پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۲۴۸
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۵
سفیر ایران در پاریس اقدام دادگاه عالی آمریکا در صدور رای برای مصادره 2 میلیارد دلار دارایی ایران را ناقض حقوق بین‌الملل و بدعتی خطرناک خواند که اگر با آن برخورد نشود می‌تواند برای بقیه کشورها هم رخ دهد.

شعارسال: علی آهنی سفیر ایران در فرانسه روز پنجشنبه 23 اردیبهشت ماه در موسسه مطالعاتی دیدرو با حضور جمعی از شخصیت‌های سیاسی، اقتصادی، محققان، خبرنگاران و روسای شرکت‌های فرانسوی سخنرانی کرد.

در ابتدای این جلسه «سه یس» رئیس موسسه و دومینیک لوکور مدیرکل موسسه مزبور سخنان کوتاهی در خصوص فرهنگ و تمدن ایران و سابقه روابط بین دو کشور ایران و فرانسه ایراد کردند.

سفیر کشورمان در سخنرانی خود به موقعیت ژئوپولیتیک جمهوری اسلامی ایران، الگوی مردمسالاری دینی و دستاوردها و پیشرفت‌های آن در عرصه‌های گوناگون، اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، دکترین دفاعی ایران و جایگاه موشک‌های بالستیک در این دکترین، استراتژی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و ابعاد مختلف روابط ایران و فرانسه و چشم‌انداز آن پرداخت.

* به دنبال تشنج در منطقه نیستیم

آهنی با تاکید بر نقش ثبات بخش جمهوری اسلامی ایران در منطقه و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به یافتن راهکارهای سیاسی برای حل بحران‌های منطقه‌ای و ضمن رد هرگونه مداخله در امور داخلی کشورها، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تشنج در منطقه نیست و از توسعه روابط دوستانه با دیگر کشورها به ویژه همسایگان براساس احترام متقابل استقبال می‌کند.

وی افزود: در حالی که جدیت جمهوری اسلامی ایران در همکاری برای مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق بر همگان روشن است، آنهایی که حمایت مستقیم و غیرمستقیم‌شان از گروه‌های تروریستی داعش، القاعده و النصره کاملا آشکار است جمهوری اسلامی ایران را با فرافکنی، به مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه متهم می‌کنند.

سفیر ایران در پایان سخنان خود به سابقه روابط ایران و فرانسه پرداخت و به زمینه‌های موجود برای همکاری بین 2 کشور به ویژه در زمینه حل بحران‌های منطقه ای و مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری و عرصه‌های اقتصادی شامل انرژی، صنعت، کشاورزی، صنایع غذایی، دارویی، حمل و نقل هوایی، ریلی و دریایی و غیره اشاره کرد.

در ادامه، حاضران سوالات خود را مطرح کردند.

*سیاست فرانسه در قبال سوریه واقع بینانه نبود

آهنی در پاسخ به سوالی در مورد مواضع فرانسه در قبال سوریه و ارزیابی آن بعد از گذشت 5 سال، گفت: سیاست فرانسه در قبال سوریه واقع بینانه نبوده که در داخل فرانسه هم از سوی برخی در پارلمان و رسانه‌ها مورد انتقاد بود، ولی کم کم تا حدودی تعدیل شد. در مورد سوریه ضروری است که خود مردم سوریه تصمیم بگیرند و هیچ کس نمی‌تواند راه‌حلی را بر مردم این کشور تحمیل کند.

* برخی از کشورهای عضو ائتلاف مبارزه با تروریسم جدیتی برای مبارزه با تروریسم و داعش ندارند

سفیر ایران در پاریس در پاسخ به سؤالی در مورد حمایت برخی از کشورهای منطقه از تروریسم در سوریه، عنوان کرد: نمی‌توان در جهان امروز، واقعیات را مخفی کرد. بدون همکاری برخی کشورها، داعش نمی‌تواند نفت خود را به راحتی بفروشد، بین مرزها رفت و آمد کرده و دسترسی به سلاح پیدا کند. متاسفانه برخی از کشورها که عضو ائتلاف مبارزه با تروریسم نیز هستند، جدیتی برای مبارزه با تروریسم و داعش ندارند.

آهنی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و پیشی گرفتن تعداد زنان بر تعداد روحانیون و چشم‌انداز دموکراسی مذهبی در ایران گفت: این موضوع، نشان از واقعیت دموکراسی در ایران دارد. افزایش تعداد زنان در مجلس شورای اسلامی نشان از اهمیت نقش زنان و جایگاه آنها در ایران دارد.

سفیر کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی در مورد انتخابات اخیر در ایران و نقش شورای نگهبان، ضمن توضیح در مورد قانون انتخابات در ایران، عنوان کرد: نمی‌توان انتظار داشت که یک مدل دموکراسی اروپایی به همه دنیا تحمیل شود. هر کشور فرهنگ، سنت‌ها و ارزش خود را دارد که باید به آن احترام گذاشت.

*این ظرفیت وجود دارد که روابط ایران و اروپا مجددا ارتقاء پیدا کند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مورد روابط ایران با روسیه و چین، اعلام کرد: قطعا هر کشوری به دنبال منافع ملی خود می‌باشد و روابط چین و روسیه با ایران نیز از همین اصل تبعیت می‌کند. زمانی اروپا اولین شریک تجاری ایران بود، ولی با توجه به اتخاذ رویکردی تحریمی در قبال جمهوری اسلامی و از دست دادن جایگاه خود، قطعا رقبای دیگر مانند چین از این فرصت بهره برده‌اند. در دوران جدید، این ظرفیت وجود دارد که روابط ایران و اروپا مجددا ارتقاء پیدا کند.

آهنی همچنین در پاسخ به سوال محقق فیزیکدان در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه ( CNRS ) در مورد علت روی آوردن ایران به فناوری هسته‌ای علیرغم هزینه بر بودن آن، اظهار داشت: حرکت و پیشرفت ایران در این عرصه، موجب ارتقاء سطح علمی و فناوری ایران در جهان شده است.

وی در مورد چشم‌انداز همکاری‌های علمی بین ایران و فرانسه نیز گفت: قطعا این امکان وجود دارد که در زمینه‌هایی که دو طرف خواهان آن هستند، روابط علمی بین موسسات دو کشور ارتقاء یابد.

* بدعت خطرناک آمریکا

آهنی در خصوص تردید برخی بانک‌های فرانسوی به همکاری و چگونگی یافتن راه‌حل خاطرنشان کرد: در این زمینه همه طرف‌ها در حال پیگیری هستند و دولت فرانسه هم به صورت دوجانبه و هم چند جانبه برای تسریع در گشایش همکاری‌های بانکی در تلاش است زیرا می‌دانند در صورت تاخیر، فرصت برای شرکت‌های فرانسوی و اروپایی به نفع رقبایشان از دست خواهد رفت.

وی افزود: اروپا باید در این خصوص به طور جدی عمل شود و همانگونه که در سال 1995 فرانسه و اروپا مقابل قانون داماتو ایستادگی کردند، امروز نیز باید به طور جدی با تحمیل قوانین و تصمیمات فراسرزمینی آمریکا که امری مخالف حقوق بین‌الملل است، مقابله کنند. اقدام دادگاه عالی آمریکا در صدور رای مبنی بر مصادره 2 میلیارد دلار دارایی جمهوری اسلامی ایران نیز ناقض حقوق بین‌الملل و بدعتی خطرناک است و اگر با آن برخورد نشود می‌تواند برای بقیه کشورها هم رخ دهد.

*به دنبال تنش با ریاض نیستیم

آهنی در مورد روابط ایران و عربستان هم گفت: ایران به دنبال تنش با عربستان نیست و حاکمان عربستان را به درایت و عقلانیت فرامی‌خواند. ما معتقدیم ایران و عربستان دو بازیگر مهم منطقه هستند که باید با هم همکاری کنند و همکاری آنها به سود کاهش تنش و افزایش ثبات و امنیت در منطقه و به نفع عربستان نیز هست. باید برای حل مشکلات با هم گفت‌وگو کرد.

سفیرکشورمان با اشاره به تحولات سوریه، عراق و یمن عنوان کرد: در یمن بر اثر بمباران‌ها و حملات نظامی عربستان بیش از 7 هزار نفر جان خود را تاکنون از دست داده‌اند. این در حالی است که حوثی‌ها از ابتدا موافق مذاکره برای یافتن راه‌حل سیاسی بودند. حاکمان عربستان به دلیل شکست سیاست‌هایشان در یمن، سوریه و عراق عصبانی هستند و مواضع آنها نیز ناشی از همین عصبانیت و موفقیت سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است.

*رژیم صهیونیستی هیچ اعتقادی به صلح ندارد

آهنی در پاسخ به سوالی در مورد صلح بین فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی اظهار داشت: افکار عمومی ایران در قبال مسئله فلسطین بسیار حساس است و ما مخالف سیاست‌های نژادپرستانه رژیم صهیونیستی هستیم. این رژیم همواره حقوق فلسطینی‌ها را تضییع و آن را نادیده گرفته و به هیچ وجه اعتقادی به صلح ندارد.

*سیاست ترکیه در قبال سوریه واقع گرایانه نبود

سفیر ایران در مورد رابطه ایران و ترکیه و سیاست ترکیه در قبال سوریه نیز عنوان کرد: روابط ایران و ترکیه تاریخی و در شرایط خوبی است، ولی در مورد سوریه اختلاف‌نظر وجود دارد. سیاست ترکیه در قبال سوریه واقع گرایانه نبوده و متاسفانه امروز ترکیه با خطر تروریسم و نا امنی در خاک خود روبرو است، موضوعی که ما از ابتدا نسبت به آن هشدار داده بودیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 25اردیبهشت1395، کدخبر: 13950225001327: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین