پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۹۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷
چند پهباد ناشناس شامگاه یکشنبه گردان‌های حزب‌الله عراق وابسته به الحشد الشعبی در شهر مرزی القائم استان الانبار را هدف قرار دادند.
شعار سال: چند پهباد ناشناس شامگاه یکشنبه گردان‌های حزب‌الله عراق وابسته به الحشد الشعبی در شهر مرزی القائم استان الانبار را هدف قرار دادند.

طبق گزارش‌های منتشر شده، سه پایگاه گردان‌های حزب‌الله عراق اعم از پشتیبانی، تیپ و یک پایگاه اصلی از جمله اهدافی بودند که در این حمله مورد هجوم قرار گرفتند. این حمله که طبق آمار‌های منتشر شده تا عصر روز گذشته ۲۵ کشته و ۵۱ زخمی دربر داشته است، موجی از واکنش‌ها و محکومیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به همراه داشته است؛ حمله‌ای که وزارت دفاع آمریکا مسئولیت آن را بر عهده گرفته و با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که ارتش این کشور مواضع الحشد الشعبی در نزدیکی شهر «القائم» عراق را هدف حمله هوایی قرار داده است.

در بیانیه آمریکا درمورد این حملات ادعا شده است که این اقدام در پاسخ به «حملات مکرر به پایگاه‌های میزبان نیرو‌های ائتلاف» در عراق صورت گرفته است. بر اساس این بیانیه، مجموعا پنج هدف، شامل سه موضع گردان‌های حزب‌الله در عراق و دو موضع در سوریه مورد حمله قرار گرفته است.

به گزارش فارس، هرچند این اولین بار است که آمریکا رسما مسئولیت حمله به پایگاه‌های الحشد الشعبی را برعهده می‌گیرد، اما این اولین حمله به این پایگاه‌ها نیست. در ماه‌های اخیر مواضع الحشد الشعبی عراق، بار‌ها هدف حملات هواپیما‌های ناشناس قرار گرفته است. پیش از این نمایندگان پارلمان عراق گفته بودند که آمریکا و رژیم صهیونیستی در پشت پرده این حملات قرار دارند.

در همین راستا، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا مدعی شده که واشنگتن برای دفاع از خود و نیز انجام حملات بازدارنده در مقابل نیرو‌های طرفدار ایران، درصورت لزوم عملیات مضاعف دیگری را در پیش خواهد گرفت؛ امری که بلافاصله با واکنش ایران روبه‌رو شد و سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به موضوع حمله آمریکا به مقر نیرو‌های عراقی در خاک این کشور، آن را مصداق بارز تروریسم عنوان و خاطرنشان کرد: آمریکا به استقلال، حاکمیت و یکپارچگی ارضی عراق احترام گذاشته و دخالت خود را در امور داخلی این کشور متوقف کند. موسوی با اشاره به دروغ بودن ادعای آمریکا در مبارزه با تروریسم اظهار کرد: این حملات بار دیگر ادعای دروغ آمریکا در مبارزه با گروهک تکفیری داعش را اثبات کرد به طوری که ایالات متحده، مواضع نیرو‌هایی را هدف قرار داده است که در طول سال‌های گذشته ضربات سنگینی به تروریست‌های داعش وارد کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آمریکا با این حملات، حمایت قاطع خود را از تروریسم و بی‌توجهی به استقلال و حاکمیت کشور‌ها نشان داده است و باید مسئولیت تبعات این اقدام غیرقانونی خود را بپذیرد. وی حضور نیرو‌های خارجی در منطقه را موجب ناامنی، تشنج و بحران دانست و تاکید کرد: آمریکا باید به حضور اشغالگرانه خود پایان بدهد.

از سوی دیگر سپاه پاسداران نیز روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای حمله هوایی تروریست‌های متجاوز آمریکایی به پایگاه‌های حشد الشعبی که منجر به شهادت و مجروحیت تعدادی از رزمندگان مقاومت و بسیج مردمی عراق شد را نقض حاکمیت ملی عراق عنوان و اعلام کرد: قطعاً هیچ ملت آزاده و مستقلی برنمی‌تابد فرزندانش هدف خوی تجاوزگری و جنایت‌پیشگی بیگانگان قرار گیرد و به طور طبیعی مردم رشید و قهرمان عراق، بر اساس قوانین و منشور‌های بین‌المللی، حق انتقام و پاسخ‌دهی به جنایت بزرگ اخیر آمریکایی‌ها را برای خود محفوظ و مسلم می‌دانند.

در‌پی این تجاوز و در حالی که ایالات متحده کارکنان غیرنظامی خود را از سفارتش در بغداد خارج کرده است، این اقدام با واکنشی جدی از سوی مقامات عراق نیز همراه بود. در حالی که آیت‌الله سیستانی تجاوز نیرو‌های آامریکایی به حشد الشعبی در عراق را محکوم کرده و محمد الحلبوسی رئیس پارلمان این کشور خواستار تشکیل جلسه فوری مجلس به منظور بررسی این موضوع شده است، ابومهدی المهندس، نایب رئیس سازمان حشد الشعبی در بیانیه‌ای کوتاه تصریح کرده که خون شهیدان و زخمی‌ها هرگز هدر نخواهد رفت و پاسخ ما به نیرو‌های آمریکایی در عراق پاسخی سخت و بی‌رحمانه خواهد بود.

در این راستا و در حالی که برخی از تحلیلگران این اقدام ایالات متحده را در واقع رویارویی این کشور با ایران ارزیابی کرده‌اند، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با ایسنا، تاکید کرد که موضوع چالش آمریکا در عراق می‌تواند برای ایران یک دام و کمین باشد و باید کشورمان پرهیز کند تا داخل چنین دامی نیفتد. به گفته وی، کشته شدن سرباز آمریکایی در عراق از ابتدا هم نوعی فریب‌آمیز بود؛ به هیچ وجه سیاست جمهوری اسلامی در منطقه این نیست که به نیرو‌های نظامی حاضر در منطقه آسیب بزند.

فلاحت‌پیشه همچنین اظهار کرد: نیرو‌های حشد الشعبی و سایر جریاناتی که پرونده باشکوهی در مقابل داعش دارند، سرنوشت سیاسی و نظامی‌شان در قلمروی قانونی دولت عراق شکل گرفته و ایران هم همواره بر این موضوع تاکید داشته است. بسیاری از رسانه‌های چالش برانگیز بین ایران و دیگر کشور‌ها به دنبال این هستند تا اقدام صورت گرفته علیه حشد الشعبی را به عنوان اقدامی علیه ایران نشان دهند، حال این‌که این کار علیه حاکمیت ملی و تمامیت عراق شکل گرفته و باید دولت عراق نسبت به آن تصمیمی بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر لزوم پرهیز از افتادن در دام پهن شده برای ایران گفت: درمجموع می‌توان نسبت به آمریکایی‌ها در عراق چند حالت را متصور شد. این‌که گروه‌های نظامی دنبال جنگ در عراق هستند یا این‌که خود آمریکایی‌ها این کار را صورت دادند و یا این‌که مرتجعینی در عراق که در فاز سیاسی این کشور نتوانستند به نتایجی دست پیدا کنند تلاش می‌کنند ایران را درگیر قلمروی نظامی کنند. هر سه فرضیه بر پایه پهن کردن دام برای ایران است؛ مهم این است که راهبرد جمهوری اسلامی آن است که چالشی با نظامیان خارجی در منطقه ندارند. از سال ۲۰۰۱ یعنی زمان استقرار نظامیان آمریکا در افغانستان و ۲۰۰۳ در عراق هیچ‌گاه کشورمان وارد چالشی نشد که نتیجه آن آسیب زدن به یک سرباز خارجی باشد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ابتکار، تاریخ انتشار: 10 دی 1398، کدخبر: 149910 ، www.ebtekarnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
0
0
آمریکا با این حملات، حمایت قاطع خود را از تروریسم و بی‌توجهی به استقلال و حاکمیت کشور‌ها نشان داده است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین