پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۹۴
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۲
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت، همکاری های هسته ای مسالمت آمیز کشورش با جمهوری اسلامی ایران جنبه راهبردی دارد .

شعارسال: وی در آستانه سفر به باکو برای حضور در دیدار سه جانبه روسای جمهوری ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، در مصاحبه با خبرگزاری رسمی «آذرتاج» این جمهوری افزود: ایران شریک دیرینه روسیه است و ما اطمینان داریم پس از توافق برجام کاهش تنش در رابطه با برنامه هسته ای ایران به سود روابط دوجانبه خواهد بود .

پوتین با اشاره به احداث نخستین نیروگاه هسته ای بوشهر بر اساس فناوری روسیه گفت، در باره ساخت هشت واحد انرژی هسته ای در ایران با مشارکت کارشناسان روسیه نیز توافق شده است. 

رئیس جمهوری روسیه اضافه کرد، میان دو کشور طرح های بزرگ در حوزه های نفت و گاز، هوا و فضا و تولید نیروی برق در دست تهیه است.

پوتین آمادگی روسیه را برای اختصاص وامی 2.2 میلیارد یورویی به ایران جهت تامین مالی ساخت نیروگاه برق حرارتی در نزدیکی شهر بندر عباس و بازسازی خط راه آهن گرمسار -اینجه بورون واقع در شمال شرق ایران اعلام کرد .

رئیس جمهوری روسیه با اشاره به چشم انداز روابط این کشور و ایران گفت: ما در وهله اول درصدد گسترش هر چه بیشتر همکاری های اقتصادی و بازرگانی هستیم .

پوتین افزود: در سفر ماه نوامبر گذشته به تهران و دیدار با رهبر عالی و نیز رییس جمهوری ایران مطمئن شدم که رهبری ایران نیز در واقع سهیم این چنین رویکردی هستند .

وی گفت: با مساعی مشترک موفق به افزایش حجم تجارت دوجانبه شدیم و در پنج ماه اول سال جاری حجم تجارت دوجانبه 70 درصد افزایش یافته و نزدیک به 855 میلیون دلار تشکیل داد .

رییس جمهوری روسیه گفت ، ایجاد منطقه آزاد بازرگانی توسط اتحادیه اقتصادی یوروآسیا و ایران می تواند به روابط بازرگانی و سرمایه گذاری روسیه و ایران تحرک جدی بخشد .

پوتین همچنین علاقه مسکو را به تقویت روابط با تهران در مسائل اعلام کرد و گفت: ما این همکاری را عاملی مهم برای برقراری صلح و ثبات و امنیت در منطقه ای گسترده از آسیای مرکزی و حوزه خزر تا خاورمیانه می دانیم و از این پس از تلاش های ایران برای عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای هم حمایت خواهیم کرد .

ولادیمیر پوتین در پاسخ به سووالی درباره دیدار قریب الوقوع روسای جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان در 18 مرداد در باکو گفت: به ابتکار الهام علیف رئیس جمهوری آذربایجان برای نخستین بار در سطح سران سه کشور برای بررسی چشم انداز همکاری های دراز مدت و متقابل مفید در حوزه های اقتصادی، فرهنگی ، امنیتی و مبارزه با تروریسم گردهم خواهیم آمد .

وی تکمیل دالان حمل و نقل شمال - جنوب را یکی از محورهای عمده مورد مذاکره در این دیدار عنوان کرده گفت: هدف از اجرای این طرح ایجاد فرصت های بهینه برای حمل و نقل محموله های ترانزیتی از هند ، ایران ، کشورهای خلیج فارس به آذربایجان و روسیه و از آنجا به اروپای شمالی و غربی است.

پوتین خاطر نشان کرد، بر اساس نتایج سال 2015 میلادی حجم حمل و نقل از طریق این دالان بین المللی با مشارکت شرکت راه آهن روسیه 7.3 میلیون تن بوده است که 4.1 درصد بیشتر در مقایسه با یک سال قبل است .

وی اقدامات برای اتصال خطوط ریلی روسیه، جمهوری آذربایجان و ایران را در قالب دالان بین المللی حمل و نقل شمال - جنوب برای استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت های ترانزیتی سه کشور مهم ارزیابی کرد .

رئیس جمهوری روسیه به ظرفیت های خوب همکاری سه کشور برای اجرای طرحهای در حوزه های انرژی، زیرساختهای حمل و نقل، بازرگانی، گردشگری، بهداشتی و آموزش و پرورش اشاره کرد و با ذکر اینکه در دیدار سه جانبه سران مسائل دریای خزر نیز بررسی خواهد شد، گفت: کشورهای ساحلی خزر در سالهای اخیر موفق شده اند در مسائل مربوط به ابعاد مختلف همکاری در این دریا، از جمله استفاده از ذخایر انرژی و منابع آبزی آن توافق کنند و کار بر روی پیش نویس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در مرحله نهایی قرار دارد.

پوتین همچنین گفت، ظرفیت های خوبی برای گسترش همکاری در خزر میان کشورهای حاشیه این دریا وجود دارد .

رئیس جمهوری روسیه در باره مبارزه مشترک این کشور، ایران و جمهوری آذربایجان با تروریسم و خشونت های موجود در نزدیکی مرزهای سه کشور گفت، البته وجود دو کانون بزرگ بی ثباتی در افغانستان و خاورمیانه واقع در نزدیکی مرزهای سه کشور موجب نگرانی می شود .

وی افزود: حوادث تروریستی اخیر در نقاط مختلف جهان بار دیگر نشان داد با تروریسم باید فقط با همکاری مشترک با تکیه به موازین حقوق بین المللی و هماهنگی سازمان ملل متحد مبارزه کرد و نباید استاندادرهای دوگانه در این راستا وجود داشته باشد .

رئیس جمهوری روسیه استفاده از گروههای تروریستی و افراطی را برای تحقق اهداف سیاسی و ژئوسیاسی غیر قابل قبول و بسیار خطرناک خواند و خواستار دیالوگ و نزدیکی مواضع میان مسکو، باکو و تهران درباره این مسائل شد.

وی به ظرفیت های خوب برای همکاری سه کشور جهت مقابله با تروریسم و قاچاق مواد مخدر اشاره کرد و افزود، روسیه و ایران برای مقابله با قاچاق مواد مخدر عملیات 'خزر پاک' را اجرا می کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار خبر 15 مرداد 1395، کدمطلب: 82176529 (5483235) ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین