پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۰۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۴
درخواست افزایش همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز موضوع بازرسان این نهاد از محور‌های اصلی قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپایی در شورای حکام به شمار می‌آید. قطعنامه پیشنهادی ۳ کشور انگلیس، فرانسه و آلمان (تروئیکای اروپایی) علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران با ۲۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع به تصویب رسیده است. در بخش دیگری از این قطعنامه اضافه شده است: شورای حکام از تهران می‌خواهد که از تصمیمش در لغو انتصاب چند بازرس با تجربه آژانس که برای انجام مؤثر فعالیت‌های راستی آزمائی (برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران) نیاز به آن‌ها وجود دارد، صرف نظر کند.

شعارسال: شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز قطعنامه‌ای ضدایرانی را به تصویب رساند که بر اساس آن از تهران خواسته شده است همکاری با این نهاد افزایش یابد!

شبکه تلویزیونی رویترز در گزارشی از تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد.

تصویب قطعنامه‌ علیه ایران در شورای حکام و درخواست افزایش همکاری ها با آژانس + بیانیه تهران

در بخشی از بیانیه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون توجه به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ همراه با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و تداوم انفعال تروئیکای اروپایی طرف تهران در این توافق، با طرح ادعایی مضحک آمده است: ایران تعهدات خود در زمینه پادمان‌های پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض کرده است!

درخواست افزایش همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز موضوع بازرسان این نهاد از محور‌های اصلی قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپایی در شورای حکام به شمار می‌آید.

قطعنامه پیشنهادی ۳ کشور انگلیس، فرانسه و آلمان (تروئیکای اروپایی) علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران با ۲۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع به تصویب رسیده است.

انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای بی اشاره به عدم انجام تعهدات متقابل خود مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در قبال تهران، به شورای حکام درباره قطعنامه پیشنهادی خود اعلام کردند: نیاز شورای حکام به پاسخگو قرار دادن ایران در قبال تعهدات قانونی اش مدت هاست که وجود دارد. ایران باید فورا، به طور کامل و بدون ابهام با آژانس همکاری کند!

در بخش دیگری از این قطعنامه اضافه شده است: شورای حکام از تهران می‌خواهد که از تصمیمش در لغو انتصاب چند بازرس با تجربه آژانس که برای انجام مؤثر فعالیت‌های راستی آزمائی (برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران) نیاز به آن‌ها وجود دارد، صرف نظر کند.

تروئیکای اروپایی روز سه شنبه ۴ ژوئن متن پیش نویس این قطعنامه را به طور رسمی در اختیار شورای حکام قرار داده بودند.

واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام آژانس

بعد از محکوم شدن ایران توسط شورای حکام، تهران اقدام به صدور بیانیه‌ای در این خصوص نمود. در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام تعدادی از کشور‌ها در تصویب قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به شدت محکوم می‌کند. جمهوری اسلامی ایران ارائه و تصویب این قطعنامه را اقدامی سیاسی و غیرسازنده و در ادامه سیاست‌های شکست خورده قبلی برخی از کشور‌های غربی و تلاشی برای سوءاستفاده سیاسی از سازوکار‌های بین‌المللی علیه کشور‌های مستقل می‌داند.

جمهوری اسلامی ایران متعهد به ادامه همکاری فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب حقوق و تکالیف بین‌المللی خود براساس معاهده عدم اشاعه و موافقتنامه پادمان است. صدور این قطعنامه، هیچ تأثیری بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و عمیاتی ساختن طرح‌های توسعه‌ای هسته‌ای خود مطابق با حقوق کشور ذیل معاهدات ذیربط بین‌المللی ندارد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 16خرداد1403، کدخبر: 4075652، donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
0
0
کنعانی باد وسن کلاکوت کشنه ( لهجه شمالی گفتم، کنعانی متوجه می شه)
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین