پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 26
کد خبر: ۳۹۵۱۲۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۳
از جمله نقاط قوت دانشگاه پیام نور در سنوات گذشته، استانداردهای قابل قبول از سوالات پایان ترم این دانشگاه بوده است. در ترم حاضر شاهد شنیده شدن صداهای اعتراضی و انتقادی نسبت به صعوبت و بعضا غیراستاندارد شدگی سوالات امتحانی در پایان ترم هستیم. بررسی این موضوع در دستور کار پایگاه تحلیلی خبری شعار سال قرار گرفت و مصادیق اعتراضی دانشجویان همراه با دلایل احتمالی بلند شدن صداهای اعتراضی جمع آوری و تحلیل گردید. انتظار می رود ریاست محترم دانشگاه تا قبل از پایان یافتن امتحانات ترم جاری، دستور به بررسی موضوع داده تا شاهد گرایش بیشتر سوالات به سمت استانداردهای مسبوق به سابقه دانشگاه و کاهش نارضایتی ها ، باشیم.

شعار سال: دانشگاه پیام نور در روزهای اخیر التهاب های زیادی را تجربه کرده و می کند. از بازنشستگی اساتید بالای 35 -30 سال سابقه تا انتقال و کنار نهادن و بازنشسته کردن کارکنان و اساتید پیمانی و غیره. از انتظارات و تغییرات مورد نظر وزارت عتف در دانشگاه پیام نور تا کاهش درآمدها و مواردی همانند.

تاکید متن حاضر روی هیچ کدام از این موارد مطرح شده در بالا نیست و تمرکز خاص بر نوع سوالات انتخابی برای آزمون های پایان ترم در نیم سال جاری دارد. یکی از مزایای تحصیل در دانشگاه پیام نور تا ترم گذشته، استاندارد بودن سوالات امتحانی در این دانشگاه بود. دانشجو می دانست که با مطالعه کتاب معرفی شده و نمونه سوالات سال های قبل ، آمادگی لازم برای گذراندن امتحانات را خواهد داشت. اما گویا رویه به روز رسانی بانک سوالات دانشگاه و نوع سوالات انتخابی برای آزمون در ترم جاری ،باعث شده تا صدای تعدادی از دانشجویان بلند شود.

نقدی بر سوالات چالش دار: دکتر تقی زاده با دکتری حقوق ، قادر به پاسخگویی به سوالات مقطع کارشناسی حقوق پیام نور هست؟

ده ها پیام دریافتی از دانشجویان پیام نور ( خصوصا دانشجویان رشته حقوق) باعث بررسی و راست آزمایی موضوع توسط پایگاه تحلیلی خبری شعار سال از طریق اعزام خبرنگار به کانون های امتحانی این دانشگاه ( پیام نور خیابان نجات الهی ، پیام نور ورامین ،پیام نور دماوند) و پیگیری موضوع از طریق برخی مطلعین شد. مطلعین بیان می کردند که در ترم جاری ، اساتید دانشگاه مجبور به طرح و ارسال نمونه هایی سوال برای مرکز آزمون بعنوان بخشی از وظایف حرفه ای و موظفی تدریس خود بودند. بدلیل حساسیت غیرکافی به توجیه اساتید و کم توجهی به ارسال راهنمای قوی برای طراحی سوال استاندارد( توسط مرکز آزمون دانشگاه یا معاونت آموزشی) ، هر استاد درسی، به سلیقه شخصی اقدام به تهیه سوال و پاسخگویی به وظیفه سازمانی خود ( بخوانید بعضا رفع تکلیف) نموده است .

موضوعی که پیامد آن، نارضایتی ها از نوع سوالات امتحانی در ترم جاری، بوده است.بر اساس بررسی های انجام شده، برخی از مصادیق اعتراض دانشجویان( با تاکید بر رشته کارشناسی حقوق) به شرح زیر بوده است:


*** سوالات بعضا از موضوعات ریز و غیر اولویت دار مطرح در منابع معرفی شده برای دروس تهیه شده اند.

*** رویکرد طراحی سوالات از قاعده کاربردی بودن فاصله گرفته و بعضا تاکیدات نابجا و زیاد روی تاریخ ها، اسامی و موضوعات تاکید کننده بر حافظه دارد.

*** برخی از سوالات طراحی شده در یک درس ( با وجود درست بودن سوال) از موضوعات محوری درس فاصله گرفته و به موضوعات مرتبط دروس دیگر که در درس حاضر بیان شده اند( بعنوان محتوای مرتبط)، پرداخته است.

*** وزن و پراکنش یکنواخت سوالات از کل زیر بخش های یک درس رعایت نشده و بعضا شاهد تجمیع سوالات حول چند زیر فصل خاص می باشیم.

*** بنظر می رسد که برخی از سوالات بجای سنجش ، وظیفه مچ گیری و ارزیابی میزان دقت دانشجو را دنباله گیری می کنند.

*** سوالات ارایه شده، تناسبی از نظر میزان سختی با سطح و نوع مطالعه دانشجو نداشته ( مثلا 5 نمره را همه بتوانند بگیرند. 5 نمره را افرادی که مطالعه داشته اند بگیرند. 5 نمره را دانشجویان دارای مطالعات کافی بگیرند. 5 نمره را دانشجویان خاص بگیرند) و بنظر تابع اجرای نوعی سیستم کمباین و دروی همگانی است. به قول بعضی از دانشجویان، می خواندی و نمی خواندی، فرقی نداشته و می افتادی.

 ..... .***

برای راست آزمایی درون دانشگاهی این اظهارات ، لازم است دانشگاه پیام نور ، اقدام به بررسی میانگین نمرات سه ترم گذشته هر درس با متوسط نمرات ترم جاری نمایید و در صورت وجود مغایرت معنادار( حداقل 2-3 نمره تفاوت) ، دستور به بازنگری و استاندارد سازی سوالات تجمیع شده در بانک سوالات را دهد.

نقدی بر سوالات چالش دار: دکتر تقی زاده با دکتری حقوق ، قادر به پاسخگویی به سوالات مقطع کارشناسی حقوق پیام نور هست؟

با توجه به عدم تغییر دکتر سید سجاد سجادی خواه رئیس مرکز سنجش و آزمون ، دکتر همایون چگنی رئیس گروه آزمون سازی و همچنین رئیس گروه روان سنجی و ارتقا کیفیت آزمون(اشغال دو سمت توسط یک فرد، جای سوال دارد؟)، همچنین تداوم فعالیت مهندس کوروش امیر سرداری رئیس اداره سنجش فنی و آماری ، به احتمال قوی یا با سوالات غیراستاندارد طراحی شده مواجه هستیم یا گلایه های دانشجویان ناشی از کم اطلاعی در خصوص موضوع یا موضوعاتی خاص است که انتظار می رود دانشگاه پیام نور بدان رسیدگی کند. از دکتر تقی زاده بعنوان رئیس دانشگاه پیام نور، انتظار داریم، قبل از اتمام امتحانات ترم حاضر، دستور به بررسی موضوع و ارایه پاسخی قانع کننده به دانشجویان و افکار عمومی بدهند.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

اخبار مرتبط
برچسب ها: نقد دانشگاه پیام نور ، انتقاد از دانشگاه پیام نور ، نارضایتی از دانشگاه پیام نور ، دکتر ابراهیم تقی زاده پیام نور ، نقد سوالات پایان ترم در دانشگاه پیام نور ، نارضایتی از سوالات امتحانی در دانشگاه پیام نور ، دکتر سیدسجاد سجادی پور ، مرکز سنجش و آزمون دانشگاه پیام نور ، دکتر همایون چگنی ، همایون چگنی پیام نور ، سوالات امتحانی چالش دار ، روابط علم الهدی با تقی زاده ، بخشنامه طراحی سوال توسط اساتید بعنوان موظفی آموزشی ، مهندس کوروش امیر سرداری رئیس اداره سنجش فنی و آماری ، مهندس کوروش امیر سرداری ، پیام نور ، دانشگاه پیام نور ، دانشجوی پیام نور ، نارضایتی دانشجویان از سوالات امتحانی ، امتحانات پایان ترم پیام نور ، دانلود رایگان جزوات پیام نور ، دانلود رایگان فیش های درسی پیام نور ، دانلود رایگان سوالات امتحانی پیام نور ، دانلود رایگان منابع درسی پیام نور ، امتحانات پیام نور ، نمرات دانشجویان پیام نور ، ماموریت های وزارت عتف به دانشگاه پیام نور ، اساتید اخراجی و بازنشسته دانشگاه پیام نور ، کارکنان منتقل شده از دانشگاه پیام نور
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
0
0
درد دل ما رو گفتی . حق گفتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
0
شعار سال همکار پیام نوری رشته حقوق داره؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
0
0
چشم هامو می بندم قسم می خورم خیلی از دانشجویان خراب در خراب کردند. اینا حتما می خوان با این کار دانشگاه پیام نور رو حضوری کنند. این دانشگاه ذاتش آموزش غیر حضوری است. حتی نیمه حضوری هم نباید باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
0
0
من از شش تا امتحان، پنج تا شون رو افتادم. اگه نمره کلاسی و میان ترم نبود. مشروط می شدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
خسته نباشی پهلوان. پیام نور رو آباد کردی که
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
0
0
خیلی از رشته ها ، دانشجویانش همین نظر رو دارند. تنها برای حقوق نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین