پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۱۷۶
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۴
اجرای طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی موجب ترویج ایران‌هراسی در دنیا شده و موجب می‌شود در جذب توریست ورودی ناموفق باشیم.

شعار سال: کارشناسان و فعالان گردشگری معتقدند اجرای طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی موجب ترویج ایران‌هراسی در دنیا شده، تصویر ایران را که هم‌اکنون نیز مخدوش، غیرشفاف و متزلزل است مخدوش‌تر کرده و موجب می‌شود در جذب توریست ورودی ناموفق باشیم. از سوی دیگر اگرچه همواره صنعت دردانه گردشگری با صادرات نفتی مقایسه می‌شود، اما این طرح درآمدزایی و ارزآوری از طریق توریسم را غیرممکن می‌کند.


حسن تقی‌زاده‌انصاری، رییس جامعه گردشگری الکترونیک نیز بر این باور است که اجرای طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی موجب می‌شود سهم بازار خود را در جذب توریست‌های بین‌المللی از دست بدهیم چراکه ۹۰ درصد از گردشگران ورودی از طریق شبکه‌های اجتماعی با ایران و جاذبه‌های کشورمان آشنا می‌شوند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از آنکه بررسی طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» را از صحن علنی خارج کردند، روز چهارشنبه ششم مردادماه با ۱۲۱ رای با بررسی این طرح بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیونی مشترک و ویژه و خارج از صحن علنی موافقت کردند.


طرح صیانت مقابله با ایران‌هراسی را متوقف می‌کند
۹۰ درصد از توریست‌های ورودی از طریق فضای مجازی با ایران آشنا شده و بعد از تحقیق در شبکه‌های اجتماعی تصمیم می‌گیرند به کشورمان سفر کنند، طرح صیانت از حقوق کاربران و ساماندهی فضای مجازی موجب می‌شود در جذب توریست‌های خارجی با شکست مواجه شویم.

رییس جامعه گردشگری الکترونیک طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران اینترنت را در تضاد با پروژه مقابله با ایران‌هراسی دانست و گفت: با اجرای این طرح، ایران را حذف می‌کنند.
حسن تقی‌زاده‌انصاری درباره آسیبی که طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به صنعت گردشگری وارد می‌کند، گفت: بیش از ۹۰ درصد جذب گردشگر و آشنایی علاقه‌مندان به سفر، از طریق فضای مجازی اتفاق می‌افتد. در دنیای امروز، گردشگر بدون تحقیق مقصدی را برای سفر انتخاب نمی‌کند و این شناخت از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی محقق می‌شود. چنانچه در این فضا محدودیتی به‌وجود آید بازار گردشگری را از دست می‌دهیم و باعث می‌شویم کشور‌های همسایه گردشگران ما را به‌راحتی جذب کنند و کشور ما از فهرست مقاصد گردشگری خارج شود.
لغو تور‌های ورودی به دلیل قطعی اینترنت
تقی‌زاده‌انصاری گفت: به خاطر داریم در سال‌های اخیر با قطع شدن اینترنت تعدادی از گروه‌های گردشگر که قرار بود به ایران سفر کنند، به دلیل همین مساله، سفرشان را به ایران کنسل کردند. از طرفی، گردشگرانی که در آن مقطع در ایران بودند، چون نمی‌توانستند با دنیای بیرون و خانواده‌هایشان ارتباط برقرار کنند، به شدت نگران شده بودند. این اتفاقات و تصمیم‌گیری‌ها درحالی رخ می‌دهد که استفاده آسان از فضای مجازی، ابزار توسعه محسوب می‌شود. از طرفی، کشور‌های دیگر دنبال ایجاد امکانات جدیدی در فضای مجازی هستند تا گردشگران بیشتری را از این طریق جذب کنند.
او با اشاره به آسیبی که این طرح بر کسب‌وکار‌های گردشگری می‌گذارد، اظهار کرد: کسب‌وکار‌های گردشگری ارتباط تجاری آنی با شرکای داخلی و خارجی دارند و خدمات خود را طریق شبکه‌های اجتماعی معرفی و عرضه می‌کنند. حجم زیادی از بازاریابی‌های گردشگری دیجیتالی انجام می‌شود، بنابراین اگر این فضا محدود شود فرصت معرفی ایران گرفته می‌شود و نمی‌توانیم دیگر از این ظرفیت و فرصت برای معرفی ایران استفاده کنیم.
رییس جامعه گردشگری الکترونیک افزود: تا همین حالا، از نظر تبلیغات و بازاریابی آن‌طور که شایسته کشور بوده کاری انجام نشده است. بخش خصوصی گردشگری همواره در تلاش بوده در عین معرفی خدمات خود، ایران را هم معرفی کند، اما چنانچه این فضای تبلیغاتی نیز محدود شود، ایران هم حذف خواهد شد.
او افزود: تبلیغ در فضای مجازی آسان‌ترین، سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش است. از طرفی، گردشگر خارجی وقتی بداند با سفر به کشوری تمام ارتباطاتش با دنیای بیرون و خانواده قطع خواهد شد، قطعا چنین مقصدی را برای سفر انتخاب نمی‌کند و به‌راحتی آن را از فهرست مقاصدش حذف خواهد کرد.

از دست رفتن کسب‌وکار‌های خرد گردشگری
با اجرای این طرح فرصت معرفی خرده‌فرهنگ‌ها، صادرات صنایع دستی به دیگر کشورها، تبلیغ خانه‌های بومگردی و جاذبه‌های بومی را نیز از دست خواهیم داد. انصاری ادامه داد: کسب‌وکار‌های خرد گردشگری نظیر تولیدکنندگان صنایع‌دستی، جوامع محلی و روستایی، خانه‌های بومگردی، تولیدکنندگان خوراک‌ها و سوغاتی‌های محلی، راهنمایان گردشگری و بسیاری از گروه‌ها که فرهنگ، آداب و رسوم و مقاصد جدیدی از ایران را در شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌کنند، با اجرای این طرح از بین خواهند رفت. این طرح صیانت از حقوق کاربران اینترنتی نیست؛ ممانعت از حقوق کاربران و مردم است.
او اظهار کرد: با محدود کردن اینترنت بین‌المللی، سایت‌های رزرواسیونِ پروازها، هتل‌ها و خدمات مسافری نیز دچار چالش و اختلال خواهد شد.

طرح صیانت از حقوق کاربران موجب ترویج ایران‌هراسی در دنیا شده است


کندی اینترنت نیز به ضرر گردشگری تمام می‌شود
این طرح در شرایطی اجرایی می‌شود که دنیا تبدیل به دهکده جهانی شده است. حتی کندی اینترنت نیز طی سال‌های گذشته به ضرر گردشگری تمام شده است، حال اجرای طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی شبکه‌های اجتماعی می‌تواند منجر به از میان رفتن گردشگری در ایران شود.
رییس جامعه گردشگری الکترونیک ادامه داد: یکی از مشکلات صنعت گردشگری همواره پهنای باند ضعیف اینترنت در ایران بوده است، درصورتی‌که یکی از نیاز‌های اساسی این صنعت افزایش سرعت اینترنت به عنوان زیرساخت است. اگر با کندی اینترنت مواجه شویم ارتباطمان با سامانه‌های جهانی نیز دچار مشکل خواهد شد. در دنیایی که دیگر دهکده جهانی محسوب می‌شود ایجاد چنین محدودیتی منطقی نیست و حتما برای معرفی ایران و مخابره محتوای درست از کشور مشکلاتی ایجاد خواهد شد. اتفاقا در چنین شرایطی ما باید حضور قوی و پایدارتری در فضای مجازی داشته باشیم.
انصاری بیان کرد: ما نیاز داریم نمایندگان مجلس برای آموزش، فرهنگ‌سازی، آگاهی‌بخشی و تامین محتوای مناسب خانواده، کودکان و نوجوانان که نیاز به مراقبت بیشتری دارند، قوانینی را تدوین کنند که امنیت سایبری را محقق کند، نه اینکه فضای مجازی را محدودتر کنند تا آمار میلیونی کسب‌وکار‌ها خدشه‌دار شود، مخصوصا اینکه بسیاری از کسب‌وکار‌ها مثل گردشگری با بحران کرونا شرایط سختی را متحمل شده‌اند.

او تاکید کرد: صنعت گردشگری یک سال و نیم بسیار سخت را پشت سر گذاشته است، اکنون به مشوق و حمایت نیاز دارد. با یک محدودیت دیگر باعث مشکلات بیشتری برای شاغلان آن نشوید.

رییس جامعه گردشگری الکترونیک در تایید اینکه طرح نمایندگان مجلس در تضاد با پروژه مقابله با ایران‌هراسی است، اظهار کرد: از موضوعاتی که این سال‌ها روی آن تاکید زیادی می‌شد معرفی ایران با توجه به پروژه ایران‌هراسی و تبلیغات سنگین دنیا علیه ایران بود. شاید در این مسیر، رسانه‌ها و ابزار‌های داخلی به تنهایی نتوانند از عهده معرفی ایران برآیند و در برابر ایران‌هراسی مقابله کنند. در این سال‌ها، پویش‌های مردمی با دعوت از علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ ایران، در حد توان و آن‌گونه که شایسته بود ظرفیت‌های کشور را معرفی کرده‌اند؛ قطعا با محدود کردن فضای مجازی، این ظرفیت را از دست می‌دهیم.
انصاری گفت: حتما اعضای صنعت گردشگری، به ویژه استارت‌آپ‌ها و گروه‌هایی که نوآوری در تکنولوژی دارند و بسیاری از کسب‌وکار‌های گردشگری این موضوع را از طریق نمایندگان و کمیسیون‌های مختلف مجلس پیگیر خواهند شد و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا این طرح باعث شکست و آسیب بیشتر به کسب‌وکار‌ها نشود.
شکست در جذب توریست و تصویر مناسب ایران

کارشناسان گردشگری بر این باورند که اگر طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی اجرایی شود نه‌تن‌ها تصویر گردشگری ایران مخدوش شده و در ارائه تصویر مناسب شکست خواهیم خورد بلکه عملا در جذب گردشگران ورودی نیز دستاوردی نخواهیم داشت و ثروت‌آفرینی از گردشگری با شکست مواجه خواهد شد.
علی شادلو، فعال و مدرس گردشگری گفت: به عقیده من طرح صیانت از فضای مجازی نیز مانند تمام طرح‌های دیگری که با عنوان صیانت به تصویب رسیدند موفق نمی‌شود و در عمل شکست می‌خورد.
اگرچه این نظر امیدوارکننده است، اما احتمال آن وجود دارد که چنین طرحی عملی شده و موفق شود. در این صورت وضعیت گردشگری چه می‌شود؟ او گفت: اگر این طرح موفق شود به شدت در ارائه تصویر امن و مناسب از ایران مخرب بوده و تاثیر بدی برجای می‌گذارد. همچنین چنین طرحی موجب می‌شود در جذب توریست شکست خورده و تولید ثروت از طریق صنعت توریسم در ایران غیرممکن شود.

گردشگری در بدترین شرایط ممکن
بعد از شیوع کرونا گردشگری ایران در بدترین شرایط ممکن قرار گرفت، شرایط برای گردشگری دنیا نیز یکسان بود، اما در دیگر کشور‌ها دولت‌ها از فعالان گردشگری حمایت کردند و در ایران تنها به یک وام با بهره ۱۲ درصدی بدون تنفس کافی برای بازپرداخت وام بسنده شد که بسیاری از فعالان گردشگری دریافت آن را مساوی با ورشکستگی کامل می‌دانستند.
حال دولت و مجلس نه تنها از صنعت گردشگری کوچکترین حمایتی نمی‌کنند بلکه با اجرای طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی شبکه‌های اجتماعی تیشه بر ریشه آن می‌زنند. با این اوصاف در آینده نزدیک دیگر صنعت گردشگری وجود نخواهد داشت که برای آن برنامه‌ریزی کنیم.
متخلفان نیز می‌توانند به راحتی آثار باستانی، محیط‌زیست و جاذبه‌های طبیعی کشورمان را تخریب کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه جهان صنعت، تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۹۴۰۴۷،jahanesanat.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین