پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۶۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۱
با توجه به ارزش اقتصادی گازهای مشعل و منافع غیرمستقیمی که از جمع‌آوری آن‌ها حاصل می‌شود، کشورهای مختلفی در این حوزه سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده و توانسته‌اند تا حدودی از حجم گازهای مشعل خود بکاهند.

شعارسال: به عقیده بسیاری از کارشناسان، سوختن هر مشعل، نشانگر سوختن سرمایه‌ی عظیمی است که روزانه از کف کشور می‌رود؛ افزون بر این سوختن گازهای همراه نفت آلودگی‌های زیست‌محیطی را هم ایجاد می‌کند که خود سبب تحمیل هزینه‌های غیرمستقیم هم به اقتصاد کشور می‌شود.

از سویی دیگر در حالی که وزارت نفت و نهادهای مربوطه موظف شدند تا ۱۴۰۰ و طی برنامه ششم توسعه فلر ها را خاموش کنندبا بهانه تحریم ها عملی کردن این برنامه را با تاخیر موجه کردند، در حالی که خاموش کردن هر فلر میتواند در روزهای سخت تحریم خود یک منبع تولید درآمد زا برای کشور باشد.   

مسئولین امر میگویند دلیل تحریم‌ها و عدم دسترسی به تجهیزات مورد نیاز با موانعی همراه است؛ با این حال، به نظر میرسد که بتوان با واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، امیدها برای موفقیت در این زمینه بیشتر نمود.

در همین راستا، پیرامون- مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری اعلام کرده است که  برای جمع‌آوری گازهای همراه دو اقدام در نظر گرفته‌ شده که یکی از آن‌ها، همکاری با یک شرکت خصوصی برای ایجاد یک واحد به منظور جمع‌آوری گازهای همراه بوده است که حال حاضر کارهای این واحد در حال انجام است.

و برای مابقی گازهای همراه منطقه که حجم قابل توجهی دارند و نیازمند سرمایه‌گذاری عظیمی است، با هلدینگ خلیج فارس قراردادی را توسط شرکت ملی نفت و مناطق نفت‌خیز منعقد کرده‌ایم که این قرارداد اجرایی شده است که به زودی تاسیسات مورد نیاز برای جمع آوری گازهای همراه منطقه آقاجاری احداث می‌شود و ما در آینده نزدیک نباید گاز سوزی داشته باشیم.

حال باید دید این وعده مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری نیز  به جرگه تمام وعده های محقق نشده  و به قولی سر خرمنی سایر مسئولین امر خواهد پیوست یا  به زودی شاهد خاموش شدن فلرهایی خواهیم بود که تا همین چند وقت پیش به اشتباه به عنوان نماد صنعت نفت و پویایی این صنعت شناخته شده بودند.

نکته مهم بعدی که در کنار وعده‌ها و اخبار خوش‌آیند از پیشرفت پروژه های خاموش کردن فلر ها به گوش میرسد، خبر شعله ور شدن چند باره فلر ها و یا بدسوزی آنهاست که همین چند وقت پیش بد سوزی یکی از این فلرها باعث آلودگی هوا در عسلویه شده بود، تا آنجا که صدای مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز بلند شد.

 وی گفت که بدسوزی شدید یک فلر از پتروشیمی‌های مستقر در عسلویه طی ۲ روز گذشته منجر آلودگی شدید هوا در منطقه شده است. این مشکل در یکی از پتروشیمی‌های بزرگ عسلویه به دلیل مشکلات فرایندی موجب آلودگی شدید هوا در منطقه شده که با پیگیری‌های صورت گرفته اقدام‌های فوری و کنترلی از سوی این واحد پتروشیمی با تاکیدهای لازم در حال انجام و تا چند ساعت آینده براساس اعلام متولیان پتروشیمی متوقف خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر همچنین تاکید کرده که هرگونه ایجاد فلرینگ و بدسوزی فلر که موجب ایجاد آلودگی هوا شود، غیرقانونی و سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری های قضایی را در این خصوص انجام خواهد داد.

پیش از این نیز وزیر نفت درباره فلرینگ عسلویه صحبت کرده بود. وی گفته بود که در طرح‌های اولیه گمان نمی‌شد این منطقه تا این حد توسعه پیدا کند بنابراین گاز خروجی را بیشتر در نظر گرفتند.

با این حال زنگنه مشکل اصلی در بدسوزی فلر فازها و پتروشیمی‌های عسلویه را مشکلات ناشی از تحریم‌ها عنوان کرده و گفته که بخشی از فلرها  نیز به این دلیل است که برخی تجهیزات در پالایشگاه‌های جدید نصب و تنظیم نشده است. البته این سال‌ها میزان گاز در ۱۰ فاز اول کم شده و به مرور کم‌تر خواهد شد.

امید است که با تلاش جدی مسئولین امر و طبق وعده های آنها تا دو سال آینده بیش از ۹۰ درصد از این گازها نه تنها سوزانده نشودند بلکه با تبدیل شدن به خوراک پتروشیمی‌ها،‌ به محصولاتی با ارزش بالا تبدیل شوند تا به چرخه اقتصاد پتروشیمی ها رونق ببخشند و دیگر شاهد هدر رفت سرمایه‌های ملی نباشیم.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت نفتی ها، تاریخ انتشار: 8دی1398 ، کدخبر: 27446: naftiha.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
0
0
واقعا سواله برای چی این مشعل ها رو روشن میزارن ؟چه دلیلی داره ؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین