پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۹۸۵۸
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۴
در سال‌های اخیر شاهد افزایش فاصله سنی در ازدواج هستیم اتفاقی که به یقین می تواند تبعات منفی بسیاری را برای زوجین و یا حتی جامعه به همراه داشته باشد.

شعار سال: گفتنی است بنا به اظهارنظر روانشناسان داشتن فاصله سنی حداکثر نه سال برای ازدواج مناسب می باشد، اما این در حالی است که افزایش فاصله سنی بیش از اندازه خود می‌تواند اختلاف سلیقه و به‌دنبال آن تبعات اجتماعی گسترده‌ای را نیز به‌دنبال داشته باشد که این مهم به یقین در درازمدت می تواند سلامت جامعه و یا تحکیم بنیان خانواده را به خطر بیندازد.

بر اساس بررسي‌هاي به‌عمل‌آمده به راحتي مي‌توان اين ادعا را داشت که مشکلات اقتصادي يکي از اصلي ترين دلايل تن دادن به ازدواج با فاصله سني بسيار بالا مي باشد، چراکه طبق تحقيقات ميداني صورت گرفته بسياري از افرادي که با فرد بزرگتر ازدواج کرده‌اند بيشتر به‌دليل تمکن مالي او به اين زندگي تن داده‌اند که اين خود مي تواند نشان از افزايش مشکلات اقتصادي در ميان مردم جامعه داشته باشد. هرچند در اين فرصت بايد متذکر شد که بنا به اظهار نظر روانشناسان پررنگ‌بودن انگيزه مالي در مسأله ازدواج خود مي تواند در درازمدت منجر به شکست شود.


شکست در ازدواج با فاصله سني زياد
يک روانشناس اجتماعي در ارتباط با بارزترين دلايل افزايش فاصله سني ميان زوجين مي‌گويد: از نظر ما تفاوت سني بين زوجين هرگز نمي‌تواند بيشتر از ده سال باشد بدين معنا که ازدواج هاي با اختلاف سني بالاي ده سال به احتمال خيلي زياد محکوم به شکست خواهد بود.

عليرضا شريفي يزدي و با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: اما بايد به اين نکته نيز توجه داشت که سن ازدواج به‌طور حتم با سن شناسنامه يکي نيست. وي ادامه داد: متاسفانه در بيشتر موارد اين تفکر وجود دارد که سن ازدواج با سن شناسنامه يکي است، البته به هيچ‌عنوان اين گونه نيست چرا که سن ازدواج عبارت است از؛ سن عاطفي، سن اقتصادي، سن عقلاني رشد بيولوژيک و سن و موقعيت اجتماعي فرد که معدل آن سن ازدواج افراد مي شود.

شريفي يزدي مي‌گويد: اينکه چرا در حال حاضر فاصله سني مقداري افزايش يافته است عامل اصلي آن طولاني شدن دوران نوجواني است. اما اين در حالي است که در گذشته ما دوران نوجواني نداشتيم بدين معنا که افراد از دوران کودکي به يکباره به دوران جواني مي رسيدند.وي در ادامه تصريح مي‌کند:

بعد از گذشت زمان که دوران نوجواني در دنياي مدرن در تعبير اجتماعي و بيولوژيک شکل گرفت در ابتدا دو الي سه سال بود اما طي سه الي چهار دهه اخير يعني از بچه هاي دهه 60 و بعد از آن مي‌بينيم که اين دوران به طرز معناداري افزايش پيدا کرده است.

بدين معنا که در گذشته خانمي که 20 سال سن داشت و ازدواج نکرده بود همه با نگاه تعجب به آن مي نگريستند اما اين در حالي است که امروزه معدل ازدواج دختران به 27.5 سال و پسرها نيز بالاي 30 سال مي‌رسد که نتيجه اين افزايش سن ازدواج اين است که جوانان ما موقعيت و يا انگيزه ازدواج را ندارند البته اين موارد در مردها بيشتر به چشم مي خورد. شريفي يزدي مي‌گويد:

بايد در نظر داشت که در اين ميان با توجه به شرايط مذکور به‌دليل اينکه خانم ها تمايل به ازدواج دارند از اين رو به ازدواج با افرادي که سن بالاتري دارند تن مي دهند.اين روانشناس اجتماعي در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبني بر اينکه چرا افراد به فاصله سني زياد تن مي دهند، مي‌گويد:

بيشتر اين نوع ازدواج ها به‌دليل موقعيت تثبيت شده اجتماعي و اقتصادي افراد است، هرچند در مرحله اول اين مهم شايد يک امتياز به‌نظر برسد اما متاسفانه با گذشت زمان به اختلافات و مشکلات خانوادگي منتج مي شود.

وي در خصوص بارزترين مشکلات اين نوع ازدواج ها مي‌گويد: وجود دو دنياي متفاوت را مي‌توان يکي از شاخص ترين مشکلات افزايش فاصله سني در ازدواج دانست بدين معنا که فردي که در دهه سوم زندگي خود سير مي‌کند با آدمي که در دهه چهارم و يا پنجم زندگي خود است نيازها ،خواست‌ها و سبک گذران اوقات فراغت و يا حتي ديدگاه‌ها و هدف گذاري آنها با هم متفاوت خواهد بود. شريفي يزدي ادامه مي‌دهد :

به‌طور کلي بايد در نظر داشت که اين تفاوت‌ها تضاد ايجاد مي‌کند و اين تضاد و تناقض‌ها در روابط ميان زوجين نمايان خواهد شد و باعث مي شود که آن انسجام درون خانوادگي از بين برود و ناسازگاري در خانواده افزايش پيدا کند.وي ادامه داد : يکي ديگر از مشکلات اينگونه ازدواج‌ها را مي‌توان ناديده گرفتن و يا عدم تامين نيازهاي فيزيکي و عاطفي طرفين عنوان کرد. هرچند بايد يادآور شد که اين مشکلات براي افراد جوان بيشتر خواهد بود که اين خود متاسفانه مي تواند مقدمه خيانت را ايجاد کند..


مشکلات اقتصادي انگيزه اصلي تن دادن به فاصله سني زياد
اين روانشناس اجتماعي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ما مبني بر اينکه افزايش مشکلات اقتصادي چه تاثيري در اين روند داشته است مي گويد: مهمترين عامل افزايش فاصله سني ميان زوجين مشکلات اقتصادي است بدين معنا که در بيشتر موارد و به غيراز افراد انگشت شمار که ازدواج آنها بيشتر به دلايل رواني به ازدواج با افراد سن بالا تن مي‌دهند در غيراين صورت بيشتر افراد تنها به‌دليل وجود مشکلات مالي اين کار را انجام مي دهند.


ليبل زني پنهان آفت زندگي زوجين با فاصله سني زياد
شريفي يزدي ليبل زني را عاملي براي افزايش مشکلات ازدواج با فاصله سني زياد دانست و خاطرنشان کرد: به‌طور حتم ليبل زني پنهان خود مي تواند عاملي تاثيرگذار براي افزايش مشکلات اين نوع ازدواج ها باشد بدين معنا که شايد به‌صورت مستقيم تبعات منفي را به‌دنبال نداشته باشد اما به يقين آثار غيرمستقيم آن بر روي زوجين باقي خواهد ماند به‌گونه‌اي که به مرور زمان ديگر تمايل چنداني به حضور در کنار هم ديگر در انظار عمومي و يا دورهمي هاي خانوادگي و دوستانه ندارد که اين مهم مي تواند عامل ديگري براي کاهش صميميت ميان زوجين و به تبع آن افزايش مشکلات در ميان آنها شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت سلامت نیوز، تاریخ 25 مهر 98، کد مطلب: 283197: www.salamatnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین