پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۵۳۱
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۷
دولت آمریکا نسخه ویرایش شده سند سیاستگذاری محرمانه‌ای را که نشان می‌دهد مقام‌ها چگونه اهداف پهپادها (درون) را در نواحی خارج از مناطق جنگی انتخاب می‌کنند و اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا چه نقش پررنگی در این روند دارد، منتشر کرده است.

شعارسال: این سند ۱۸ صفحه‌ای موسوم به "رهنمود سیاستگذاری ریاست جمهوری" (PPG) شنبه از سوی اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا منتشر شد و در آن جزئیاتی بیشتر از آنچه دولت واشنگتن قبلا درباره چگونگی تایید شدن حملات پهپادی گفته بود، ذکر شده است.

در این سند آمده است: «اقدامات از جمله اقدام کشنده علیه اهداف تروریستی معین، باید دقیق و به صورت منطقی امکان‌پذیر باشد.»

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا معمولا شخصا برای تایید طرح‌هایی برای حمله به مظنونان تروریستی خارج از مناطق جنگی وارد عمل می‌شود؛ مناطقی که آمریکا رسما در آنجا هیچ جنگی ندارد. چنین مناطقی شامل پاکستان، لیبی، سومالی و یمن می‌شود. حملات در مناطقی مانند عراق، سوریه و افغانستان به دست ارتش آمریکا کنترل می‌شود.

هر مورد از حملات پیش از ارجاع به شورای امنیت ملی آمریکا و سپس اوباما، باید مورد ارزیابی حقوقی قرار بگیرد. این سند سیاستگذاری می‌گوید: «به جز شرایط فوق‌العاده، یک حمله پهپادی علیه یک هدف باارزش تنها زمانی صورت می‌گیرد که قطعا اطمینان وجود داشته باشد که هیچ غیرنظامی‌ای کشته نمی‌شود و ایالات متحده آمریکا باید به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور دیگر که در آن حمله پهپادی انجام می‌شود، احترام بگذارد.»

سند مذکور که قسمت‌هایی از آن هنوز سانسور است، به درخواست حقوقی اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا منتشر شده است. این اتحادیه از مدت‌ها پیش بر سر برنامه مخفیانه حملات پهپادی آمریکا با دولت این کشور کشمکش داشته است.

معاون حقوقی اتحادیه مذکور در بیانیه‌ای گفت: «رهنمود سیاستگذاری ریاست جمهوری اطلاعاتی حیاتی از سیاست‌هایی ارائه می‌کند که به مرگ هزاران تن از مردم از جمله صدها غیر نظامی ختم می‌شود و نیز درباره بروکراسی‌ای است که دولت اوباما برای نظارت بر اجرای این سیاست‌ها گذاشته است. انتشار این رهنمود و اسناد مرتبط همچنین یادآور مناسبی از میزان اختیارات وسیعی است که به‌زودی به یک رئیس‌جمهوری دیگر منتقل می‌شود.»

دولت اوباما ماه گذشته میزان تقریبی کشتارهای حاصل از ۴۷۳ حمله بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۵ را که خارج از مناطق جنگی انجام شده، برآورد کرد.

مقام‌های آمریکا مدعی هستند که در مجموع ۶۴ تا ۱۱۶ غیرنظامی در جریان این حملات کشته شده‌اند و حملات مذکور جان ۲۵۸۱ شبه‌نظامی را هم گرفته است. با این حال منتقدان معتقدند که دولت آمریکا میزان تلفات را بسیار کم تخمین زده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار خبر 17 مرداد 1395، کدمطلب: 95050110000 ،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین