پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۶۳۷
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳
طبق قوانین جمهوری اسلامی، یکی از وظایف دادستان حمایت از افرادي است که قادر به دفاع از خود نیستند.به بیان دیگر دادستان باید به یاری کودکانی بشتابد که به دلیل نداشتن حامی مجبور به زباله گردی به عنوان شغل هستند اما سوال اينجاست كه اين همه كودك كار و زباله گرد كه ملجا و پناهي در زندگي ندارند چرا مورد حمايت دادستاني قرار نگرفته اند؟

شعار سال:كودكي كه به دليل فقر شدید مجبور به زباله گردی بود هنگامی که شخص مردم آزاری، او را در مخزن زباله ای انداخت مورد توجه قرار گرفت و بعد از گذشت همدردی های عموما مجازی و نه واقعی، دوباره از کانون توجهات دور شد. اما این کودکان و بسیاری از اطفال همدرد وی از مشکل بزرگتری نیز رنج می برند و آن نبود یاور و حامی است. مساله ای که رسانه ها به آن کمتر می پردازند و از سازمان مربوطه مطالبه گری نمی کنند.

طبق قوانین جمهوری اسلامی، یکی از وظایف دادستان حمایت از افرادي است که قادر به دفاع از خود نیستند.

به بیان دیگر دادستان باید به یاری کودکانی بشتابد که به دلیل نداشتن حامی مجبور به زباله گردی به عنوان شغل هستند اما سوال اينجاست كه اين همه كودك كار و زباله گرد كه ملجا و پناهي در زندگي ندارند چرا مورد حمايت دادستاني قرار نگرفته اند؟

شايد بسياري از مردم با ديدن زباله گردها و كودكان كار و بدتر از همه كودك آزارها به اين سوال فکر کرده اند اما به خود اين جرات را نداده اند كه پاسخش را از مسئولان قضايي كشور جويا شوند. البته مردم ما حق دارند از دادستاني كشور براي ياري رساندن به اين كودكان توقعي نداشته باشند. چرا که متاسفانه نوع برخورد در این محاکم از گذشته های دور تاکنون به گونه ای بوده که كسي به خود زحمت نداده یا جرات بازخواست از دادستان ها يا مقامات قضایی را نداشته است.

بيشتر مردم از اينكه پايشان به دادسرا و دادگاه نرسيده افتخار مي كنند. درنتیجه میزان مانوس بودن ايرانيان با دادگستري تنها در حدی است که امیدوارند ارتباطي با آن نداشته باشند. به علاوه چه كسي مي تواند منکر این واقعیت شود که اغلب مردم ايران به به دلیل تعدد و تورم قوانین و آمیخته بودن این قوانین با کلمات غیر فارسی نامانوس ناتوان از درک آن و استفاده مناسب از آن هستند؟ آیا تاکنون به حجم کلمات غیر فارسی که در متون حقوقی ما وجود دارد و در ادبیات روزمره استفاده نمی شود فکر کرده اید؟ سوال مهمتر این است که اگر مردم از خود دادگستری و دادستان ها شکایت داشته باشند آیا می توانند آن را در همین سیستم قضایی پیگیری کنند؟

با آنکه آیت الله رئیسی در کمتر از یک سال گذشته اقدامات بسیار خوبی انجام داد و برخی اقدامات وی مانند تغییر دادن مقامات و مبارزه با فساد دانه درشت ها بسیار مورد حمایت مردم قرار گرفت اما هنوز اقدام اساسی در حمایت از حقوق آنان که به جز خدا کسی را ندارند، انجام نشده است. نمونه آن کودک زباله گردی است که همه دیدیم.

بنابراین رسيدگي به وضعيت دادسراي ناحيه ۲۵ بايد به يك مطالبه عمومي تبديل شود. در تهران دادسرای ناحیه 25 موظف است از حقوق اشخاصی که قادر به دفاع از خود نیستند حمایت کند. طبق قانون، دادستانی باید از چنین افرادی حمایت کند اما شما می توانید نحوه حمایت دادسرای ۲۵ را از این افراد در استمرار پدیده رقت انگیز زباله گردی کودکان تماشا کنید.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف،تاریخ انتشار:25آذر1398،کد خبر: 3980926066،www.alef.ir

 

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین