پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۳۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
کارگزار فن بازار منطقه‌ای استان مرکزی گفت: متاسفانه در بخشی از حوزه‌ها واردات شیرین‌تر می‌آید وگرنه ما هم توان علمی و هم توان عملی لازم را در کشور داریم.

شعار سال: غلامرضا حیدری کارگزار فن بازار منطقه‌ای استان مرکزی اظهار کرد: تقریبا از سال ۹۱ فعالیت در حوزه بروکری آغاز کرده و به نوعی اولین کارگزار رسمی فن بازار در بخش خصوصی کشور هستم که در استان مرکزی فعالیت می‌کنم.

حیدری ادامه داد: استان مرکزی اولین فن بازار منطقه‌ای است که ذیل سازمان صنایع کوچک با همکاری فن بازار ملی ایران و به پیشنهاد وی تشکیل شده که طی تقریبا ۷ سال گذشته حداقل بیش از ۴۰ عنوان موضوع در حوزه انتقال فن آوری و معرفی صد‌ها عنوان دستاورد دانش بنیان در صنایع گوناگون را مورد پیگیری قرار داده است؛ البته باید بدانید که بحث‌های انتقال فناوری متفاوت از عرضه محصولات دانش بنیان هستند که طبق آمار آخرین تفاهم‌نامه و قرارداد‌هایی که برای محصولات دانش بنیان در سال گذشته و امسال منعقد شده، بیش از ۶ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: فن بازار‌های منطقه‌ای زیر نظر شبکه فن بازار ملی کار می‌کنند که در استان مرکزی و ۱۹ استان دیگر مستقر هستند. شبکه فن بازار ملی ایران شرایطی را ایجاد کرده تا تمامی شرکت‌های دانش بنیان امکان دریافت خدمات گوناگونی در راستای عرضه دستاورد‌های خود داشته باشند، یعنی الان اگر ما چیزی حدود ۴۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کل کشور داریم، تماما می‌توانند از خدمات فن بازار ملی ایران استفاده کنند.

کارگزار فن بازار منطقه‌ای استان مرکزی در خصوص خدمات ارائه شده به شرکت‌های دانش بنیان گفت: خوشبختانه تعداد خدمات ارائه شده گسترده است که شامل خدمات مشاوره‌ای در حوزه‌های مدیریتی، توسعه تکنولوژی، انتقال تکنولوژی، فروش محصولات دانش بنیان، بازاریابی فروش محصولات دانش بنیان و مشاوره‌های حقوقی برای عقد قرارداد‌های انتقال تکنولوژی می‌باشد و از سوی کارگزاری‌ها به شرکت‌های دانش بنیان داده می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای ارائه خدمات به شرکت‌های دانش بنیان و فناوران در کل کشور وجود ندارد، تصریح کرد: سامانه‌ای برای شبکه فن بازار ملی ایران وجود دارد که تمام فن بازار‌های کشور را به یکدیگر وصل کرده یک بانک اطلاعاتی جامع در آن موجود است به همین دلیل هم شرکت‌ها می‌توانند درخواست خود را در این سامانه ثبت و از هر استانی که بخواهند خدمات دریافت کنند.

حیدری درخصوص مشکلاتی که در این کار پشت سر گذاشته است، تاکید کرد: در ابتدای راه اولین بروکری بودم که زیر نظر سازمان صنایع کوچک و فن بازار ملی ایران، اولین کارگزاری انتقال فناوری را راه‌اندازی کردم، با توجه به اینکه در آن زمان هیچ مدل اجرایی قبلی وجود نداشت که براساس آن فعالیت‌های خودمان را شکل دهیم و در نهایت اصلاح و بهینه سازی کنیم.

کارگزار فن بازار منطقه‌ای استان مرکزی ادامه داد: در حال حاضر یکی از معضلات و مشکلات ما این است که هم چنان یک ساختار و شاکله منسجم در سطح کشور جهت حمایت از بروکر‌های فن آوری نداریم، هنوز مسائل حقوقی و مشکلات قانونی به صورت جدی وجود دارد یعنی در قوانین فعلی چیزی به عنوان بروکر فناوری لحاظ نشده است، به همین دلیل هم مشکلات بسیاری برای ما پیش می‌آید به طور مثال وقتی قرارداد بروکری را به سازمان تامین اجتماعی می‌بریم، این سازمان قرارداد را یک قرارداد مشاوره‌ای در نظر گرفته و ضرایب سنگینی برای آن لحاظ می‌نماید.

حیدری افزود: هنوز در مباحث حقوقی، جایگاه قانونی بروکر وجود ندارد و از طرف دیگر شرح فعالیت‌ها هنوز به صورت شفاف و دقیق برای حوزه فناوری تعریف نشده است، انسجام لازم در شبکه مالی و همکاری بروکر‌ها به وجود نیامده است، همچنین مدل‌های همکاری در حال حاضر هم چنان مبهم هستند.

وی با بیان اینکه لازم است زمینه فعالیت سازمان یافته‌ای برای بروکر‌های تخصصی در کشور ایجاد شود، اظهار کرد: امروز هر کسی و به هر شکلی بتواند ممکن است هر مدل از همکاری را با همکاران خودش در هر استان یا منطقه‌ای ایجاد کند؛ این کار خیلی کارشناسی نیست و بهتر است ساختار‌های منسجمی برای فعالیت بروکر‌های تخصصی ایجاد شود.

کارگزار فن بازار منطقه‌ای استان مرکزی تاکید کرد: یک نکته بسیار مهم در خصوص راه‌اندازی یک مجموعه بروکری دریافت آموزش‌های تخصصی است که متاسفانه در سطح کشور هنوز چنین چیزی وجود ندارد؛ به هیچ عنوان ما دوره تخصصی را جایی پیدا نکردیم که به عنوان مثال در زمینه ارزیابی فناوری یا ارزش‌گذاری فناوری، حرفه‌ای‌ترین آموزش‌ها را به بروکر‌ها ارائه کند.

حیدری در پاسخ به این سوال که نبود قانون مشخص و مدون در حوزه کارگزاری مسئله اعتماد را تحت الشعاع قرار داده است یا خیر؟ گفت: یکی از مهمترین مباحثی که در حوزه فناوری وجود دارد بحث اعتمادسازی است؛ به طور مثال در کشور جامعه مشاورین املاک کاملا شناخته شده هستند، علی رغم این که تقلب یا تخلف‌هایی در حوزه کار مشاوره املاک وجود دارد شاید دید خوبی نسبت به این صنف وجود نداشته باشد، اما هنوز هم مردم برای خرید و فروش ملک به مشاورین املاک مراجعه می‌کنند، این نشان می‌دهد علی رغم تخلفاتی که دارند جایگاهشان را در جامعه پیدا کرده‌اند، اما در حوزه فناوری این طور نیست در حالی‌که فناوری به مراتب مهمتر از املاک است، زیرا در عرضه فناوری یک نفر دانش فنی در اختیار دارد که یک هویت معنوی نیز پشت آن است که صیانت از آن به مراتب حساسیت‌های بیشتری نسبت به حوزه املاک و مستقلات را در پی خواهد داشت.

وی افزود: شاید این فناور تمام سرمایه زندگیش را گذاشته تا به دستاوردی رسیده و می‌خواهد به بازار عرضه کند، باید به یک کارگزار اعتماد داشته باشد تا بتواند تمام سرمایه زندگی خود را در اختیار او قرار دهد و اینجاست که مسئله حمایت‌های قانونی پیش می‌آید. یک فناور نمی‌تواند از جایی استعلام بگیرد که یک کارگزار قابل اعتماد و معتبر است یا خیر؛ اصلا آدم قابل اعتمادی از لحاظ اخلاقی هست یا از لحاظ صلاحیت حرفه‌ای جایی تاییدش کرده یا نکرده است؛ بنابراین این خلا‌ها به هر دو گروه لطمه خواهد زد.

کارگزار فن بازار منطقه‌ای استان مرکزی تاکید کرد: من فکر می‌کنم بهترین چیزی که در حال حاضر می‌شود پیگیری کرد حمایت‌های قوی دولت از رویداد‌های فناورانه است؛ به نظرم این حمایت‌ها خیلی می‌تواند کمک کند؛ از سوی دیگر رسمیت بخشیدن به فعالیت بروکر‌ها و جایگاه دادن به هویت حرفه‌ای آن‌ها از هر کاری مهمتر است.

حیدری گفت: متاسفانه یک نقدی که به دولت وجود دارد این است که نمی‌خواهد چشم خودش را از بیگانه‌ها بردارد، به طور مثال قبلا مرکز انتقال تکنولوژی بین ایران و کره جنوبی که سعی می‌شد نیازمندی‌های فناورانه داخل کشور از کره جنوبی تامین شود، اما حقیقت این است که شاید تنها تامین خارجی بخش کوچکی از نیاز‌ها را لازم داشته باشیم و امکان تامین عمده نیاز‌های فناروی در داخل کشور وجود دارد، گاهی اعلام می‌کردیم که بالای ۸۰، ۹۰ درصد نیاز‌های کشور را در داخل می‌توانیم تامین کنیم، اما نمی‌پذیرفتند و مدام در پی این بودند که همان برنامه را از طریق کشور‌های خارجی انجام دهند.

وی ادامه داد: خوشبختانه بعد از تحریم‌هایی که صورت گرفت و بدعهدی که کره جنوبی انجام داد باعث شد دوستان رویکردشان تغییر کند و تمایل پیدا کردند که یک بار از نمونه و مدل‌های داخلی برای رفع نیاز صنایع استفاده کنند.

کارگزار فن بازار منطقه‌ای استان مرکزی با بیان اینکه این رویکرد غلط دولت اذیت کننده است، گفت: یکی از کسانی که در مباحث علمی همیشه پای کار بوده و خوشبختانه یک سری اتفاقات مثبت در پی آن شاهد بودیم، مقام معظم رهبری هستند، ایشان همیشه پای کار بوده و تنها کسی که شاید به جرات می‌توانم بگویم حمایت کرده از حوزه‌های فناوری تا فعالیت‌های آن‌ها ثبات داشته باشد و در جریانات سیاسی مدیریتشان تغییر نکند تا بتوانند کارشان را ادامه دهند فقط ایشان بوده و نتیجه حمایت رهبری این شده که ما در نانوتکنولوژی در بین سه چهار کشور اول دنیا باشیم. یا در بیوتکنولوژی جز ده کشور برتر هستیم.

حیدری ادامه داد: شاهدیم که در حوزه لیزر، فناوری هسته‌ای و هوا فضا جزو قدرت‌ها به حساب می‌آییم و تمام این‌ها فقط به خاطر ثبات مدیریت و ثبات رویه بوده است که اگر قرار بود دستخوش بازی‌های سیاسی شود و آمدن و رفتن‌های دولت‌های مختلف، این اتفاقات نمی‌افتاد خوشبختانه رهبری پای این قضیه ایستاده و نگذاشته این‌ها اتفاق بیفتد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه در بخشی از حوزه‌ها واردات شیرین‌تر می‌آید وگرنه ما هم توان علمی و هم توان عملی لازم را داریم تا جایی که شاهد هستیم در برخی حوزه‌ها مثل صنعت لیزر یا در نانو تکنولوژی ما پیشرفته‌ترین تجهیزات را تولید و صادر می‌کنیم، حتی خود کره جنوبی که تا چند سال پیش به ما تکنولوژی می‌فروخت امروز خریدار محصولات ایرانی است؛ متاسفانه اگر اعتقاد مسئولین به توان داخلی بیشتر بود امروز شاهد اتفاقات خوبی در کشور بودیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 30 آذر 98، کد مطلب: 813388: www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
0
0
اگه اجازه بدن جوون ها پا به عرصه بذارن تحریم ها هم بی اثر میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین