پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۹۶۶
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴
گزارش مقایسه ای از طرح سرشماری کلنی‌های زنبور عسل و تولیدات آن در مازندران نشان می‌دهد که امسال تولیدات زنبورداری به غیر از عسل شامل موم، بره موم، گرده گل، ژل رویال و زهر زنبور افزایش قابل توجهی یافته است.

شعار سال:گزارش مقایسه ای از طرح سرشماری کلنی‌های زنبور عسل و تولیدات آن در مازندران نشان می‌دهد که امسال تولیدات زنبورداری به غیر از عسل شامل موم، بره موم، گرده گل، ژل رویال و زهر زنبور افزایش قابل توجهی یافته است.

علاوه بر عسل محصولاتی نظیر موم، بره موم، گرده گل، ژل رویال و زهر زنبور عسل از فرآورده‌های زنبور عسل با ارزش افزوده بالا است که در صنایع دارویی، بهداشتی و غذایی کاربرد زیادی دارند.

کارشناس مسئول زنبورداری جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که در سال‌های اخیر تولید محصولات جانبی فعالیت زنبورداری رو به گسترش است و تقاضای داخلی و خارجی برای این محصولات نیز بیشتر شده است، گفت که با ترویج مصرف و جمع آوری تولیدات زنبور عسل کمک زیادی به سلامت جامعه، افزایش تولید محصولات کشاورزی و افزایش درآمد زنبورداران و اشتغالزایی می شود.

حسین سیه چهره روز چهارشنبه افزود: بررسی های مقایسه ای از طرح سرشماری کلنی های زنبور عسل نشان می دهد که اگرچه متوسط تولید عسل در هر کندو حدود ۱۰ کیلوگرم است که نسبت به سال گذشته ثابت مانده ، اما زنبورداران برای درآمد بیشتر به تولیدات فرآورده های عسل روی آورده اند.

وی تعداد کلنی های زنبور عسل در مازندران را طبق سرمشاری امسال ۶۷۶ هزارو ۱۵۴ کلنی مدرن و ۶۲ کلنی بومی اعلام کرد و ادامه داد: زنبور داران امسال ۶ میلیون و ۳۶۶ هزارو ۹ کیلو گرم عسل تولید کردند که نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

کارشناس مسئول زنبورداری جهاد کشاورزی مازندران با اعلام این که امسال برخی از زنبور داران آموزش دیده ۴۸۷ گرم زهر عسل تولید کردند، گفت که سال های گذشته تولید زهر کمتر از یکصد گرم بود.

وی افزود: همچنین امسال زنبوداران مازندران ۲۷۳ کیلو گرم ژل رویال تولید کردند در حالی که سال گذشته میزان تولید این ماده پرمشتری و گران قیمت ۲۱۶ کیلو گرم بود.

وی با اعلام این نکته که زهر زنبور ارزش اقتصادی بالایی به لحاظ ارز آوری دارد، توضیح داد: باید طبق یک دستورالعمل دقیق از یک دستگاه شوک برقی استفاده کرد تا زنبور روی شیشه زهر خود را بریزد و با عملیات ویژه زهر جمع آوری شود.

سیه چهره گرده گل را به عنوان یکی دیگر از فرآورده های زنبور عسل معرفی کرد و گفت : تولید این فرآورده از ۲۵ هزارو ۲۷۳ کیلو گرم سال گذشته امسال به ۲۵ هزارو ۶۶۵ کیلو گرم افزایش یافت.

وی ادامه داد: تولید موم توسط زنبورداران مازندرانی از ۱۹۷ هزار و ۰۲۶ کیلوگرم به ۲۴۳ هزار و ۳۵۷ کیلوگرم و تولید بره موم هم از ۲۴ هزارو ۸۸۲ کیلو گرم سال قبل امسال به ۶۶ هزارو ۱۳۰ کیلو گرم رسیده است.

کارشناس زنبور عسل مازندران بیان داشت: با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب و گذر از خشکسالی پیش بینی می شود تولیدات عسل نیز در آینده افزایش قابل توجهی پیدا کند.

همه ساله به دلیل تنوع گونه های گیاهی سه نوع عسل بهاره (مرکبات) عسل تابستانه (جنگلی) و عسل ییلاقی (آویشن، گون) توسط زنبورداران استان مازندران برداشت می‌شود.
عسل مناطق ییلاقی مازندران که عمدتا با شهد گیاهان دارویی از جمله آویشن درست می شود به عسل دارویی هم معروف است.
زنبورداری از مشاغل زیر بخش کشاورزی است و طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران ۲ هزارو ۱۹۴ نفر در این بخش مشغول فعالیت هستند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:4دی1398،کد خبر:83607581،www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین