پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۱۵۸
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۹
دیواره معدن شازند که روز یکشنبه ریزش کرده و باعث مرگ دو نفر و محبوس شدن دو فرد دیگر شده بود، در صبحگاه روز دوشنبه ( عید قربان) دوباره دچار ریزش شد. در ساعت ۹:۴۵ دقیقه صبح روز یکشنبه ۲۷ خردادماه خبر ریزش یکی از معادن اطراف شازند به ستاد مدیریت بحران واصل شد . چهار نفر شامل دو راننده کمپرسی و دو راننده بیل مکانیکی که در محل حادثه مشغول فعالیت بوده‌اند زیر آوار ریزش کوه حبس شدند که گروه‌های امدادی و سگ‌های زنده یاب با رعایت نکات ایمنی زیر نظر مهندسان معدن به جستجوی منطقه پرداختند. این معدن مجددا در صبح روز دوشنبه حوالی ساعت 11 دچار ریزش شد و به گفته فرماندار شازند، همزمان با آواربرداری و جابجایی سنگ‌ها ، کوه به میزان یک چهارم بار اول ریزش کرد، اما خوشبختانه هیچ یک از عوامل و نیرو‌های امدادی آسیبی ندیدند. بنا بر خبر دادستان شازند، صاحب معدن در بازداشت بسر می برد.

شعار سال: ساعت ۱۰:۰۵ دقیقه یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳، معدن شماره ۵ شن و ماسه شهرستان شازند در منطقه «پل دوآب» استان مرکزی (جاده اراک-توره) ریزش کرد. چهار نفر شامل دو راننده کمپرسی و دو راننده بیل مکانیکی که در محل حادثه مشغول فعالیت بوده‌اند در این معدن محبوس شده بودند که امدادگران جسد ۲ نفر را بیرون کشیده و تلاش برای نجات جان ۲ نفر دیگر ادامه دارد. اسامی ۲ جان‌باخته حادثه ریزش کوه در معدن شن و ماسه شماره ۵ شهرستان شازند «محمد بوالحسنی» راننده کامیون و ساکن روستای حک بالا و «نصرت‌اله یارمحمدی» ساکن روستای اکبرآباد و راننده بیل مکانیکی هستند. دو کارگر دیگر( راننده کامیون و بیل مکانیکی) که به احتمال زیاد فوت شده و دسترسی به پیکرشان (مجروح یا فوت شده) در حال حاضر مقدرو نیست شامل  «مجتبی نجفی» و «آیت‌الله رضایی» می باشند.

ریزش معدن شماره پنج سنگ و شن شازند استان مرکزی و مرگ دو نفر + سناریوهای احتمالی ریزش معدن

ریزش معدن شماره پنج سنگ و شن شازند استان مرکزی و مرگ دو نفر + سناریوهای احتمالی ریزش معدن

ریزش معدن شماره پنج سنگ و شن شازند استان مرکزی و مرگ دو نفر + سناریوهای احتمالی ریزش معدن

لطف‌الله پرندین فرماندار شهرستان شازند در این باره بیان داشت که، همزمان با آواربرداری و جابجایی سنگ‌ها در ریزش اول، کوه برای بار دوم به میزان یک چهارم بار اول ریزش کرد، اما خوشبختانه هیچ یک از عوامل و نیرو‌های امدادی آسیبی ندیدند.

تعداد بازدید : 7

به دلیل این که آوار سنگ در معدن این شهرستان در وسعت قابل توجه و در شیب منفی قرار دارد، کار امدادرسانی با سختی‌هایی همراه شده . به منظور تسهیل در نجات محبوس‌شدگان، شناسایی نقطه‌ای در معدن شازند در حال انجام است. با همکاری شرکت توزیع برق، روشنایی برای شب تامین و از همه توان برای جست و جو استفاده می‌شود.

ریزش معدن شماره پنج سنگ و شن شازند استان مرکزی و مرگ دو نفر + سناریوهای احتمالی ریزش معدن

ریزش معدن شماره پنج سنگ و شن شازند استان مرکزی و مرگ دو نفر + سناریوهای احتمالی ریزش معدن

لطف‌الله پرندین، در خصوص علل احتمالی وقوع حادثه ریزش معدن، اظهار داشت: ۲ فرضیه در خصوص ریزش معدن وجود دارد که دلیل اول انفجار روز گذشته در این معدن و دلیل دوم رعد و برق‌های سنگین روز جمعه در منطقه بوده که این دو علت به همراه شیب تند کوه باعث وقوع حادثه شده است، البته این منطقه بر روی گسل نیز قرار دارد و بارها تاکید شده که بهره‌برداری بی‌رویه از معدن انجام نشود. فرماندار شازند با بیان اینکه علت دقیق وقوع حادثه پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی توسط مراجع ذی‌ربط مشخص خواهد شد، خاطرنشان کرد: حجم آوار و سنگ ها بسیار بالاست به طوری که برخی سنگ‌هایی که ریزش کرده حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن هستند.

برخی از اهالی روستاهای اطراف بیان داشته اند که «هرکس که توانسته و روابطی داشته، اینجا معدن به ثبت رسانده، حداقل ۷ یا ۸ معدن در این منطقه هست؛ دینامیت کار می‌گذارند، سنگ‌ها را منفجر می‌کنند، به شن و ماسه تبدیل می‌کنند و پول درمی‌آورند؛ اما نظارتی در کار نیست ما ندیدیم بازرسان بیایند و به فضا‌های تنگ و تاریک و غیراستاندارد این معادن گیر بدهند.».

یکی از اهالی شهرک مهاجران در همین محدوده می‌گوید: هر زمان عشق‌شان بکشد، دینامیت کار می‌گذارند و انفجار اتفاق می‌افتد؛ یکی از این معادن چسبیده به شهرک مهاجران است؛ خانه‌های ما همه ترک برداشته، وقتی انفجار انجام می‌دهند، زندگی ما مختل می‌شود. قبلاً بارها اعتراض کردیم و مدتی این معدن تعطیل شد اما دوره قبل مجلس، تا پای نماینده شهرستان به تهران رسید، دوباره کار را شروع کردند، به مشکلات مردم و اعتراض‌های ما هم توجه نکردند، آب از آب هم تکان نخورد».

ریزش معدن شماره پنج سنگ و شن شازند استان مرکزی و مرگ دو نفر + سناریوهای احتمالی ریزش معدن

علیرضا شهرجردی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی از اعزام ۱۴ تیم امدادی به محل حادثه ریزش معدن شازند خبر داد و گفت: ۳ تیم امدادی از قم، ۵ تیم از لرستان، ۲ تیم از همدان به منظور عملیات جستجو و دسترسی به افراد محبوس در محل حادثه حضور دارند. 

مهدی هشترودی دادستان شازند: صاحب معدن شازند با دستور قضایی بازداشت شد
هشترودی، دادستان عمومی و انقلاب شازند بیان داشت که حدود ساعت ۱۰ روز یکشنبه یک معدن در منطقه شازند ریزش کرده و ۴ ماشین معدنکاری به همراه راننده‌ها زیر آوار مانده‌اند. با توجه به حجم بالای ریزش سنگ بر روی ماشین‌های معدنکاری، سگ‌های زنده‌یاب به محل اعزام شدند. همچنین از شهرستان‌های اطراف درخواست کمک شده تا به آوار‌برداری کمک شود. دستور داده شده نیرو‌ها و امکانات معادن اطراف برای آوار‌برداری و پیدا کردن افراد مفقوی کمک کنند. با دستور قضایی صاحب معدن بازداشت شده است.

دستور مخبر برای تهیه گزارش دقیق علل وقوع حادثه ریزش معدن در شازند
​سرپرست ریاست جمهوری در گفتگوی تلفنی با استاندار مرکزی آخرین وضعیت حادثه ریزش معدن در شازند را پیگیری کرد. محمد مخبر شامگاه یکشنبه (۲۷ خردادماه) در گفتگوی تلفنی با استاندار مرکزی، ضمن پیگیری آخرین وضعیت ریزش معدن در شازند، ضرورت تسریع در روند امدادرسانی به حادثه دیدگان را خواستار شد و بر بسیج همه دستگاه‌های امدادی، امکانات و وسایل موردنیاز برای نجات جان افراد باقی مانده در زیر آوار تاکید کرد.

ریزش معدن شماره پنج سنگ و شن شازند استان مرکزی و مرگ دو نفر + سناریوهای احتمالی ریزش معدن

سرپرست ریاست جمهوری بررسی کارشناسی حادثه مذکور را ضروری دانست و از استاندار مرکزی خواست تا با همکاری همه نهاد‌های ذیربط گزارشی دقیق از علل وقوع این حادثه تهیه شود. فرزاد مخلص الائمه، استاندار مرکزی نیز در این ارتباط تلفنی گزارشی از نحوه وقوع ریزش معدن و آخرین وضعیت مدیریت حادثه و امدادرسانی به آسیب‌دیدگان ارائه داد.

توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:

استان مرکزی در مسیر ۲ منطقه زمین شناسی مهم کشور شامل مناطق دگرگونی سنندج سیرجان و ایران مرکزی واقع شده و به لحاظ شرایط زمین شناسی، خاستگاه طیف متنوعی از ذخایر معدنی از کانی‌های دگرگونی، آذرین و رسوبی، مواد معدنی غیرفلزی، فلزی، مصالح ساختمانی و سنگ‌های تزئینی است. این استان با ۵۳۲ معدن و استخراج سالانه بیش از ۲۴ میلیون تن ماده معدنی، از استان‌های پیشتاز در این بخش است و از مجموع ۵۷ نوع ماده معدنی موجود در کشور ۴۲ نوع آن در استان مرکزی شناسایی شده و ۳۴ نوع ماده معدنی نیز بهره برداری می‌شود. تراورتن، سولفات سدیم، سرب، روی، سنگ آهن، سنگ گچ، پوزولان، کائولن، سنگ لاشه، آهن، آهک، طلا و خاک‌های صنعتی از جمله ذخایر غنی معدنی قابل بهره برداری در این استان هستند. درحال حاضر امکانات بالفعل برای استخراج تنگستن، قلع و مولیبدن، طلا، مس، آندالوزیت، مرمریت‌های سیاه، گرانیت، کانی‌های قیمتی و زینتی شامل فیروزه، کریزوکولا، جاسیر، آزوریت و مالاکیت، عقیق، بلور کوارتز، ارپیمان (سولفور آرسنیک)، بنتونیت و کلسیت در این استان وجود دارد.

توره شهري است در بخش زاليان شهرستان شازند استان مرکزي ايران. اين شهر در بزرگ‌راه اراک به کرمانشاه پس از رودخانه شراء قرار گرفته‌است. کوه آلاداغ (3210 متر) نيز در باختر اين شهر قرار گرفته‌است. پل دوآب در منطقه سوق الجیشی دوآب بنا شده و رابط مکان‌های باستانی و هم چنین در ناحیه اراک است. رودخانه‌های کله، مهاجران، آستانه، تیره و رود بزرگ در محلی به نام دو آب تشکیل رودخانه قره چای را داده که در زمان صفویه پل آجری قوسی شکل بر روی آن احداث گردید که پل ارتباطی مرکز به جنوب ایران بوده است. دهستان پل دوآب یکی از دهستان‌های استان مرکزی است که در بخش زالیان شهرستان شازند واقع شده است. زبان مردم این نواحی لری می‌باشد. روستا‌های تابع آن عبارتند از:اسکان، الرج، بادامک، بصری، پنجعلی، تحتمحل، جزنق، حسن آباد، حسین آباد، حصار، حمریان، خسبیجان، ریز، سنگر، سوارآباد سفلی، فر، قلعه گاوگدار، کلاهدوز، کیشان، لنجرود، مزرعه کیشان، مهاجران خاک، مهاجران کمر، مهاجران ابوالحسن، مهدی آباد، میان رود، نبی دره . 

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
برچسب ها: ریزش معدن در شازند ، ریزش معدن در شازند استان مرکزی ، ریزش دوباره معدن ، ریزش معدن شماره پنج سنگ و شن شازند ، دو راننده کمپرسی و دو راننده بیل مکانیکی ، معدن شماره ۵ شن و ماسه شهرستان شازند ، منطقه پل دوآب ، جاده اراک توره ، لطف‌الله پرندین فرماندار شازند ، ریزش مجدد معدن شن و سنگ شازند ، علل احتمالی ریزش معدن ، علیرضا شهرجردی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی ، علیرضا شهرجردی ، هشت رودی دادستان شازند ، فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی ، ریزش معدن ، مرگ معدنکاران ، ریزش معدن شن و سنگ ، مقصران ریزش معادن ، ریزش معدن حادثه یا فعالیت غیرایمن ، ایمنی معدنکاران ، پیگیری مخبر از ریزش معدن ، معادن شن و سنگ شازند ، مهدی هشترودی دادستان شازند ، غار شازند یا غار کیخسرو ، مناطق دگرگونی سنندج سیرجان و ایران مرکزی ، آمار معادن استان مرکزی ، بخش زالیان شهرستان شازند ، پل دوآب یا کزاز ، سرچشمه قره چای ، دهستان پل دوآب ، خسبیجان ، قلعه گاوگدار ، کلاهدوز شازند ، مزرعه کیشان ، مهاجران ابوالحسن ، پل دوآب مهدی آباد ، محمد بوالحسنی ، نصرت اله یارمحمدی ، روستای حک بالا ، مجتبی نجفی ، آیت‌الله رضایی ، اهالی شهرک مهاجران ، معدن کنار شهرک مهاجران شازند
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین