پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۰۴
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳
دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ساله در حوزه گردشگری با آمارهای ارائه شده از ورود گردشگر به کشور میسر نیست.
شعارسال: براساس سند چشم‌انداز 20ساله ابلاغ شده از سوي رهبر انقلاب تا پايان سال1404 يعني تا 9سال ديگر ايران بايد به آمار ورود 20ميليون گردشگر خارجي و جذب 25ميليارد دلار برسد. اما شواهد حاكي از آن است كه تا پايان سال94 آمار ورود گردشگر به ايران به اندازه‌اي نبوده است كه بتوان وعده روزهاي خوش صنعت گردشگري را به نتيجه رساند. خبرگزاري مهر ديروز در گزارشي اعلام كرد كه از ابتداي دولت يازدهم تاكنون كمتر از يك‌ميليون گردشگر به آمار گردشگران ورودي به ايران افزوده شده است.
  • آمارها چه مي‌گويند؟

نگاهي به جدول آماري ورود گردشگر به ايران كه البته همه آنها نيز گردشگر نبوده‌اند و تنها به اين دليل كه در تعريف جهاني يك شب اقامت در يك كشور در رديف گردشگر تعريف شده است، نشان مي‌دهد كه سال84 تعداد يك‌ميليون و ۱۶۲ هزار و ۱۴ گردشگر و در سال85 يك‌ ميليون و ۸۱۶ هزار و ۹۰۵ گردشگر به ايران سفر كرده‌اند. سال86 نيز آمارهاي ارائه شده از ورود يك‌‌ميليون و ۹۲۵ هزار و ۱۹۲ گردشگر به ايران حكايت دارد. اما در سال87 تعداد 2ميليون و ۳۵هزار و ۵۱۸ گردشگر و در سال88، 2ميليون و ۲۷۶ هزار و ۵۷۵ گردشگر به ايران سفر كردند. در سال89 اما 3ميليون و ۱۲۱ هزار و ۲۸۲ گردشگر و در سال90، 3ميليون و ۲۰۰ هزار و سال91، 3ميليون و ۷۲۹ هزار گردشگر به ايران سفر كردند. سال92 و در پايان دولت دهم اين آمار به 4ميليون و ۸۰۰ هزار گردشگر رسيد. با روي كار آمدن دولت جديد اما معاونت گردشگري اين سازمان اعلام كرده است كه در سال93 تعداد گردشگران ورودي به ايران به 5ميليون و ۱۰۰ هزار گردشگر و در سال‌94 به 5ميليون و ۲۵۰ هزار گردشگر رسيد.

اگرچه اعتماد به اين آمار بدون وجود نظام جامع آماري در سازمان ميراث فرهنگي براي احتساب گردشگر ورودي واقعي به ايران بدون درنظرگرفتن هيأت‌هاي ديپلماتيك يا اقتصادي و اشخاص حاضر در اجلاس‌هاي بين‌المللي همچون اجلاس غيرمتعهدها در تهران يا حتي ايرانيان خارج از كشور كه براي ديدار از اقوام خود به ايران سفر مي‌كنند چندان آسان نيست، اما همين آمار نيز مشخص مي‌كند كه تا پايان سال94 رشد ورود گردشگر به ايران آنطور كه خبرگزاري مهر نيز به آن اشاره كرده است چندان پرشتاب نبود.

به نوشته مهر، اگر قرار باشد آمار گردشگران ورودي در دولت يازدهم ارائه شود، اين آمار با همان پيشرفت لاك‌پشتي سال‌هاي اخير بايد به دو برابر آمار ارائه شده در دولت قبل برسد و ۹ميليون گردشگر خارجي به ايران سفر كرده باشند درحالي‌كه اعلام شده است ۵ ميليون و ۲۵۰ هزار گردشگر تا پايان سال۹۴ به ايران سفر كرده‌اند و‌ ماه آينده نيز بايد آمار 6ماهه گردشگران ورودي به ايران اعلام شود.

سند چشم‌انداز 20ساله كشور كه تنها 9سال ديگر به پايان آن باقي است تأكيد كرده كه ايران بايد پايان سال 1404يا 2025ميلادي از ورود 20ميليون گردشگر و جذب 25ميليارد دلار برخوردار باشد. اما با آمارهاي كنوني و افزايش 450هزار گردشگر خارجي ورودي به ايران در 2 سال نخست آغاز به‌كار دولت، دور از ذهن است كه بخش گردشگري موفق به تحقق اهداف سند چشم‌انداز 20ساله كشور تا پايان سال 1404 شود.

  • محقق نشدن نظام جامع آماري

آذرماه سال۹۲ مرتضي رحماني‌موحد، معاون سازمان گردشگري كشور كه تنها يك‌ماه بود سكان معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي را به‌دست گرفته بود در نخستين نشست خبري جدي خود اعلام كرد كه آمارهاي سازمان گردشگري خام و بدون تجزيه و تحليل است. به اعتقاد او، هر تبعه خارجي كه از راه مرزهاي زميني، هوايي و دريايي وارد ايران مي‌شد، آمار آنها از سوي پليس مهاجرت ثبت و به معاونت گردشگري ابلاغ مي‌شد و همين آمار نيز مبناي ورود گردشگر خارجي به كشور محاسبه مي‌شد.

او همان زمان گفته بود كه در حال فراهم كردن سازوكارهايي براي تجزيه و تحليل آمارهايي است كه از سوي پليس مهاجرت به سازمان ميراث فرهنگي اعلام مي‌شود تا پس از بررسي كامل و آناليز آماري تعداد واقعي گردشگران خارجي ورودي به ايران مشخص شود. اما اين وعده محقق نشد و هنوز هم همان آمار پليس مهاجرت مبناي اعلام آمار گردشگر ورودي به ايران است.

به نوشته مهر، اكنون طبق آنچه سازمان ميراث فرهنگي اعلام كرده است هر سال حدود ۲۰۰هزار گردشگر خارجي به آمار گردشگران ورودي افزوده مي‌شوند، درحالي‌كه هنوز مشخص نيست مبناي واقعي اين آمار كجاست و چه تعداد از آنها گردشگر واقعي هستند؟

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه همشهری صفحه 7، تاریخ انتشار: یکشنبه 17 مرداد 1395 ، شماره: 6884 .

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین