پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۳۲۷
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۲
قطعنامه ضدایرانی کانادا که هر سال به بهانه حقوق بشر ارائه می‌شود، شامگاه پنجشنبه به وقت محلی در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد، اما تعداد آرای کشور‌های مخالف و ممتنع به این قطعنامه بیش از موافقان این قطعنامه سیاسی بود. این قطعنامه سیاسی که هر ساله از سوی کشور کانادا علیه جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌شود، ابتدا در نشست کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل پیرامون "دستورکار وضعیت‌های حقوق بشری و گزارش‌های گزاشگران ویژه" مورد بررسی قرار می‌گیرد که امسال ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان ماه) در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید و حمایت از ناآرامی‌های ایران از محور‌های آن بود.

شعار سال: قطعنامه ضد ایرانی حقوق بشری کانادا با ۸۰ رای موافق، ۲۹ رای مخالف و ۶۵ رای ممتنع شامگاه پنجشنبه به وقت محلی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید. در واقع ۹۴ کشور با این قطعنامه ضد ایرانی موافق نبودند.

کشور‌هایی همچون روسیه، چین، کوبا، پاکستان، هند، فلیپین، سوریه، سریلانکا، اندونزی، عراق، عمان، لبنان، اندونزی، اریتره، بولیوی، زیمباوه، ترکمنستان، قرقیزستان، بلاروس، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان، نیکاراگوئه به این قطعنامه رای مخالف دادند.

عربستان و بحرین هنگام رای گیری در خصوص این قطعنامه ضد ایرانی حضور نداشتند. کشور ونزوئلا هم به دلیل اینکه نتوانسته است حق عضویت خود را در سازمان ملل به موقع پرداخت کند، فعلا حق رای در جلسات سازمان ملل ندارد.

کشور افغانستان نیز هنگام رای گیری حضور نداشت. از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان بر سر احراز کرسی دائمی این کشور در سازمان ملل اختلاف وجود دارد و کمیته اعتبارنامه و مجمع عمومی سازمان ملل تاکنون درخواست دولت طالبان برای کسب کرسی افغانستان را به تعویق انداخته است و نمایندگان دولت قبلی این کشور در این نهاد حضور دارند که هزینه‌های آنان را دولت آمریکا پرداخت می‌کند. گفته می‌شود موافقت با حضور نماینده طالبان در سازمان ملل به معنای به رسمیت شناخته شدن آن‌ها در عرصه بین المللی است.

این قطعنامه ضد ایرانی سال گذشته نیز در مجمع عمومی سازمان ملل ۷۸ رای موافق، ۳۱ رای مخالف و ۶۹ رای ممتنع کسب کرده بود.  

تصویب قطعنامه ضدایرانی کانادا در سازمان ملل + موضع گیری رسمی ایران
این قطعنامه سیاسی که هر ساله از سوی کشور کانادا علیه جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌شود، ابتدا در نشست کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل پیرامون "دستورکار وضعیت‌های حقوق بشری و گزارش‌های گزاشگران ویژه" مورد بررسی قرار می‌گیرد که امسال ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان ماه) در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید و حمایت از ناآرامی‌های ایران از محور‌های آن بود.

این قطعنامه در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل با ۷۹ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۶۸ رای ممتنع تصویب شدو در واقع ۹۶ کشور به این قطعنامه رای منفی و ممتنع دادند.

روز چهارشنبه (۱۴ دسامبر /۲۳ آذرماه) نیز قطعنامه سیاسی آمریکا در شورای همکاری اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (اکوسوک) که کمیسیون مقام زن زیر مجموعه آن قرار دارد، به تصویب رسید که به عضویت ایران در این کمیسیون پایان بخشید و بدعتی خطرناک را برای حذف مخالفان و کشور‌های غیرهمسو با آمریکا پایه گذاری کرد.

بررسی پیش نویس "قطعنامه E/۲۰۲۳/L.۴" یا همان قطعنامه سیاسی آمریکا با عنوان «پایان دادن به عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن برای بقیه دوره ۲۰۲۲-۲۰۲۶ عضویت آن» روز چهارشنبه به وقت محلی (۱۴ دسامبر ۲۰۲۲ /۲۳ آذر ۱۴۰۱) در شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) مطرح شد و  با ۲۹ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع به تصویب رسید که بدعت و رویه‌ای خطرناک از سوی آمریکا در سازمان ملل پایه گذاری شد.

آمریکا و متحدان غربی اش یعنی اعضای اتحادیه اروپا و کانادا و کشور‌های آرژانتین و شیلی، کلمبیا، گواتمالا، پرو و پاناما به لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل رای مثبت دادند و کشورهایی، چون مکزیک، تایلند و تونس رای ممتنع دادند.

کشور‌های بولیوی، چین، قزاقستان، نیکاراگوئه، نیجریه، عمان، روسیه و زیمبابوه نیز به قطعنامه پیشنهادی برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل رأی مخالف دادند.

کمیسیون مقام زن، نهادی زیرمجموعه اکوسوک است که از سال ۱۹۴۶ تلاش می‌کند در حوزه چالش‌ها و مشکلات زنان، راهگشا باشد و جمهوری اسلامی ایران از طریق انتخاباتی شفاف و دموکراتیک و با حمایت گروه آسیا و اقیانوسیه و با رای اکثریت اعضای اکوسوک به عضویت آن درآمده است.

کمیسیون مقام زن سازمان ملل ۴۵ عضو دارد و جمهوری اسلامی ایران براساس رای اکثریت اعضای اکوسوک یعنی ۴۳ رای از ۵۴ رای اعضای این نهاد، از ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ به عضویت این کمیسیون درآمده بود.

آمریکا به همراه متحدان غربی خود، از آغاز حوادث داخلی ایران، حمایت از ناآرامی‌ها را در دستور کار خود قرار داده و از برهم زنندگان نظم عمومی حمایت و با برگزاری نشست‌هایی با مخالفان جمهوری اسلامی ایران بر اقدامات ضد ایرانی خود شدت بخشیده و بر فهرست تحریم‌های ضد ایرانی به بهانه نقض حقوق بشر افزوده است.

دولت جو بایدن مدعی است که از تغییر رژیم در ایران حمایت نمی‌کند، اما از آغاز حوادث ایران، با مخالفان جمهوری اسلامی ایران همسو بوده و به صراحت اعلام کرده است که به جای تمرکز بر مذاکرات برای احیای برجام، بر حوادث داخلی ایران متمرکز شده، اما نقش خود را در این ناآرامی‌ها منکر شده است.

غرب به رهبری آمریکا سوم آذرماه در ژنو سوئیس نیز قطعنامه‌ای را در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به بهانه ناآرامی‌های ایران، با عنوان آنچه "وضعیت حقوق بشر در ایران" خوانده شده است، به تصویب رساند.

این قطعنامه با ۲۵ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع به تصویب رسید. چین، پاکستان، اریتره، ونزوئلا، کوبا و ارمنستان ۶ کشوری بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند. کشور‌های بولیوی، برزیل، کامرون، ساحل عاج، هند، اندونزی، قزاقستان، مالاوی، مالزی، موریتانی، نامبیا، قطر، سنگال، سودان، امارات و ازبکستان به قطعنامه رای ممتنع داده‌اند.

واکنش ایران به تصویب قطعنامه ضد ایرانی / کنعانی: فاقد مشروعیت و بی اعتبار است

ناصر کنعانی سخنگوی وزرات امورخارجه گفت: تصویب قطعنامه ضد ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل را که به روال چند سال گذشته به پیشنهاد کانادا و با حمایت کشور‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی مطرح شد، منعکس کننده دورویی و نفاق بانیان آن و فاقد مشروعیت و اعتبار است.  

تصویب قطعنامه ضدایرانی کانادا در سازمان ملل + موضع گیری رسمی ایران
 کنعانی، رویکرد ریاکارانه بانیان این قطعنامه در استفاده ابزاری از نهاد‌های بین المللی برای اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی ایران را مصداق بارز سوءاستفاده از مفاهیم و ارزش‌های متعالی حقوق بشری برای پیشبرد اغراض کوته بینانه سیاسی دانست.

وی با اشاره به تلاش کشور‌های غربی به استمرار پروژه ایران هراسی و جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: بانیان این قطعنامه که خود ناقض تمام اصول بنیادین و ابتدایی حقوق بشر در جهان هستند، به جای دلسوزی منافقانه برای حقوق بشر مردم ایران، از همراهی با تروریسم اقتصادی دولت آمریکا علیه ملت ایران دست برداشته و میزبانی از گروهک‌های تروریستی را متوقف نمایند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین با تاکید بر این که رعایت حقوق بشر برای جمهوری اسلامی ایران از اصول و مبانی شرعی، قانونی و موضوعی به شمار می‌رود، افزود، جمهوری اسلامی همواره در امر ارتقای حقوق بشر و عمل به تعهدات بین‌المللی خود کاملا جدی بوده و آماده است در جهت ارتقاء جایگاه حقوق بشر در جهان، گفتگو و همکاری‌های سازنده‌ای را در چارچوب احترام متقابل، عدم تبعیض، عدالت و انصاف و دوری از اغراض سیاسی با تمامی ساز و کار‌های مشروع بین المللی و کشور‌های علاقه‌مند به تحکیم و حمایت واقعی از حقوق بشر داشته باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۱، کدخبر: ۸۴۹۷۱۴۵۹، ۸۴۹۷۱۴۸۸، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین