پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۶۲۵
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
معمای مهدی نصیری و مصاحبه جنجالی اش با بی بی سی فارسی از کانادا با موضوع پر کردن شکاف از تاج زاده تا شاهزاده، نیازمند تعمق و تحلیلی چندلایه و سناریو پایه است. سوپر انقلابی دهه ۶۰، منتقد ۱۴۰۰ و تئوریسین اپوزیسیون ۱۴۰۳؟! نفوذی این طرف به آن ور یا برعکس. تحلیل بستر‌ها و زمینه رشد مهدی نصیری و تحلیل گفتمان او با بهره گیری از هرمونتیک، نشان می‌دهد که ما با دغدغه روشنفکرانه مواجه نبوده و نوعی عمد برنامه ریزی شده، باید در پشت داستان باشد. سوال اینجاست که آیا باید مهدی نصیری را شاهین اعزامی به خارج قلمداد کنیم یا انسانه خسته متاثر از مزاحمت‌های احتمالی هسته سخت و مداخلات در زندگی شخصی اش؟ آیا با فردی تسلیم شده در برابر بن بست تغییر در ایران مواجه ام یا معامله شده با در باغ سبز تغییر در خارج از کشور؟ فرآیند، گام‌ها و سطح جذب و دفع مهدی نصیری باید چگونه برنامه ریزی شود؟

شعارسال: مهدی نصیری از اصول تعلیم و تربیت، تقریبا چیزی کم ندارد. از منظر سیاسی و دینی نیز انسانی آگاه و متدین (با رویکرد فقه پویا) بنظر می‌رسد. از نظر فکری نیز با نوعی پوست اندازی و خروج از پیله برخورد‌های تند و متعصبانه دهه شصت و گرایش به نوعی اصولگرایی عقل پایه مواجه بوده است. با صراحت، صداقت و عدالت محور صحبت می‌کرد و هرچند صحبت هایش با چالش‌های روبرو بود، پای از خطوط قرمز نظام و قواعد سیاسی، بیرون نمی‌نهاد. خبر می‌رسد که چنین فردی با این مختصات، وارد گفتگو با بی بی سی فارسی از کانادا و طرح تئوری وحدت نیرو‌های اپوزیسیون داخلی و خارجی با عبارت از تاجرزاده تا شاهزاده، شده است. آیا عقل سلیم می‌تواند بپذیرد که این رفتار، نشات گرفته از نوعی هیجان و ناپختگی روانی یا خود فروختگی دینی- سیاسی- میهنی باشد؟ مسلما خیر. آنچه که باید در تحلیل رفتار مهدی نصیری مبنای کار قرار گرفته، سناریوسازی است.

 سوپر انقلابی دهه ۶۰، منتقد ۱۴۰۰ و تئوریسین اپوزیسیون ۱۴۰۳؟! نفوذی این طرف به آن ور یا برعکس

*شاهین ارسالی به خاک دشمن: این سناریو بدین دلیل می‌تواند ضعیف باشد که از خصوصیات شاهین، چابکی و پوشید بودن و سرعت است. مهدی نصیری دارای منظومه فکری عدالت محور بنیادپایه بوده و توان بدنی، فکری و حتی روحیه قوی برای اتصال جریان اپوزیسیون داخلی و خارجی را ندارد. حتی دامنه نظریه پردازی‌های مهدی نصیری محدود به فقه پویا، ولایت فقیه، دموکراسی و انقلاب دینی و همانند ان‌ها با نگاهی آسیب شناسانه و نه تحول گرا بوده، لذا بعید است سناریوی شاهین ارسالی جمهوری اسلامی ایران، درست باشد.

 *مهدی نصیری خسته از مداخلات هسته سخت: هسته سخت در جمهوری اسلامی ایران با وجود تمامی خدمات ارایه شده، بعضا لجاجت ها، تعصب‌ها و سلیقه گرایی‌های خاص خودش را دارد و در مواردی باعث تبدیل مخالف به اپوزیسون و سپس معاند شده است. اکبر گنجی، علی کریمی و افرادی از این جنس را می‌توان بنوعی به این مسئله مرتبط دانست. شاید می‌شد با اندکی ارتقا مدارا و افزایش هم زبانی ها، جلوی بعضی از جدا شدن‌ها را گرفت. سوال اینجاست که آیا مهدی نصیری هم متاثر از این نوع برخورد‌های مداخله گرانه در زندگی اجتماعی و فردی بوده است؟ شاید بتوان مداخلات را تا حدی تائید کرد، اما متاثر شدگی منجر به تقابل با جمهوری اسلامی ایران را خیر. برای مهدی نصیری، توان سازگار شدگی و تاب آوری بیشتر از این موارد انتظار می‌رود. 
 

*مهدی نصیری با در باغ سبز بیگانه برای اتحاد منجر به ایجاد تغییر در ایران: ممکن است برخی سرویس‌های بیگانه روی مهدی نصیری خیمه زده و او را به این نتیجه رسانده باشند که اتحاد نیرو‌های اپوزیسیون داخلی و خارجی در ایران، می‌تواند منجر به بهبود اوضاع و ایجاد تغییرات بنیادین همگرا با الگوی فکری مهدی نصیری شود. احتمال این سناریو بنظر می‌رسد که از سایر سناریو‌ها بیشتر باشد.

سوال اینجاست که در چنین شرایطی، چه نوع برخورد جاذب و دافع با مهدی نصیری از طرف نیرو‌های خودی باید صورت پذیر تا اصلاح دیدگاه در وی ایجاد شده و در عین حال، مطمئن به وجود رافت و بخشش باشد؟
در ادامه متن، دیدگاه برخی از تحلیل گران و عامه مردم درخصوص مصاحبه مهدی نصیری با بی بی سی فارسی ارایه شده است:

سوپر انقلابی دهه ۶۰، منتقد ۱۴۰۰ و تئوریسین اپوزیسیون ۱۴۰۳؟! نفوذی این طرف به آن ور یا برعکس

انتقاد صریح ابطحی از مهدی نصیری: توهم مضر است!

مصاحبه مهدی نصیری با تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی طی ساعات اخیر جنجالی شده است. شاید تغییر مواضع مهدی نصیری در چند سال اخیر برای برخی قابل قبول بود و به نوعی انتقاد درون حکومتی شناخته می‌شد، اما دیدن تصویر مدیر مسئول سابق کیهان در قاب تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی و صحبت‌هایجنجالی اش، از آن دست اتفاقاتی است که اگر کمی این روزنامه نگار پرحاشیه را بشناسیم و مواضع او در دهه ۶۰ و ۷۰ را مرور کنیم، باور کردنی به نظر نمی‌رسد.

در این مصاحبه نصیری ضمن بیان انتقادات و ادعا‌هایی درباره شرایط کشور خواستار تحقق اتحاد میان آن‌چه طیف‌های مختلف اپوزیسیون می‌خواند شد ودرحالی که مجری بی‌بی‌سی به شکاف و اختلاف میان اپوزیسیون و ناتوانی در اتحاد با یکدیگر اذعان داشت، مهدی نصیری برای موفقیت براندازان جمهوری اسلامی طرح «ترمیم شکاف بین تاجزاده تا شاهزاده» را ارائه کرد! مهدی نصیری این روز‌ها در کانادا به سر می‌برد. سید محمد علی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب در انتقاد از مهدی نصیری مدیرمسئول اسبق روزنامه کیهان نوشت: آقای مهدی نصیری سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز حق دارد نظراتش تغییر کند و سوپر اپوزیسیون امروز شود. اما هم برای دیروزش و هم برای امروزش توهم مضر است. نه بولتَن نویسی واظهار نظر‌های تند حزب‌اللهی‌اش در گذشته توانست ریشه اصلاح طلبی را برکَنَد و نه مواضع فعلی اپوزیسیونی‌اش مورد قبول اپوزیسیونی قرار می‌گیرد که ۴۰ سال است در تلاش براندازی هستند و نیازی به تازه وارد از راه دور آمده ندارند. گفته‌اند شکاف تاجزاده و شاهزاده باید برداشته شود. خودش می‌داند نه شاهزاده می‌تواند به تاجزاده نزدیک شود و نه تاجزاده علاقه‌مند به همکاری با شاهزاده است. مهندس موسوی و نرگس محمدی و فائزه هاشمی و تاجزاده هم که آقای نصیری از آن‌ها یاد می‌کند در ایران باقی مانده‌اند و در زندان و حصر هستند. بَد پوست خربزه‌ای زیر پای آقای نصیری انداخته‌اند تا تمامش کنند. هم از داخل حاکمیت و هم از خارج و از درون اپوزیسیون.

***

مهدی نصیری که در کاناداست در مصاحبه‌ای با بی بی سی فارسی ضمن بیان انتقادات و ادعا‌هایی درباره‌ی شرایط کشور خواستار تحقق اتحاد میان آنچه طیف‌های مختلف اپوزیسیون می‌خواند شد.

این مصاحبه‌ی مدیر مسئول پیشین روزنامه‌ی کیهان با واکنش‌هایی در شبکه‌ی اجتماعی ایکس همراه شد که تعدادی از آن در پی می‌آید:

واکنش‌ها به اظهارات مهدی نصیری در بی بی سی

جعفر یوسفی: چه کسی فکرش را می‌کرد مهدی نصیری از کانادا در مصاحبه با bbc برای موفقیت براندازان جمهوری اسلامی طرح «ترمیم شکاف بین تاجزاده تا شاهزاده» را ارائه کند؟!

نصرت‌الله تاجیک: مهدی نصیری در مصاحبه با bbc فارسی از کانادا فرمود با حذف تابو‌ها فاصله تاج زاده و شاهزاده از بین رفتنی است! با این خون تازه در رگ اپوزوسیون، خدا بخیر کند! ج ا امشب خواب به چشمش نمیرود! نمیدانم این چه حکمتی است هم سیاستمداران شب کار شده اند و هم نظامی‌ها که موشک‌ها را شب آتش میکنند!

شایان: مهدی نصیری سطحیه؛ بی عمق. چه آن موقع که در کیهان می‌نوشت و چه امروز که مقابل جمهوری اسلامی ایستاده …

گریگوری: نصیری […]در هر روزگار به سویی می‌چرخد، دورانی در کیهان و صبح بسان محمود غزنوی انگشت در جهان می‌کرد و قرمطی /دگراندیش می‌جست و در زمانی هم دنبال پاک کردن نام ابن سینا، سهروردی، صدرا و… از کتاب‌ها بود و اکنون هم با خزعبل بافتن بقول خود دنبال تابو شکنی.

حسام حیدرزاده: نصیری خودشو انقدر جدی و دست بالا نمیگیره که شما!

آرش عزیزی: حرف درست مهدی نصیری

هشدار سال ۱۴۰۲ عباس سلیمی نمین:

در تیرماه ۱۴۰۲ از مهدی نصیری فیلمی منتشر شد که با تی‌شرت قرمز در کنار قبر خانم مهسا امینی سخنانی را ایراد می‌کند. عباس سلیمی‌نمین متن کوتاه و مینیمالی خطاب به مهدی نصیری منتشر کرد. او همچنین به نصیری گفته که کارنامه تندروی‌های سابقت با تندروی جدید شسته نمی‌شود. سلیمی نمین نوشت:

آقای مهدی نصیری؛ در آغاز محرم حتی اگر با پوشش برخی تعزیه‌خوانان بر مزار آن حضرت؟! روزها، هفته‌ها و ماه‌ها دخیل بسته شود مقبول آن بارگاه نخواهد افتاد. اعتماد به دارندگان نوسانات شدید رفتاری را سهل نپندارید. به عنوان دلسوزتان بار دیگر یادآور می‌شوم زدودن کارنامه تندی‌ها با تندروی در وادی دیگر مستبعد بلکه ناممکن است. خداوند عاقبت همه ما را ختم به خیر گرداند.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین