پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۹۳۹۸۳
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۶
هشتمین دوره مراسم اعطای لوح، نشان و تندیس امین‏‏‏‏‌الضرب روز سه‌شنبه با حضور فعالان بخش خصوصی، کارآفرینان، اساتید اقتصاد و اعضای اتاق‌های بازرگانی در تالار وحدت تهران برگزار شد. در این مراسم از خدمات کارآفرینانی که عمر خود را مصروف اعتلای کشور کرده‌اند با اعطای لوح و نشان تقدیر شد.

شعارسال: هایده شیرزادی، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه، به پاسداشت ۲۳سال فعالیت در حوزه بازیافت و تولید کمپوست و حفظ محیط‌زیست کشور، مسعود صرامی، بنیان‌گذار شهرک سلامت و سیتی سنتر اصفهان، محمد موسوی، بنیان‌گذار گروه بهداشتی فیروز، محمد اسماعیل قدس، رئیس هیات‌مدیره شرکت صنایع غذایی دلپذیر، رسول بیوک، بنیان‌گذار شرکت داداش برادر (آیدین)، مجید راهب، بنیان‌گذار شرکت تولید گلاب ایران و ربیع و فریدون مهبودی، بنیان‌گذار چندین مجموعه تولید دارو از جمله شرکت سیناژن، ۷کارآفرینی بودند که برنده نشان و لوح امین‌الضرب شدند.

معرفی منتخبین هشتمین دوره مراسم اعطای لوح، نشان و تندیس امین‏‏‏‏‌الضرب در تالار وحدت

همچنین در این مراسم دکتر مسعود نیلی، استاد اقتصاددانشکده مدیریت و اقتصاددانشگاه صنعتی شریف، به‌خاطر چهار دهه‌تلاش در عرصه آموزش و سیاستگذاری اقتصادی و مسعود خوانساری، مدیر برتر بخش‌خصوصی و رئیس اتاق بازرگانی تهران در دوره‌های هشتم و نهم و بنیان‌گذار مراسم کارآفرینی امین الضرب، نشان و لوح امین‌الضرب را دریافت کردند. رئیس اتاق تهران و برندگان جایزه این دوره از مراسم طی سخنان کوتاهی به بیان دغدغه‌های کارآفرینان پرداختند. فصل مشترک سخنان آنها، به رسمیت شناختن ظرفیت بخش‌خصوصی برای حل مشکلات و تزریق امید به جامعه بود. رئیس اتاق تهران به‌جایگاه تاریخی تجار در تحولات اجتماعی کشور اشاره کرد و از کارآفرینان به‌عنوان قهرمانان عرصه جنگ اقتصادی یاد کرد. همچنین مسعود نیلی ظرفیت‌های اقتصادی ایران را برشمرد و راه‌حل عبور از مشکلات اقتصادی کشور را شناخت درست سیاستگذاران از علت ابربحران‌ها و اصلاح روند‌ها در سیاستگذاری اقتصادی دانست.

جایگاه تاریخی کارآفرینان

در ابتدای مراسم، محمود نجفی‌عرب، رئیس اتاق تهران با اشاره به تلاش‌های اتاق تهران برای بر گزاری سالانه این مراسم و تقدیر از کارآفرینان اظهار امیدواری کرد جایگاه کارآفرینان و فعالان اقتصادی که در صف اول مقابله با تحریم‌ها و توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور هستند، بهتر شناخته شود و از سنگ اندازی در مسیر فعالیت آن‌ها جلوگیری شود. نجفی‌عرب در سخنان خود با اشاره به نقش تاریخی فعالان اقتصادی در تحولات اجتماعی ایران گفت: «مجلس وکلای تجار پیش از جنبش مشروطیت قدم به میدان گذاشت و مجلس اول مشروطه، با کمک و حمایت مجلس وکلای تجار و جامعه اقتصادی کشور تاسیس شد. همچنین تنظیم فرمان مشروطیت و قرائت آن در خانه حاج محمدحسن امین الضرب و پرداخت هزینه اداره مجلس اول مشروطه توسط فرزند وی و صیانت و نگهداری از نهال دموکراسی ایرانی توسط جامعه تجار و کارآفرینان تهرانی، سندی دیگری بر تکمیل و تایید این مدعاست. بر همین اساس اتاق بازرگانی، اکنون خود را نهادی تاریخ ساز و صاحب گفتمان می‌داند و به درستی داعیه آن را دارد که در سراسر ۱۴۰ سال‌گذشته، همواره منافع ملی را بر هر اصل دیگری ترجیح داده‌است.» او افزود: «تاریخ جامعه کارآفرینی به همگان آموخته که فعالان اقتصادی هیچ‌گاه خود را از مسیر حل و فصل بحران‌های ملی کنار نکشیده اند.

اگر بیش از یک قرن قبل، قحطی غذا و آذوقه مشکل جامعه و ملت ایران بود، امروز کمبود امید و افول رویاپردازی سازنده، مساله جامعه ما است. همان‌طور که نیاکان ما در مجلس وکلای تجار در ۱۴۰سال‌قبل، هر آنچه دارایی در اختیار داشتند، پیشکش مردم شریف ایران کردند تا بحران تامین آذوقه مردم حل شود، امروزه نیز جامعه کارآفرینی ایران آماده است تا هرچه در توان دارد را برای بازگشت روحیه امید و رویا به نسل جوان صرف کند و بر همین اساس نیز تاکنون نشان‌داده که بدون هیچ تردید و به رغم دست‌وپنجه نرم‌کردن با انبوهی از مشکلات و مداخلات، هرگز خاک ایران عزیز را برای زندگی در عافیت، ترک نخواهد کرد.» رئیس اتاق تهران با اشاره به لزوم درک اهمیت کارآفرینی گفت: «در حالی‌که در تمام کشور‌های جهان، ارکان حاکمیت، دولت و مردم دائما در حال ستایش کسانی اند که با کسب‌وکارشان ارزشی برای خلق ایجاد‌کرده و روند ساخت تمدن را مهیا کرده‌اند، متاسفانه جامعه ایران هنوز به این یقین نرسیده که در پس ظهور و طلوع یک کسب‌وکار، سال‌ها سخت کوشی و زحمت یک کارآفرین نهفته است. این نگاه متفاوت در کنار سوءبرداشت‌های طبقاتی و نیز تحلیل چپ گرایانه از اقتصاد، موجب‌شده‌است که کارآفرینی در مفهوم اجتماعی آن نه منادی امید، انگیزه و ارزش افزایی، بلکه مروج شکاف طبقاتی و ابزاری جهت سودجویی و تجمع ثروت ناپاک ارزیابی شود که این خود نیز جفایی مضاعف و ناحق در ادای دین به کسانی است که با درهم آمیختن دیدگاه ملی و آموخته‌های دینی، کمر همت به بازسازی اقتصاد وطن بسته اند.»

نجفی‌عرب در پایان بر اهمیت آشنایی نسل جوان با تلاش‌های نسل‌های قبلی کارآفرینان برای توسعه و اعتلای کشور تاکید کرد: «اکنون در این زمانه سخت، مهم‌ترین رسالت جامعه فعالان اقتصادی این است که بتوانند با حفظ اتحاد و طنین صدایی رسا، مطالبه گر خواسته‌های جامعه کارآفرینی باشند و شرح مظلومیت این گروه را به گوش جامعه برسانند. جوانان ایران، درصورتی‌که با داستان زندگی و سخت کوشی‌های جامعه کارآفرینی آشنا شوند، می‌توانند با قدرت و توان بیشتری قدم در این مسیر بگذارند. طی ۱۴۰ سال‌گذشته، بخش‌خصوصی ایران با حفظ وحدت، اعتدال و میهن دوستی به توسعه اقتصاد ملی خدمت کرده‌است. ترویج فرهنگ کارآفرینی، امروزه باید به یک اصل خدشه ناپذیر تبدیل شود. در زمانه‌ای که از آن به دوران جنگ اقتصادی تعبیر شده‌است، قهرمانان این عرصه، کارآفرینانی هستند که با مجاهدت، رسالت خود برای کمک به پیشرفت اقتصاد ایران را فراموش نکرده اند. همه ما باید در کنار آن‌ها و در همراهی برای عبور از این گلوگاه، سخت تلاش کنیم. رویداد امروز و بر گزاری این مراسم، صرفا بهانه‌ای برای بزرگداشت و قدردانی از کارآفرینان و حرکت در مسیری است که از دوره هشتم هیات‌نمایندگان توسط اتاق تهران آغاز شده‌است.»

چهل سال‌خدمت به اقتصاد ایران

در بخش دیگر مراسم از مسعود نیلی، استاد اقتصاددانشکده مدیریت و اقتصاددانشگاه صنعتی شریف، به دلیل چهار دهه‌تلاش در عرصه آموزش و سیاستگذاری اقتصادی تقدیر شد و اتاق بازرگانی تهران، لوح و نشان امین الضرب را به این استاد باسابقه دانشگاه اهدا کرد. این عضو بازنشسته هیات‌علمی دانشگاه، طی سخنانی به دلایل خود برای انتخاب رشته اقتصاد و آرزو‌های خود برای اعتلای کشور اشاره کرد و گفت: «چهل سال‌قبل زمانی‌که پا به عرصه اقتصاد گذاشتم، کار‌های بزرگ منطبق با آرزو‌های بزرگ‌تر در سر داشتم. با اشتیاق می‌خواستم بدانم چگونه می‌توان به یک کشور توسعه‌یافته تبدیل شد، بنابراین این مساله که یک کشور درحال‌توسعه برای اینکه بتواند به رشد‌های اقتصادی بالادست پیدا کند، لازم است چه مسیری را طی کند، برایم دغدغه‌ای جدی بود. طی ۴۰ سال‌گذشته آنچه یاد گرفته‌ام پاسخ‌های مختلف از زوایای متفاوت برای پاسخ به این پرسش بوده‌است.» او افزود: «گرچه این پرسش‌ها هرگز مرا رها نکرده‌اند، اما با گذشت زمان پخته‌تر و واقع‌بین‌تر شده‌ام. در مسیر شکل‌گیری رویاهایم، توسعه‌یافتگی کشورم را در گاز با قطر، در نفت با عربستان، در توریسم و صنعت با ترکیه و در موقعیت ممتاز جغرافیایی با امارات، به‌عنوان کشور‌هایی که از بین مزایای مذکور فقط یک مورد را دارند، مورد سنجش و ارزیابی قرار داده‌ام. وقتی فشار‌ها افزایش می‌یابد به خود می‌گویم، کشوری که در گاز در رتبه دوم قرار دارد حتما می‌تواند حداقل به اندازه نصف همسایه‌اش قطر، گاز صادر کند. وقتی رتبه چهارم در ذخایر نفتی را داریم حداقل می‌توانستیم به اندازه ۴‌میلیون بشکه نفت در روز صادر کنیم. ما می‌توانستیم با همکاری شرکت‌های بین‌المللی بزرگ‌ترین تولیدکننده لوازم‌خانگی، ماشین‌آلات و تجهیزات در منطقه باشیم.»

نیلی با تاکید بر اینکه در صورت تحقق موارد مذکور امکان صادرات ۳۵۰‌میلیارد دلاری و تولید ناخالص داخلی ۱۲۰۰‌میلیارد دلاری دور از دسترس نبود، گفت: «در صورت اتخاذ تدابیر درست، دستیابی به تورم و نرخ بیکاری ۳‌درصدی و رشد اقتصادی بیش از ۵‌درصدی امکان‌پذیر بود. در چنین اقتصادی فقر و بیکاری در کشور وجود نداشت. دیگر کودکی زباله‌گردی نمی‌کرد و آموزگاران سختکوش، مسافرکشی نمی‌کردند.» او افزود: «در چنین شرایطی بهترین دانشگاه‌های جهان با دانشگاه‌های کشور همکاری بیشتری داشتند و جوانان کشور در رشد و توسعه کشور نقش بیشتری ایفا می‌کردند. این جوانان می‌توانستند هوش‌مصنوعی را به بخش‌های مختلف اقتصاد کشور وارد کنند. ایران می‌توانست مرکز مالی منطقه پیرامونی خود باشد و از این طریق مساله‌ای به‌معنای تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی در کشور وجود نداشت.» در انتها این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سربرآوردن ابربحران‌ها ناشی از عدم‌شناخت از چرایی مشکلات است، گفت: «درحالی‌که کشور با بیماری‌های مزمن اقتصادی مواجه است، سیاستگذاران در حال بر گزاری جشن‌های مختلف هستند و به‌خاطر موفقیت‌ها به خود آفرین می‌گویند. بدترین نوع شکست در حکمرانی، عدم‌درک واقعیت است. بخش خصوصی، کارآفرینان و کارشناسان مستقل باید به‌صورت جدی به مشکلات اقتصادی سرزمین مادری بیاندیشند و در‌برابر کشور و نسل‌های آینده مسوولند. ما چاره‌ای جز تلاش برای ساختن آینده نداریم. فردا همانی است که خودمان می‌سازیم.»

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 2اسفند1402، کدخبر: 4047897، donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین