پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۱۷۵
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۱
سومین مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری نیز برگزار شد،این مناظره به موضوعات فرهنگی- اجتماعی اختصاص داشت و ۶ نامزد ریاست‌جمهوری در مدت حدود ۴ ساعت به بیان نظرات خود در این باره پرداختند. مناظره‌ای که با بیش از ۱۵ دقیقه تاخیر شروع شد و البته شاید تغییر بارزی در روند رقابت ایجاد نکرد اما پر از بگومگو و کنایه‌های سیاسی بود. بررسی ها نشان می دهد که نامزدها بشدت تمایل دارند که از مگوها حرف زنند ، از رنج و اجحافی که بر مردم رفته است ،گلایه کنند . اقدام به نقد برخی از پیچ هایی کنند که بنوعی خودشان هم در ایجاد ان دخیل بودند. سوال اینجاست که آنها درباره برداشت های خود حرف می زنند یا اولویت های ملی ؟ آنها برای انتخاب شدن حرف می زنند یا توسعه ملی؟

شعارسال: سومین مناظره نامزد‌های ریاست‌جمهوری نیز برگزار شد، این مناظره به موضوعات فرهنگی- اجتماعی اختصاص داشت و ۶ نامزد ریاست‌جمهوری در مدت حدود ۴ ساعت به بیان نظرات خود در این باره پرداختند. مناظره‌ای که با بیش از ۱۵ دقیقه تاخیر شروع شد و البته شاید تغییر بارزی در روند رقابت ایجاد نکرد، اما پر از بگومگو و کنایه‌های سیاسی بود. مثلا زاکانی گفت: ستاد پزشکیان و پورمحمدی با هم هماهنگ کردند. در مجلس هم سر آقای پزشکیان را کلاه می‌گذاشتند. پورمحمدی بیشترین عامل فیلتر بوده است یا آن جایی که پزشکیان خطاب به زاکانی گفت: تا آخر می‌مونی دیگه؟ که زاکانی در پاسخ گفت: حتما می‌مانم تا تو رئیس جمهور نشوی. پزشکیان نیز جواب داد:این که آقای زاکانی گفته نمی‌گذارم شما رئیس جمهور شوید؛ نشان می‌دهد یا جای خدا نشسته یا جای مردم! یا مثلا پورمحمدی هم خطاب به بقیه نامزد‌ها گفت: همه میگن کی بود کی بود من نبودم، پس کی مسئول بوده؟ و... با این حال به نظر می‌رسد رقابت همچنان سه ضلعی و بین جلیلی-پزشکیان و قالیباف باشد. ظاهرا هر سه رقیب تصمیم گرفته اند به جای ایجاد دوقطبی به تدریج سبد رای خود را گسترش دهند. در ادامه گزیده‌ای از سخنان ۶ نامزد در سومین مناظره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را بخوانید:

کمی تا قسمتی مناظره :آنها درباره برداشت های خود حرف می زنند یا اولویت های ملی + آنها برای انتخاب شدن حرف می زنند یا توسعه ملی؟

پورمحمدی: عده‌ای زبان فرهنگ را با زبان باتوم اشتباه گرفته‌اند

باید مشخص کنیم که توقع ما از مسئله حجاب چگونه است؟ / چرا این قدر کشیدیم و کشیدند که پاره شد/ما در مجلس و در تصمیم گیری‌ها برای زنان جایگاهی در نظر نگرفتیم/عده‌ای جای زبان اعتماد و رضایت را با زبان قهری اشتباه گرفتند/ ️متاسفانه دیگران دارند کعبه آمال زنان ما را در هالیوود و بالیوود و BTS و نتفلیکس تعریف می‌کنند! /فرهنگ زبان عقلانیت عاطفه و رضایت است، اما عده‌ای این زبان را با زبان باتوم اشتباه گرفته‌اند/در مافیای وی پی ان هم کیسه مردم خالی می‌شود و هم امنیت به خطر می‌افتد و هم سرعت اینترنت پایین می‌آید. / قدرت بروز و ظهور توان قدرت ملی ما گرفته شده این‌ها مسئله ماست/️ما آخوند‌ها سنگ زیرین هستیم پاسخ همه چیز را همیشه می‌دهیم/ شهید رئیسی پروژه بزرگی را آغاز کرد: هنر برای همه. این فکر بسیار جالبی بود که ایشان آغاز کرد البته به خاطر حادثه ناگوار به پایان نرسید، ولی باید این تفکر دنبال شود. /فرهنگ امنیتی یا امنیت فرهنگی؟ امنیت برای فرهنگ یا فرهنگ برای امنیت؟ من که در این رشته سابقه دارم معتقدم که امنیت فرهنگی را هدف گیری کنیم و این می‌تواند بستر رشد و ارتقا را فراهم کند. / اجازه بدهیم بخش خصوصی حضور قوی در اقتصاد فرهنگ داشته باشد. نماوا، فیلم نت و... را رقیب ندانیم. / باید بین دولت فرار و مسئولیت گردن نگرفتن یا دولت قرار انتخاب کنید/ بین سیاست حکیمانه جذب حداکثری و سیاست تنگ نظرانه یکی را انتخاب کنیم/ بسیاری از مردم متدین ما حسرت همان حجاب نیم بند قبل از پاییز ۱۴۰۱ را می‌کشند.

قالیباف: با موضوع فیلترینگ مخالفم، چون خطرات زیادی دارد

بدپوششی آفت جامعه ماست و ما نباید اجازه دهیم اتفاق بیفتد، اما چگونه؟ / امام این فرصت را داد که خانم‌ها به اجتماع آمدند/ قول می‌دهم زنان را در دوراهی خانه داری و فعالیت اجتماعی قرار ندهیم/ هر نشستی درباره زنان داریم، مردان می‌نشینیم و راجع به زنان تصمیم می‌گیریم! /در شهرداری تهران مرکزی ایجاد کردم که اگر زنی توسط شوهرش از خانه بیرون انداخته شد جای امنی داشته باشد/️در قانون خانواده و جوانی جمعیت بحث زن و خانواده را بعد از ۱۵ سال تصویب کردیم/روشن بگویم که حتماً با موضوع فیلترینگ مخالفم، چون خطرات زیادی و فساد زیادی به دنبال خواهد داشت/بعد از فیلترینگ استفاده از وی پی ان از ۲۲ درصد به ۶۷ درصد افزایش یافته است. /پیشرفت در حوزه فضای مجازی در دولت سیزدهم بالای ۷۵ درصد بوده است/ فرهنگ ساحتی دارد و صاحبانی دارد و افرادی دارد؛ پیش کسوتانی دارد؛ در بحث‌های تخصصی فرهنگ اهل خود فرهنگ باید کار‌ها را دنبال کنند/️ در شهرداری تهران ۳۶۰ کتابخانه و چندین سالن سینما و تئاتر تاسیس کردم/ باید تلاش کنیم فرهنگ را از تصمیمات سیاسی یا به تعبیری سیاست‌زدگی دور کنیم. /در حوزه فرهنگ توجهی به فرمایشات رهبری نداریم/ دستگاه‌های فرهنگی خروجی لازم را ندارند/ ۱۰۰ میلیون به دستگاه‌های فرهنگی می‌دهیم، اما به اندازه ۱۰ میلیون خروجی ندارند/️ اثرات فرهنگی مثل داوود خطر و سیاه ساکتی و خواب و بیدار در دوره نیروی انتظامی درست شد و باعث شد که در ۷۰ روز بیش از ۸۰ درصد مردم کمربند ایمنی بستند و این از طریق تولیدات فرهنگی صورت گرفت.

پزشکیان: برخورد ما با دختران بی‌حجاب نباید خشن باشد

برخورد‌های ما با دختران درست نیست/تبعیض‌ها باعث شده وقتی افراد در جامعه می‌آیند عقده‌ای باشند و نتوانند با هم حرف بزنند. ریشه این‌ها به همان مدرسه برمی گردد. باید به ریشه‌ها بپردازیم. / همه خانواده من باحجاب هستند و چادری هستند/ما درباره خیلی از مسائل قصور داریم؟ به جای برخورد خشن با این‌ها ببینیم چه کردیم که این وضعیت در جامعه ایجاد شده است. با هرگونه زورگویی یا برخورد خشن با هر انسانی مخالفم/بعد از فوت همسرم، اگر قرار بود با دخترم با تحکم و زور عمل کنم، اینی نمی‌شد که الان شده است. /️با قانون رفتار عوض نمی‌شود؛ همان طور که قبلا نتوانستند به زور حجاب را از سر زنان ایران بردارند، ما هم با زور نخواهیم توانست حجاب بر سرشان بنشانیم. /خیلی از شغل‌ها را با فیلترینگ از دست دادیم و زندگی‌های خیلی‌ها به هم ریخته است. از این ور هم عده‌ای کاسب شده اند و دارند فیلترشکن می‌فروشند. چه کسی این‌ها را می‌فروشد؟ چرا بررسی نمی‌شود؟ تازه این فیلترشکن‌ها را که می‌زنند خیلی راحت‌تر می‌توانند به آن فضا‌های مستهجن دسترسی پیدا کنند. /حجاب بان‌ها را چه کسانی در مترو گذاشته است؟ /فکر نمی‌کنم زاکانی تا آخر بماند و نیاز نیست پاسخ او را بدهم/امسال ۱۷ فیلم بلند که در کن به نمایش گذاشته شد یا زیرزمینی یا خارجی بود و در ایران مجوز‌های لازم را نگرفته بودند. اصغر فرهادی را شما همگی می‌شناسید که در خارج چه اعتباری برایش قائل اند. / اجازه ممیزی سلیقه‌ای نخواهم داد/ برخورد ما با دختران بی‌حجاب نباید خشن باشد/دولت باید فرهنگی باشد، اما فرهنگ نباید دولتی باشد.

جلیلی: نباید اجازه داد نقش زنان ایران سانسور بشود

دشمنان در چند سال اخیر خیلی روی موضوع زن در ایران متمرکز شدند، چون می‌دانند این یک نقطه قوت در انقلاب اسلامی است/ همین کسانی که امروز در برابر کشتار ده‌ها هزار زن در غزه و فلسطین سکوت می‌کنند و برخی هم با قاتلان عکس یادگاری می‌گیرند، یک دفعه در موضوع زن در ایران خیلی فعال می‌شوند. از بایدن گرفته تا ماکرون. /ایران با الگوی جدیدی زنان خود را وارد صحنه کرده و مدلی را به جهان نمایش می‌دهد که همه آن‌ها متحیر مانده‌اند. زن کارآفرین مسلمان دانشمند و مادر نمونه دارد خودش را نشان می‌دهد. /زنان ما نگران هستند چرا نقش آفرینی آن‌ها دیده نمی‌شود و سانسور می‌شود/ نباید اجازه داد نقش زنان ایران سانسور بشود/️حجاب زمینه حضور اجتماعی زن را فراهم می‌کند/پیام رسانه‌ای بله و سروش و ایتا و روبیکا و نشان و بلد و اسنپ و تپسی و کافه بازار و باد صبا و... کار بزرگ انجام دادند، یعنی برخورد فعالانه داشتند و نه منفعلانه/بودجه فرهنگی نباید میز و صندلی شود، باید در آثار فرهنگی بیاید/به اندک چیزی نباید فرهنگ مورد تعرض قرار بگیرد/ وقتی دبیر شورای عالی فرهنگی بودم نامه‌ای درباره فیلمی آمد و گفتند خیلی مشکل دارد؛ فیلم نامه را گرفتم دیدم مشکلی ندارد؛ فیلم ساخته شد و خیلی دیده شد و نه تنها به امنیت ملی لطمه نزد، بلکه خیلی هم کمک کرد. /️بازی‌های رایانه‌ای و انیمیشن فرصت هست برای ما/ فرهنگ سیاسی مسئولان را باید توجه کرد؛ دروغ و خلاف گویی مسئولان ممکن است میلیارد‌ها تومان هزینه‌های فرهنگی را از بین ببرد.

قاضی زاده: دغدغه بانوان ما حجاب نیست؛ این یک مغالطه است

امروز روز تولد ریحانه عزیز ما، دختر کاپشن صورتی با گوشواره قلبی است که نماد خشونت غرب آدمخوار علیه ماست. /برخی شعار‌ها سوء استفاده از زنان است/ما هیچ گاه نگاه ابزاری و جنسی برخلاف غرب نداریم/ما باید فرصت‌های مناسب برای زنان فراهم کنیم/زن یک مسئله نیست؛ یک فرصت و پیشران است. /️دغدغه بانوان ما حجاب نیست؛ این یک مغالطه است. ظلم تاریخی به بانوان شده؛ بعضی متحجرانه و بعضی جنسیت زده و با شعار آزادی/منظور از تبعیض علیه زنان محدودیت در مشاغل و فرصت‌های رشد است/ما مشاغل را مردسالارانه کردیم/محیط‌های ورزشی ما باید سه بخش زنانه، مردانه و خانوادگی داشته باشد/ الان ۳.۵ میلیون ورزشکار داریم که ۴۰ درصدش زنان هستند؛ چقدر از امکانات ورزشی ما برای زنان است؟ /سه میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه در دولت خانواده در نظر گرفتیم/️اگر زمینه بارداری و فرزندآوری را آسان کنیم همه خانم‌ها علاقه مندند که حداقل دو فرزند داشته باشند/رتبه ما از ۱۸۰، ۱۵۶ بود در اینترنت ثابت، ولی پروژه فیبر نوری در دولت شهید رئیسی آغاز شده و سرعت اینترنت ثابت از ۹ به ۱۴ مگابیت بر ثانیه رسیده است/️ محدودیت موثر نبوده؛ تلگرام ۴۰ میلیون مشترک دارد و نشان می‌دهد که محدودیت‌هایی که گذاشتیم موثر نبوده است. یک جا‌هایی افراط کرده‌ایم. /️باید از آثار فاخر حمایت کرد؛ خوب نیست که کار‌هایی مثل سلمان فارسی سال‌ها طول بکشد تا آماده شوند/ باید دولت به کتاب و سینما و خانوار ایرانی و تفریح خانوار یارانه بدهد/️ما یک کارت هوشمند خانوار ایرانی تهیه کردیم برای این یارانه ها/ این جا کسی دولت روحانی را گردن نمی‌گیرد، شاید باید دولت احمدی نژاد و اصلاحات را مقایسه کنیم.

زاکانی: نه محبوس بودن را برای زنان می‌پذیریم و نه ابزار بودن را

اسلام می‌گوید زن و دختر فرصت است، مسئله نیست! /بسیاری از حرف‌هایی که این جا زده می‌شود شعاری است/در حریم خصوصی افراد هیچ کس حق دخالت ندارد. در حریم عمومی قانون حاکم است و نظم خودش رو می‌طلبد/️ دوستان صریح صحبت کنند تا مردم بدانند دارند چه می‌گویند/ موضوع این است که ظرفیت عظیم زنان مورد غفلت قرار گرفته؟ /حل بخش بزرگی از معضل‌ها به دست زنان است. زنان ما امنیت و نقش اجتماعی می‌خواهند. /آزادی حق مردم است و انقلاب اسلامی این آزادی را داده است/ ️ نه محبوس بودن را برای زنان می‌پذیریم و نه ابزار بودن را. /️موضوع فیلترینگ از صیانت متفاوت است/من در مجلس نگذاشتم کسی جیب مردم را بزند، همان‌هایی که در ستاد شما (اشاره به پزشکیان) هستند. شما آدم خوبی هستید، اما سرتان را کلاه می‌گذارند، در مجلس هم سرتان کلاه می‌گذاشتند/آقای پورمحمدی درباره فیلتر نباید صحبت کند چراکه ایشان بیشترین عامل فیلتر بودند/️ آقای پورمحمدی می‌گوید در سال‌های ۹۲ و ۹۶ که پیام رسان‌ها را فیلتر کردند نقشش چه بود؟ آیا ایشان از گذشته اش توبه کرده است؟ / فرصت صحبت درباره دولت روحانی نیست، کتاب سال‌های بنفش را بخوانند/ در دولت سیزدهم شادی‌های میلیونی متعدد رخ داده است/مشهور هستم در حق خواری جوری رفتار می‌کنم که مخالفانم برای احقاق حقوقشان نزد من آمدند؛ آقای پزشکیان از ستادش بپرسد/ کارنامه من در طول انقلاب مشخص است و پاسخگوی کارهایم هستم. /جایی که در جناح بنده اشکالی ایجاد شد دوبرابر برخورد کردم/ من برنامه تحول دارم و از بیان آن ابایی ندارم/ قلب مردم دست خداست. مردم به برنامه و گذشته ما توجه کنند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پیشخوان، تاریخ انتشار: 2تیر1403، کدخبر:321755، www.pishkhan.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین