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان) و توانا (توانمندسازی آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه) کامل تر گردیده است.هرچند که طراحی بخش های جدید سامانه نان هنوز کامل نشده و شاید ۵ یا ۶ ماهه طول بکشد که همه این بخش‌ها به طور کامل به سیستم متصل شوند. پلتفرم دانا نهایی شده و همزمان با اجلاس روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی (۲۱ تا ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، دانشگاه شیراز) با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.

مصوبه "سیاست‌های ایجاد و ارتقاء سکو‌های ملی تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فنآوری و نوآوری" شورای عالی انقلاب فرهنگی
از طرف دیگر ضرورت ایجاد نظام پیشنهاد‌ها و یا نظام ایده‌ها و نیاز‌ها " نان " اجرای مصوبه "سیاست‌های ایجاد و ارتقاء سکو‌های ملی تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فنآوری و نوآوری" جلسه ۸۵۲ مورخ ۷/۱۰/۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغیه شماره ۱۹۲۹۶/۱۴۰۰/دش مورخ ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ رییس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد. بر اساس ماده ۴ این مصوبه ایجاد ساختار نهادی برای برنامه ریزی و پیاده سازی سیاست‌های ابلاغی در حوزه آموزش عالی، پژوهش، فنآوری و نوآوری بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری بوده و لذا وزارت عتف لازم است در راستای انجام تحقیقات نیازمحور نسبت به احصاء و تعیین نیازها، ایده‌ها و توانمندی‌های کشور و یکپارچه سازی سامانه‌های موجود پژوهش، فنآوری نوآوری در حوزه مرتبط بانیاز‌های کشور، نظام ایده‌ها و نیاز‌ها را برنامه ریزی و پیاده سازی نماید. همچنین وزارت عتف به عنوان دستگاه هماهنگ کننده میان دستگاهی سایر دستگاه‌های مسئول از جمله وزارت آموزش وپرورش، معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی درنظر گرفته شده است.

جایگاه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها "نان "در قانون بودجه ۱۴۰۲ مصوبه مجلس شورای اسلامی
مطابق بند ج تبصره ۹ قانون بودجه ۱۴۰۲، شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مجاز است اعتبارات موضوع یک درصد (۱%) از اعتبارات هزینه‌ای تخصیص‌یافته به دستگاه‌های اجرائی (به استثنای فصول ۱، ۴، ۶ و اعتبار نیرو‌های قراردادی) به امور پژوهشی و توسعه فناوری را از سرجمع اعتبارات هزینه‌ای استان مندرج در جدول شماره (۱۰) این قانون، کسر و بر اساس اولویت‌ها و سیاست‌های پژوهشی مصوب و نیاز‌های استان و در چهارچوب دستورالعمل ابلاغی سازمان برنامه و بودجه کشور که با همکاری وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تهیه خواهد شد، اختصاص دهد. شرط استفاده از اعتبارات این بند، درج اولویت‌ها، نیاز‌ها و مسائل تحقیقاتی توسط دستگاه‌های اجرائی در سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها (نان) در موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (آی. اس. سی) می‌باشد. دستگاه‌های مذکور مکلفند نحوه هزینه‌کرد این بند را هر شش‌ماه یک‌بار به شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، مرکز آمار ایران، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور گزارش دهند و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری موظف است گزارش سالانه این بند را حداکثر تا پایان مرداد سال ۱۴۰۳ به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. مرکز آمار ایران مکلف است سالانه اطلاعات مربوط به هزینه‌کرد تحقیق و توسعه را منتشر کند.

تصویب نامه هیئت وزیران
به موجب مصوبه مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۰۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان "سیاست‌های ایجاد و ارتقای سکو‌های ملی تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری" وزارت در راستای انجام تحقیقات نیازمحور نسبت به احصا وتعیین نیازها، فکر نو (ایده ها) و توانمندی‌های کشور و یکپارچه سازی سامانه‌های موجود پژوهش، فناوری و نوآوری در حوزه مرتبط با نیاز‌های کشور، نظام فکر نو (ایده ها) و نیاز‌ها را برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی می‌نماید. همچنین بر اساس تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور شرط استفاده از اعتبارات پژوهشی دستگاه‌های اجرایی، درج اولویت‌ها، نیاز‌ها و مسایل تحقیقاتی توسط دستگاه‌های اجرایی در سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها (نان) در موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام می‌باشد. موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) موظف است نسبت به طراحی و پیاده سازی اجزای تکمیلی نظام فکر نو (ایده ها) و نیاز‌ها شامل جان (جریان اقتصادی نوین)، جام (جستجوی آزمایشگاه‌های مرجع) و خاص (خواستگاه آموزشی صنعت) اقدام نماید.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
برچسب ها: معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم ، سجاد محمدعلی نژاد ، سوابق سجاد محمدعلی نژاد ، رزومه سجاد محمدعلی نژاد ، عملکرد سجاد محمدعلی نژاد ، سجاد محمدعلی نژاد کجاست ، سامانه جریان اقتصادی نوین یا سامانه نان ، مشکلات شرکت های دانش بنیان ، گردش مالی دانش بنیان های ایران ، تعداد شرکت های دانش بنیان ، تعداد پارک های علم و فناوری کشور ، سامانه توانیران ، افتتاح سامانه نان ، تاریخچه سامانه نان ، بخش های سامانه نان ، ایرادات سامانه نان ، مشکلات سامانه نان ، میزان استقبال از سامانه نان ، سامانه جان یا سامانه جریان اقتصادی نوین ، سامانه ایده ها و نیازها یا نان ، مشوق های درنظر گرفته شده برای استفاده از سامانه نان ، بهره برداری از نتایج رساله‌ها و پایان نامه‌ها ، تحلیل طراحی و ساخت آنتن شکافی بر اساس موجبر مجتمع شده در زیر لایه تیغه دار ، شرکت مهندسی ری نیرو ، سامانه نظام ایده‌ها و نیازها ، سامانه نانینو ، تفاوت سامانه نان با نانینو ، سامانه ساتع یا سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری ، سامانه ساتع ، سمات یا سامانه ملی اطلاعات تحقیقاتی ، سمات ، سامانه ساب ، سامانه ساجد ، سامانه ساجد دیوان عدالت اداری ، جام یا سامانه جامع آزمایشگاهی ، ساها سامانه آزمایشگاه ها ، سامانه خاص یا خاستگاه آموزشی صنایع و مشاغل ، دانا یا درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان ، سامانه دانا ، درگاه دانا ، سامانه توانا یا توانمندسازی آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه ، سامانه توانا ، درگاه توانا
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
0
خیلی خوب و کامل نوشته اید. اما نوشته تان جهت گیری سیاسی دارد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین