پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۸۸۸
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶
روابط بین ایران و فرانسه که بدون هیچ گونه تضمین و بیشتر به نفع فرانسویان و با هدف نفوذ بیشتر در اقتصاد و فرهنگ ایران انجام می گیرد، یقینا با توجه به سوابق و سیاست های این کشور، اقدامات و تحرکات سیاسی آنها علیه نظام جمهوری اسلامی استمرار خواهد داشت.

شعارسال : با نگاه به تاریخ سیصد ساله روابط بین ایران و فرانسه شاهد فراز و نشیب های فراوان هستیم. شاید سفر پر خرج فتحعلی شاه به فرانسه و بازگشت به ظاهر پربار این شاه از پاریس، ذهن هر خواننده ی تاریخ را به علاقه ی فرانسه در روابط به دور از استعمار و سلطه و صرفا در جهت علم و فرهنگ سوق میداد. لکن بعد از گذشت مدتی اولین کاپیتالاسیون تحمیلی بر ایران توسط همین فرانسوی ها اعمال شد. در 28 اوت 1708 قراردادی مشتمل بر یک مقدمه و 31 ماده به امضای فتحعلی‏ خان ـــ صدر اعظم وقت ـــ و میشل ـــ رایزن سفارت فرانسه در استانبول ـــ که به ایران آمده بود، رسید.

قرارداد عنوان اقامت و بازرگانی داشتهو مقرر شده، هرگاه بین فرانسوی ها و اتباع دیگر دولت ها و از جمله ایران اختلافی پیدا شود، حاکم محل، قضیه را در حضور کنسول فرانسه بررسی و بر اساس قوانین اسلام رای دهد و کنسول ها و نمایندگان سیاسی فرانسه از مصونیت سیاسی و قضایی برخوردار شوند.

شاید بتوان گفت که جرقه های تکمیلی در بدگمانی ایرانیان به غرب با این قانون به وقوع پیوست و چشم طمع لویی شانزدهم و ناپلئون به ایران و مقابله با شوروی و بریتانیا در زمین ایران با قرارداد فینکنشتاین شروع گردید و بعد از کش و قوس فراوان، اعتماد سازی فرانسویان سبب گردید که امیرکبیر در زمینه علم و دانش فرانسه را بر سایر کشور ها ترجیح داده و فصل جدیدی در روابط دو کشور باز گردد و این امر باعث رسمی شدن زبان فرانسوی به عنوان زبان خارجی اول در ایران گردد.

وقتی پاریس در تسخیر هیتلر بود

سکوت فرانسه در انقلاب مشروطه و نظاره گر شدن این کشور در دست به دست شدن مشروطیت بین شوروی و انگلیس، این کشور را کشوری متعادل و بی غرض در اذهان عوام و کاخ نشینان درست کرد. فرانسه که در جنگ جهانی دوم به انفعال و اضمحلال پیش رفته بود و حتی این سیاست منزویانه فرانسه و تسلط نازی ها بر این کشور، منجربه قطع روابط سه ساله در زمان رضاشاه شد. لکن تحرکات ژنرال دوگل باعث ایجاد سیاستی آرام و متعادل تا انقلاب اسلامی گردید.

نفل لوشاتو و نفوذ استکبار به انقلاب

فرانسه در جریان اقامت امام خمینی(ره) در شهرک گمنام نوفل لوشاتو و در اوج انقلاب اسلامی با توجه برخی سیاست ها( نفوذ در بیت امام و انحراف انقلاب) و عدم ایجاد تنش در قبال هرگونه خدشه در امنیت جانی امام، میزبانی نسبتا خوب عمل کرد و حتی تا قبل از تسخیر لانه جاسوسی علیه نظام جدید ایران موضع گیری نکرد ولی فشار آمریکا بعد از تسخیر سفارت، جنگ تحمیلی و ایجاد جنبش های امل و حزب الله در لبنان، فرانسویان را علیه جمهوری اسلامی عاصی کرد و موجب همراهی آمریکا در ایجاد فشار اقتصادی به ایران، حمایت از رژیم بعثی عراق(مثلا با تحویل آخرین مدل میراژ) و توقیت احزاب سوسیالیست و مسیحی لبنان شد.

وقتی سهم هسته ای ایران غصب شد

بعد از تلاش های دیپلماتیک ایران و اصرار صدام بر پایان جنگ، با توجه به شناخت این کشور از ایران و پتانسیل های صنعتی و اقتصادی ایران، فرانسه جزو پیشگامان در از سر گیری روابط با ایران بود و با سرپوش سهم ایران در «یورودیف»، نیروگاه غنی‌سازی بین‌المللی در جنوب فرانسه سعی در تزویر اقتصادی با ایران کرد و این سیاست باعث دفن شدن این واقعیت در تاریخ شد.

بعد از پناهندگی و پشتیبانی این کشور از سلمان رشدی، حمایت این کشور از گروهک های ضد انقلاب به خصوص جدایی طلب و منافقین و پناهندگی بدون دردسر سرکردگان این گروهک ها و فعالیت آنها در فرانسه به خصوص در جریان فتنه 88 روح خصمانه ی این کشور را بر ملت ایران ثابت کرد.

کشتاری که ادامه دارد و خواهد داشت

شاید بتوان گفت که یکی از منحوس ترین و خصمانه ترین اقدام فرانسه در زمان نخست وزیری لوران فابیوس (وزیر خارجه فعلی فرانسه) علیه ملت ها و به ویژه ایران، توزیع خون های آلوده به ویروس اچ آی وی توسط انستیتو مریو فرانسه به این کشورها بود که باعث شیوع این بیماری صعب العلاج و کشنده شد.

بی رغبتی و مانع چینی این کشور به درخواست صهیونیست ها در جریان مذاکرات 13 ساله و اتهام زنی های بی پایان این کشور به ایران باعث تاخیر های فراوان و فشار این کشور بر ایران شد.

وقتی ایران خودرو اسیر پژو سیتروئن شد

سیطره صنعت خودروسازی این کشور، به خصوص بعد از عقب نشینی آمریکا از بازار ایران، نوعی حضور انحصاری این کشور به همراه برخی کشورهای آسیای دور سبب گردید. صدور امتیاز محدود در مونتاژ خودروهای پراصطحلاک و وابسته سازی ایران خودرو به فناوری پژو سیتروئن چنین گشت که با توجه به عهد شکنی این شرکت در تحریم های اخیر، اکنون بعد از پسابرجام، ایران خودرو با توجه به جریان وابستگی صنعتی، مجبور به عقدر قرار داد در جریان سفر اخیر روحانی به فرانسه گردد؛ قراردادی که بدون درج بند تضمینی در عدم تکرار عهدشکنی فرانسویان امضا گردید.

در جریان تحریم های نفتی و پتروشیمی غرب علیه ایران، شرکت توتال فرانسه بدون هیچگونه مقاومت و رایزنی و حتی پرداخت خسارت اقدام به ترک ایران و رهاسازی پروژه های حساس و ضروری پارس جنوبی ایران شدف لکن این شرکت نیز با جسارت تمام عیار و با توجه به طرح قراداد های جدید نفتی آی پی سی، در جریان سفر دولت تدبیر و امید به ایران، اقدام قراردادای جدید در ایران کرد.

شرکت ایرباس فرانسه هم که از قافله شرکت های هموطن خود در تحریم های ظالمانه عقب نماند و هر گونه همکاری، تعمیر و تجهیز، خرید مربوط به صنایع هوایی را از ایران قبول نکرد، لکن در سفر اخیر اعتدالیون به ایران این شرکت قرارداد سنگینی با ایران بست، قرار دادی که با توجه به مواد آن هزینه های سنگینی از لحاظ تجاری وارد ایران خواهد شد.

توهین هایی از جنس دیپلماتیک

استقبال خلاف دیپلماتیک وزیرخارجه از روحانی به جای نخست وزیر، یکی از حرکات توهین آمیز این کشور در میزبانی از هیات جمهوری اسلامی ایران بود به طوری که اصولا باید مراسمی نظامی سان با حضور اولاند برگزار میشد، لکن فرانس اولاند در حرکتی توهین آمیز، از دم در کاخ الیزه و آنهم بعد از دیدار های مختلفی که روحانی داشته بود، استقبال کرد.

از دیگر مصداق های توهین این کشور به ایران، عدم برگزاری ضیافت ناهار تشریفاتی در کاخ الیزه بود. اصولا در مرسومات کاخ الیزه، برای هیات های عالی رتبه ی هر کشور ضیافت ناهار تشریفاتی برگزار می شود؛لکن دولت فرانسه سلف مشروبات الکلی و گوشت های حرام را به روحانی و قراردادهای پربارش ترجیح دادند و از برگزاری ان صرف نظر کردند.

علی رغم اقدامات و حرکات توهین آمیز و خصمانه ی این کشور علیه ایران، حداقل در دهه ی اخیر، دولت تدبیر و امید بدون توجه به سوابق و حتی اقدامات اخیر مسیو ها، تقویت همکاری های فرهنگی و دانشگاهی میان دو کشور در کنار انتقال تجربیات در عرصه های گردشگری، ضروری می داند و فرانسه (که در اثر بررسی های مورخان کاخ الیزه را بدون سرویس بهداشتی و حمام نیافته بودند و تاریخ این کشور پر از کشتار و قتل عام میلیون ها انسان در آسیا و آفریقا می باشد) را به عنوان صاحب تمدن بزرگ دانسته و مصمم شده اند که روابط خود را تعمیق بخشند. شاید از آنجایی که حتی سرویس بهداشتی هم نداشتند به فکر تهیه عطر افتاده اند!

روابطی که بدون هیچ گونه تضمین و بیشتر به نفع فرانسویان و با هدف نفوذ بیشتر در اقتصاد و فرهنگ ایران انجام می گیرد و یقینا با توجه سوابق و سیاست های این کشور، اقدامات و تحرکات سیاسی این کشور علیه نظام جمهوری اسلامی استمرارخواهد داشت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی آناج ، تاریخ انتشار شنبه 10 بهمن 1394 ، کد مطلب : 34670 : www.anaj.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین