پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۲۵۰۰۷۳
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
با وجود نیاز شدید به کسب درآمد‌های مالیاتی جدید، دولت پیشنهاد حذف معافیت مالیاتی مناطق آزاد و برخی دیگر از معافیت‌ها را در لایحه بودجه رد کرد.

شعارسال: در پیش‌نویس لایحه بودجه ۹۹ حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از حذف معافیت‌های مالیاتی از جمله سلبریتی‌ها و مناطق آزاد در نظر گرفته شده بود که براساس گزارش خبرگزاری فارس تمام این پیشنهاد‌ها توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه و هیئت وزیران از دستور کار خارج شد.
به گزارش خراسان اعداد و ارقام لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد که تحقق درآمد‌هایی نظیر ۱۹۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی، فروش یک میلیون بشکه نفت و واگذاری ۴۹ هزار میلیارد تومان اموال منقول و غیر منقول دولت، اگر نگوییم غیر ممکن، اما با سختی همراه است. با این حال، به گزارش خبرگزاری فارس، به دلایلی که معلوم نیست، خبر‌ها حاکی از حذف برخی بند‌های لایحه بودجه توسط رئیس سازمان برنامه و بودحه و هیئت وزیران است. بند‌هایی که می‌توانستند در این وانفسای کمبود درآمد‌های نفتی، با حذف معافیت‌های کور مالیاتی تا حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان برای دولت درآمدزایی داشته باشند. خبرگزاری فارس در این باره، به سه بند پیشنهادی در پیش نویس لایحه بودجه که حذف شده اشاره کرده که عبارت اند از: ۱- مناطق آزاد تجاری - صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی همانند سرزمین اصلی مشمول مالیات و عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند. معادل سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و روستا‌های فاقد دهیاری‌از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد تجاری - صنعتی در اختیار مدیریت هر یک از مناطق قرار می‌گیرد تا انحصاراً برای توسعه زیرساخت‌ها و ارائه کمک‌های فنی و اعتباری برای واحد‌های تولیدی همان منطقه به مصرف برسد.۲-نرخ‌های موضوع ماده ۵۹ قانون مالیات‌های مستقیم برای نقل و انتقال قطعی املاک و انتقال حق واگذاری محل در سال ۹۹ به ترتیب از ۵ درصد و ۲ درصد به ۱۰ درصد و ۴ درصد افزایش می‌یابد. ۳- کلیه فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشمول ۵۰ درصد معافیت مالیاتی هستند. البته در این میان حذف بند مربوط به فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و هنری که هنرمندان هم ذیل آن قرار می‌گرفتند به خاطر این که هنرمندان بخشی از این بند بودند و حذف معافیت مالیاتی کل این بند ضربه جبران ناپذیری به فعالیت‌های مطبوعاتی و انتشاراتی می‌زد قابل توجیه است و البته بخشی از هنرمندان که دستمزد‌های بالا می‌گیرند و همچنین برخی انتشاراتی‌های مرتبط با کنکور و کتاب‌های کمک آموزشی با اصلاح قانون باید مالیات بدهند البته این امکان هم وجود داشت که مانند تجربه‌های پیشین، مالیات با تعرفه‌های صفر برای فعالیت‌های فرهنگی در نظر گرفته شود تا حداقل مزیت‌های شفافیت مالی این موسسات و فعالان فرهنگی از بین نرود. از سوی دیگر و درباره بند اول یعنی مالیات مناطق آزاد، با توجه به این که این مناطق تاکنون نقش ویژه‌ای در ایجاد سکو‌های صادراتی کشور نداشته اند، می‌شد کارکرد شفافیت و تفکیک مالیاتی را برای واحد‌های صنعتی این مناطق نگه داشت. علاوه بر این که معافیت مالیاتی این مناطق موجب سوء استفاده بسیاری از شرکت‌ها از این معافیت مالیاتی و ثبت شرکت در این مناطق با وجود فعالیت در سرزمین اصلی شده است. در هر حال دولت باز ترجیح داده است از خیر این اقدامات شفافیت زا بگذرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از روزنامه ابتکار، تاریخ انتشار: 24 آذر 1398 ، شماره خبر: 20267 ، www.khorasannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین