پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۰۱۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۹
ساعت ١٣ روز پنجشنبه مورخ ۱۰ خردادماه جاری خبر ریزش معدن زغال سنگ آبنیل در روستای بی بی حیات شهرستان کرمان با یک فوتی، ٢ مصدوم و درمان سرپایی سه نفر دیگر، مخابره شد. هنوز علت اصلی حادثه مشخص نبوده ولی این معدن در سال های گذشته نیز شاهد انواع حوادث مرگبار بوده است. موضوعی که جای دارد بشکل ویژه مورد توجه دادستان قرار گرفته و همانند معدن زغال سنگ طزره دامغان، دستور پیگیری داده شود.

شعارسال: رضا فلاح مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان، از ریزش معدن زغال سنگ آبنیل در روستای بی بی حیات در شهرستان کرمان خبر داد و اظهار داشت: در پی وقوع این حادثه بلافاصله یک تیم امدادونجات از شهرستان زرند به محل حادثه اعزام شدند. وی با اشاره به اینکه در سانحه ریزش معدن زغال سنگ آبنیل در روستای بی بی حیات کرمان ۶ نفر حادثه دیدند، افزود: متاسفانه در این واقعه یک نفر فوت کرده است، ٢ نفر دیگر مصدوم و سه نفر درمان سرپایی شدند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان با بیان اینکه این حادثه در ساعت ١٣ روز پنجشنبه مورخ ۱۰ خردادماه جاری رخ داده است، گفت: نیرو‌های هلال احمر به عنوان پشتیبان در این عملیات حضور یافتند.

ریزش معدن آبنیل در روستای بی بی حیات کرمان با یک کشته و چند زخمی + سوابق حوادث در این معدن

لازم به توضیح است که در اواسط اردیبهشت ماه سال جاری نیز شاهد فوت یک کارگر معدن در معادن زغال سنگ استان کرمان (شهرستان کوهبنان) بودیم. روابط شرکت معادن زغال سنگ کرمان در خصوص این خبر اطلاعیه‌ای منتشر کرده بود و به نقل از مدیر ایمنی؛ بهداشت و محیط زیست (HSE) شرکت معادن زغالسنگ کرمان بیان داشته بود که متاسفانه در مورخه ۱۴/۲/۱۴۰۳ یکی از کارگران زحمتکش معدن زغالسنگ هشونی دچار حادثه ناگوار منجر به فوت می‌شود پس از بررسی و کارشناسی بعمل آمده مشخص گردید که در سیستم نوار نقاله واقع در معدن مذکور در حین کار بعلت مرطوب بودن زغالسنگ موجود روی نوار نقاله و طبلک گرداننده باعث افزایش وزن زغال و کاهش اصطکاک بین نوارنقاله و طبلک شده است کارگر مذکور جهت افزایش اصطکاک اقدام به پاشیدن زغال بین نوار نقاله و طبلک می‌نماید که در همین حین دچار گیر کردن دست بین نوار نقاله و طبلک می‌شود که متاسفانه منجر به فوت ایشان می‌گردد. روابط عمومی در ادامه توضیح (بخوانید نوعی توجیه) داده بود که، در اینگونه موارد و در زمان بروز نواقص در حین انجام کار ابتدا می‌بایست به مسئول مربوطه در معدن جهت رفع نقص فنی و نهایتا واحد HSE جهت صدور پرمیت (مجوز انجام کار) اطلاع داده شود فرد متوفی سابقه بیش از ۸ سال کار در قسمت مذکور و از کارگران ماهر آن قسمت بوده است همچنین نامبرده در زمان وقوع حادثه دارای لوازم حفاظت فردی مناسب جهت انجام کار بوده است و هرگونه گزارش دیگر در این خصوص کذب می‌باشد.

ریزش معدن آبنیل در روستای بی بی حیات کرمان با یک کشته و چند زخمی + سوابق حوادث در این معدن

 ۲۵ شهریور سال ۱۳۹۷ و ریزش معدن زغال‌سنگ «آب‌نیل» با ۸ کشته و زخمی

دکتر محمد صابری مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از ریزش معدن زغال‌سنگ آب‌نیل خبر داد و بیان کرد، متاسفانه در این حادثه ۸ نفر کشته و زخمی شدند. گویا کارگران معدن آب‌نیل کوه باداموئیه در اتاقک استراحت بودند که یک تخته سنگ بزرگ از کوه جدا شد و بر روی اتاقک استراحت کارگران سقوط کرد.

در پیام تسلیت محمد شریعتمداری (وزیر وقت وزارت صمت) خطاب به مهدی حسین‌نژاد، رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمان آمده است: «اطلاع از درگذشت یکی زحمتکشان عزیز معدن زغال‌سنگ آب‌نیل کرمان؛ «جناب آقای حسین محسنی‌زاده» و مجروح شدن سه نفر دیگر باعث تاثر شد. هر چند طبق گزارشات دریافت شده، حادثه حاصل از مسئله‌ای غیر ارادی و ریزش و لغزش سنگ بوده، با این حال انتظار دارم به‌عنوان نماینده وزارتخانه پیام تسلیت اینجانب و خانواده بزرگ صنعت و معدن را به بازماندگان درگذشته ابلاغ و نسبت به بررسی و رسیدگی به طی مراحل درمان افراد آسیب دیده اقدامات لازم را صورت دهید.»

ریزش معدن آبنیل در روستای بی بی حیات کرمان با یک کشته و چند زخمی + سوابق حوادث در این معدن

توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:

این معدن در ۵۶ کیلومتری شمال غرب کرمان با مساحت تقریبی ۳ کیلومترمربع بوده که پس از اکتشاف اولیه در سال ۱۳۸۳ به صورت روباز به بهره برداری رسید و از سال ۱۳۸۴ عملیات و تجهیز و آماده سازی معدن زیرزمینی شروع و در سال ۱۳۹۰ به بهره برداری رسید. میزان ذخایر آن قریب ۱۰ میلیون تن زغال از نوع حرارتی بوده و تنها لایه قابل کار آن D۲ با شیب متوسط ۲۵ درجه و ضخامت ۲.۵ متر در افق +۱۹۱۱ به سطح زمین در قالب ۴ کارگاه زیرزمینی و یک کارگاه روباز در حال کار و بهره برداری می‌باشد. روش استخراج در این معدن به صورت جبهه کار طولانی با شیب متوسط ۲۵ درجه است.

معدن آبنیل شمالی در فاصله ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان کرمان در ضلع شمالی معدن آبنیل جنوبی در نزدیکی روستای بی بی حیات واقع گردیده است. پروانه بهره برداری معدن آبنیل شمالی به شماره ۱۶۸۸۰ از تاریخ ۲۲/۰۳/۹۸ به مدت ۲۵ سال اعتبار دارد. ذخیره احتمالی معدن ۱۲۱۹۳۴۰۴ تن و ذخیره قطعی به میزان ۱۱۴۷۱۰۰۰ تن می‌باشد.

این معدن جزو معادن بزرگ نیست و حجم استخراج آن کم است. از این‌رو آنقدر درآمد ندارد که بهره‌بردار، خود را موظف به نصب دستگاه مانیتورینگ کند، اما سازمان نظام مهندسی معدن باید برای افزایش ایمنی و کاهش حوادث، هر ماه معادن استان را بازرسی کند. زمانی‌که ایمنی در معادن افزایش پیدا کند بدون تردید کارگران و بهره‌برداران با اطمینان بیشتری کار خواهند کرد.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
0
0
باید معدنچی باشی تا بفهمی چی می کشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
0
0
مثل معدن طرزه پیگیری توسط دادستان لازم است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
0
0
معدنی جماعت توی ایران یک جوری استعمار زده است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین