پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۲۵۰۹۸۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹
امروز تجمل گرایی سنت های قدیمی مانند شب یلدا را به سمت زرق و برق برده است و کاسبان فرصت طلب هم از این فضا استفاده می کنند.

شعار سال : پائیز دیگری از دولت دوازدهم رو به پایان است، فصلی که به اذعان فعالان بازار بی رمق ترین و گران ترین پائیز طی سال‌های اخیر بوده و شیرینی مناسبت ها را به کام مردم و واحدهای صنفی تلخ می کند.

این روزها، بنرهای سطح شهر کرج خبر از آمدن یلدا می دهند، شبی که از سال های دور به عنوان فرهنگ کهن ایران، خانواده ها را گرد هم می آورد تا سنت های قدیمی کشورمان با هجوم باورهای غربی رنگ نبازد، اما با گشتی در بازار یلدای امسال به سادگی می توان دریافت که بی رونق ترین شب چله سال های اخیر در پیش است.
 
البته غفور قاسم پور فرماندار کرج کاهش و ثبات قیمت کالاهای اساسی را از اهداف ستاد تنظیم بازار دانسته و می گوید؛ " تیم های بازرسی فرمانداری برای رصد وضعیت بازار فعال شده اند و سازمان صمت البرز هم باید نظارت جدی بر این وضعیت داشته باشد چرا که قیمت انواع شیرینی، میوه، گوشت و مرغ و سایر اقلام مورد نیاز مردم ویژه این ایام، از سوی اتحادیه های مربوطه تعیین و اعلام شده است". 
 
بر اساس اعلام عباس وحیدی رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری کرج، پنجشنبه و شنبه (۲۹ و۳۰ آذر) بازار روزهای شهر به صورت یکسره از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۸:۳۰ شب باز هستند و مردم می توانند انار، آجیل و هندوانه شب یلدای خود را از بازار روزها تهیه کنند و مطمئن باشند، قیمت این اقلام در مقایسه با مغازه‌ های سطح شهر به میزان قابل توجهی کمتر است.
 
 
به عنوان مثال آجیل چهار مغز که بهترین آجیل بازار است در بازار روزها به قیمت هر کیلو۱۳۶ هزار تومان عرضه می ‌شود که در مقایسه با سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است و هر کیلو انار به قیمت ۷۳۰۰  و هر کیلو هندوانه دزفولی و میناب هر کدام به قیمت ۱۴۰۰ و ۳۴۰۰ هزار عرضه می شوند که قیمت آنها نیز در مقایسه با میوه فروشی های سطح شهر ۳۰ درصد کمتر است و آجیل شیرین هر کیلو ۳۸ هزار تومان و آجیل شور نیز هر کیلو ۵۹ هزار تومان است.
 
مدیر بازرسی و نظارت استان البرز از بررسی وضعیت بازار توسط گشت های ویژه خبر داده و بازار یلدا را به گونه ای دیگر تشریح کرده و می گوید؛ "با اتحادیه آجیل، خشکبار و میوه هماهنگی های لازم انجام شده است اما متاسفانه بازار نرخ پایه ای ندارد چرا که بر اساس سال برداشت یا نوع محصول می توان10 مدل پسته خریداری کرد و قیمت ها تنظیم بازاری نیست. 
 
هیچ کدام از کالاهای شب یلدا در قالب تنظیم بازار ارائه نمی شود و بر اساس عرضه، تقاضا، نوع و مرغوبیت در اتحادیه ها نرخ گذاری می شود و از شنبه همین گفته گشت های اصناف به فروشگاه های سطح شهر مراجعه می کنند و برخوردهایی در قالب نوشتن جریمه اعمال و به تعزیرات ارسال می شود. 
 
 
از 27 آبان تا 25 آذر ماه بالغ بر 2500 بازرسی از واحدهای صنفی مختلف صورت گرفته و بیش از 300 میلیون تومان جریمه شده اند، بازار شب یلدا دیگر به شیرینی هندوانه نیست و نمی توان از واقعیت های موجود در بازار چشم پوشی کرد. هفته گذشته با رئیس اتحادیه قنادان و میوه فروشان جلسه برگزار کردیم تا در حد توان بازار شب یلدا با تورم همراه نشود و مردم قدرت خرید داشته باشند چرا که ما وظیفه ای در نرخ گذاری نداریم و تنها نظارت کرده و با قیمت های نامتعارف برخورد می کنیم. 
 
سال گذشته پسته کیلویی 250 هزار تومان هم در بازار کرج عرضه می شد اما با نظارت های لازم به کیلویی 170 تا 190 هزار تومان رسید یا قیمت تخمه ژاپنی 38 الی 40 هزار تومان بود، در حال حاضر سعی داریم قیمت ها را کنترل کرده و نهایت افزایش قیمت ها 10 درصد باشد. 
 
ما شب عید هم آجیل نخریدیم، نمی توان همه چیز را به دستگاه های نظارتی و دولت سپرد، گاهی خانواده ها می توانند با برنامه ریزی خرید های خود را مدیریت کنند، تجمل گرایی دامنگیر بازار یلدا شده است چرا که دو ماه پیش پسته را کیلویی 160 هزار تومان می توانستید خریداری کنید اما در حال حاضر با افزایش تقاضا، قیمت ها هم بیشتر می شود و به 250 هزار تومان می رسد، آن هم به واسطه یک شب!
 
 
هندوانه کیلویی 5 هزار تومانی که متاسفانه صرفا بوی هندوانه می دهد هم با افزایش قیمت مواجه می شود چرا که رفتار مردم در نوسان قیمت ها موثر است، زمان های قدیم شب یلدا با کمی تخمه و میوه برگزار می شد اما امروز تجمل گرایی سنت های قدیمی را به سمت مراسمات پر زرق و برق برده است و کاسبان فرصت طلب هم از این فضا استفاده می کنند". 
 
به نظر می رسد یلدای امسال را باید تلخ ترین شب سال دانست برای اقشار درآمدی که حتی یارانه آنها به اندازه خرید یک کیلو پسته نیست و در این بین تنها کسانی از شیرینی شب چله بهره مند می شوند که با دلالی و واسطه گری سودهای کلانی را به جیب زده اند.  
 
در خاتمه تنها می توان گفت: یلدا دیگر  به شیرینی هندوانه نیست ...  
شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی دانا ، تاریخ انتشار 28 آذر 98  ، کد خبر: 1556290  ، dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
0
0
چرا کاسبی هامون اینجوری شده ببینیم کی نوبت ما میشه سر بقیه کلاه بذاریم وضعیت جامعه شرم آور شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
0
0
دیگه برای ما مردم عادی شده کسبه درآمد سالشون رو از شب ها در بیارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین