پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۰۷۴
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲
اندیشکده یوراسیا در تحلیلی به تعامل ایران و روسیه برای مواجهه با تهدیدهای امنیتی غرب و افزایش جایگاه و موقعیت این دو کشور در سطوح منطقه و بین المللی پرداخت.
شعارسال: اندیشکده «یوراسیا» در تحلیلی نوشت: گسترش سامانه دفاع موشکی ناتو تهدید علیه ایران و روسیه است. تصمیم سران ناتو (سازمان پیمان همکاری‌های آتلانتیک شمالی) در افزایش و توسعه سامانه دفاع موشکی محدود به اروپای شرقی چون لهستان و کشورهای حوزه بالتیک نخواهد شد و در مرحله بعدی کشورهایی چون اوکراین، گرجستان و جمهوری آذربایجان را نیز شامل می‌شود.

بر اساس این گزارش، در نشست اخیر ورشو، پایتخت لهستان چنین موردی برداشت شد که در مرزهای روسیه و ایران در‌آینده تهدیدهایی وجود خواهد داشت بنابراین ناتو در حال گام برداشتن برای مواجهه با تهدیدهای ناشی از مرزهای تهران و مسکو است و غرب سعی دارد مواضع خود را در نزدیکی این دو کشور تقویت نماید. دلیل آن هم این است که ایران و روسیه جایگاه و موقعیت خود را در منطقه و در سطوح بین‌المللی در سال‌های اخیر افزایش داده‌اند و از سویی هر دو بازی مستقلی خارج از محور غرب را تعقیب کرده و در عین حال مخالف هر نوع توسعه طلبی هستند.

یوراسیا در ادامه نوشت: روسیه با اتخاذ رویکرد واقع بینانه سعی کرده با غرب به توافق‌هایی دست یابد در حالی‌که مواضع آمریکا که استفاده از زبان زور و نظامی‌گری است، در اکثر مواقع در عمل شکست خورده است. در مورد ایران نیز این کشور تاکید بر وجود محور مقاومت در خاورمیانه دارد و در واقع تلاش‌های ‌این کشور تاکیدی بر مخالفت با سلطه زور غرب و تهدید های آن در منطقه است.

این اندیشکده با اشاره به عدم موفقیت ایران و روسیه برای مواجهه انفرادی با تهدید‌های غرب نوشت: قابلیت‌ها و توان بالقوه ایران و روسیه به‌ گونه‌ای است که این دو کشور نمی‌توانند جداگانه با تهدیدهای امنیتی غرب مقابله نمایند و تجربیات گذشته نیز نشان داده که تلاش‌های منحصری این دو کشور هزینه بر بوده اما تجربیات حاصل شده از تعامل موقت بین ایران و روسیه در مواجهه با تجاوز ژئوپلتیک غرب در سوریه به طور نسبی موفقیت آمیز بوده و در دفع آن‌ها موثرتر عمل کرده است . با وجودی‌ که شکل دادن ائتلاف بین تهران و مسکوبرای مواجهه با غرب امکان پذیر نیست و آن‌ها اشتیاقی نیز به آن ندارند ، ایجاد یک ائتلاف موقت بین آن‌ها قابلیت مقاومت برابر زبان زور غرب را افزایش می‌دهد .

اندیشکده یاد شده در خاتمه نوشت: ایجاد یک محور پایدار متعادل برای همکاری بین ایران و روسیه نه تنها مفید است بلکه به خاطر توسعه طلبی غرب و تهدید طولانی مدت علیه امنیت ایران و روسیه موثر است و این امر از طریق نهاد‌هایی چون سازمان «همکاری‌های شانگهای» و یا «سازمان پیمان امنیت جمعی» میسر خواهد بود. چنین چارچوب همکاری نه تنها به ایران و روسیه برای مواجهه با تهدیدهای نامتقارن ناشی از توسعه طلبی غرب کمک می‌کند، بلکه برای مواجهه با تروریسم نیز کارایی دارد. ایران و روسیه با ایجاد تعامل موقت می‌توانند نیازهای امنیتی خود را حتی در صورت لزوم از غرب رفع نمایند. بهر حال، چنین تعاملی واکنش موثرتر به تهدیدها خواهد بود و هزینه‌های دو طرف را نیز کاهش می‌دهد

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 11 مرداد 1395 ، کد خبر: 57175766، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین