پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۳۴۳
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴
اینترنت پر سرعت به عنوان سرعت دانلود ۲۵ مگابا یت بر ثانیه تعریف می‌شود، اما در واقع، سرعت اینترنت خوب بسیار بالاتر از ۲۵ مگابیت در ثانیه بوده و FCC توصیه می‌کند که ۱۰۰ مگابیت در ثانیه حداقل پهنای باند در نظر گرفته شود. سرعت اینترنت خوب همچنین تاخیر کم و پهنای باند بالایی دارد. این ترکیب اجازه می‌دهد تا داده‌ها به سرعت در مدت زمان مشخصی منتقل شوند. طبق گزارشات انجام شده، متوسط سرعت در ایران ۱۶ مگابیت بر ثانیه گزارش شده است. وقتی سرعت اینترنت را در لیست ارائه دهنده مشاهده می‌کنید، آن‌ها پهنای باند خود را از طریق یک اتصال سیمی نشان می‌دهند. اما تقریباً همه از اینترنت از طریق Wi-Fi استفاده می‌کنند که معمولاً فقط ۵۰ تا ۶۰ ٪ از سرعت تبلیغ شده در یک طرح را ارائه می‌دهد. اینترنت در ایران همزمان با دو مانع اساسی روبه‌روست، از طرفی فیلترینگ گسترده و از سوی دیگر سرعت بسیار پایین. با این وجود مشاهده می‌شود که اپراتور‌ها و حتی دولت‌ها بشدت متمایل به بردن دست خود در جیب مردم، گذاشتن پایشان بر روی سیم‌های اینترنت برای فیلترینگ و حتی کاهش سرعت و به اصطلاح کم فروشی و در نهایت، تحمیل سلیقه خود بر شهروندان در قالب بروکراسی‌ها و قانون هستند.

شعارسال: وضعیت نامناسب اینترنت کشور، یکی از موضوعات پرتکرار در مناظره‌های چهاردهمین دور انتخابات ریاست جمهوری بود، تا جایی که حتی افزایش ۱۰ برابری سرعت اینترنت موبایل و ۵۰ برابری سرعت اینترنت ثابت، امکان‌پذیر دانسته شد. در همین زمینه، مازیار نوربخش رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران گفته است: «اینترنت با ۵۰ برابر سرعت کنونی وقتی ارزشمند است که محدود، فلیترشده و ناکارآمد نباشد، در غیراین صورت بهتر است هزینه‌ای که صرف افزایش سرعت می‌شود در محل دیگری سرمایه‌گذاری شود.»

اینترنت پُرسرعت؛ از شعار تا واقعیت! + دستت را از جیبم،پایت را از روی سیم و سلیقه ات را برای تعیین سرنوشت من ، بردار

مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران درباره افزایش ۵۰ برابری سرعت اینترنت واکنش نشان داد و گفت: «اگر بودجه کشور اجازه دهد و سرمایه لازم برای پروژه افزایش ۱۰ برابری سرعت اینترنت موبایل و ۵۰ برابری سرعت اینترنت ثابت خرج شود، امکان ارتقای سرعت اینترنت وجود دارد و اتفاق خوبی در شرایط کنونی به شمار می‌آید که وضعیت پهنای باند و سرعت اینترنت خوشایند نیست. با این حال تجربه نشان داده در دولت‌هایی که سیاست مشابه با آقای جلیلی داشته‌اند افزایش سرعت اینترنت مطلوب نبوده است، به طور مثال در دولت آقای احمدی‌نژاد وزیری داشتیم که اینترنت ۱۲۸ کیلوبایت را برای کشور مناسب می‌دانست.»

وی افزود: «بنابراین این تفکر که اینترنت پدیده مثبتی نیست و تأثیری در رشد کشور ندارد در این طیف غالب است و علاوه بر این‌ها اینترنت ایران فارغ از سرعت و عملکرد با چالش فیلترینگ هم روبه‌روست و با جود چنین چالشی حتی اگر شرایطی را تصور کنیم که سرعت اینترنت در کشور ۵۰ برابر هم افزایش یابد امکان بهره‌مندی آزاد کاربران ایرانی از محتوایی که در این فضا منتشر می‌شود تا چه اندازه وجود دارد؟ امروز کاربران ایرانی اینترنت به یوتیوب که می‌توان آن را دانشگاهی رایگان قلمداد کرد دسترسی آزاد ندارند و همچنین دسترسی این کاربران به گوگل‌پلی به عنوان ابزار معتبر نصب برنامه محدود شده است.»

اینترنت پُرسرعت؛ از شعار تا واقعیت! + دستت را از جیبم،پایت را از روی سیم و سلیقه ات را برای تعیین سرنوشت من ، بردار

نوربخش ادامه داد: «اینترنت با ۵۰ برابر سرعت کنونی وقتی ارزشمند است که محدود، فلیترشده و ناکارآمد نباشد، در غیراین صورت بهتر است هزینه‌ای که صرف افزایش سرعت می‌شود در محل دیگری سرمایه‌گذاری شود. در مورد اینترنت علاوه بر سرعت، کاهش اختلالات و دسترسی آزاد به محتوا هم اهمیت دارد. البته موضوع تعیین کیفیت اینترنت چنانچه بار‌ها وزیر ارتباطات و معاونان ایشان هم تصریح کرده‌اند تنها در اختیار دولت نیست، بلکه در اختیار شورایی است که شماری از اعضای آن را دولت مشخص می‌کند، بنابراین رئیس دولت آینده نمی‌تواند با اختیار مطلق در مورد اینترنت تصمیم بگیرد، اما تفاوت این دو جناح در مطالبه‌ای است که برای افزایش کیفیت استفاده از اینترنت وجود دارد.»

پایگاه تحلیلی خبری شعار با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از آسیا. منتشره در شانزدهم تیر ۱۴۰۳. کد خبر: ۲۲۸۸۸. https://www.asianews.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین