پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۸۱۶
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
یک بانوی روسی که در سفری به چین با جمعی از ایرانیان آشنا می‌شود، بازدید از ایران برایش جالب به نظر می‌آید و به این ترتیب با وجود مخالفت‌های خانواده به ایران اسلامی سفر می‌کند تا خودش از نزدیک ایران را ببیند. در نخستین سفر کریستینا به ایران، باور‌های او تغییر می‌کند و در حالی که تصور داشت با کشوری بدون امکانات رفاهی مواجه شود، ایران را کشوری باثبات، متمدن و همراه با امکانات روز جهانی می‌بیند و پس از ازدواج با مردی ایرانی، سعی می‌کند تا ایران واقعی را به مردم روسیه نشان دهد و از این طریق با ایران‌هراسی مبارزه کند.
شعار سال: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دنیای استکبار به ویژه غربی‌ها که موقعیت خود در ایران را در خطر دیدند، مردم دنیا را از ایران و ایرانی ترساندند و پس از آن پای اسلام را نیز به مبارزه‌های خود باز کرده و با تبلیغات منفی سعی در اسلام‌هراسی داشتند.

جلوگیری از ایران‌هراسی در روسیه

در سال‌های اخیر با توجه به افزایش محبوبیت ایران در منطقه و رشد دستاورد‌های ایران اسلامی به ویژه در عرصه‌های علمی، دنیای غرب، فشار بر ایرانیان را تشدید و تلاش برای تخریب چهره ایران اسلامی را در جهان افزایش داد.
 
پروژه زن روس که ۳۰۰ سلبریتی را به ایران آورد، توریست‌ها عاشق حجاب شدند؟!

رایزن‌های فرهنگی ایران در کشور‌های مختلف در سال‌های اخیر با برنامه‌های متنوع، سعی در اصلاح این روند و نشان دادن ایرانِ واقعی به توده مردم و به ویژه نخبگان داشتند و با برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های ایران‌شناسی یا حتی اعزام گروه‌های مختلف تأثیرگذار به کشورمان، توسعه فرهنگ اصیل ایرانی را در دستور کار قرار دادند.

با این وجود، هنوز هم در برخی از کشور‌های جهان وقتی نامی از ایران و ایرانی می‌آید، مردم با ترس و نگرانی از آن سخن می‌گویند و حتی تصور می‌کنند که ایران اسلامی، کشوری به دور از دستاورد‌ها و امکانات جهانی است. بعضی از آن‌ها حتی ایران را در شمار کشور‌های عربی تلقی می‌کنند!
 
پروژه زن روس که ۳۰۰ سلبریتی را به ایران آورد، توریست‌ها عاشق حجاب شدند؟!

یک بانوی روسی که در سفری به چین با جمعی از ایرانیان آشنا می‌شود، بازدید از ایران برایش جالب به نظر می‌آید و به این ترتیب با وجود مخالفت‌های خانواده به ایران اسلامی سفر می‌کند تا خودش از نزدیک ایران را ببیند.

در نخستین سفر کریستینا به ایران، باور‌های او تغییر می‌کند و در حالی که تصور داشت با کشوری بدون امکانات رفاهی مواجه شود، ایران را کشوری باثبات، متمدن و همراه با امکانات روز جهانی می‌بیند و پس از ازدواج با مردی ایرانی، سعی می‌کند تا ایران واقعی را به مردم روسیه نشان دهد و از این طریق با ایران‌هراسی مبارزه کند.

مامان! من ایرانم...

کریستینا بوش‌چه که در حاشیه نمایشگاه محصولات صادرات‌محور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حضور داشت، هشتگی با عنوان «مامان_من_ایرانم» راه می‌اندازد و مردم کشورش را با تولید محتوای متنوع درباره زیبایی و ظرفیت‌های ایران اسلامی، قشر فرهیخته و تأثیرگذار روسیه را با ایران آشنا می‌کند.

او در این باره می‌گوید: وقتی با یکی از دوستانم به ایران آمدم، دوستم با مادرش تماس گرفت و در حالی که نگرانی زیادی در کلام و وجودش موج می‌زد، گفت که «مامان! من ایرانم». اما وقتی چند روز در ایران بود، دیگر نه تنها دغدغه‌ای نداشت، بلکه عاشق ایران شد و با خوشحالی این جمله را به مادرش گفت و حتی دوستان دیگر خود را هم برای سفر به ایران اسلامی تشویق کرد.
 
پروژه زن روس که ۳۰۰ سلبریتی را به ایران آورد، توریست‌ها عاشق حجاب شدند؟!

تبلیغ برای مبارزه با ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی آن هم در قالب تولید محتوای فرهنگی از اقدامات این بانوی روسی است که توانسته بسیاری از سلبریتی و افراد بانفوذ روسیه را با ایران اسلامی آشنا کند. کاری که شاید بسیاری از رایزن‌های فرهنگی ما در کشور‌های مختلف از آن غافلند و برای تبلیغ فرهنگ ایرانی اسلامی و مبارزه با ایران‌هراسی تنها به برگزاری کلاس‌های کلیشه‌ای اکتفا کرده‌اند.
 
پروژه زن روس که ۳۰۰ سلبریتی را به ایران آورد، توریست‌ها عاشق حجاب شدند؟!

نگاه اولیه روس‌ها درباره ایران؛ برای سفر اسلحه بیاوریم؟

او با بیان اینکه وقتی برای تبلیغ ایران و مبارزه با اسلام‌هراسی مردم روسیه را درباره ظرفیت‌های ایران اسلامی آشنا کردم و آماده سفر شدند، آن‌ها نگران امنیت خود بودند، می‌گوید: اوایل توریست‌های روسی وقتی که قرار بود به ایران بیایند، از من می‌پرسیدند که برای سفر اسلحه هم لازم است؟ یعنی رسانه‌های غربی چنان تصویری از ایران ارائه داده بودند که گویا تا این اندازه ناامن است، اما وقتی به ایران آمدند، نگاه متفاوتی از ایران داشته و حتی در رسانه‌های روسیه از زیبایی‌های ایران سخن گفتند و یکی از مجریان روسی پس از بازگشت از ایران روی آنتن زنده شبکه‌های اصلی روسیه، شعری در وصف ایران سرود و خواند که با استقبال جمعی از مردم این کشور مواجه شد.

وقتی توریستی به کشوری سفر نکرده باشد و فقط درباره آن کشور مطالبی در رسانه‌ها و فضای مجازی آن هم مخالفان و معاندان آن کشور خوانده و دیده باشد، نمی‌تواند تصویر روشنی از کشور مقصد داشته باشد. به همین دلیل تصورش با واقعیت‌ها ممکن است یکسان نباشد. آن هم درباره ایران اسلامی که تبلیغات منفی از سوی بیگانگان در فضای مجازی پررنگ است و همواره دشمنان سعی دارند ایران را کشوری عقب‌مانده جلوه دهند و مانع حضور توریست‌ها در ایران اسلامی هستند. چرا که می‌ترسند با حضور خارجی‌ها در ایران، توطئه آن‌ها برملا شود.

برای شناخت یک کشور و فرهنگ و مردم هر سرزمینی، سفر به آنجا بهترین راه شناخت به شمار می‌رود. بر همین اساس، حضور جمعی از سلبریتی‌های روسی در ایران موجب شد تا قشر فرهیخته و اثرگذار روسیه، ایران واقعی را دیده و درباره آن تبلیغات مختلفی هم کنند؛ تا جایی که حتی برخی از مردم روسیه که ساکن فرانسه هم بودند، با تبلیغات آن‌ها به ایران علاقه‌مند شدند و از ایران اسلامی به عنوان یکی از بهترین و زیباترین کشور‌های جهان یاد می‌کنند.
 
پروژه زن روس که ۳۰۰ سلبریتی را به ایران آورد، توریست‌ها عاشق حجاب شدند؟!

مبارزه با اسلام‌هراسی توسط بانوی روسی

کریستینا می‌افزاید: برخی از دوستان ما که ساکن فرانسه بودند، ایران آنقدر برایشان جذاب بود که می‌گفتند ما دوست داریم در ایران زندگی کنیم. ایران کشوری بسیار زیباست، اما به دلیل تبلیغات منفی برخی رسانه‌ها، طوری در بین مردم نشان داده شده است که آن‌ها از حضور در ایران واهمه دارند و اصلا حاضر نیستند به این کشور سفر کنند. اما وقتی درباره ایران واقعی با آن‌ها سخن می‌گوییم و سفری به ایران دارند، تازه متوجه می‌شوند که چقدر این تبلیغات کذب بوده و اصلا ایران آنطوری که در غرب نشان داده می‌شود، نیست.

علاوه بر این، یکی از موضوعاتی که دشمنان برای ایران‌هراسی مطرح می‌کنند، لزوم داشتن حجاب برای توریست‌هاست. اما بسیاری از توریست‌های روسی نه تنها حجاب را مانعی برای سفر به ایران نمی‌دانند، بلکه حتی از آن استقبال کرده و عاشق حجاب می‌شوند.

توریست‌های روسی در سفر به ایران عاشق حجاب می‌شوند

با این وجود، در هفته‌های اخیر در رسانه‌ها از حضور زنان روسی بدون حجاب در ایران سخنانی به میان آورده‌اند که حتی سیدعزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ضمن تکذیب این ادعا گفته است: دیدم در فضای مجازی گفته‌اند با روس‌ها توافق شده که توریست‌های روس حجاب نداشته باشند یا مشروب سرو شود که صحت ندارد.

کریستینا که با وجود علاقه به ایران اسلامی هنوز توانایی صحبت کردن به فارسی را ندارد، در این باره می‌گوید: زنان روسی سفر به ایران را با حجاب پذیرفته‌اند و می‌دانند که باید به قوانین ایران احترام بگذارند. برای همین هم وقتی قرار است به ایران بیایند، نه تنها لباس‌های پوشیده انتخاب می‌کنند، بلکه حتی سعی دارند متفاوت از کشور خود باشند و بسیاری نیز معتقدند که با حجاب در هر جایی که باشند، مصون‌تر خواهند بود.

این بانوی روسی که در زمینه مبارزه با ایران‌هراسی در کشورش تلاش می‌کند، می‌گوید: ما بیش‌تر افراد تأثیرگذار روسی از هنرمندان، مجری و خواننده‌های روسی را به ایران می‌آوریم که این افراد هم از اینکه در مدت حضور در ایران حجاب داشته باشند، استقبال کرده و برخی از آن‌ها معتقدند که با حجاب زیباتر می‌شوند و در صفحات شبکه‌های اجتماعی خود بسیاری از تصاویری که باحجاب هستند، به اشتراک می‌گذارند و سایر دنبال کنندگان آن‌ها هم به این واسطه حجاب را برای یک بار هم که شده امتحان می‌کنند.
 
پروژه زن روس که ۳۰۰ سلبریتی را به ایران آورد، توریست‌ها عاشق حجاب شدند؟!

کریستینا که با همسرش برای مبارزه با ایران‌هراسی در روسیه و ایران فعالیت می‌کند، در سال‌های اخیر حدود ۳۰۰ سلبریتی روسی را به ایران آورده و بازدید از شهر‌های مختلف ایران را در برنامه سفر‌های آن‌ها گنجانده است.

تأثیر فرهنگ ایرانی در زندگی مردم روسیه

محمدرضا بوش‌چه، همسر کریستینا می‌گوید: حضور قشر فرهیخته روسی در ایران، موجب شده تا بسیاری از مردم روسیه نسبت به ایران رویکرد مثبتی داشته باشند و به سفر به این کشور علاقه نشان دهند. در حالی که در سال‌های گذشته بسیاری از مردم روسیه معتقد بودند ایران مخروبه است و امکانات عادی هم ندارد، اما با حضور گردشگران و هنرمندان روسی در ایران، این نوع طرز فکر تغییر کرد و بسیاری از مردم روسیه علاقه‌مند به ایران و ایرانی‌ها شده‌اند و با توجه به برداشته شدن ویزا بین ۲ کشور، سفر‌های تفریحی مردم روسیه به ایران افزایش یافته است.

توریست‌های روسیه به مردم ایران علاقه بسیاری دارند و در محافل مختلف از خونگرمی و مهمان‌نوازی ایرانیان سخن به میان می‌آورند؛ تا جایی که برخی از هنرمندان روسی پس از سفر به ایران حتی سفرنامه‌ای نوشته‌اند که موجب شده تا بسیاری از مردم این کشور به ایران و ایرانی علاقه بیش‌تری نشان داده و سفر به ایران را در برنامه‌های خود قرار دهند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار:۸ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۱۴۰۱۰۵۰۵۰۰۰۶۰۴، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین