پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۷۰۷
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
به گفته مسوولان، احداث ۸۵۰ سازه آبخیزداری در جنوب کرمان به طور چشمگیری قدرت تخریب سیلاب را در این منطقه کاهش داد.

شعار سال: بارش‌های زمستانی روزهای اخیر، نقش موثر طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در کنترل سیلاب را بر همگان آشکار کرد و مشاهده کردیم که این طرح‌ها چگونه توانستند طغیان رودخانه‌های فصلی جنوب کرمان را مهار و این منطقه را از یک بحران جدی نجات دهند لذا امروزه اهمیت و نقش ویژه پروژه‌های آبخیزداری بر کسی پوشیده نیست.

۹۰ درصد سازه‌های آبخیزداری جنوب کرمان آبگیری شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با بیان اینکه ۸۵۰ بند سنگی و خاکی آبخیزداری و آبخوان‌داری در هفت شهرستان جنوبی استان وجود دارد، گفت: با توجه به بررسی‌های انجام گرفته، در بارندگی‌های اخیر ۹۰ درصد این سازه‌ها آبگیری شد.

حمزه احمدی افزود: طی یک هفته گذشته ۲۵۰ میلیون متر مکعب کنترل سیلاب و هفت میلیون متر مکعب نیز کنترل رسوبات انجام شده است.

وی ادامه داد: طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری نقش مهمی در کنترل سیلاب، تغذیه سفره‌های زیرزمینی و کنترل رسوبات دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان بیان داشت: در بارش‌های اخیر ۵۰ میلیون متر مکعب نفوذ آب به سفره‌های زیرزمینی صورت گرفته که نقش مهمی در بهبود شرایط اقلیمی منطقه جنوب کرمان دارد.

احمدی با بیان اینکه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، اعتبارات خوبی برای این بخش در نظر گرفته شده تصریح کرد: طرح‌های آبخیزداری فواید بسیاری دارد که در نهایت موجب کاهش اثرات خشکسالی می‌شود، از این رو آبخیزداری را می‌توان مهمترین کار در حوزه منابع طبیعی دانست.

اجرای ۱۰۰ طرح آبخیزداری جنوب کرمان در دولت تدبیر و امید

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون ۱۰۰ طرح آبخیزداری با اعتبار ۷۵۱ میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان اجرا شده است.

وی افزود: مساحت مجموع حوزه‌های آبخیز جنوب کرمان سه میلیون و ۵۹۵ هزار هکتار بوده و عملیات اجرایی طرح‌های حوزه آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی بر اساس یک برنامه مدون در حال انجام است.

وی تصریح کرد: طرح‌های آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان شامل عملیات سنگی ملاتی، خاکی و پخش سیلاب، گابیونی و بیومکانیکی (بانکت بندی) در ۲۴ حوزه آبخیز با اعتبار ۴۴ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان در حال اجرا است.

تقویت سفره‌های آب زیرزمینی

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان، اجرای طرح‌های آبخیزداری طی ۲ سال گذشته در جنوب استان باعث افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی شده است.

سیدمصطفی آیت‌اللهی موسوی با بیان اینکه پروژه‌های آبخیزداری با هدف جلوگیری از خشکسالی، کنترل سیلاب، مهار روان آب‌ها و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی اجرا می‌شود اظهار داشت: اجرای چنین طرح‌هایی طی سالهای ۹۷ و ۹۸ منجر به افزایش سطح آب‌های زیر زمینی، پیشگیری از فرسایش خاک و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی  شده است.

۵۰۰ هزار متر مکعب از سیلاب رمشک کنترل شد

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با بیان اینکه آبخیزداری مهم‌ترین راهکار برای مقابله با خشکسالی است و کنترل روان‌آبها از مزیت‌های اجرای طرح‌های آبخیزداری در این منطقه است، گفت: در پی بارندگی‌های اخیز در حوزه آبخیز رمشک شهرستان قلعه‌گنج، ۵۰۰ هزار متر مکعب کنترل سیلاب داشتیم.

محمدرضا شاهرخی افزود: این پروژه آبخیزداری به حجم سه هزار متر مکعب با ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: امسال این پروژه با ۲ سازه سنگی ملاتی و اعتبار مصوب یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی سال ۱۳۹۸ اجرایی شد.

شاهرخی با اشاره به اینکه در هر بارندگی میانگین کنترل سیلاب در جنوب کرمان ۲۵۰ میلیون متر مکعب است، تصریح کرد: طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در شهرستان‌های جنوبی استان کرمان موجب کاهش اثرات خشکسالی می شوند و همچنین کنترل سیلاب‌های مخرب در اراضی پایین دست، افزایش و تقویت سفره‌های آب زیر زمینی، کنترل رسوب، تثبیت خاک و بهبود پوشش گیاهی از مهمترین توفیقات پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 25 دی 1398، کدخبر: 83633945، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین