پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۹۹۵۲
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۳
در حالی که قرار بود تا وزارت نفت تا پایان برنامه ششم توسعه گاز‌های همراه نفت را مهار کند، اما چیزی که تا همین الان دیده می‌شود مشعل‌های سوزانی است که همچنان به قوت خود باقی هستند.
  شعار سال:در حالی که قرار بر این بود تا وزارت نفت طبق برنامه ششم توسعه کل کشور، سالانه ۲۰ درصد سوختن گازهای فلر را کاهش دهد  و تا پایان برنامه ششم، گازهای همراه نفت مهار شود، اما چیزی که تا همین الان دیده می‌شود مشعل‌های سوزانی است که  همچنان به قوت خود  باقی هستند.

این اما در حالی است که اوایل ماه جاری مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از تلاش برای جمع آوری فلر‌های نفتی در استان خوزستان خبر داد. و گفت: تا قبل از انقلاب، حدود ۸۰ درصد از گازهای همراه نفت سوزانده می‌شد اما از دهه ۷۰، طرح‌هایی برای جمع‌آوری گازهای مشعل در مناطق مختلف خوزستان اجرایی شد. اکنون ۸۰ درصد از گازهای همراه نفت جمع‌آوری می‌شود و باقیمانده آن می‌سوزد.

 نکته اما اینجاست که هنوز هم که هنوز است و بعد از  گدشت چندین سال از  طرح آماک که قرار بود بر طبق  آن بالاخره گازهای همراه با نفت که در طی سنوات گذشته سوزانده می‌شد و الودگی هوای زیادی ایجاد کرده بود- جمع‌آوری شود، همانند بسیاری از طرح‌های قبلی بلاتکلیف مانده و اجرایی نشده است.

حالا چند روزی است که هادی بیگی‌نژاد عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس از این طرح پرسیده و گفته است: صنعت پتروشیمی می‌تواند با ممانعت از سوزاندن بخشی از گازهای همراه نفت آنها را به محصولات مختلف تبدیل کند لذا می‌توان با جلوگیری از سوختن گاز فلر درآمدزایی بالایی ایجاد کرد.

بیگی‌نژاد در ادامه تصریح کرده است: باوجود آنکه دولت‌های مختلف مهار این گازها را در برنامه خود داشته‌اند اما این اقدام هنوز محقق نشده است. وی با تاکید بر اینکه باید گازهای همراه نفت رایگان در اختیار بخش خصوصی قرار گیرند چراکه تنها در این شرایط فلر به فرآورده تبدیل خواهد شد علاوه بر این تبدیل فلر به محصولات مختلف نیاز به منابع مالی دارد بنابراین لازم است مشوق‌هایی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا انگیزه ایجاد شده و تبدیل گازهای همراه نفت به فراورده‌های دیگر امکان‌پذیر شود.

اگر چه  با توجه به ارزش اقتصادی گازهای مشعل و منافع غیرمستقیمی که از جمع‌آوری آن‌ها حاصل می‌شود، کشورهای مختلف در این حوزه سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده و توانسته‌اند تا حدودی از حجم گازهای مشعل خود بکاهند. کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس نظیر امارات، کویت و عربستان از جمله این کشورها هستند که به‌واسطه سرمایه‌گذاری‌ در این زمینه، بخش زیادی از سکوهای مشعل خود را در میادین نفتی خاموش کرده‌اند.
اما ظاهرا ایران طبق وعده وزیر نفت که  اعلام کرده تا دو سال آینده فلرها خاموش می‌شوند پیش نرفته و فرصت چندانی هم ندارد.

در مجموع، کارشناسان بر این باورند با توجه به اینکه جمع‌آوری گازهای مشعل ضمن منافع مستقیم اقتصادی دارای منافع غیرمستقیم زیادی همچون کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی است و در برنامه ششم توسعه نیز تاکیدات ویژه‌ای به جمع‌آوری این گازها صورت گرفته، وزارت نفت باید با جدیت و سرعت بیشتری در این مسیر گام بردارد.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  سایت خبری تحلیلی  نفتی ها  ، تاریخ انتشار:  23 شهریور  1398، کدخبر : 39123،www.naftiha.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین