پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۰۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۳
۱۵۱ فعال سیاسی و مدنیِ اصلاح‌طلب بیانیه‌ای تحلیلی دربارهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر کرده و در این بیانیه اعلام کردند که باید نامزدی اصلاح‌گر برای مشارکت در انتخابات پیدا کنند. مهدی شیرزاد عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و از فعالان امضا کننده این بیانیه عنوان نمود که اولین موضوع کلیدیِ این بیانیه این است که باید تلاش کنیم با فاصله‌گرفتن و دوری‌جستن از ایجاد دوقطبی‌های کاذب در عرصهٔ سیاست و اجتماع، مانع عمیق‌تر شدن شکاف دولت و ملت بشویم و از فرصت انتخابات هم نهایت استفاده را بکنیم. در این بیانیه تأکید ویژه‌ای بر این موضوع شده که بعد از پیروزی‌هایی که در عملیات وعدهٔ صادق برای ایران به‌وجود آمد، نیاز است که این پیروزی‌ها در عرصهٔ دیپلماسی برای جامعهٔ ایران نقد بشود و این هم میسر نیست مگر این که دولتی در این انتخابات روی کار بیاید که از پشتوانهٔ اجتماعی بالایی برخوردار باشد.

شعارسال: ۱۵۱ فعال سیاسی و مدنی اصلاح طلب بیانیه‌ای تحلیلی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری و در ادامه بیانیه روزنه گشایی تنظیم کرده اند.

در همین راستا مهدی شیرزاد از امضا کنندگان این بیانیه «راه گشایی» با اشاره به جزئیات این بیانیه اظهار کرد: همان طور که می‌دانید در آستانه انتخابات مجلس در پایان سال اخیر بیانیه‌ای با عنوان بیانیه روزنه گشایی منتشر شد و در آن بیانیه طلیعه‌های ظهور و بروز یک گفتمان جدید در عرصه سیاست خودش را نشان داد.

بیانیهٔ ۱۵۱ فعال اصلاح‌طلب با عنوان «راه گشایی» در خصوص چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

وی افزود: این گفتمانی که از آن زمان شکل گرفت نگاهش مبتنی بر توافق سازی بود و هست و آن بیانیه مبتنی بر تشکیل ائتلاف‌های فراگیر و مسئله محور خودش را نشان داد و بیانیه فعلی هم حرفش این است که می‌خواهد از تقابل در عرصه سیاست به دور باشد.

شیرزاد در ادامه گفت: تاثیر آن بیانیه همان تغییری بود که باعث امکان حضور افرادی شد که ظرفیت‌های ملی داشتند و به مجلس ورود پیدا کردند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت عنوان کرد: بخش اعظم امضا کنندگان این بیانیه راه گشایی افرادی هستند که آن بیانیه را امضا کردند، البته مستحضر هستید بعد از آن بیانیه هجمه سنگینی به برخی افراد صورت گرفت، ولی خب تقریبا اکثر افرادی که ان بیانیه قبلی را امضا کردند، این بیانیه جدید را هم امضا کردند و تعداد زیادی هم به ما افزوده شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره جزئیات این بیانیه گفت: اولین موضوع کلیدی این بیانیه این است که باید تلاش کنیم که با فاصله گرفتن و دوری جستن از ایجاد دو قطبی‌های کاذب در عرصه‌های سیاست و اجتماع مانع عمیق‌تر شدن شکاف دولت و ملت بشویم و از فرصت انتخابات هم نهایت استفاده را بکینم.

شیرزاد تصریح کرد: این بیانیه توصیه‌ای به حاکمان و دست اندرکاران امر انتخابات دارد که با نگاه تنگ نظرانه درباره انتخابات مردم را سرخورده نکنند.

وی در ادامه تاکید کرد: این بیانیه از آن طرف سخنی با افرادی دارد که توجه کمتری به صندوق رای و انتخابات دارند، انجام می‌دهد و آن‌ها را برای مشارکت در انتخابات دعوت می‌کند.

بیانیهٔ ۱۵۱ فعال اصلاح‌طلب با عنوان «راه گشایی» در خصوص چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

وی افزود: این بیانیه به این افراد می‌گوید که در نظر داشته باشند در شرایطی که امکان تبلور رای مردم در ساحت مدیریت میسر شده نتایج اقتصادی پایدار تری برای کشور پدیدار شده است بنابراین از فرصت انتخابات نمی‌شود غفلت کرد.

این عضو جبهه اصلاحات در ادامه گفت: موضوع بعدی این بیانیه توجه دادن به شرایط پر مخاطره‌ای است که کشور در شرایط خاصی با آن روبرو شده است.

وی افزود: در این بیانیه تاکید ویژه‌ای بر این موضوع شده که بعد از پیروزی‌هایی که در عملیات وعده صادق برای ایران بوجود آمد نیاز است که این پیروزی‌ها در عرصه دیپلماسی برای جامعه ایران نقد بشود و این هم میسر نیست مگر این که دولتی در این انتخابات روی کار بیاید که از پشتوانه اجتماعی بالایی برخوردار باشد.

شیرزاد تصریح کرد: در بیانیه آمده است که ما در شرایطی قرار داریم که چند ماه دیگر انتخابات امریکا هست و احتمال رای آوری ترامپ مطرح است و به نظر می‌آید نتیجه انتخابات ایران در سیاست‌های آمریکا و محدود کردن جنایات‌های اسرائیل کودک کش موثر باشد و این پنجره فرصت سه ماهه به یک معنا دست نیافتنی است.

وی در ادامه گفت: در این بیانیه گفته شده که کسانی که دغدغه منافع ملی دارند به اهمیت این شرایط توجه کنند و متوجه شوند که چقدر حضور و مشارکت مردم در انتخابات حیاتی و مهم است.

شیرزاد با اشاره به همه طیفی بودن جامعه ایران عنوان کرد: یک نکته دیگر که در این بیانیه در آن تاکید شده است این است که نیرو‌های سیاسی اعم از اصول گرا و اصلاح طلب باید بپذیرند که اکثریت تام و تمام جامعه ایران را ندارند، حالا چه مدافع دولت فعلی و چه اصلاح گران تدریجی، باید بپذیرند که هر کدام از اقلیت‌های جامعه ایران هستند.

شیرزاد تاکید کرد: این نیرو‌های سیاسی باید بدانند که هیچکدام هم به تنهایی نمی‌توانند پروژه‌های خود را جلو ببرنند و شاید زمان آن فرا رسیده که ما با ائتلاف‌های فراگیر برای حل مسائل ملی مثل (اقتصادی، محیط زیستی و غیره) گام برداریم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت: یکی از مهم‌ترین جزئیات این بیانیه مربوط به ترکیب امضا کنندگان بیانیه است که هر کدام شان در شرایط فعلی در ستاد‌های مختلف و با افراد مختلف هستند و بیشتر این بیانیه یک تبیین گفتمان و دعوت به مشارکت در انتخابات است.

شیرزاد در پایان گفت: ما امیدواریم با یک تجدید نظری در شورای نگهبان روبرو باشیم و این بیانیه با رویکرد اصلاح گرایانه با عنوان تغییرات تدریجی خشونت پرهیز نوشته شده وتلاشش این است که یک نیروی میانه‌ای ای را در سیاست ایران شکل دهد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فرارو، تاریخ انتشار: 16خرداد1403، کدخبر:742373، fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
0
0
اینا هم به دنبال منافع خودشونن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین