پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۴۱۰
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۸
کارشناس و تحلیل گر مسائل منطقه گفت:اگر ترکیه بخواهد به سمت همکاری با غرب و آمریکا برود باید منتظر حرکت انقلابی در متن مردم باشد.

شعار سال: سعدالله زارعی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران گفت: با توجه به شکست کودتا و مداخله غرب برای بدست گرفتن قدرت در ترکیه که اظهار نظرهای مسوولان آلمان، فرانسه و آمریکا از این مساله خبر می دهد، ترکیه را بر سر دو راهی قرار داده است.

وی افزود: یکی از راههای مسوولان ترکیه تکیه بر قدرت درونی مردم و اتصال با همسایگان منطقه است که امکان تاثیر گذاری غرب را از بین می برد.

زارعی ادامه داد: با توجه به این که 95 درصد مردم ترکیه با سیاست های آمریکا مخالف هستند، اگر مسوولان ترکیه به سمت غرب و آمریکا بروند باید آماده یک حرکت انقلابی در متن مردم باشند.

سخنران پیش از خطبه نماز جمعه تهران با تاکید بر این که ترکیه باید زمینه اصلاح رویکرد منطقه ای و بازگشت به همسایگان را فراهم کند، اظهار کرد: در این شرایط آینده خوبی برای این کشور متصور است و باید ببینیم که آیا اردوغان از گذشته درس گرفته است یا خیر؟

زارعی با اشاره به سابقه تاریخی ترکیه بعد از وقوع انقلاب اسلامی ایران، گفت: آمارها نشان می دهد که کل جامعه ترکیه تحت تاثیر انقلاب اسلامی قرار گرفت و به موازات آن در سطح حاکمیتی اولین واکنش ها در سطح جهان اسلام در این کشور اتفاق افتاد.

وی کودتای 22 شهریور سال 1359 در ترکیه را برای توقف نفوذ انقلاب اسلامی ایران در آن کشور خواند و افزود: اما این مساله باعث تسریع نفوذ انقلاب اسلامی در ترکیه شد و دوران ده ساله کنعان اورن فرصتی را برای اسلام گرایی در متن جامعه از حالت عمومی به یک حالت خاص را ایجاد کرد.

زارعی ادامه داد: حزب رفاه با تغییر وضعیت توانست قدرت را در ترکیه به دست گیرد و غربی ها که نمی خواستند یک حاکمیت اسلام گرا بوجود آید زمینه را برای ایجاد یک حکومت ائتلافی بین اردوغان و گولن را فراهم کردند.

کارشناس مسایل منطقه افزود: تصور غرب این بود که با توجه به ظرفیت اسلام گرایی جریان وابسته به حزب گولن را به قدرت برساند و حزب عدالت اردوغان را کنار بگذارد.

به گفته زارعی، از آنجا که وحدت اردوغان و گولن بر اساس قدرت بود این اتحاد نتوانست استمرار پیدا کند و با شکست مواجه شد.

وی یکی از مسایل اختلافی بین اردوغان و گولن را حل و فصل اختلافات با همسایگان ذکر کرد و افزود: سیاست غرب و گولن جدایی از جهان اسلام و اتصال ترکیه به اروپا و آمریکا بود.

زارعی گفت: از دید غربی ها سیاست حل و فصل اختلافات با همسایگان که با معماری احمد داود اوغلو ایجاد شده بود بستر ساز تقویت جمهوری اسلامی محسوب می شد.

کارشناس مسایل منطقه در باره دومین مساله اختلافی بین اردوغان و گولن گفت: این اختلاف در واقع سیاست یکپارچه گرایی بود چرا که اردوغان تحت عنوان سیاست عثمان گرایی و حرکت به سمت مرزهای جنوبی را مطرح کرد در حالی که سیاست آمریکا این نبود.

وی گفت: تسلط گولن بر اجزای سیستم در ترکیه این مساله را بوجود آورد که با هماهنگی برخی کشورها از جمله آمریکا و عربستان حزب عدالت و توسعه را کنار بگذارند و به خاطر حمایت مردم از اسلام گرایی که گولن از این جنس نبود، در ابتدا با مقاومت مردم ترکیه مواجه شد.

کارشناس مسایل منطقه با اشاره به کودتای اخیر ترکیه در مورد عوامل شکست آن گفت: سه عامل اصلی سبب شکست کودتا شد که اولین آن هوشیاری بخش عمده ارتش بود که متوجه این مساله شد که با محوری گولن جامعه ترکیه به انهدام کشیده خواهد شد و با شکاف های بزرگ در ترکیه همراه خواهد شد.

وی ادامه داد: بخش دیگری از ارتش ترکیه که با کودتا همکاری کرد گمانش این بود که جمهوری اسلامی با نارضایتی هایی که از اردوغان دارد در نهایت از این کودتا استقبال می کند در حالی که سیاست جمهوری اسلامی مداخله سیاسی در کشورها را محکوم می کند.

زارعی محبوبیت نسبی اردوغان و حزب او را در ترکیه عامل دوم شکست کودتا دانست و گفت: سومین عامل شکست کودتا ترکیه استفاده اردوغان از شیوه های انقلابی و استفاده از متن مردم با درس گرفتن از انقلاب اسلامی بود.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ايرنا، تاریخ انتشار: 15 مرداد 1395، کد مطلب: 82176188 (5482776):www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین