پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۴۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۷
این روزها پنبه کاران استان خراسان جنوبی مشغول برداشت پنبه در پنجمین قطب تولید پنبه کشور هستند محصولی که بهره‌بردارانش از قیمت کم خرید تضمینی گلایه دارند و ظاهرا خرید توافقی راهکاری برای بهبود وضعیت معیشتی آنهاست.

شعار سال:این روزها پنبه کاران استان خراسان جنوبی مشغول برداشت پنبه در پنجمین قطب تولید پنبه کشور هستند محصولی که بهره‌بردارانش از قیمت کم خرید تضمینی گلایه دارند و ظاهرا خرید توافقی راهکاری برای بهبود وضعیت معیشتی آنهاست.

 به دستانش که نگاه می‌کنی ترک‌هایی به وسعت خشکسالی و قعر طبیعت بر آن نقش بسته، اما لبانش همچنان خندان است و خدا را شاکر است که می‌تواند به ثمر رسیدن محصولش را نظاره‌گر باشد.

وی کشاورزی است که کار کشت پنبه را در فرودین ماه آغاز کرده و آبان ماه در حال برداشت محصول است؛ محصولی که قرار است هزینه یک ساله زندگی او را تامین کند. اما ظاهرا مشکلاتی در این زمینه وجود دارد و به قول معروف دودوتای معیشتی وی چهارتای خودمانی نمی‌شود و دخل و خرجش با هم جور نیست.

شوری آب رمق پنبه‌کاران غرب خراسان جنوبی را گرفت

یکی از کشاورزان پنبه کار خراسان جنوبی گفت: مسئولان نباید پنبه را منطقه‌ای قیمت گذاری کنند تا دلالان سود ببرند. درست است که قیمت منطقه‌ای برای کارخانه دار مناسب است اما کشاورز و کارخانه دار باید با هم معامله کنند تا هر دو سود ببرند.

بیکی با بیان اینک محصول پنبه درامدزا است، اما اگر نتوانیم پنبه را کشت کنیم باید یک کشت جایگزین داشته باشیم تا بتوانیم درآمد داشته باشیم و به اقتصاد خانواده کمک کنیم.

وی افزود: کشاورزان در فرآیند تولید پنبه سهامدار جزء حساب می‌شوند و فقط خرج روزمره خود را در‌می‌آورد و بخش اعظمی از درآمد خود را خرج مصارف کشاورزی می‌کنند و پس‌اندازی ندارند.

این پنبه کار خراسان جنوبی گفت: اگر خانواده بتواند از لحاظ مالی خود را تأمین کند و سربار جامعه نباشد به اقتصاد مقاومتی کمک کرده است و پنبه برای افراد زیادی اشتغال ایجاد می‌کند البته مدیران باید در این زمینه کشاورزان را حمایت کنند.

یگی دیگر از پنبه کاران نیز از قیمت کم پنبه وخرید تضمینی گلایه کرد و گفت: از زمان کاشت تا برداشت پنبه زحمت زیادی برای این محصول کشیده می‌شود اما وقتی قیمت تضمینی 3 هزار و 500 تومان باشد برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد.

وی اظهار داشت: وقتی محصولی که چندین سال است آن را کشت می‌کنیم اما برایمان درآمد نداشته باشد کشاورز متحمل زیان می‌شود و مسئولان باید نظارت و حمایت بیشتری داشته باشند و کشاورز را بیشتر درک کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: برداشت طلای سفید در استان آغاز شده و شهرستان بشرویه مقام نخست کشت پنبه را در استان دارد.

مهدی عصمتی‌پور با بیان اینکه سطح زیر کشت پنبه در استان حدود 710 هکتار است افزود: بیشترین سطح زیرکشت مربوط به بشرویه با 3 هزار و 500 هکتار، سرایان یک هزار و 500؛ قاین 850 هکتار، نهبندان 550 هکتار، خوسف 500 هکتار، زیرکوه 100 هکتار، سربیشه 50 هکتار، فردوس 35 هکتار و بیرجند با 15 هکتار کمترین سطح زیرکشت پنبه را در استان دارد.

وی اظهارداشت: پنبه جزو محصولات خرید تضمینی است، اما به دلیل اینکه قیمت خرید تضمینی 3 هزار و500 تومان است برای کشاورز به صرفه نیست برای همین خرید به صورت توافقی انجام می‌شود و خرید توافقی کیلویی بین 6 تا 7 هزار تومان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در زمینه برنامه‌های توسعه کشت پنبه در استان بیان کرد: یکی از برنامه‌های این سازمان توسعه کشت حفاظتی است که در استان مورد استقبال قرار گرفته که در این روش به محض برداشت محصول جو و گندم در بقایای آن پنبه کشت می‌شود.

عصمتی‌پور با بیان اینکه تا پایان امسال 17 هزار و 300 تن محصول پنبه در استان برداشت خواهد شد گفت: ارقام پنبه تولید شده در استان شامل خرداد، خورشید، ورامین، کاشمر و محلی است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم،تاریخ انتشار:20آذر1398،کد خبر:2158052،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
0
0
واقعا قیمت ها بسیار کمه برای این حجم زحمتی که کشاورزا میکشن و این محصولات رو برداشت کنن به بار بیارن و... امیدوارم جهاد کشاورزی یه فکری به حال اینا بکنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
0
وقتی محصولی که چندین سال است آن را کشت می‌کنیم اما برایمان درآمد نداشته باشد کشاورز متحمل زیان می‌شود و مسئولان باید نظارت و حمایت بیشتری داشته باشند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین