پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۸۰۲۴
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۸
در این بین تهیه و تدارک مقدمات سفر از جمله گذرنامه مهم و ضروری است؛ آن قدر مهم که صف طویل مراجعه کنندگان به دفاتر و مراکز صدور گذرنامه را به خود اختصاص داده و با وجود حذف روادید، مهم‌ترین دغدغه زائران پیش از سفر تهیه آن است.

شعارسال: کمتر از ۱۵ روز تا فرارسیدن اربعین حسینی مانده است و بسیاری از ایرانیان در حال مهیا کردن خود برای حضور در پیاده‌روی بزرگ اربعین هستند. در این بین تهیه و تدارک مقدمات سفر از جمله گذرنامه مهم و ضروری است؛ آن قدر مهم که صف طویل مراجعه کنندگان به دفاتر و مراکز صدور گذرنامه را به خود اختصاص داده و با وجود حذف روادید، مهم‌ترین دغدغه زائران پیش از سفر تهیه آن است. ازدحامی که هر ساله در این ایام با آن مواجهیم پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی را به این فکر انداخت که برگ تردد اربعین را برای سفر اربعین حسینی در دستور کار قرار دهد.

در این گزارش قصد داریم به برخی نکات مهم درباره گذرنامه موقت زائران اربعین اشاره کنیم:

۱- چگونه درخواست گذرنامه موقت بدهیم؟

سرهنگ سیدمحمدرضا طبایی رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا در توضیح اینکه گذرنامه موقت و یا همان برگ تردد زائران اربعین چیست، گفت: فرایند چاپ برگ تردد بسیار کم‌ زمان‌برتر از صدور گذرنامه اصلی است؛ اطلاعات و مشخصات افراد و بارکدهای امنیتی مثل گذرنامه در این برگ درج شده و پشت این برگه نیز بارکد پستی دارد. وی اعلام کرده که صدور،‌ چاپ و ارسال برگ تردد اربعین هیچ هزینه‌ای ندارد اما افراد باید برای دریافت همین برگ تردد، روال درخواست گذرنامه را طی کنند؛ یعنی به پلیس + ۱۰ مراجعه کرده و در برگه درخواست اعلام کنند که متقاضی شرکت در اربعین حسینی هستند؛ با تیکی که متصدی پلیس + ۱۰ در برگه درخواست آنها ثبت می‌کند بلافاصله فرایند درخواست آنها در سیستم برگ تردد اربعین ثبت شده و متقاضی با پرداخت هزینه‌های صدور گذرنامه و تحویل مدارکی که برای گذرنامه الزامی است برگ تردد را در مدت زمان کوتاه‌تری از چاپ گذرنامه تحویل می‌گیرد؛ البته پلیس این قول را داده که بعد از ماه صفر گذرنامه اصلی این متقاضیان با اعتبار ۵ ساله چاپ و برایشان ارسال شود.

۲- نحوه استعلام از صدور برگ تردد چگونه است؟

نکته مهم دیگری که هم اکنون صف طویل مراجعه‌کنندگان به اداره گذرنامه و مهاجرت را به خود اختصاص داده، آگاهی از این مطلب است که گذرنامه یا همان برگ تردد چه زمانی به دستشان می‌رسد؟ پلیس گذرنامه آگاهی از روند استعلام گذرنامه را آسان کرده و متقاضیان می توانند با ارسال کد ملی به سامانه‌های پیامکی ۱۱۰۳۰۰۰۰۱۰ و ۱۱۰۳۰۰۰۰۰۲ به راحتی بفهمند که گذرنامه‌شان در چه مرحله‌ای قرار دارد.

به این نکته هم توجه کنید که اگر بعد از ارسال کد ملی به یکی از شماره‌های فوق متنی با این مضمون «این سامانه صرفا برای تردد اربعین است و اگر بارکد دریافت نکرده‌اید مجددا تلاش کنید» آمد، مشخص است که برگ ترددشان در حال صدور است اما اگر پیامکی با شماره و بارکد برایشان آمد نشان از آن دارد که برگ تردد صادر و تحویل پست شده است.

۳- اعتبار گذرنامه باید چقدر باشد؟

نکته دیگر این است که برگ تردد اربعین فقط تا پایان ماه صفر اعتبار دارد و فقط برای دو کشور ایران و عراق معتبر بوده و با پایان ماه صفر از درجه اعتبار ساقط می‌شود. ابهام دیگری که متقاضیان سفر به اربعین با آن مواجه هستند مدت زمان اعتبار گذرنامه است که پلیس در این باره اعلام کرد: باید مدت اعتبار گذرنامه ۶ ماه باشد اما فعلا دولت عراق در خصوص گذرنامه‌هایی که اعتبارشان کمتر از ۶ ماه بوده سخت‌گیری نکرده است؛ اگر ایرادی در این زمینه گرفته شد تمهیداتی لحاظ خواهند کرد تا زوار به سفر خود ادامه دهند.

۴- در صورت مفقودی برگ تردد یا گذرنامه در عراق چه باید کرد؟

مساله دیگری که ممکن است برخی از هموطنان در کشور عراق با آن مواجه شوند گم کردن برگ تردد است؛ پلیس اعلام کرد: در صورت مفقودی برگ تردد، افراد می‌توانند به نمایندگی‌های سیاسی در بصره، نجف‌، کربلا، بغداد و کاظمین مراجعه کرده تا برگ عبور برایشان صادر شود.

۵- چرا باید در سامانه سماح ثبت‌نام کرد؟

نکته مهم دیگر در سفر اربعین ثبت‌نام در سامانه سماح است؛ خیلی از افراد این پرسش را مطرح می‌کنند که اگر ثبت نام نکنیم چه می‌شود؛ آیا ثبت‌نام در این سامانه الزامی است یا خیر؟ مسؤولان درخصوص سامانه سماح می‌گویند که ثبت‌نام در آن اختیاری است اما توصیه اکید است که ثبت‌نام انجام شود. دلیل توصیه اکید دستگاه‌ها برای ثبت‌نام در سامانه سماح این است که اگر در آن سوی مرز مساله،‌ حادثه و سانحه‌ای برای زوار به وقوع بپیوندد با توجه به بالا بودن هزینه حمل و نقل و بستری و درمان، زوار بتوانند از بیمه که به واسطه ثبت‌نام در سامانه سماح برایشان لحاظ شده استفاده کنند و مشکلات مالی در این خصوص نداشته باشند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت رویداد گیلان، تاریخ انتشار: 16مهر1398 ، کدخبر: 55505: rooydadegilan.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین